Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde besøk av en arbeidsløs venninne igår. Hun syter og klager over hvor vanskelig det er å få jobb, selv om hun kun har sendt 2-3søknader,... Det kom frem at hun ikke ønsker butikk- og vaske-jobber, da hun mener det er jobber for folk uten utdanning. Det ble sagt i en nedlatende tone, med rullende øyner og en syrlig latter,...

Jeg kjente jeg oooste inni meg,...vi har nemlig flere felles venner som har de jobbene hun rakket ned på.

I tillegg sitter hun og skryter av sin utdanning som om det skulle vært en master- eller bachelor-utdanning hun har,...jeg trøstet meg med at våre kassabetjenings-venner er mye mer intelligente enn henne, og mest sannsynlig kommer til å ende opp med både fetere jobb og lønn.....

Lurer derfor på om det er noen yrker dere ser ned på?? Og om dere evt. forteller det til folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen jobber, men det er mange jobber jeg ikke kunne tenke meg å ha (det gjelder forøvrig både "lavstatus"-jobber og andre jobber). I mangel på en jobb som passet min utdannelse kunne jeg egentlig tatt hva som helst, midlertidig, mens jeg søkte videre. Jeg skjønner likevel at det er surt å måtte ta en vaskejobb når man har tatt flere års utdannelse. Jeg studerer f.eks. ikke psykologi i 6 år for å jobbe på Rimi. Men noe må man jo gjøre mens man venter på drømmejobben.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tja, for å være helt ærlig synes jeg det er skikkelig lavstatus med jobber der en må selge ting: slike jobber som gjerne BI-studenter og NMH-studenter tar...

F.eks. telefonselger, selger av mobilabonnement på gaten, telemarketing og jobber der en må stå på å selge for å tjene til livets opphold: inn under dette kommer også endel av eiendomsmegler-assistent-yrkene.

Luksus i dag er tid, frihet og stillhet, fordi disse godene er det knapphet på i storbyer og i samfunnet ellers rundt om kring i verden.

Derfor får slike typiske BI-jobber lavstatus.

Skrevet

Hvilken utdanning har venninna di da?

Uansett: Verste jeg vet, er folk som ser ned på yrker. Hva hadde skjedd om ingen ville tatt de jobbene? Alle er like nyttige, og heldigvis er de fleste ikke slik som vennnna di! Har også venner som vasker og står i butikk osv, og blir skikkelig irritert når folk jeg knapt kjenner snakker nedlatende om folk i slike yrker.... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kan jo være at folk synes noen yrker er nedverdigende...men at de skiller det fra folkene som besitter disse stillingene?

At noen ser ned på det å selge og å vaske - men at personene somutfører dette blir respektert som mennesker?

Skrevet

Enkelte ser ned på de som jobber i butikk eller er selgere...men er dere virkelig klar over hvor mange millioner en som er ansatt der har ansvar over ? Da tenker jeg selfølgelig på hvis en har litt ansvar, og i butikk bransjen er det store muligheter for å jobbe seg oppover. Det er faktisk ganske mange som utdanner sine ansatte. Mulighetene er mange og store, bare en vil

Skrevet

Jeg synes vel i utgangspunktet det ikke er rett å se ned på noen yrker. Og spesielt rengjøringsfolkene er jeg veldig takknemlig for at gjør jobben sin. Tenk hvordan det hadde sett ut rundt oss hvis disse ikke hadde vært her. Og søppeltømmerne..!

Jeg får lyst til å sitere en av Alf Prøysens tekster "Griskokktrøsta":

Og arbe' skjemmer ingen, gå trøstig inn i bingen

og trill tel rette båra og stell deg tel å spa.

Ja, arbe' ditt det trengs det, det kan du lite på,

for sjølve mæinn på gar'n, han som er så høgt på strå.

Er mindre uunnværlig en fjorten da'ers tid,

enn du når du skal be om å få eftasøkta fri.

Det er fint at folk er forskjellige, og at det finnes noen som vil gjøre disse jobbene, synes jeg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Dersom du kun hadde kjent Kjell Magne Bondevik som telefonsegler/selger/vaskehjelp (og ikke som stasminister): ville du da ha hatt like stor respekt for ham?

Gjest Anonymous
Skrevet
Dersom du kun hadde kjent Kjell Magne Bondevik som telefonsegler/selger/vaskehjelp (og ikke som stasminister): ville du da ha hatt like stor respekt for ham?

:ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvilken utdanning har venninna di da?

Barne- og ungdomsarbeider.

Gjest GJESTEN
Skrevet

Stor respekt for Kjell Magne Bondevik??!!

Han må først gjøre en bra jobb som statsminister, før han får min respekt i alle fall.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Har ikke respekt for han nå, så jeg hadde nok hatt større respekt for han i de yrkene. :hoho:

Ellers ser jeg IKKE ned på noen yrker, for alle er like viktige. Men det er ikke dermed sagt, at jeg ville tatt hvilken som helst jobb. Men det er noe jeg selv velger, og jeg ser ikke ned på mennesker som velger annerledes.

Gjest Anonymous
Skrevet

Se ned på og ned på....klart man ikke bevisst ønsker å gjøre det. Men det er velk ikke til å stikke under en stol at nettopp mange av oss gjør det.

Jeg ønsker ikke å gifte meg med en vaktmester eller elektriker/rørlegger. Ser jeg dermed ned på dem? Jeg håper ikke det, men det har noe med hav man selv mener er meningsfullt eller ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes f.eks. det å sitte i skranken i en bank er litt lavstatus....(heter det bankfunksjonær eller noe?)

Det ser svært rutinepreget og kjedelig ut. Greit nok, vi behøver dem om enn så lenge (før dataalderen henter oss helt inn), men de får jo ikke brukt så mange evner bortsett fra å ta i mot ordre fra andre.

Skrevet

Respekt har ikke noe med yrkesvalg å gjøre. Jeg respekterer enhver som gjør jobben sin på en skikkelig måte, uansett hvilken jobb det dreier seg om.

Heldigvis velger vi ulikt, slik at vi får dekket de behovene samfunnet har for tjenester.

I yrkessammenheng har jeg derimot liten respekt for mennesker som bare "er på jobb", uten å yte noe særlig, og det enten de er statsråder eller noe annet.

Gjest Anonymous
Skrevet

:ler:

Respekt er ikke noe du får, men må opparbeide deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

For en venninne du har. Mulig hun har skoler, men det er noe hun ikke har lært seg.Respekt for andre mennesker! Det lærer man fra vi er små.

Og hva lever hun av nå da? statlige overføringer? Søker på 2-3 jobber? så er hun ledig?

Mye hun skal lære i livet enda skjønner jeg....

Skrevet

Annonseselgere som ringer på grunnlag av at du har annonser på autodb og andre slike medier - de ser jeg kraftig ned på. Dette er ordentlige parasitt-jobber i mine øyne.

Jeg har desverre ikke noe positivt syn på parkeringsvakter, trygdekontor-ansatte og ligningsfunksjonærer - man vil liksom tro at de og er mennesker, men det er søren meg ikke enkelt alltid.

Samtidig er jeg noe skeptisk til trailersjåfører/yrkessjåfører som forguder jobben sin over alt annet i verden. Kjørt selv i mange år, men akkurat denne ekstreme typen sjåfører virker desverre gjennomsnittlig veldig lite nyanserte og mange tilfeller er de umulig å ha med å gjøre uansett hva det er.

Men slik er det vel i alle bransjer, de ekstreme er vel ofte vanskelig å samarbeide med.

Gjest Økonomistudent
Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen yrker.

Likevel er det VELDIG mange jobber jeg ikke vil ta etter endt utdannelse. Delvis er dette grunnet at jeg har visse karriereplaner og delvis pga at jeg overhodet ikke hadde taklet jobbene. Jeg synes ikke man skal se ned på folk som har disse jobbene av den grunn at du aldri ville valgt de selv. Folk er forskjellige. Heldigvis!!

Skrevet

Jeg ser nok litt skjevt på folk som velger å jobbe så og si kun for provisjon. Det virker litt useriøst på mange måter.

Dessuten er dette ofte slike jobber som verden hadde vært en bedre plass uten. Hvis du gjør det bra, er det kun fordi du innehar egenskaper jeg ikke liker uansett, og dermed blir jeg nok fordomsfull mot folk som jobber i slike bransjer ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...