AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #1 Skrevet 29. mai 2017 Vi hadde dåp i helgen. Kirka gikk smertefritt og baby sov seg igjennom sermonien.. Men da vi skulle ta bilder, noe som var veldig stressende fordi det var mange og vi hadde travelt slik at alle fikk ta bilder. Det var da det gikk galt.. Stedatteren min på ni (som bor hos oss 100%, og vanligvis får den oppmerksomheten hun vil ha, og fortjener) fikk for seg at hun skulle holde barnet på bildet, og når hun fikk fortalt at det var fadder som skulle holde, så ble hun helt tverr.. (noe som ofte skjer når hun ikke får viljen sin). Hun sto å lagde tidenes sure ansikt på bildet og bildet ble ikke fint. En femåring, njaa, kanskje litt sjarmerende. Men en niåring - bildet ble ødelagt. Grunnen til at hun ikke fikk holde akkurat på bildet, var at dåpskjolen da hadde lugget som en ball i gulvet, da jenta er veldig kortvokst. Nå vurderer jeg å få noen til å redigere bort jenta, slik at vi får ett fint bilde fra dåpen til lillemor til å ha på veggen sammens med dåprbildet av stedatteren min. Faren til jenta mener at vi bare kan henge opp bildet slik det er, og at vi kommer til å le av surfjeset hennes en dag. Mens jeg mener at han burde snakket til jenta å bedt henne smile pent under fotograferingen. Evt. tatt henne bort til hun faktisk gjorde det. Hva er rett og galt her? Anonymkode: aef1f...239
Krummelure Skrevet 29. mai 2017 #2 Skrevet 29. mai 2017 Velkommen til virkeligheten. Barn er noen ganger litt sure. Bildet blir vel ikke ødelagt av det?? Å redigere bort stedatteren din synes jeg er helt feil.Heng det på veggen, alternativt heng et annet bilde fra dåpen hvor hun ikke er med. 8
Gjest Sugemerke Skrevet 29. mai 2017 #3 Skrevet 29. mai 2017 Rediger inn et bilde av henne der hun smiler? Jeg ser de proffe babyfotografene gjør slikt stadig vekk.
Kattugla Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 Ja, for all del, rediger storesøster vekk.. Da får du nok litt større problem enn at hun var sur på akkurat det ene bildet.. Er helt enig med far, det finnes et slikt bilde i min familie hvor min kusine på 20+ er pottesur, mens alle andre ler og koser seg og alle synes nå at det gjør bildet ekstra morsomt. Dere kunne dessuten bare tatt et ekstra bilde hvor storesøster holdt på dåpsbarnet og alle hadde vært happy.. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 "Rett og galt"? Det som er realiteten er at dere har et bilde hun er sur på. Du velger selv om det skal henges opp på veggen eller ikke. Dere må da ha tatt mer en ett bilde den dagen når dette er så viktig for deg. Men fellesbildet er som det er. Hva så? Dere har virkelig større problemer, med et fellesbarn der du kaller stedatter for sur, tverr, kortvokst og du mener faren burde irrettesette henne mer, og ingen kan få henne til å oppføre seg på et bilde (helt normalt) hvorfor var det bare faren sin oppgave liksom, hva med fotografen? Forresten sier du at mange skulle ta bilder, så det er merkelig at du bare har ETT, og det skulle være perfekt. Anonymkode: de7c8...311 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 Detye må være kødd Anonymkode: b4d44...32e 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Jeg får litt inntrykk av at du ønsker straffe jenta som ødela bildet med vilje, ved å kutte henne ut av det. At du vil vise jenta at hun ikke greide ødelegge bilde. Men jeg tenker at det ikke nødvendigvis er en bra straff. Anonymkode: c54fa...436 2
Leo Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 Og nok en gang må jeg spørre meg selv om det virkelig finnes mennesker som tenker slik eller om dette er tull. I vår digitale tidsalder er det ikke lenger noen begrensning på hvor mange bilder man kan ta, så hvorfor tok dere ikke bare flere bilder slik at storesøster også fikk holde? Nå i ettertid kan hun selvfølgelig ikke redigeres bort bare fordi du ikke liker oppsynet hennes. Det er åpenbart snakk om amatørbilder (En fotograf med litt peiling sørger for at alle ser OK ut før h*n sier seg fornøyd med et bilde og det sjekkes selvfølgelig underveis i seansen) og da må man ta det resultatet man får. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 Å redigere henne vekk blir i hvert fall helt feil. Rediger heller inn et bilde hvor hun smiler, proffe fotografer får nok det til uten problemer. Eventuelt beholder du bildet som det er, med surfjes og alt, det ligger jo en historie bak, som hun kanskje selv kommer til å le av når hun blir større. Anonymkode: b37ea...78d
Vera Vinge Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 Er dette tull? Dere kan selvsagt ikke redigere bort stedatteren din! Det var dumt hun så sur ut, men sånn er livet, det kan da ikke være så krise at du vil risikere å la jenta føle seg ekskludert fra familien (som fort kan skje om du tar noen bort fra et familiebilde)? 1
Gjest Springfjær Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 Det siste du skal gjøre er å redigere bort jenta, har du tenkt over hvor utstøtt fra familien hun vil kunne føle seg? Barn er noen ganger slik. Snakket dere med henne om dette når hun sto med trutmunn å var sur? Eller så dere det ikke før dere fikk bildet? For hvis dere så det mens dere tok bilder så kunne faktisk noen satt seg med med henne og snakket litt, så dårlig tid har man ikke at man ikke får snakket i to min med et barn. Å hva var problemet med å ta et bilde hvor hun holdt baby? En voksen kunne holdt opp kjolen.
Lykkehjerte Skrevet 29. mai 2017 #12 Skrevet 29. mai 2017 Forstår at dette var kjipt! Lett å være etterpåklok, og lett å bli stresset og presset når det er mange som skal ta bilde. Skulle nok tatt et bilde der hun holdt også, da hadde hun sikkert roet seg og vært smilende på begge bilder. Men forstår at det ble som det ble. Kan bare tenke på det i forkant en evt neste gang! Ang bilde på veggen, så ville jeg personlig ikke hatt oppe et bilde av et surt ansikt, eller av noe jeg ikke er tilfreds med, samme mening om det hadde vært gjeldene for biologisk barn eller stebarn. For meg personlig hadde det gitt dårlige vibber, og det er svært viktig for meg å ha ting jeg trives med på veggene! For det påvirker sinnet ubevisst! Jeg ville ha redigert bildet, så dåpsbarnet kom på veggen som sitt søsken, så ville jeg selvsagt hatt med alle varianter bilder med i album. Det er ingen straff for 9åringen å ikke komme surfjeset på veggen! Bare en konsekvens, og tror dessuten at 9åringen vil sette stor pris på, i alle fall i senere alder, at "trassebildet" hennes ikke henger på veggen som "gapestokk" for familie og venner, for det vil kanskje senere oppleves som ydmykelse for jenten. 2
Leo Skrevet 29. mai 2017 #13 Skrevet 29. mai 2017 En annen ting er at dette dåpsbildet forhåpentligvis ikke skal forstørres voldsomt (Dåpsbilde i for eksempel 70x100 er ) og da må man studere bildet ganske nøye for å få med seg ansiktsuttrykket til den enkelte. Det man imidlertid lettere legger merke til er om noen som burde vært der mangler på bildet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #14 Skrevet 29. mai 2017 Det heter storesøster, ikke stedatter. Det er vel mye koseligere med søster på bildet enn tante, onkel eller venn av mamma/pappa? Og så kjekt med et unikt dåpsbilde!! Uansett ikke krise. Redigerer du vekk storesøster, så flyr jo dåpsbarnet i løse luften. Det får da være grenser for undere i kirken. Var det virkelig ingen andre som fikk tatt et brukendes bilde i løpet av dåpsdagen? Virkelig? Forduftet dåpskjolen etter fotoseansen? Nå tar dere og kler opp dåpsbarnet igjen, og så tar dere nye bilder. Selv eller hos fotograf. Kan ikke fadder stille så sett ungen i en vippestol, eller hold den selv. Eller kanskje storesøster har lyst til å smile denne gangen likevel? Der er mange løsninger. Anonymkode: 00983...adf 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #15 Skrevet 29. mai 2017 3 timer siden, Leo skrev: Og nok en gang må jeg spørre meg selv om det virkelig finnes mennesker som tenker slik eller om dette er tull. I vår digitale tidsalder er det ikke lenger noen begrensning på hvor mange bilder man kan ta, så hvorfor tok dere ikke bare flere bilder slik at storesøster også fikk holde? Nå i ettertid kan hun selvfølgelig ikke redigeres bort bare fordi du ikke liker oppsynet hennes. Det er åpenbart snakk om amatørbilder (En fotograf med litt peiling sørger for at alle ser OK ut før h*n sier seg fornøyd med et bilde og det sjekkes selvfølgelig underveis i seansen) og da må man ta det resultatet man får. Sent å være etterpåklok, men dette hadde vært normal løsning. Nytt forslag, hva med å ta nytt familiebilde med dere 4, evt også med et par bilder av hvert av barna og evt bare de to sammen, og henge opp disse istedet for dåpsbildene? Så tar man fram dåpsbildene ved andre anledninger, og det er da ingen krise om storesøster er litt sur på bildene... Eller dere kan henge opp to bilder med kun selve dåpsbarnet på (altås et av hvert barn). Faktisk har jeg aldri sett folk ha dåpsbilder med faddere og full pakke hengende på veggen jeg... Anonymkode: 74c12...444
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå