Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei VG3 elev her "Påbygg".Jeg skal opp til matematikk eksamen på onsdag. Matematikk er desverre ikke mitt fag. Jeg har jobbet litt med det i år, men skjønner ikke mye.Men vil heller ikke stryke. Så for å forberede meg til eksamen prøver jeg å løse andre eksamens oppgaver vi fikk av lærerne og leser meg tilbake litt i regne regler  osv.

Så noen som kan gi meg noe tips til noe effektive øvingsmetoder som du gjerne selv har prøvd?

Gjerne noe tip også til selveste eksamens dagen?

Takker på forhånd :)

Anonymkode: d3717...b2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selv gå opp som privatist i 2p nå på onsdag, hehe. Fikk en toer i standpunkt på VGS, så jeg har måttet jobbe en god del da jeg manglet en del basiskunnskap. Jobb deg gjennom læreboka, ikke hopp over noe før du har forstått det. Nå er det jo ikke så lenge igjen, men jeg har brukt de siste to ukene KUN på å løse gamle eksamenshefter og deretter rette meg selv (fasitene ligger ute på nettet, med løsningsforslag). Det har vært utrolig god trening for meg, og det er jo stort sett det samme som går igjen på hver eksamen. Standardform, prosentregning, potenser og sentralmål er blant de tingene som så og si alltid kommer på del 1, for eksempel. I tillegg er det nok lurt å sørge for at du kan multiplisere og dividere med større tall uten å bruke kalkulator, dette måtte i hvertfall jeg friske opp litt, haha. På del 2 kommer det garantert oppgaver som krever at du kan lage diverse grafer o.l i GeoGebra, så lurt å være trygg på den delen også. 

På læreboka (Sinus) sin nettside ligger det flere videoer som forklarer pensum underveis med enkle eksempler. Disse pleier jeg å se tilbake på hvis jeg plutselig blir usikker på noe. 

Lykke til! Og husk å bruke tiden godt. Ikke sitt for lenge og "dvel" ved en oppgave dersom du ikke kommer noen vei, da er det bedre å gå tilbake til den mot slutten isteden. Det sa i alle fall læreren min til meg :fnise:

Anonymkode: 947af...579

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes noen videoer på youtube med en lærer som heter lektor Thune (eller noe i den duren). Vet ikke om det er for noe annet enn R-matte, men du kan jo søke opp. Ellers vil jeg anbefale å regne masse MASSE oppgaver. Tidligere eksamenssett er godt å ha

Anonymkode: a1c3b...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mengdetrening, mengdetrening og mer mengdetrening! Matte var ikke mitt fag heller, men gjorde så mange oppgaver at jeg fikk en grei karakter likevel. Gjør oppgaver og sørg for at du forstår dem, ikke bare se på hvordan de gjør det i eksemplet og "skrive av". Pugging av formler er greit, men du må kunne bruke dem også. Matteeksamener er ofte vriene og tvinger deg til å omgjøre formlene du kan og bruke de på helt andre måter enn i boka. Er det noe du er usikker på, søk det gjerne opp på youtube. Tror NDLA skal ha mange oppgavesett med løsningsforslag.  Gjør også massevis av gamle eksamensett. 

Anonymkode: 333c6...37d

Skrevet

Eksamen i et fag man ikke er flink i kan føles kjipt, men hold motet oppe! Du kan klare det om du vil :) 

En vikar lærte meg et skikkelig bra tips en gang: når du får oppgavene utdelt, marker hver av oppgavene med vanskelighetsgrad. Feks trekant rundt de du overhodet ikke tror du kan klare. Firkant rundt de du klarer. Sirkel rundt de som er vanskelige, men ikke så vanskelige at de fortjener trekant. Dette innebærer å se gjennom og få oversikt. Når du begynner å løse oppgavene begynner du med de letteste, som du er sikker på. Da bygger du oppselvtillitt til å angripe de vanskeligere oppgavene. Deretter prøver du deg på de vanskeligere. Har du igjen tid prøver du de vanskeligste. Husk at et svar på en oppgave er alltid bedre enn blankt. 

Når du løser oppgaver, tenk over om svarene du får er rimelig. Skal du finne ut hvor mye en bukse koster som er satt ned fra 500kr og er på 40% salg? Da er det urimelig om svaret du får er 6362819kr. 

Hvis du får tid på slutten, prøv også å se på besvarelsen og svarene dine med kritisk blikk. Forstår sensor fremgangsmåten min? Har jeg vist utregning? Har jeg to streker under svaret? Er det riktig tall på oppgavene? 

Vil anbefale deg å sjekke ut hva du MÅ kunne på del en. Det er noen få ting bare. Resten av dagen har du jo tilgang på hjelpemidler. Jeg har ikke dokumentet her, men det er ligning til forskjellige funksjoner og noe annet.

Husk _ALLTID_ å skrive enhet på svaret! Den buksa som var på tilbud, skulle den betales med Euro? Med edderkopper, kanskje? Eller var det kroner? Hvis sensor er veldig streng kan h*n faktisk ikke gi noen poeng for hele oppgaven hvis du ikke oppgir enhet, men har riktig svar. Så bare husk det, så får du den uttellingen du fortjener :) 

Jeg har selv hatt 2p-y matte dette skoleåret og elsker faget! Skulle gjerne hatt eksamen bare for å få bruke en hel dag til å regne matte :laugh:

• Liker 2
Skrevet

Mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening.

Når du gjør har gjort et oppgavesett, så bruk løsningsforslaget og finn ut av hva det er du kan (klapp deg selv på skulderen for det du får til!), men enda viktigere: finn ut hva du ikke kan!

Hva har du gjort feil? Hvorfor gjorde du den feilen? Hva må du gjøre for å ikke gjøre den feilen neste gang? <-- nøkkelord for å forstå hvor kunnskapshullene dine er.

Å bli god i matte er en sirkel av selvkorrigering og tålmodighet. Det som er gøy med matte, er at man lett kan se progresjon når det går fremover. Det som er dumt med matte, er at det er så vanskelig å oppdage hvor det glipper... Dette er en treningssak, og du vil bli flinkere i dette etter hvert.

Jeg har ikke hatt matte på 9 år, og jeg var ikke noe glad i matte på grunnskolen eller vgs. Nå har jeg begynt på BI og matte har blitt yndlingsfaget mitt! Det ble det ikke over natten for å si det sånn, for hele forrige semester gråt jeg meg gjennom mange mattekvelder... Men på et tidspunkt forstod jeg hva det var jeg skulle gjøre for å bli flinkere - og så knakk jeg en kode, og nå syns jeg matte er kjempegøy. For meg handlet det veldig mye om å bli flinkere til å sammenlikne hva jeg gjorde, og hva løsningsforslaget mente jeg skulle gjøre. Det har tatt noen måneder, men nå er matte gøy!

Ser du har eksamen om to dager.... Bruk de neste dagene på å repetere, spis godt og slapp ordentlig av. Det er viktig å la hjernen hvile, den jobber underbevisst med stoffet. Heia deg - jeg har kjempetrua! Lykke til! :hoppendeglad:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for alt innspill og tips. Det er til stor hjelp.

Anonymkode: d3717...b2a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...