AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #1 Skrevet 28. mai 2017 Trenger sårt tips til matretter med lite kalorier som man faktisk blir mett av. Trenger å stramme inn kostholdet igjen, men sliter mye med at jeg ikke spiser meg mett, som igjen ofte fører til at jeg sprekker og tyr til søtsaker utover ettermiddagen/kvelden. Jeg er i hovedsak på jakt etter tips til frokost, lunsj og mellommåltider. Middag har jeg någenlunde oversikt over, men det skader jo ikke å få flere tips der heller. Anonymkode: fadb1...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #2 Skrevet 28. mai 2017 Jeg er så bitter over å i flere år ha fått råd fra "alle" om at mange små måltider er lurt når man skal leve sunt og gjerne gå ned i vekt. Følte alltid at jeg småspiste, men aldri ble helt mett, om du skjønner? For meg ble løsningen to til tre relativt store måltider hvor jeg spiste meg skikkelig mett, noe som også gir litt mer rom for ingredienser som ikke er av de mest kalorifattige. Jeg opplever å holde meg mett med denne metoden, og uten å ha målt blodsukker og sånt noe, så opplever jeg heller ikke de typiske blodsukker-fall-tegnene man blir advart mot ved å spise "mye" og sjelden. Til lunsj, som også er dagens første måltid for meg, spiser jeg gjerne knekkebrød eller brød med avocado, røkelaks, egg, eller annet pålegg, og jeg er raus med pålegget. I stedet for kjøttpålegg som man kjøper oppskåret, går det an å kjøpe en stek og steke og skive opp denne og ha som pålegg f.eks. Dette gjør jeg ofte, slik blir mitt kjøttpålegg både mer spennende (man kan marinere og bruke urter osv.) og heller ikke så saltholdig. Huff, det ser ut som dette innlegget ikke svarer på det du spør om. Men jeg mener det er verdt å vurdere å prøve færre, "større" måltider, i stedet for å slite med å spise kalorifattige varer. Det er totalen som teller! Vil også si at en bonus jeg opplever med dette, er et mindre anstrengt forhold til mat, siden jeg ikke må tenke kalorier og enkeltingredienser i like stor grad som før. Anonymkode: 66781...ba0 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #3 Skrevet 28. mai 2017 Målet ditt bør være å spise sunt, ikke å få i deg minst mulig energi. Selvsagt sprekker du når du ikke spiser nok. Anonymkode: 92143...c0f 2
Pringle Skrevet 29. mai 2017 #4 Skrevet 29. mai 2017 I tillegg til allerede utmerkede råd, vil jeg kaste fram at du bør vurdere om kostholdet ditt virkelig trenger en innstramming (er du overvektig eller nærmer du deg overvektig?), og slå deg til ro med at metthet ikke er en veldig pålitelig indikasjon på om man har spist riktig mengde mat/kalorier. Men du skal ikke bli mer sulten bare fordi du skal ned i vekt (da strammer du inn for mye). Hvis du ikke har vært plaget med sultfølelse før, er det ingen grunn til at du skal være det nå. Men det er som sagt mye psykisk. Bare det å tenke på å stramme inn kostholdet kan gjøre deg mer sulten. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #5 Skrevet 29. mai 2017 Spis mat om du er sulten, ikke søtsaker. Mindre kalorier for mer metthetsfølelse. Proteiner metter mye. Magre kjøttprodukter er fint sånn sett. Samme med enkelte meieriprodukter med mye protein (skyr, kesam, kvarg, cottage cheese). Egg også. Støtter for øvrig at det føles bedre å spise seg mett et par ganger hver dag, heller enn å være konstant småsulten. Jeg kan leve med å være skrubbsulten før middag, men den evige smågnagingen i magen er drepen på både humør og motivasjon. Anonymkode: 96aa7...408 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #6 Skrevet 29. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så bitter over å i flere år ha fått råd fra "alle" om at mange små måltider er lurt når man skal leve sunt og gjerne gå ned i vekt. Følte alltid at jeg småspiste, men aldri ble helt mett, om du skjønner? For meg ble løsningen to til tre relativt store måltider hvor jeg spiste meg skikkelig mett, noe som også gir litt mer rom for ingredienser som ikke er av de mest kalorifattige. Jeg opplever å holde meg mett med denne metoden, og uten å ha målt blodsukker og sånt noe, så opplever jeg heller ikke de typiske blodsukker-fall-tegnene man blir advart mot ved å spise "mye" og sjelden. Anonymkode: 66781...ba0 Jeg fungerer også best på få, store måltider. Får lyst på mat hele tiden om jeg spiser mange små måltider, og klarer ikke la være småspise Anonymkode: 43f04...c29 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Da jeg gikk ned i vekt spiste jeg havregrøt til frokost. Da var jeg erkemett fram til lunsj. Til lunsj spiste jeg tre (aaav og til fire) grove knekkebrød - trikset er masse pålegg. Jeg pleide å smøre på avokado, (jada, masse kalorier, men jeg spiste bare en kvart til 1/3 avokado fordelt på tre knekkebrød, og det er både sunt og mettende), skinke/hamburgerrygg, paprika og salat, eventuelt avokado, spekeskinke, salat og agurk. Da holdt det med et eple eller en Skyr rundt kl 14-15, og da var jeg akkurat passe sulten til middag. Anonymkode: af692...c58
happiest Skrevet 3. juni 2017 #8 Skrevet 3. juni 2017 På 29.5.2017 den 1.13, AnonymBruker skrev: Jeg er så bitter over å i flere år ha fått råd fra "alle" om at mange små måltider er lurt når man skal leve sunt og gjerne gå ned i vekt. Følte alltid at jeg småspiste, men aldri ble helt mett, om du skjønner? For meg ble løsningen to til tre relativt store måltider hvor jeg spiste meg skikkelig mett, noe som også gir litt mer rom for ingredienser som ikke er av de mest kalorifattige. Jeg opplever å holde meg mett med denne metoden, og uten å ha målt blodsukker og sånt noe, så opplever jeg heller ikke de typiske blodsukker-fall-tegnene man blir advart mot ved å spise "mye" og sjelden. Til lunsj, som også er dagens første måltid for meg, spiser jeg gjerne knekkebrød eller brød med avocado, røkelaks, egg, eller annet pålegg, og jeg er raus med pålegget. I stedet for kjøttpålegg som man kjøper oppskåret, går det an å kjøpe en stek og steke og skive opp denne og ha som pålegg f.eks. Dette gjør jeg ofte, slik blir mitt kjøttpålegg både mer spennende (man kan marinere og bruke urter osv.) og heller ikke så saltholdig. Huff, det ser ut som dette innlegget ikke svarer på det du spør om. Men jeg mener det er verdt å vurdere å prøve færre, "større" måltider, i stedet for å slite med å spise kalorifattige varer. Det er totalen som teller! Vil også si at en bonus jeg opplever med dette, er et mindre anstrengt forhold til mat, siden jeg ikke må tenke kalorier og enkeltingredienser i like stor grad som før. Anonymkode: 66781...ba0 Enig! I hverdagen liker jeg å spise noe lett til frokost. Må ha noe mat i magen da. Feks et eple eller knekkebrød. Har som regel en frukt med på jobb om jeg skulle blitt sulten før lunsj. Til lunsj er det som regel knekkebrød/frukt/yoghurt. Spiser en porsjon middag og noe lett til kvelds. Liker å spise litt sen middag, da er det ikke sikkert jeg trenger kvelds. I helgene blir det som regel to måltider, heller det slik jeg kan unne meg noe godt. God frokost og noe godt til middag, gjerne litt snacks også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå