Gå til innhold

Jeg blir student og alenemor. Kan noen se hit? Økonomi..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal studere til høsten, og nå viser det seg at jeg også blir alenemor. Har tre barn, der jeg skal ha de to eldste på fulltid, og minste (3år) 50%.

Dette blir jo plutselig litt ekstra utfordrende, sånn økonomisk sett.. 

Jeg vet ikke om jeg har rett på noe overgangsstønad heller, siden 3åringen skal være hos meg bare 50%. De andre er 7 og 11 år. 

Jeg får vel studielån på ca 12000, og har en liten jobb jeg kan fortsette med som gir ca 5500 i mnd, med mulighet for å ta ekstravakter om jeg får mulighet til det. Må studere på fulltid, da de ikke har deltid her. Barnetrygd for 3,5 barn blir ca 3400. Bidrag for de eldste ca 3500.

Da er jeg oppe i ca 24400 i mnd. 

Husleie på 9000 i mnd+ strøm, tv/internett, og andre utgifter.. Jeg er fullstendig klar over at det ikke blir noe luksus de neste årene, men så lenge vi har så vi klarer oss trenger vi ikke mer:)

Jeg får vel kansje redusert barnehagepris for minste? Noen som vet dette, og h a jeg kan ha rett på? Er ganske grønn, da dette plutselig ble en helt ny tilværelse for meg.. 

Sommermånedene blir trange, jeg får jo ikke studielån før august. Er det mulig at jeg kan søke om noe hjelp fra nav akkurat i denne mnd?

Anonymkode: 873f9...34e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja..har eivenninne som er alenemor for en 3-åring og hun studerer. Hun får utbetalt nesten 30 000 i mnd.. så det går nok bra. :) hun jobber ikke engang. 

ring nav-telefonen eller sjekk nav.no. Og med så høy husleie, så har du kanskje krav på bostøtte. Sjekk husbanken.no.

Dere klarer dere. Lykke til :)

Anonymkode: f7b37...e3a

AnonymBruker
Skrevet

Ps. Leste litt på nav.no. Tror du har rett til overgangsstønad :) 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja..har eivenninne som er alenemor for en 3-åring og hun studerer. Hun får utbetalt nesten 30 000 i mnd.. så det går nok bra. :) hun jobber ikke engang. 

ring nav-telefonen eller sjekk nav.no. Og med så høy husleie, så har du kanskje krav på bostøtte. Sjekk husbanken.no.

Dere klarer dere. Lykke til :)

Jeg brukte bostøttekalkulatoren på husbanken sine sider, og den viste at jeg kunne få 4100 i bostøtte:)

Skal lese litt mer på nav, eller ringe og snakke med de. 

Har troen på at dette skal gå bra. Jeg føler at det er nå eller aldri med studier. Jeg er lei av å aldri få fast stilling som assistent, og være avhengig av nok ekstravakter..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere med erfaringer? Vil det gå rundt med det jeg har i mnd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...