Gå til innhold

Båtbeinskade!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg og mannen var på fjelltur for en liten uke siden. Det var veldig sleipt og jeg falt. Tok meg for med hånden og forstuet selvfølgelig den. Ble bate liggende å grine som en unge så vondt var det.:blush:

Mannen som så det hele var sikker på at jeg hadde brukket hånden. Men etter en liten stund føltes det ganske ok. Kunne røre det meste, vondt var det og litt hovent,  men regnet det som rimelig normalt. Tommelen var vondest, men resten virket ok. Dagen etter var den stiv og to blåflekker men ikke veldig hoven. Et punkt på innsiden av håndleddet mot tommelen har det kommet en hard kul. Og det iser i hele hånden når noe er kommer såvidt borti. Også vondt i tommelen. Så tok turen på legevakta siden det bare har blitt værre de siste dagene.

Fikk ordtlig kjeft og henvisning av legen til røtgen. Ble bare sittende der flau og fikk ikke spurt så mye:sad: Han mente det var stor fare for båtbeinsbrudd? Jeg aner ikke hva det er, men trodde brudd så ble man hoven, veldig blå og man hylte i smerte osv. Er jo ikke helt der?  Driver med idrett og skal konkurrere til helga derfor jeg ikke turte vente lenger hvis det er en betennelse. Siden jeg er veldig avhengig av å ha hender som virker.  Noen som har ødelagt båtbeinet? Hva gjør de hvis det er det? Er det bare legen som er helt tullete?  Krysser alt jeg har for at ingenting har røket.

Anonymkode: 831fa...146

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som et brudd ja, og du får nok ikke brukt den til konkurranse i helgen

Anonymkode: d50d9...920

Skrevet

Brudd i båtbeinet (skafoid/scafoid) er noe skikkelig dritt. Det kan være vanskelig å oppdage, selv på røntgen, det gror sent, og kan bli veldig plagsomt hvis det ikke gror. 

Behandlingen er som regel gips, i opptil 12 uker... Eventuelt operasjon. 

http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00012

AnonymBruker
Skrevet

Inni hånda ved tommelen er det et bittelite bein som heter båtbeinet. Dette kan knekke hvis man detter slik du beskriver. Det gjør vondt, men siden det ikke gjør alt for vondt er det lett å ikke bry seg om det før det fortsetter å gjøre like vondt i flere dager.

Broren min brakk dette beinet da han var 5. Han datt lørdag, og alle trodde han bare hadde landet litt ekstra hardt. Søndag kveld la mamma merke til at han holdt den litt rart, og at han vrælte i smerte når hun prøvde å ta på den. Mandag morgen var det like ille, så da ringte hun legen og fikk akuttime. Det var aldri hovent eller blått, men brudd var det.

Behandlinga besto av å teipe hånda slik at tommelen ikke kunne brukes i noen uker, med bytte av teip ca ukentlig. Han fikk også forbud mot ballspill, trampoline og andre aktiviteter med stor risiko for slag mot hånden til det hadde grodd. Det er mulig behandlinga er noe annerledes for voksne, for siden barn er i vekst har beina deres andre egenskaper enn voksne.

Tommelen hans er nå fin, men litt stivere enn den andre. Imidlertid har jeg hørt fra andre at hvis det ikke behandles kan man oppleve stivhet og smerter resten av livet.

Anonymkode: c19bf...936

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mhmjadda skrev:

Brudd i båtbeinet (skafoid/scafoid) er noe skikkelig dritt. Det kan være vanskelig å oppdage, selv på røntgen, det gror sent, og kan bli veldig plagsomt hvis det ikke gror. 

Behandlingen er som regel gips, i opptil 12 uker... Eventuelt operasjon. 

http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00012

Takk for supre svar. Aldri hørt at dette går ann før. Mulig jeg som er teit, men virket på legen at dette vsr noe alle burde vite.

Håper desprat det bare er forslått. 12 uker:hakeslepp:

Da ryker hele sesongen. Hvis jeg ikke får skyte konkurranse med gips da:trampe:  Godt jeg skippa styrketrening idag. 

AnonymBruker
Skrevet

Ush. Viste ingenting på bildene, men ble sendt på sykehus og etter maaaaaange timer gipset de hånden tilfelle bruddet ikke er synlig. Så blir det å gå sånn til en mr kan avkrefte mistankene. 

Kjedelig. Vondt gjør det å. Prøvd i 20 minutt å få av en sportsbh. Smart valg i dag 😂

Tusen takk for hjelpen alle :)  

Skrevet

Bra! Tro meg, det er mye bedre med en gips og venting nå enn ei ødelagt hånd!

AnonymBruker
Skrevet
På Sunday, May 28, 2017 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg og mannen var på fjelltur for en liten uke siden. Det var veldig sleipt og jeg falt. Tok meg for med hånden og forstuet selvfølgelig den. Ble bate liggende å grine som en unge så vondt var det.:blush:

Mannen som så det hele var sikker på at jeg hadde brukket hånden. Men etter en liten stund føltes det ganske ok. Kunne røre det meste, vondt var det og litt hovent,  men regnet det som rimelig normalt. Tommelen var vondest, men resten virket ok. Dagen etter var den stiv og to blåflekker men ikke veldig hoven. Et punkt på innsiden av håndleddet mot tommelen har det kommet en hard kul. Og det iser i hele hånden når noe er kommer såvidt borti. Også vondt i tommelen. Så tok turen på legevakta siden det bare har blitt værre de siste dagene.

Fikk ordtlig kjeft og henvisning av legen til røtgen. Ble bare sittende der flau og fikk ikke spurt så mye:sad: Han mente det var stor fare for båtbeinsbrudd? Jeg aner ikke hva det er, men trodde brudd så ble man hoven, veldig blå og man hylte i smerte osv. Er jo ikke helt der?  Driver med idrett og skal konkurrere til helga derfor jeg ikke turte vente lenger hvis det er en betennelse. Siden jeg er veldig avhengig av å ha hender som virker.  Noen som har ødelagt båtbeinet? Hva gjør de hvis det er det? Er det bare legen som er helt tullete?  Krysser alt jeg har for at ingenting har røket.

I en hånd så har du mange små og store bein inne i håndflaten du kan få brudd i. Så fall, blåmerker og hovenhet etter fall skal du ikke kimse med. Er du gipset elelr ventet du for lenge slik at de ikke gipser deg? 

Idrettsstevenet tror jeg du skal se langt etter. 

Anonymkode: 2a812...cee

Skrevet
10 minutter siden, Mhmjadda skrev:

Bra! Tro meg, det er mye bedre med en gips og venting nå enn ei ødelagt hånd!

Hørt mange si det i dag og historier om bein fra hoften i håndledde osv. Skal aldri ta lett på et sånt fall igjen. Håper jeg slipper med skrekken at den er bare veldig forslått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...