AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #1 Skrevet 28. mai 2017 Jeg har konfirmant våren 2019, og har sånn smått startet å planlegge. Men vi har så utrolig stor familie! Både jeg og barnets far er etablert på nytt, vi har vært gift i hhv 10 og 11 år på hver vår kant. Så barnets familie er STOR! Det er jeg og min mann og våre to barn. Far og stemor har 3 barn. Mine foreldre, fars foreldre, stemor og stefars foreldre. Mine søsken med ektefelle og barn, fars søsken med ektefelle og barn, stemor og stefars søsken med ektefelle og barn. I tillegg er stemor og stefars foreldre også med i beregningen. Jeg har i tillegg flere stesøsken med ektefelle og barn. I tillegg ønsker far og barnet å invitere fars onkler og tanter, i tillegg til noen andre nære i fars slekt. Noen av mine tanter og onkler er også naturlige å invitere. Og faddere til konfirmanten. Antall aktuelle inviterte blir over 70 stk! Så her koker det ned til at vi kun kan ha de nærmeste til middag, resten må til kaffen. De aktuelle til middag er foreldre, steforeldre, besteforeldre, stebesteforeldre, faddere, og mine og fars ekte søsken med familie, altså ikke stesøsken. Til sammen nesten 30 stk. Vi har ikke råd til å ha alle til middag, men det er ikke naturlig å IKKE be dem i det hele tatt. Så da blir det kaffe... Men jeg synes det blir så simpelt... Annenrangs gjester, på en måte... men det er unaturlig å ikke invitere dem. Men 70 til middag er for mange. Og vi kan ikke kutte ut min manns søsken eller stemors søsken som har vært som "tanter" og "onkler" til konfirmanten i 10 år. Vi kan ikke be den ene og ikke den andre... Huff, jeg blir gal, og fortsatt er det to år til! Noen andre som har måtte skille gjester slik? Fikk du giftige kommentarer for å ha kaffegjester? Anonymkode: a6391...c19
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #2 Skrevet 28. mai 2017 Her ville jeg enten droppet å invitere utvidet familie, eller begynt å spare samt se på rimeligere løsninger for bevertning allerede nå. Hva er poenget med å invitere til kaffe etter en konfirmasjon, egentlig? Det kommer nok til å bli oppfattet som gavesanking. Her skal folk ikle seg finstasen og gi gave for å bli avspist med en kaffekopp og en kakebit, liksom. Folk forstår nok at du ikke kan invitere 70 stykker, og at dere derfor blir nødt til å begrense selskapet til nærmeste familie. Anonymkode: 41930...120 41
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #3 Skrevet 28. mai 2017 Den biologiske familien får da holde... Kaffegjester i en konf?? Uhørt. Det er gavetigging det. Anonymkode: d7eae...308 38
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 Jeg ville nok valgt å bare ha nærmeste familie til middag, ELLER bare et fint kakeselskap. Det står ikke i loven at man må ha full middag til konfirmasjon, det finnes mange varianter. Men å dele gjestene i to kategorier på en slik dag føler jeg blir rart. Anonymkode: 56367...65f 32
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #5 Skrevet 28. mai 2017 I min komfirmasjon kom den biologiske familen + steforeldre. Så bydde vi på kaffe og kaker og hadde sammenkomst med resten neste helg. Det var selvsagt uten gaver, pynting og penklær. Bare en markering på en måte. Anonymkode: 53c32...af4 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #6 Skrevet 28. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok valgt å bare ha nærmeste familie til middag, ELLER bare et fint kakeselskap. Det står ikke i loven at man må ha full middag til konfirmasjon, det finnes mange varianter. Men å dele gjestene i to kategorier på en slik dag føler jeg blir rart. Anonymkode: 56367...65f Enig i dette Besteforeldre i kirken (det er vel begrenset med plasser hvor mange familiemedlemmer man kan ha?), også enten gå ut på fin restaurant eller ha privat middag med besteforeldre. Etterpå et fint kakeselskap med taler og med resten av familie Anonymkode: 3870c...c26 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #7 Skrevet 28. mai 2017 Går Ann og lage my rimelig til mange. Gryte for eksempel. Planlegg godt. Vi er alltid mange vi , men bruker ikke stort mer enn andre. Jeg handler på tilbud og i Sverige. Vi hadde kalvestek, dessert og kaker til 60 til samme pris som venninna mi hadde til 15. Anonymkode: bac6b...a6e 5
Gjest Sisti Skrevet 28. mai 2017 #8 Skrevet 28. mai 2017 I samiske konfirmasjoner er det ikke uvanlig å ha veldig mange gjester. Da er det gjerne slik at man ikke må komme til et fast klokkeslett, men varmmaten står tilgjengelig, så kommer og går folk som de vil. Så det er ikke umulig... Men siden folk kommer og går blir de jo i praksis kaffegjester noen steder, spiser jo ikke middag i hvert selskap. Så hva som er ok kommer an på kulturen dere er vant med? Finn på noe rimelig og enkel mat til alle?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #9 Skrevet 28. mai 2017 Der jeg kommer fra er det vanlig med kaffegjester i konfirmasjon. Der tar man med naboer også. Det er ikke gavesanking, da naboer gir gaver til konfirmanten uansett (lite bygd, så det er normen). Anonymkode: e56d4...8cb 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #10 Skrevet 28. mai 2017 Jeg har aldri hørt om kaffegjester engang utenom på dette forumet! Men i din situasjon ville jeg faktisk hatt film forståelse for at dere ikke kan be alle. Du har jo god tid til å lufte tanken og høre om stemningen er ok for noe sånt. Anonymkode: 04447...8fd 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #11 Skrevet 28. mai 2017 Jeg hadde satt pris på å bli invitert til kaffe også, jeg, men kanskje bare jeg som er rar... Men hva med en mellomting: Finn et billig lokale, a la forsamlingshus eller noe, og bestill gode snitter/ smørbrød etc. Og så tar dere kaffe etterpå. Da er det helt innafor å spørre om slekt og venner kan bake ei kake. Jeg har bakt til kollegaer med konfirmanter også. Bare hyggelig å kunne bidra. Evt be noen gode venner om å hjelpe og lag enkel gryterett m salat til middag. Trenger ikke være så fancy. Anonymkode: 066f2...4e2 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 28. mai 2017 #12 Skrevet 28. mai 2017 Kaffegjester i konfirmasjon Da er man kun ute etter ekstra gaver.
Pusetatten Skrevet 28. mai 2017 #13 Skrevet 28. mai 2017 Be alle til hele selskapet, men lag billigere mat. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #14 Skrevet 28. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri hørt om kaffegjester engang utenom på dette forumet! Men i din situasjon ville jeg faktisk hatt film forståelse for at dere ikke kan be alle. Du har jo god tid til å lufte tanken og høre om stemningen er ok for noe sånt. Anonymkode: 04447...8fd *full (Hva er det med dette forumet, blir alltid feil når jeg skal kommentere!) Anonymkode: 04447...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #15 Skrevet 28. mai 2017 Når det er snakk om så stor utvidet familie mener jeg at det er helt ok å ha kaffegjester! Her jeg kommer fra har vi digre kakebord, så det er ikke snakk om et kakestykke liksom. Forstår ikke helt hvorfor folk er så hårsåre på dette med kaffegjester... Anonymkode: 8b874...da0 9
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #16 Skrevet 28. mai 2017 Nå banner jeg i kirken her, men hva med to selskaper? Dere er jo så utrolig mange! Men deler dere de opp, så blir det ikke så voldsomt. Det er jo bra at dere inkluderer alle, og at det er god stemning, men tror jeg ville delt det, om dere ikke vil kutte ned på gjestelisten. Kaffegjester er litt merkelig! Anonymkode: 012d3...9f6
Kim91 Skrevet 28. mai 2017 #17 Skrevet 28. mai 2017 Søsteren min ble invitert som kaffegjest i en konfirmasjon som den eneste kaffegjesten. Hun gikk, men følte seg ikke så velkommen. Synes at det har noe med en konfirmasjon å gjøre. Inviter de som har noe med barnet å gjøre!
OffTheBlock Skrevet 28. mai 2017 #18 Skrevet 28. mai 2017 Jeg har nylig vært kaffegjest i en konfirmasjon, og syntes det var helt fint. Men nå var vi helt klart ikke i den nærmeste kretsen heller da. Jeg er enige med det som sier her ellers, at det enten må løses med å gjøre ting veldig mye billigere og invitere alle, eller så må dere kunne dele opp gjestene på et eller annet vis. Om det er mange av de 70 gjestene som kan anses som "kaffegjester" synes jeg faktisk det er helt greit å gjøre det sånn. Hvis ikke kan dere kanskje begrense middagen veldig til de aller aller nærmeste, og så ha et selskap med alle 70 senere på dagen? Jeg ser at jeg er i mindretall, men jeg synes altså ikke at kaffegjester er helt uhørt. Det kommer an på situasjonen. Og dere er vanvittig mange, og jeg tror ikke mange ville hatt trøbbel med å forstå at dere ikke kan ha alle disse på middagsselskap. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #19 Skrevet 28. mai 2017 Jeg synes det må være lov å ikke invitere alle når det er så mange. Eller kanskje invitere hele røkla men kun invitere til kaffe og kaker. Eventuelt svært billig middag typ gryterett, pølser osv.. si ifra om det på invitasjon eventuelt så folk ikke blir skuffet Personlig synes jeg sånne selskap er ganske kjedelige og hadde satt stor pris på å ikke bli invitert eller kun være kaffegjest..skjønner ikke helt hvorfor folk skal være så hårsåre på det der egentlig. Anonymkode: 1bd5a...94a 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #20 Skrevet 28. mai 2017 Da senker du heller kravene til maten og innviterer alle, kaffegjester er kun gavetigging. Det må jo ikke være superfancy mat, hva med rømmegrøt med tilbehør, gryterett eller lapskaus? Og så får du flere av gjestene til å bidra med en kake, og vips er det hele i boks. Anonymkode: 4f0c6...850 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå