Gå til innhold

Far vil ha 50 % samvær, men betaler lite/ingenting.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt sammen, far har "ny familie". Gutten vår er snart 16, vokser som bare det og trenger stadig nye bukser feks pga at han har vokst fra klærne sine. 

Nå ønsker ikke far å være med å betale på klær lengre, fordi han har blitt så stor, og han kan betale selv mener han. Han mener at vår sønn skal bruke sparepengene til lappen på dette. Sier at jeg skjemmer han bort. 

Jeg kan vel ikke få bidrag fra nav når han har så mye samvær? Kan gutten søke selv når han blir 18 og fortsatt går på videregående? Blir bare så lei og provosert :( 

Anonymkode: 69791...58c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når "barnet" er 16 år så skal hans/hennes mening om samvær ha 90 % tyngde. Om sønnen deres ønsker å bo hos deg, så skal han bo hos deg. 

Når det gjelder far, så har han vel plikt i følge loven å betale barnebidrag. Fortell han at hvis han ikke betaler, så ringer du noen som kan sende han alle regningene (+ bot?) 

Anonymkode: b774f...b7b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Såfremt far har 50% så har ikke du noe krav på bidrag nei, men gutten har krav på å bli forsørget av sin far, og det høres ut som far her ikke er helt i vater.

Anonymkode: 28628...b0e

• Liker 11
Skrevet

Argh, Kjenner jeg er så drittlei foreldre som er gjerrig mot barna sine

Barn på 16 år skal ha klær fra foreldrene sine!!  

Jeg har vært i lignende situasjon og betalte alt alltid uten å lage noe ut av det. Det fantes ingen annen god løsning for oss. Men barna ser det i voksen alder ...

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil gutten selv?

Anonymkode: e9f7e...c3f

Gjest making.a.mess
Skrevet

Det er en vanskelig greie for med så høyt samvær skal far betale halvparten av det gutten trenger; klær, ferier, ting, alt. Barnebidrag kan kreves inn men når foreldrene skal dele utgiftene sånn som i dette tilfellet så må foreldrene selv ordne opp. Det blir veldig vanskelig når en ikke tar sin del. 

Jeg har hatt samme å stri med. Ungen trodde i mange år at far var fattig og at det var synd på ham som knapt hadde råd til smør på brødskiva, men når hun ble eldre begynte hun å reagere på at han kjøpte splitter ny bil annet hvert år, alltid hadde siste nytt i mobil og elektronikk. Hun fikk sjokk når hun fikk vite at han tjente tre ganger så mye som meg. Hun har knapt turt å spørre han om ting for hver gang kommer en lekse om hvor fattig han er. Når hun var liten så ville hun at vi skulle kjøpe ting til han som han trengte for han hadde jo ikke råd selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Her kan jeg ikke huske sist far hadde ferie de to ukene han har han sammenhengende på sommeren. 

Heldigvis har han en flott farmor som passer litt på, og tar noe ferie sammen med gutten. Tror aldri han har gjort noe mer med han i ferien enn å ta et par turer på fornøyelsespark. 

Sønnen vår synes nok litt synd på han, og har nok et ønske om å være nærere sin far, så han ønsker dessverre å være der så mye. det er faktisk farmor som styrer med det meste, han spiser nok middag hos henne 5/7 dager.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rotemor skrev:

Argh, Kjenner jeg er så drittlei foreldre som er gjerrig mot barna sine

Barn på 16 år skal ha klær fra foreldrene sine!!  

Jeg har vært i lignende situasjon og betalte alt alltid uten å lage noe ut av det. Det fantes ingen annen god løsning for oss. Men barna ser det i voksen alder ...

Jeg lager ikke noe styr av det, og har betalt det meste bestandig. Håper min også klarer å se det i voksen alder.... Man må jo bare svelge kameler og prøve å ikke si noe negativt. Blir jo til at jeg omtrent forsvarer far. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en gutt sammen, far har "ny familie". Gutten vår er snart 16, vokser som bare det og trenger stadig nye bukser feks pga at han har vokst fra klærne sine. 

Nå ønsker ikke far å være med å betale på klær lengre, fordi han har blitt så stor, og han kan betale selv mener han. Han mener at vår sønn skal bruke sparepengene til lappen på dette. Sier at jeg skjemmer han bort. 

Jeg kan vel ikke få bidrag fra nav når han har så mye samvær? Kan gutten søke selv når han blir 18 og fortsatt går på videregående? Blir bare så lei og provosert :( 

Spørs på differansen på inntekten deres. Skjønner godt at du blir fortvilet og lei for her er faren gjerrig og han burde skamme seg. Gutter i den alderen spiser jo som hester og trenger konstant nye klær. 

• Liker 1
Skrevet

Når gutten er 16 år bestemmer han selv hvor han vil bo og hvor mye samvær han vil ha med far. Det far (og du) kan kreve er en viss forutsigbarhet i samværet.

Hvis dere ikke blir enige om bidrag og økonomi, be NAV fastsette dette. Men ikke vent, det har ikke tilbakevirkende kraft, det gjelder kun fra det tidspunktet du søker.

Foreldre har ansvaret for sine barn i praksis til de er ferdige på videregående. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Når gutten er 16 år bestemmer han selv hvor han vil bo og hvor mye samvær han vil ha med far. Det far (og du) kan kreve er en viss forutsigbarhet i samværet.

Hvis dere ikke blir enige om bidrag og økonomi, be NAV fastsette dette. Men ikke vent, det har ikke tilbakevirkende kraft, det gjelder kun fra det tidspunktet du søker.

Foreldre har ansvaret for sine barn i praksis til de er ferdige på videregående. 

Nav fastsetter jo ikke når han har så mye samvær :( Da skal vi jo i praksis dele på nødvendige ting. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

NAV kan ikke fastsette noe som helst da det ikke er bidrag inne i bildet siden de deler 50/50.

Anonymkode: 28628...b0e

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager ikke noe styr av det, og har betalt det meste bestandig. Håper min også klarer å se det i voksen alder.... Man må jo bare svelge kameler og prøve å ikke si noe negativt. Blir jo til at jeg omtrent forsvarer far. 

Ja, jeg kjenner meg igjen...Det er jo lite man kan gjøre.

Betal og ti still dersom alt annet skaper bråk er mitt fattige råd.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav fastsetter jo ikke når han har så mye samvær :( Da skal vi jo i praksis dele på nødvendige ting. 

Ok, da misforstod jeg situasjonen. Jeg tenkte far ønsket å får økt samværet til 50% for å også slippe å betale bidrag. Min feil.

Det kan jo være en tanke å kontakte familievernkontoret. Da kanskje dere kan komme til enighet om det økonomiske.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er underholdningsplikt til barnet er ferdig med videregående. Det grunnleggende av klær, mat og husly skal da dekkes av foreldrene. Her må far bare hoste opp pengene.

Anonymkode: f77da...e34

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, stan skrev:

Ok, da misforstod jeg situasjonen. Jeg tenkte far ønsket å får økt samværet til 50% for å også slippe å betale bidrag. Min feil.

Det kan jo være en tanke å kontakte familievernkontoret. Da kanskje dere kan komme til enighet om det økonomiske.

Jeg har bestilt timer der, far later som han skal møte, og så kan han plutselig ikke likevel pga jobb. Sier fra 5 min før timen :( 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er underholdningsplikt til barnet er ferdig med videregående. Det grunnleggende av klær, mat og husly skal da dekkes av foreldrene. Her må far bare hoste opp pengene.

Men når han bare ikke betaler, så er det fint lite å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Men er det noen som vet noe ift den dagen han fyller 18? Kan han da som videregående elev søke om bidrag fra far?  

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det noen som vet noe ift den dagen han fyller 18? Kan han da som videregående elev søke om bidrag fra far?  

Når man er 18 er man jo myndig og kan ikke kreve noe som helst.

Mitt råd er å fortelle gutten situasjonen, at faren ikke gidder å bruke penger på han. Kanskje ting endrer seg da.

Anonymkode: 2917e...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Til han er ferdig med VGS.

At han betaler eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Det som må bankes inn er at hans ideer om at en 16 år gammel gutt nå skal betale sine egne klær fordi han er blitt så stor og vokser så mye, er helt på vidda.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...