Gå til innhold

Svartsopp/mugg i soverom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvem tar man kontakt med for å fjerne dette?:(

opodaget etter overtakelse, avslag fra protector. Er helt fortvilet og dårlig. Vet ikke om min egen forsikring(har hus og innbo forsikring) kan hjelpe meg. Hvordan går man frem:( setter stor pris på hjelp/erfaringer.

Anonymkode: 82fad...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kontakt en advokat. Dette skal ikke Protector avvise. 

Eventuelt melder du deg inn i Huseiernes Landsforbund og søker hjelp via dem. Svartsopp kommer av fukt og fukt i kombinasjon med sopp er helseskadelig og skal ikke forekommen innendørs. Det vet Protector og. 

Anonymkode: 5c512...57d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt en advokat. Dette skal ikke Protector avvise. 

Eventuelt melder du deg inn i Huseiernes Landsforbund og søker hjelp via dem. Svartsopp kommer av fukt og fukt i kombinasjon med sopp er helseskadelig og skal ikke forekommen innendørs. Det vet Protector og. 

Har kontaktet advokat som mener summen er for lav i forhold til resten av boligen. Vet ikke hvem jeg skal ta kontakt med lenger..protector skrev det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kontaktet advokat som mener summen er for lav i forhold til resten av boligen. Vet ikke hvem jeg skal ta kontakt med lenger..protector skrev det samme.

Det er en fastsatt prosent av kjøpesum som definerer hvorvidt det er mangel.

Så i første omgang bør du kontakte en takstmann og få taksert skaden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, reAction skrev:

Det er en fastsatt prosent av kjøpesum som definerer hvorvidt det er mangel.

Så i første omgang bør du kontakte en takstmann og få taksert skaden.

Har gjort det. Og det stemmer det du sier. Har ikke selger wller protector et ansvar i det hele tatt? Det var godt skjult, takstmann mener det har blitt gjort bevisst. ( er nylig lagt plater over). Jeg har vært dårlig det siste året med eksem, astma og allergi uten å skjønne noen ting..sengetøyet har kjentes rart..når vi rev platene var veggen helt sort:(

tror vi må kaste det meste av løsøre..tør ikke bli sykere. Men hvem tar man kontakt med for å fjerne soppen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Huff, så trasig :( Vi har også muggsopp her vi bor nå. Leier og skal heldigvis flytte om under to uker. Det er skikkelig plagsomt og ekkelt. Det lukter selvfølgelig også. Er veldig glad for at vi skal flytte herfra. 

Når det gjelder fjerning av muggsopp er det flere firmaer som tilbyr dette. Når jeg googlet fant jeg bl.a. dette firmaet:

http://www.iktas.no/tjenester/muggsoppsanering.html

Jeg vet ikke om disse tilbyr tjenester der du bor, men da kan du jo evt. google "fjerning av muggsopp (stedsnavn)" eller "muggsoppsanering (stedsnavn)". 

Anonymkode: 2b654...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dere hva som skaper fukten? For (såvidt jeg har forstått) hjelper det lite å fjerne mugg hvis dere ikke fjerner selve problemet - altså hvorfor det oppstår.

Vi fikk det hos oss også, og måtte installere varmepumpe (var i hvert fall det de som så på det sa at var rimeligste måte å fjerne problemet på siden leiligheten ikke er så stor og det mest sannsynlig gjaldt fukt pga tørketrommel). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, mjauritz skrev:

Vet dere hva som skaper fukten? For (såvidt jeg har forstått) hjelper det lite å fjerne mugg hvis dere ikke fjerner selve problemet - altså hvorfor det oppstår.

Vi fikk det hos oss også, og måtte installere varmepumpe (var i hvert fall det de som så på det sa at var rimeligste måte å fjerne problemet på siden leiligheten ikke er så stor og det mest sannsynlig gjaldt fukt pga tørketrommel). 

Jeg har betalt takstmann 6000 kr for å klarere at det er svartsopp. Men jeg fikk inntrykk av at han bare sa noe når han snakket med meg..skjønte ikke hvorfor det ikke var muggsopp for eksempel. Vi tror det er pga dreneringen fra taket, at de har bygd ut og at vannet ikke har rent skikkelig ut fra taket men inn i veggen.

Er mange skjulte mangler som har blitt oppdaget, men vi får beskjed om at vi ligger under prissummen..selv om det er noen kroners forskjell. Takstmann har underpriset det meste, når jeg kontakter firmaer for å høre hva de faktisk vil ha for de forskjellige arbeidene får jeg beskjed om langt høyere summer. Er så frustrert. Barna har ett soverom på deling pga dette. Vi har ett ikke fungerende bad pga lekkasJer og feil, er så mye "smått"; men helhetlig blir det mye. Tak ++.Spesielt for oss i situasjonen vi er i nå, hadde nok blitt mye uansett. Vi hadde bare ikke regnet med at vi må ut med en SÅ STOR sum.

Jeg vet ikke om min egen forsikring kan hjelpe meg? Har googlet, og skjønt at de fleste har en egen muggsopp/svertesopp forsikring? Går de to siste begrepene for det samme?Hva med løsøre? Kan innboforsikring hjelpe oss her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

forresten: takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betalt takstmann 6000 kr for å klarere at det er svartsopp. Men jeg fikk inntrykk av at han bare sa noe når han snakket med meg..skjønte ikke hvorfor det ikke var muggsopp for eksempel. Vi tror det er pga dreneringen fra taket, at de har bygd ut og at vannet ikke har rent skikkelig ut fra taket men inn i veggen.

Er mange skjulte mangler som har blitt oppdaget, men vi får beskjed om at vi ligger under prissummen..selv om det er noen kroners forskjell. Takstmann har underpriset det meste, når jeg kontakter firmaer for å høre hva de faktisk vil ha for de forskjellige arbeidene får jeg beskjed om langt høyere summer. Er så frustrert. Barna har ett soverom på deling pga dette. Vi har ett ikke fungerende bad pga lekkasJer og feil, er så mye "smått"; men helhetlig blir det mye. Tak ++.Spesielt for oss i situasjonen vi er i nå, hadde nok blitt mye uansett. Vi hadde bare ikke regnet med at vi må ut med en SÅ STOR sum.

Jeg vet ikke om min egen forsikring kan hjelpe meg? Har googlet, og skjønt at de fleste har en egen muggsopp/svertesopp forsikring? Går de to siste begrepene for det samme?Hva med løsøre? Kan innboforsikring hjelpe oss her..

Jeg skal ikke si helt sikkert her, men jeg tror ikke forsikringen kan hjelpe deg hvis dette problemet var i huset før dere kjøpte det. Litt som hvis du kjøper en bil med knust rute så dekker ikke ny forsikring det, men som sagt - ikke helt sikker her. Når kjøpte dere? 

Hva skal prissummen opp i? Har du mulighet til å klage på dette ved å få en pris på oppdraget av et firma? Jeg tror det er mulig hvis det er snakk om store summer i forskjell og takstmannen er partisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg skal ikke si helt sikkert her, men jeg tror ikke forsikringen kan hjelpe deg hvis dette problemet var i huset før dere kjøpte det. Litt som hvis du kjøper en bil med knust rute så dekker ikke ny forsikring det, men som sagt - ikke helt sikker her. Når kjøpte dere? 

Hva skal prissummen opp i? Har du mulighet til å klage på dette ved å få en pris på oppdraget av et firma? Jeg tror det er mulig hvis det er snakk om store summer i forskjell og takstmannen er partisk. 

Vi overtok huset, og oppdaget det når vi bestemte oss for å pusse opp soverommet. Det var noen måneder etter overtakelse. Selger har ikke oppgitt om NOEN mangler. Jeg tenker å gjøre det siste du skriver, takstmann var dog selvstendig og virket som om han er helt på vår side og synes synd på oss. Dog er summene han skriver for arbeid ikke realistiske..er ingen som vil gjøre det for de så lite. Selv utstyr koster mer. Har begynt å ta kontakt med forskjellige firmaer, men det er så tidkrevende.

Vil bare få ordnet opp i det med soppen så vi kan leve ordentlig igjen. Akkurat nå er alle plaget. Ingen av oss har hatt eksem eller allergier tidligere. Er så ufattelig slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi overtok huset, og oppdaget det når vi bestemte oss for å pusse opp soverommet. Det var noen måneder etter overtakelse. Selger har ikke oppgitt om NOEN mangler. Jeg tenker å gjøre det siste du skriver, takstmann var dog selvstendig og virket som om han er helt på vår side og synes synd på oss. Dog er summene han skriver for arbeid ikke realistiske..er ingen som vil gjøre det for de så lite. Selv utstyr koster mer. Har begynt å ta kontakt med forskjellige firmaer, men det er så tidkrevende.

Vil bare få ordnet opp i det med soppen så vi kan leve ordentlig igjen. Akkurat nå er alle plaget. Ingen av oss har hatt eksem eller allergier tidligere. Er så ufattelig slitsomt.

Virkelig lei situasjon dere har havnet i.

Først og fremst, tror jeg ikke forsikringen dekker en tidligere skade. Kan kanskje være på sin plass å spørre. Alternativt har de fleste huseierforsikringen en advokatbistand.

Utfra det jeg har lest meg opp på så er en vesentlig mangel lagt på 3-5% av kjøpesummen. 

Hvis det er dukket opp mange små mangler, som er kostbare å fikse (Mtp. kontakt med fagfolk), så burde disse summene legges til grunn. Kommer du nærmere "grensen" da? Hvis så, benytte deg av forsikringens advokatbistand til å legge frem din sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protector er noen skurker og gambler på at dere ikke skal orke å dra dem for retten.  Dette er grunnen til at man aldri skal kjøpe av noen med boligSELGER forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, prt90 skrev:

Protector er noen skurker og gambler på at dere ikke skal orke å dra dem for retten.  Dette er grunnen til at man aldri skal kjøpe av noen med boligSELGER forsikring.

De fleste selgerere velger jo dette. Da har man som kjøper lite å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste selgerere velger jo dette. Da har man som kjøper lite å velge mellom.

Ikke at dette hjelper TS, så off topic: Boligkjøperforsikring! La andre kjempe for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svart sopp er en samlebetegnelse på muggsopp som danner svart belegg. Det kan være alt fra uskyldige muggsopper til den alvorlige Stachybotrys chartarum. Så her har du hatt enntakstmann som ikke kan dette. Har han tatt prøver og sendt til lab. For artsbestemmelse? 

Når jeg ikke vet hvor i landet du holder til så kan jeg vanskelig anbefale deg en advokat med vett og forstand mht mugg. 

Det er og umulig for noen å forhåndsbestemme hvilken pris det er snakk om for utbedring når de/vi ikke vet omfanget av problemet og hva renovering koster. Så dette er nok en advokat du uansett ikke bør bruke. 

Har du snakket med Huseiernes Landsforbund? Har du innboforsikring? Da undersøker du om innboforsikringen din også dekker rettshjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 30.5.2017 den 22.11, reAction skrev:

Ikke at dette hjelper TS, så off topic: Boligkjøperforsikring! La andre kjempe for deg

Vi kjenner tre vennepar som alle har erfaring med at boligkjøperforsikring(help) heller ikke var noe særlig..

var derfor vi avstod. Vi får jo delvis rettshjelp dekket gjennom husforsikringen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...