AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #1 Skrevet 28. mai 2017 Har hatt en Honda Civic i 10 år, kjøpt for 15000kr, og knapt noen utgifter siden (dekk, bremser, ellers bare bensin og slikt). Nå er eksosen moden for utskiftning og mekanikeren sa at klutsjen skulle vel byttes hvert øyeblikk. Også snakk om et hjullager og kanskje litt rustarbeid. Totalt ca 15-17000kr. Det er litt av et dilemma: Pappa sier bilen er pålitelig og rekordbillig. Tut og kjør i 10 år til. Det skal godt gjøres å få til billigere bilhold, han mener det er en uslåelig rimelig måte å komme fra A til B på. Alt han tenker på dette med penger, har alltid vært sånn. Samboer og kollegaer sier jeg burde ha hatt en ny og tryggere bil. De snakker om å punge ut mellom 100-300000kr for nyere brukt eller ny bil. Pappa sier bare: "Legg merke til hvor mye mer det er enn 15000", og det har han jo rett i. Hva gjør jeg nå da? Anonymkode: 32575...afc
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #2 Skrevet 28. mai 2017 Du vil ikke kollidere i den der bilen, for å si det sånn... Bilen skal ikke selges, den skal vrakes. Anonymkode: 681cb...6ef 2
Dodge Skrevet 28. mai 2017 #3 Skrevet 28. mai 2017 La den bli bilcrossbil. Og kjøp nye Civic, helst type R.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 Når det gjelder bil har jeg alltid prioritert sikkerhet fremfor økonomi. Moderne biler er sikrere enn noen gang, det kunne ikke falt meg inn å kjøre en ti år gammel bil. Og jeg fatter ikke de som tar med barn og andre de er glad i ut i trafikken i slike biler. Anonymkode: f13f7...1e7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #5 Skrevet 28. mai 2017 Jeg bor på landet (Indre Vestlandet), og har i alle disse årene knapt opplevd farlige situasjoner. Mest når jeg har kjørt forbi nylige eller snarlige ras. Anonymkode: 32575...afc
Sirah Skrevet 28. mai 2017 #6 Skrevet 28. mai 2017 Enig med de andre. Denne bilen må jo være steingammel nå? Dersom du har råd til å bytte den ut så ville jeg absolutt gjort det. Jeg ville ikke sittet i den bilen den dagen det går galt. Sikkerhet først. At du ikke har opplevd farlige situasjoner til nå er jo bare flaks. For å ta meg selv som eksempel: Jeg kjører pent og forsiktig og stoler på mine egne egenskaper som sjåfør. Det er alle andre jeg ikke stoler på. Jeg kan kjøre så pent jeg bare vil, men det hjelper fryktelig lite den dagen bilen som kommer mot meg mister kontrollen og får en breisladd sjåføren ikke kan håndtere inn i fronten min. Det hjelper lite den dagen jeg treffer på en idiot som skal kjøre forbi en syklist i en sving og jeg kommer på den andre siden. Jeg holdt faktisk på å grisesmelle på den måten en gang. Ikke min feil på noen som helst måte, men jeg hadde fremdeles blitt flat. Heldigvis klarte jeg å reagere kjapt nok til å kaste bilen ned i grøfta. Det hjelper også lite den dagen det kommer en elg løpende ut rett foran deg. Jeg sier ikke at du skal kjøpe en 2016 modell, men noe litt nyere enn noe fra nitten pil og bue bør man faktisk ha....
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 Så blir det gjerne noen fjærer og støtdempere, ting i hjuloppheng og forstilling, er det injection så ryker gjerne en styringsboks, dynamo, vannpumpe, registerreim.... Jeg hadde nok solgt bilen som reparasjonsobjekt meget billig, og kjøpt meg noe nyere der man slipper overraskelser i form av havari og dyre deler. Anonymkode: 7564f...e28
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 Hva mener dere med sikker? Krasjer man med en ny bil så er det vel like mye skader på folk som med krasj med en gammel bil? Går ruten i stykker og glasset treffer deg i ansiktet så hjelper det vel ikke på at bilen er ny? Kjør ut den gamle bilen til den stopper opp. Få vrakpant. Kjøp så en nyere brukt. Anonymkode: ebbf8...3c2
Citpensacola Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere med sikker? Krasjer man med en ny bil så er det vel like mye skader på folk som med krasj med en gammel bil? Går ruten i stykker og glasset treffer deg i ansiktet så hjelper det vel ikke på at bilen er ny? Kjør ut den gamle bilen til den stopper opp. Få vrakpant. Kjøp så en nyere brukt. Anonymkode: ebbf8...3c2 Tror du burde tenke deg litt om, gitt. Nyere biler er ufattelig mange ganger så sikre enn en gammel Civic fra 90-tallet. I en kollisjon i f.eks 80 vil man nesten garantert omkomme i civicen, mens i noe slikt som en Volvo fra 2010 vil man neppe bli særlig skadet.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 Så en 2010 modell Civic koster uansett fra ca 100000kr oppover? Det er jo helt vilt. Det er ingenting annet enn sikkerhet som taler for dette...vet ikke om jeg gidder altså. https://www.finn.no/car/used/search.html?make=0.771&model=1.771.1088&sort=2&year_from=2010 Anonymkode: 32575...afc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå