AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #1 Skrevet 28. mai 2017 Det sitter langt inn å skulle legge ut dette på KG, men nå trenger jeg andres råd. Jeg er samboer med en mann med barn. Min rolle er samboer og pappas kjæreste, ønsker ikke å være en oppdrager, kun omsorgsperson som kan si i fra om felles husregler. Og det har fungert veldig bra. Har et godt forhold til alle barna. Så har vi eldste da, en gutt på 11 år. Foreldrene har, hva skal jeg si, bommet på oppdragelsen når det kommer til hygiene. Han vasker aldri hendene etter dobesøk og før måltid bl.a. Han dusjer svært sjeldent, da han er redd for å få vann i øynene. Han kan også bruke de samme klærne over en uke, uten at de vaskes. Det samme gjelder undertøy. Dette har foregått helt siden jeg ble kjent med barna, men jeg har lagt mere merke til det nå som han/de er blitt eldre. Jeg sier i fra at barna må vaske hendene før mat, og det gjør de. Selv om eldste er motvillig. Han må mases på. Har også minnet på håndvask etter dobesøk, men det blir mer et mas fra meg enn nytte. De andre er ikke like slappe på f.eks håndvask. Det holder med at det nevnes en gang, så husker de å gjøre det resten av dagen. Jeg legger ingen/lite skyld over på gutten/barna. Det er foreldrene som ikke sier noe på det. Barna er hos oss annenhver helg, så det er begrenset hvor mye innflytelse far har på denne saken, men han er ikke akkurat en aktiv initiativtaker. Far selv er meget hygienisk, så jeg forstår ikke hvorfor han ikke sier noe til barna, med mindre jeg tar det opp. Og jeg forstår heller ikke hvorfor mor ikke lærer den grunnleggende hygiene. Jeg regner med at det ikke er bedre hos henne, for da ville de gjort det samme hos oss også. Nå har det gått så langt at far blir nesten sur og irritert på meg hver gang jeg tar det opp. Som sagt, så mener jeg at dette ikke er mitt bord, men samtidig er det ikke hyggelig for oss andre at barna/barnet ikke vasker hendene etter dobesøk. Jeg vil ikke virke belærende eller vise misnøye med oppdragelsen far gjør, noe han mener jeg gjør ved å ta det opp. For i følge ham så klager jeg. Barnas mor har jeg ingen kontakt med, men det er heller ikke min oppgave å fortelle henne at hun må lære barna sine om hygiene. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hva ville dere gjort? Ble langt det her. Anonymkode: e0fa6...d27 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #2 Skrevet 28. mai 2017 Ja, det er jo å klage du gjør, men i situasjonen mener jeg det er berettiget! Selv om det er foreldrene som har ansvar for oppdragelsen, er far også ansvarlig for at hans oppdragelse ikke går ut over deg.Når gutten ikke kan gjenomføre grunnleggende hygiene mens han oppholder seg i deres felles hjem, så er dette noe som går ut over deg. Jeg forstår at du har prøvd å snakke med far uten at det hjelper, da ville jeg satt hardt mot hardt, og gitt beskjed om at dette ikke kan fortsette. Jeg ville ikke ønsket å bo i et hus der noen stadig spredte bakterier på grunn av manglende håndvask etter toalettbesøk. Det vil si at enten må far ordne opp så gutten vasker seg, eller så må far finne seg et annet sted å være når han har barna på samvær. Hvis ingen av disse alternativene falt i smak hos far, så fikk han finne seg et annet sted å bo på permanent basis... Anonymkode: aae06...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #3 Skrevet 28. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det sitter langt inn å skulle legge ut dette på KG, men nå trenger jeg andres råd. Jeg er samboer med en mann med barn. Min rolle er samboer og pappas kjæreste, ønsker ikke å være en oppdrager, kun omsorgsperson som kan si i fra om felles husregler. Og det har fungert veldig bra. Har et godt forhold til alle barna. Så har vi eldste da, en gutt på 11 år. Foreldrene har, hva skal jeg si, bommet på oppdragelsen når det kommer til hygiene. Han vasker aldri hendene etter dobesøk og før måltid bl.a. Han dusjer svært sjeldent, da han er redd for å få vann i øynene. Han kan også bruke de samme klærne over en uke, uten at de vaskes. Det samme gjelder undertøy. Dette har foregått helt siden jeg ble kjent med barna, men jeg har lagt mere merke til det nå som han/de er blitt eldre. Jeg sier i fra at barna må vaske hendene før mat, og det gjør de. Selv om eldste er motvillig. Han må mases på. Har også minnet på håndvask etter dobesøk, men det blir mer et mas fra meg enn nytte. De andre er ikke like slappe på f.eks håndvask. Det holder med at det nevnes en gang, så husker de å gjøre det resten av dagen. Jeg legger ingen/lite skyld over på gutten/barna. Det er foreldrene som ikke sier noe på det. Barna er hos oss annenhver helg, så det er begrenset hvor mye innflytelse far har på denne saken, men han er ikke akkurat en aktiv initiativtaker. Far selv er meget hygienisk, så jeg forstår ikke hvorfor han ikke sier noe til barna, med mindre jeg tar det opp. Og jeg forstår heller ikke hvorfor mor ikke lærer den grunnleggende hygiene. Jeg regner med at det ikke er bedre hos henne, for da ville de gjort det samme hos oss også. Nå har det gått så langt at far blir nesten sur og irritert på meg hver gang jeg tar det opp. Som sagt, så mener jeg at dette ikke er mitt bord, men samtidig er det ikke hyggelig for oss andre at barna/barnet ikke vasker hendene etter dobesøk. Jeg vil ikke virke belærende eller vise misnøye med oppdragelsen far gjør, noe han mener jeg gjør ved å ta det opp. For i følge ham så klager jeg. Barnas mor har jeg ingen kontakt med, men det er heller ikke min oppgave å fortelle henne at hun må lære barna sine om hygiene. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hva ville dere gjort? Ble langt det her. Anonymkode: e0fa6...d27 Jo det er litt av ditt bord også. Vask etter do....vil du ha det på dører,bord og stoler?unger tar på alt...tlf...pc ting og tang. Ta samtalen med far og unger. Samle dere. Fortell hva du syns. Og hva du krever. Finn gjerne en nettside som viser hva som kan skje med dårlig hygiene. Få unoen til å dusje,og iallefall skifte undertøy hver dag. Forklar at det kreves på arbeidsplasser osv at vi er hygieniske Anonymkode: 3a0da...94a
Ild Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 Merkelig oppførsel fra far, og at han ikke skjønner at dette er hans ansvar. Men jeg slutter ikke å bli forundret over manglende bidrag fra fedre på hjemmebane. Selv har jeg to barn på ca 10 og ingen av dem dusjer med glede. Og vi er ganske oppegående og prøver å lære dem opp i hygiene. Her om dagen måtte jeg feks ta en detaljert gjennomgang av hvordan såpe seg inn (og det er ikke første gang). Så det går overhodet ikke av seg selv. Så mitt råd: ta en rolig prat med faren. Dere to må kunne snakke om slike ting som er i barnas interesse, ikke bare i denne saken men også framover. Ps: kan godt hende at de har gode rutiner hos moren, uten at det blir med til dere. Her hjemme har vi innarbeidede kveldsutiner som gjør at det løser seg, men ser at når de er hos besteforeldre feks, så sklir det helt ut med både rene truser, sokker og dusjing. Samme med tannpuss etter frokost, i hverdagen er rutinen der, men hos andre tenker de ikke tanken.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #5 Skrevet 28. mai 2017 Jeg ville prøvd å få far til å se det større bildet her - gutten er snart i puberteten og med det følger mer svette og dermed lukt. Ønsker far at sønnen ganske sannsynlig skal få bemerkninger av klassekamerater og andre? Dette kommer til å påvirke guttens sosiale liv, han risikerer både å bli utestengt og mobbet og det er på høy tid at foreldrene tar tak i dette og veileder han på en grei måte. Slik det er nå ville jeg vektlagt det mer enn manglende vask av hender etter dobesøk. Jeg synes det er helt hårreisende at enkelte foreldre er så slappe på dette og ikke ser at det går utover barnet å ikke lære de disse tingene fra de er små av.. Håper det løser seg og at far tar en prat med mor så de kjører likt løp Anonymkode: 4cd2d...8b7 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #6 Skrevet 28. mai 2017 Tviler på at det er bedre hos mor. Gutten selv har sagt at han sjeldent dusjer, og dessverre lar både mor og far han slippe unna. Nei, jeg må nok ta det opp med far igjen. Det er ikke noe jeg gleder meg til, men jeg får heller håpe på en endring enn å sprite over håndtak, bord og flater etter hvert samvær. Anonymkode: e0fa6...d27
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #7 Skrevet 29. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: . Han dusjer svært sjeldent, da han er redd for å få vann i øynene. Han kan også bruke de samme klærne over en uke, uten at de vaskes. Det samme gjelder undertøy. Dette mener jeg (far og mor, kanskje deg) må gjøre noe med. Innfør "dusjedager", vær med å legge frem klær før han legger seg, sånn at han tar på seg nye klær dagen etterpå. Syntes det er veldig rart at foreldre lar barna sine gå med samme klær og undertøy i en uke... ikke bra Anonymkode: 4b968...8d3
Gjest undulater Skrevet 29. mai 2017 #8 Skrevet 29. mai 2017 12 timer siden, Ild skrev: Merkelig oppførsel fra far, og at han ikke skjønner at dette er hans ansvar. Men jeg slutter ikke å bli forundret over manglende bidrag fra fedre på hjemmebane. Selv har jeg to barn på ca 10 og ingen av dem dusjer med glede. Og vi er ganske oppegående og prøver å lære dem opp i hygiene. Her om dagen måtte jeg feks ta en detaljert gjennomgang av hvordan såpe seg inn (og det er ikke første gang). Så det går overhodet ikke av seg selv. Så mitt råd: ta en rolig prat med faren. Dere to må kunne snakke om slike ting som er i barnas interesse, ikke bare i denne saken men også framover. Ps: kan godt hende at de har gode rutiner hos moren, uten at det blir med til dere. Her hjemme har vi innarbeidede kveldsutiner som gjør at det løser seg, men ser at når de er hos besteforeldre feks, så sklir det helt ut med både rene truser, sokker og dusjing. Samme med tannpuss etter frokost, i hverdagen er rutinen der, men hos andre tenker de ikke tanken. Jeg føler med deg, er selv sjokkert over mødre og deres mangel på oppfølging.
Gjest NotNaomi Skrevet 29. mai 2017 #9 Skrevet 29. mai 2017 (endret) Hva er problemet med å si til ungene selv? Greit at du ikke vil være oppdrager,men ærlig talt. Noe kan du vel bidra med. Selv om det er sløvt av faren,så gjør han jo tydeligvis ingenting med det,så da kan vel du ta litt ansvar? Nå vet jeg ikke hvordan du vet at han går ei uke i samme klær osv,iom at de kun er hos dere annen hver helg. Uansett er det ikke ditt problem hva de gjør hos moren,men at de ikke følger regler hos faren og deg. Endret 29. mai 2017 av NotNaomi
Antoinette Skrevet 29. mai 2017 #10 Skrevet 29. mai 2017 Du må forklare faren at dette faktisk er omsorgssvikt. Gutten kommer til å få det tøft på skolen og i det sosiale livet om han ikke oppretter normal hygiene. Hvordan har han det på skolen egentlig? Denne gutten er det synd på, han blir sviktet av alle. Du er ikke belærende, hvis din samboer bruker dette som argument overfor deg eier han ikke respekt for deg og jeg ville vurdert hele forholdet. Å spise sammen med noen som man vet ikke engang vasker hendene etter dobesøk...... det er 100% uaktuelt. Dessuten er gutten godt inni den alderen der de begynner og lukte pubertet, den lukten er vond. Han må lære seg kropsvask og ikke minst underlivshygiene.
Lou Salome Skrevet 29. mai 2017 #11 Skrevet 29. mai 2017 Her syns jeg du skal fortsette å mase/minne gutten på dette, hver gang, hver dag. Har du skifta undertøy? (om morgenen). Nei, du kan ikke ha på deg de klærne, tilbake og skift. Har du vaska hendene? (Har alle vaska hendene før mat?) Dusj hver lørdag kveld. Det er en grei vane. Husk bruk såpe og vask håret. Ingen grunn til å mase på faren, er det vel? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå