Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Privatfest med ungdommer i alderen 16-30 år, der det drikkes alkohol. En gitar ligger på gulvet, gitareieren på 20 år har selv lagt den der. En 17-åring snubler i den og faller bakover over den, gitaren knekker.

Hvem har ansvaret? 

Anonymkode: 2a50b...699

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi si at den som inviterer 16-17 åringer på fest med alkohol og som legger en gitar på gulvet har ansvaret. Dersom det ikke er samme mennesket så er det den som var uforsvarlig med gitaren som har anvaret. Dvs. den som la den på gulvet.

Anonymkode: 96d13...d74

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

En som serverer alkohol til en 17-åring i eget hjem har vel strengt tatt ansvaret.

Anonymkode: 6402d...543

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Generelt bør man gjemme unna ting man er redd for når man skal ha en fest, og å legge en gitar på gulvet høres ganske idiotisk ut. Men dersom 17-åringen var uforsiktig, så har han selv ansvaret. 

Anonymkode: c5b28...1d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av de to bodde der. Den som hadde festen er i familie med gitareieren.

ts

Skrevet

Hva med å bare dele utgiften på to ?

AnonymBruker
Skrevet

Så gitareieren er uforsiktig med tingene sine. Her har han faktisk ansvar for sine egne medbrakte saker...

Anonymkode: 7ce32...0d6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Han som hadde festen. 

Anonymkode: 429b3...4b5

AnonymBruker
Skrevet

Ansvaret må bero på en vurdering av graden av klanderverdig handling fra den som utøvet skaden. Slik du forklarer er det lite den som falt kunne gjort annerledes. En fest gir ikke insentiver til de besøkende om å se opp for gitarer på gulvet. En kunde i en musikkbutikk derimot må være aktsom for instrumenter som kan ligge i veien, fordi situasjonen tilsier det.

Eieren av gitaren i stor grad medvirket til at gitaren ble utsatt for skade, gulvet er ingen naturlig plass for en gitar, i alle fall, ikke på en fest. I tillegg bør eieren være klar over skadepotensialet i at en gitar blir lagt på gulvet på en fest med mange mennesker tilstedet. 

Alt i alt mener jeg at eieren av gitaren er mest å bebreide. Risikoen ligger også nærest eieren i det han hadde mulighet til å plassere gitaren et annet sted. Gjesten kunne teoretisk sett satt sine føtter et annet sted, men det er lite påregnelig at det skal ligge en gitar på gulvet på en fest. Derfor må konklusjonen bli at eieren av gitaren har ansvaret, i alle fall til den grad at det økonomiske spørsmålet fullt og helt må dekkes av eieren.

Anonymkode: 8e62d...ab0

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

At 16 åringer fester med 30 åringer med alkohol, sier litt om de som har godkjent festen.

Spør om deltagere vil spleise? Ellers så syns jeg at eier av gitar får ta utgiften selv. Gitar lagt i gulvet....unge festdeltakere med alkohol....ja da ber du om det selv

Anonymkode: 0c0f1...c1a

AnonymBruker
Skrevet

D3n som serverer alkohol til barn. Har ansvaret for mye mer enn en gitar. Det er straffbart og jeg får vondt av å tenke på at dette faktisk skjer.

Anonymkode: 4df52...18a

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Den som gir mindreårige alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke ment som noen diskusjon om alkohollanging til mindreåringe. At nymyndige kjøper alkohol til jevnaldrende venner som ennå ikke har passert den magiske 18-årsgrensa er ikke uvanlig. Her blir ikke det sett på som mer ulovlig og alvorlig ennå kjøre litt over fartsgrensa. Ja, det er ulovlig, men "alle" gjør det.

Alkoholen var inntatt av de yngste før de kom dit, og noe medbragt. De fikk ikke servert noe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener den som ødelegger er ansvarlig. Uansett hvilke promille vedkommende hadde. 

• Liker 1
Skrevet

Gitareieren, evt i deling med han som holdt festen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt begge sin feil, jeg tenker litt som dette:

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ansvaret må bero på en vurdering av graden av klanderverdig handling fra den som utøvet skaden. Slik du forklarer er det lite den som falt kunne gjort annerledes. En fest gir ikke insentiver til de besøkende om å se opp for gitarer på gulvet. En kunde i en musikkbutikk derimot må være aktsom for instrumenter som kan ligge i veien, fordi situasjonen tilsier det.

Eieren av gitaren i stor grad medvirket til at gitaren ble utsatt for skade, gulvet er ingen naturlig plass for en gitar, i alle fall, ikke på en fest. I tillegg bør eieren være klar over skadepotensialet i at en gitar blir lagt på gulvet på en fest med mange mennesker tilstedet. 

Alt i alt mener jeg at eieren av gitaren er mest å bebreide. Risikoen ligger også nærest eieren i det han hadde mulighet til å plassere gitaren et annet sted. Gjesten kunne teoretisk sett satt sine føtter et annet sted, men det er lite påregnelig at det skal ligge en gitar på gulvet på en fest. Derfor må konklusjonen bli at eieren av gitaren har ansvaret, i alle fall til den grad at det økonomiske spørsmålet fullt og helt må dekkes av eieren.

Anonymkode: 8e62d...ab0

Men jeg mener eieren av gitaren må dekke mesteparten selv, men at personen som ødela kanskje kan dekke litt av det. Bare fordi det er helt normalt og vanlig folkeskikk. Det går an å se seg for hvor man går liksom.

Skjønner ikke hvordan han var så uforsiktig med gitaren sin though, jeg gjemmer alltid vesken min med ting inne på et rom om jeg er på fest hjemme hos noen, så man skulle hvert fall tenkt at hvis man har med noe så dyrt som en gitar, så ville man tenkt seg om flere ganger før man bare legger den i et rom med fulle 16-30 åringer. 

Anonymkode: f6332...56d

Skrevet

Hvis gitar-eieren har lagt gitaren sin på gulvet på en fest med fulle folk, så er det han som har ansvaret syntes jeg..

• Liker 1
Skrevet
På 28.5.2017 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Privatfest med ungdommer i alderen 16-30 år, der det drikkes alkohol. En gitar ligger på gulvet, gitareieren på 20 år har selv lagt den der. En 17-åring snubler i den og faller bakover over den, gitaren knekker.

Hvem har ansvaret? 

Gitareieren er ansvarlig for at hen plasserer gitaren på en slik måte at den ikke er til hinder for andre. Ved å legge den på gulvet er den helt klart til hinder for andre.

Når det kommer til normalt inventar e.l er det den som har invitert som er ansvarlig.

AnonymBruker
Skrevet

Gitareieren. Er noe annet hvis den hadde hengt på veggen eller lagt bort i et skap, og noen ødela den da. Da har eieren tatt ansvar for at tingen sin ikke skulle bli ødelagt.

Anonymkode: a14d3...891

AnonymBruker
Skrevet

hvilke 30åringer fester med 16åringer?? 

Anonymkode: b8aef...7bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...