AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #1 Skrevet 28. mai 2017 Privatfest med ungdommer i alderen 16-30 år, der det drikkes alkohol. En gitar ligger på gulvet, gitareieren på 20 år har selv lagt den der. En 17-åring snubler i den og faller bakover over den, gitaren knekker. Hvem har ansvaret? Anonymkode: 2a50b...699
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #2 Skrevet 28. mai 2017 Vi si at den som inviterer 16-17 åringer på fest med alkohol og som legger en gitar på gulvet har ansvaret. Dersom det ikke er samme mennesket så er det den som var uforsvarlig med gitaren som har anvaret. Dvs. den som la den på gulvet. Anonymkode: 96d13...d74 13
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #3 Skrevet 28. mai 2017 En som serverer alkohol til en 17-åring i eget hjem har vel strengt tatt ansvaret. Anonymkode: 6402d...543 15
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 Generelt bør man gjemme unna ting man er redd for når man skal ha en fest, og å legge en gitar på gulvet høres ganske idiotisk ut. Men dersom 17-åringen var uforsiktig, så har han selv ansvaret. Anonymkode: c5b28...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #5 Skrevet 28. mai 2017 Ingen av de to bodde der. Den som hadde festen er i familie med gitareieren. ts Anonymkode: 2a50b...699
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #7 Skrevet 28. mai 2017 Så gitareieren er uforsiktig med tingene sine. Her har han faktisk ansvar for sine egne medbrakte saker... Anonymkode: 7ce32...0d6 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #8 Skrevet 28. mai 2017 Han som hadde festen. Anonymkode: 429b3...4b5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #9 Skrevet 28. mai 2017 Ansvaret må bero på en vurdering av graden av klanderverdig handling fra den som utøvet skaden. Slik du forklarer er det lite den som falt kunne gjort annerledes. En fest gir ikke insentiver til de besøkende om å se opp for gitarer på gulvet. En kunde i en musikkbutikk derimot må være aktsom for instrumenter som kan ligge i veien, fordi situasjonen tilsier det. Eieren av gitaren i stor grad medvirket til at gitaren ble utsatt for skade, gulvet er ingen naturlig plass for en gitar, i alle fall, ikke på en fest. I tillegg bør eieren være klar over skadepotensialet i at en gitar blir lagt på gulvet på en fest med mange mennesker tilstedet. Alt i alt mener jeg at eieren av gitaren er mest å bebreide. Risikoen ligger også nærest eieren i det han hadde mulighet til å plassere gitaren et annet sted. Gjesten kunne teoretisk sett satt sine føtter et annet sted, men det er lite påregnelig at det skal ligge en gitar på gulvet på en fest. Derfor må konklusjonen bli at eieren av gitaren har ansvaret, i alle fall til den grad at det økonomiske spørsmålet fullt og helt må dekkes av eieren. Anonymkode: 8e62d...ab0 19
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #10 Skrevet 28. mai 2017 At 16 åringer fester med 30 åringer med alkohol, sier litt om de som har godkjent festen. Spør om deltagere vil spleise? Ellers så syns jeg at eier av gitar får ta utgiften selv. Gitar lagt i gulvet....unge festdeltakere med alkohol....ja da ber du om det selv Anonymkode: 0c0f1...c1a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #11 Skrevet 28. mai 2017 D3n som serverer alkohol til barn. Har ansvaret for mye mer enn en gitar. Det er straffbart og jeg får vondt av å tenke på at dette faktisk skjer. Anonymkode: 4df52...18a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #13 Skrevet 28. mai 2017 Det var ikke ment som noen diskusjon om alkohollanging til mindreåringe. At nymyndige kjøper alkohol til jevnaldrende venner som ennå ikke har passert den magiske 18-årsgrensa er ikke uvanlig. Her blir ikke det sett på som mer ulovlig og alvorlig ennå kjøre litt over fartsgrensa. Ja, det er ulovlig, men "alle" gjør det. Alkoholen var inntatt av de yngste før de kom dit, og noe medbragt. De fikk ikke servert noe. Anonymkode: 2a50b...699 1
boblevann Skrevet 29. mai 2017 #14 Skrevet 29. mai 2017 Jeg mener den som ødelegger er ansvarlig. Uansett hvilke promille vedkommende hadde. 1
Rosalie Skrevet 29. mai 2017 #15 Skrevet 29. mai 2017 Gitareieren, evt i deling med han som holdt festen.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #16 Skrevet 29. mai 2017 Det er litt begge sin feil, jeg tenker litt som dette: 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ansvaret må bero på en vurdering av graden av klanderverdig handling fra den som utøvet skaden. Slik du forklarer er det lite den som falt kunne gjort annerledes. En fest gir ikke insentiver til de besøkende om å se opp for gitarer på gulvet. En kunde i en musikkbutikk derimot må være aktsom for instrumenter som kan ligge i veien, fordi situasjonen tilsier det. Eieren av gitaren i stor grad medvirket til at gitaren ble utsatt for skade, gulvet er ingen naturlig plass for en gitar, i alle fall, ikke på en fest. I tillegg bør eieren være klar over skadepotensialet i at en gitar blir lagt på gulvet på en fest med mange mennesker tilstedet. Alt i alt mener jeg at eieren av gitaren er mest å bebreide. Risikoen ligger også nærest eieren i det han hadde mulighet til å plassere gitaren et annet sted. Gjesten kunne teoretisk sett satt sine føtter et annet sted, men det er lite påregnelig at det skal ligge en gitar på gulvet på en fest. Derfor må konklusjonen bli at eieren av gitaren har ansvaret, i alle fall til den grad at det økonomiske spørsmålet fullt og helt må dekkes av eieren. Anonymkode: 8e62d...ab0 Men jeg mener eieren av gitaren må dekke mesteparten selv, men at personen som ødela kanskje kan dekke litt av det. Bare fordi det er helt normalt og vanlig folkeskikk. Det går an å se seg for hvor man går liksom. Skjønner ikke hvordan han var så uforsiktig med gitaren sin though, jeg gjemmer alltid vesken min med ting inne på et rom om jeg er på fest hjemme hos noen, så man skulle hvert fall tenkt at hvis man har med noe så dyrt som en gitar, så ville man tenkt seg om flere ganger før man bare legger den i et rom med fulle 16-30 åringer. Anonymkode: f6332...56d
mjauritz Skrevet 29. mai 2017 #17 Skrevet 29. mai 2017 Hvis gitar-eieren har lagt gitaren sin på gulvet på en fest med fulle folk, så er det han som har ansvaret syntes jeg.. 1
Fru Uperfekt Skrevet 29. mai 2017 #18 Skrevet 29. mai 2017 På 28.5.2017 den 11.35, AnonymBruker skrev: Privatfest med ungdommer i alderen 16-30 år, der det drikkes alkohol. En gitar ligger på gulvet, gitareieren på 20 år har selv lagt den der. En 17-åring snubler i den og faller bakover over den, gitaren knekker. Hvem har ansvaret? Anonymkode: 2a50b...699 Gitareieren er ansvarlig for at hen plasserer gitaren på en slik måte at den ikke er til hinder for andre. Ved å legge den på gulvet er den helt klart til hinder for andre. Når det kommer til normalt inventar e.l er det den som har invitert som er ansvarlig.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #19 Skrevet 29. mai 2017 Gitareieren. Er noe annet hvis den hadde hengt på veggen eller lagt bort i et skap, og noen ødela den da. Da har eieren tatt ansvar for at tingen sin ikke skulle bli ødelagt. Anonymkode: a14d3...891
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2017 #20 Skrevet 29. mai 2017 hvilke 30åringer fester med 16åringer?? Anonymkode: b8aef...7bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå