Gå til innhold

Jeg tar alt bokstavelig, er det ikke normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Greia med meg er at jeg tar alt som blir sagt veldig bokstavelig.

Feks hvis en bekjent sier at han bliret par minutter  forsinka han skal bare innom og ordne noe spesifikt og så går det en halv eller en hel time og jeg blir forvirret og ergelig for det var jo ikke det han sa og skjer det ofte blir jeg sint og fryktelig stresset. Det går så innpå meg når det blir så mye uklart til stadighet over tid.Og da blir det så vanskelig å forholde seg til andre mennesker å knytte bånd. Ergo blir jeg en vandrende stor usikkerhet og vet ikke riktig hvordan jeg skal te meg.

Andre som har det sånn og forstår?

Anonymkode: 8a499...384

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis noen blir en time forsinket når de har sagt "bare et par minutter" ville jeg også blitt irritert og stresset.

Anonymkode: 2634d...78d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Manglende evne til å forstå billedlig kommunikasjon, analogier, ironi osv er et kjennetegn hos mennesker med en eller annen form for autisme, særlig hos de med asberger-syndrom. Men også hos psykopater ser man samme trekk. 

Også hos små barn mangler denne evnen, barn må opp på en viss alder før denne evnen utvikles. Hos mennesker med psykisk utviklingshemming utvikles den aldri.

Anonymkode: 08a3b...d14

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Høres ut som du har aspergers.

Anonymkode: a3e28...085

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvordan du er ellers, men i situasjonen du beskriver her, så hadde jeg også begynt å lure. "Et par minutter" er for meg max 10 minutter. 

Anonymkode: 629be...24f

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvordan du er ellers, men i situasjonen du beskriver her, så hadde jeg også begynt å lure. "Et par minutter" er for meg max 10 minutter. 

Anonymkode: 629be...24f

Samme her! :) Hadde det gått over 10 min hadde jeg prøvd å få tak i vedkommende, og høre hvorfor han blir så sen. De fleste blir jo småsure når folk ikke holder det de lover. Kjedelig og surt å måtte vente i en evighet, når vedkommende sier et par minutter...

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon handler om å forstå hva den andre parten mener, ikke å tolke ord i rekkefølge for å finne et objektivt utsagn.
Det skjønner du vel, ikke sant?

(Hvis du nå svarer oppriktig JA fordi det ikke er sant at du forstår det så har du autisme.)

Anonymkode: 07bfa...594

Gjest Catalina Culès
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen blir en time forsinket når de har sagt "bare et par minutter" ville jeg også blitt irritert og stresset.

Anonymkode: 2634d...78d

Samme her, det går an å gi beskjed. Har viktigere ting å foreta meg enn å vente på folk som ikke dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ironi hvis ansiktet øynene til den som sier det er snille

Jeg oppfatter lett det jeg mener er hånlige undertoner og blir i de tilfeller raskt skeptisk men viser det ikke bare observerer og analyserer og kan drøfte oppførselen med en god venninne.

Jeg har få men gode venner

Kun et par da jeg slites i stykker i store sosiale settinger og klarer ikke alt det ekstroverte fjaset. Jeg rr nok introvert. Samler energi når jeg er for meg selv.Trenger mye alenetid. Jeg går konsekvent ikke i selskaper da jeg sliter med å tolke andre og kommunisere i store sosiale settinger. Jeg ender med å overanalysere og så later jeg som ingenting

Folk som veksler blikk og undertoner i budskap de gir hverandre sagt på en humoristisk måte er ikke min greie. Mingling rr det verste jeg vet og jeg kunne like gjerne stått avkledd og naken på torvet i byen.Sart og gjennomsiktig uten tanke på hvordan jeh skulle te meg.

Jeg har timesvise samtaler om alle livetd eksistensielle spørsmål sammen med mine venner.Vi forstår hverandre og vi har det til felles at vi opplevde traumer i barndommen

Vi analyserer oss imellom og det gir mening og en dypere forståelse. 

Forskjellen mellom ironi og sarkasme? Hvor går den?

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ironi hvis ansiktet øynene til den som sier det er snille

Jeg oppfatter lett det jeg mener er hånlige undertoner og blir i de tilfeller raskt skeptisk men viser det ikke bare observerer og analyserer og kan drøfte oppførselen med en god venninne.

Jeg har få men gode venner

Kun et par da jeg slites i stykker i store sosiale settinger og klarer ikke alt det ekstroverte fjaset. Jeg rr nok introvert. Samler energi når jeg er for meg selv.Trenger mye alenetid. Jeg går konsekvent ikke i selskaper da jeg sliter med å tolke andre og kommunisere i store sosiale settinger. Jeg ender med å overanalysere og så later jeg som ingenting

Folk som veksler blikk og undertoner i budskap de gir hverandre sagt på en humoristisk måte er ikke min greie. Mingling rr det verste jeg vet og jeg kunne like gjerne stått avkledd og naken på torvet i byen.Sart og gjennomsiktig uten tanke på hvordan jeh skulle te meg.

Jeg har timesvise samtaler om alle livetd eksistensielle spørsmål sammen med mine venner.Vi forstår hverandre og vi har det til felles at vi opplevde traumer i barndommen

Vi analyserer oss imellom og det gir mening og en dypere forståelse. 

Forskjellen mellom ironi og sarkasme? Hvor går den?

Ts

Sarkasme er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting. Det brukes ofte på en humoristisk eller ironisk måte og uttrykkes gjennom stemmens intonasjoner så som å overvektlegge det aktuelle utsagn eller enkelte ord og framføres ofte med et nedlatende kroppspråk.

Begrepet blir ofte feilaktig anvendt som et synonym for ironi. Ironi refererer imidlertid til at den bokstavelige betydning og den tiltenkte mening av ordene som ytres er forskjellige, mens sarkasme refererer til den hånende betydningen av ytringen.

Det er mulig å være ironisk uten å være sarkastisk, og å være sarkastisk uten å være ironisk. For eksempel kan man komme med en uttalelse som, riktignok sarkastisk, er det samme som (ikke det motsatte av) den bokstavelige tanken som blir uttrykt: Nei, tro det eller ei, jeg kan ikke lese tankene dine!

Sarkasme blir også jevnlig sammenblandet med kynisme, som i vanlig bruk blir sett på som en fundamentalt nihilistisk holdning til andre mennesker eller livet i sin alminnelighet, mens sarkasme også kan brukes til å uttrykke positive ideer eller følelser.

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte. Ironi kan uttrykkes både i skrift og i tale, og kan oppleves som en uskyldig spøk, men også som spottende hån.

Ironi er en form for uttrykk hvor en underforstått mening er skjult eller motsier utrykkets bokstavelige mening. Ironi forutsetter at mottakeren forstår at tingene ikke er hva de sies at de er eller hva de synes å være. Ironi er en form for innforstått manglende forbindelse mellom de faktiske ordene og den underliggende mening.

Anonymkode: 4ca18...591

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

K låserommunikasjon handler omrekkefølgehva den andre parten mener, ikke å tolke ord i rekkefølge for å finne et objekmegt utsagn.
Det skjønner du vel, ikke sant?

(Hvis du nå svarer oppriktig JA fordi det ikke er sant at du forstår det så har du autisme.)

Anonymkode: 07bfa...594

Jeg må ha et konkret situasjonsbeskrivelse for å danne meg en oppfatning av hva du mener her.Jeg forstår nok hvor du vil hen men klare ikke se det for mrg før jeg ser for meg den konkrete situadjonen.Situasjoner er mangfoldige og for å forstå må jeg tolke ord i rekkeføkge ellers kan det bli misforstålser.

Beklager skrivefeil.Dum mobil som iblsnt låser seg.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det litt likt. Jeg tar ting ofte bakstavlig inne i hodet mitt uten å tenke på det. Men når jeg sier det høyt eller tenker aktivt på det så forstår jeg at jeg ikke skal ta det bokstavlig. 

Og jeg har også Asperger syndrom sæ det er nok knyttet til det. :)

Anonymkode: dea43...8a4

Skrevet
På 28.5.2017 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Sarkasme er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting. Det brukes ofte på en humoristisk eller ironisk måte og uttrykkes gjennom stemmens intonasjoner så som å overvektlegge det aktuelle utsagn eller enkelte ord og framføres ofte med et nedlatende kroppspråk.

Begrepet blir ofte feilaktig anvendt som et synonym for ironi. Ironi refererer imidlertid til at den bokstavelige betydning og den tiltenkte mening av ordene som ytres er forskjellige, mens sarkasme refererer til den hånende betydningen av ytringen.

Det er mulig å være ironisk uten å være sarkastisk, og å være sarkastisk uten å være ironisk. For eksempel kan man komme med en uttalelse som, riktignok sarkastisk, er det samme som (ikke det motsatte av) den bokstavelige tanken som blir uttrykt: Nei, tro det eller ei, jeg kan ikke lese tankene dine!

Sarkasme blir også jevnlig sammenblandet med kynisme, som i vanlig bruk blir sett på som en fundamentalt nihilistisk holdning til andre mennesker eller livet i sin alminnelighet, mens sarkasme også kan brukes til å uttrykke positive ideer eller følelser.

Ironi er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte. Ironi kan uttrykkes både i skrift og i tale, og kan oppleves som en uskyldig spøk, men også som spottende hån.

Ironi er en form for uttrykk hvor en underforstått mening er skjult eller motsier utrykkets bokstavelige mening. Ironi forutsetter at mottakeren forstår at tingene ikke er hva de sies at de er eller hva de synes å være. Ironi er en form for innforstått manglende forbindelse mellom de faktiske ordene og den underliggende mening.

Anonymkode: 4ca18...591

Kvifor vere anonym når du har så gode svar? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Smascha skrev:

Kvifor vere anonym når du har så gode svar? :)

Det er klipp og lim fra Wikipedia-artiklene om sarkasme og ironi, utover at det er et par-tre ord som er endret. Ikke at det gjør noen verdens ting, altså, for forklaringene er jo gode nok, men det kan vel forklare at vedkommende ikke hadde noe stort behov for å legge det ut med brukernavn :)

Anonymkode: 600d3...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ha et konkret situasjonsbeskrivelse for å danne meg en oppfatning av hva du mener her.Jeg forstår nok hvor du vil hen men klare ikke se det for mrg før jeg ser for meg den konkrete situadjonen.Situasjoner er mangfoldige og for å forstå må jeg tolke ord i rekkeføkge ellers kan det bli misforstålser.

Beklager skrivefeil.Dum mobil som iblsnt låser seg.

Ts

Å tenke konkret og å ha vansker med å forstå hva andre sier er også typisk aspergers.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det litt på samme måte... Men tror det som plager meg mest er når folk banner eller bruker "større" ord enn de egentlig mener, tøffer seg med ord liksom. Får vondt i meg av hvor onde folk virker, og klarer nesten ikke tro på dem når de sier at de overdriver, for jeg skjønner ikke poenget med å overdrive på denne måten? Selv om man er sint eller negativt innstilt til et eller annet så må det jo være bedre å bare si det man faktisk føler/mener istedet for å gjøre seg selv så stygg.

Trodde en stund at jeg var flink til å lese de små tegnene, men egentlig tolker jeg vel bare alt i verst mulig mening for å være på den sikre siden...

Anonymkode: d5188...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med litt av det samme. 

Og folkens, det skal ganske mye til for å få diagnosen aspergers. Det er mye større sjanse for at man ikke har aspergers enn at man har det, når man er en bokstavelig person, eller ikke trives i enkelte sosiale settinger.

Anonymkode: 1e822...a4f

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med litt av det samme. 

Og folkens, det skal ganske mye til for å få diagnosen aspergers. Det er mye større sjanse for at man ikke har aspergers enn at man har det, når man er en bokstavelig person, eller ikke trives i enkelte sosiale settinger.

Anonymkode: 1e822...a4f

Tror ikke noen mener TS har asperger. Når noen sier de kommer om noen minutter, som blir en time blir de fleste forbanna. Akkurat den situasjonen TS beskriver har egentlig ingen sammenheng med problemstillingen "å ta noe bokstavelig".

Asperger blir nok av flere her brukt for å illustrere at det å ta noe bokstavelig ikke nødvendigvis betyr at vedkommende er dum. Det er en tilstand som kan ha mange forklaringer, men sjelden eller aldri at vedkommende er dum. 

Anonymkode: 08a3b...d14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å tenke konkret og å ha vansker med å forstå hva andre sier er også typisk aspergers.

Det er like typisk for mange som ikke har aspergers.

Sønnen min tenker veldig konkret, og tar ting bokstavelig, akkurat som trådstarter beskriver, men han har hverken aspergers eller annen autismediagnose. (Ja, han er utredet)

Konklusjonen av utredningen var at han er som han er.  En voksen, oppegående, kunnskapsrik person, som er veldig konkret.

Anonymkode: 8dcfc...631

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Samme her, det går an å gi beskjed. Har viktigere ting å foreta meg enn å vente på folk som ikke dukker opp.

Really? 

Anonymkode: 5eddd...b97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...