Gå til innhold

Hvordan få nabokatten til å komme overens med min pus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i min nåværende bolig i snart 3 år nå. Pusen min er 6 år og nabokatten er 8 såvidt jeg vet. Nydelig katt, men min pus og nabokatten kommer  (naturlig nok) ikke overens. De skyr hverandre som pesten, men de få gangene det blir konfrontasjon kan det ende med endel sår, og i verste fall en tur til veterinær. 

Jeg forstår at katter har sine territorier, og siden begge er kastrerte så holder de seg ganske nærme hjemmene sine. Men jeg ser av og til nabokatten på min tomt og pusen min på naboens tomt. Har et ganske bra forhold til naboene, de er veldig hyggelige! :)

Så kommer jeg til poenget. Finnes det en måte vi kanskje kan samarbeide om å få kattene til å komme bedre overens? I alle fall slik at de ikke slåss. Pusen min er større enn nabokatten (7 kg, mest muskler), men nabokatten er ganske stor den også. 

Alle tips taes i mot med takk! Jeg låser pus inne om natta da det som regel er om natten slåssingen skjer. Spesielt nå om sommeren er kattene mye mer ute.

På forhånd takk for svar.

Anonymkode: 8bb7b...847

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med foreldrene til nabokatten

Anonymkode: 645a5...dea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en prat med foreldrene til nabokatten

Anonymkode: 645a5...dea

Hvordan vil dette hjelpe kattene å komme overns? -_-

Anonymkode: 628ea...a4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Er ikke lett det. Er så mye man ikke burde gjøre når det er katt. Tenkte jo først at man kunne tatt begge kattene inn i samme hus for en periode, men det kan forvirre dem for mye. Evt putte dem i hvert sitt bur og ta seg en god kjøretur. La åpningene være inntil hverandre etter hvert og la dem søke trøst i hverandre. Det KAN gå, men er absolutt ikke sikkert. 

Anonymkode: d041a...753

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke tvinge de til å bli venner. 

Anonymkode: 82d58...95a

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm. Er ikke lett det. Er så mye man ikke burde gjøre når det er katt. Tenkte jo først at man kunne tatt begge kattene inn i samme hus for en periode, men det kan forvirre dem for mye. Evt putte dem i hvert sitt bur og ta seg en god kjøretur. La åpningene være inntil hverandre etter hvert og la dem søke trøst i hverandre. Det KAN gå, men er absolutt ikke sikkert. 

Kjøretur vil mest sannsynlig ende med blodbad - de er ikke kaniner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sperr de inne på et rom til det blir stille. De har ikke blitt venner, men de har gjort unna rivaliseringen én gang for alle. Det uønskede resultatet vil være at minst én av kattene er alvorlig skadet, kanskje død. 

Eller du kan bare la de fortsette rivaliseringen. Det er helt normal katteadferd i tettbebygde strøk.

Anonymkode: e2c49...556

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Jeg tror det blir umulig å få disse to kattene til å bli venner. 

Endret av Catalina Culès
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Tvist skrev:

Kjøretur vil mest sannsynlig ende med blodbad - de er ikke kaniner. 

Har aldri sagt at de skal være i samme bur 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke mennesker. Katter er ikke, og kommer aldri, til å bli venn med andre katter. I beste fall klarer de å tolerere hverandre. 

Disse to gjør åpenbart ikke det. Da er det ikke annet å gjøre enn å holde de fysisk adskilt til enhver tid. Hvordan man gjør dette finnes det ingen fasitsvar på, men at løsningen minst inneholder høye gjerder og hekker er sikkert.

Anonymkode: 918f0...180

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Er ikke noen vits i å prøve. Katter blir ikke kompiser med fremmede katter slik som feks hunder. 

AnonymBruker
Skrevet

Katter kan godt være venner og det er også mulig at to fremmede katter mer enn tolererer hverandre (det har jeg sett eksempler på), men å få to katter som allerede er på kant med hverandre ute til å bli venner tror jeg er et dødfødt prosjekt. Her tror jeg nok bare at du må være glad for at begge er kastrerte, fortsette å holde katten inne om natten og bare la dem ordne opp på sitt vis. Kattene har gjerne egne ruter i nabolaget som de patruljerer til visse tider og de klarer ofte å unngå å treffe på hverandre, men når de møtes kan det bli bråk. Sånn er livet når man har utekatt.
Vaksiner katten din så er du i det minste sikret mot flere av de mest vanlige smittsomme sykdommene som rammer katter.

Anonymkode: 0dfce...80d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...