Gå til innhold

Har han lov å kjøre venner og få litt betalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et lite barn så vi er sjeldent ute. 

Mange av kompisene til typen spør derfor han om han kan svippe dem ut/hjem noen kvelder. Dette er venner han kjenner godt, og også venner som kan svippe oss hvis vi skulle trenge det. Som regel får han en liten sum for å kjøre. Vi bor veldig sentrumsnært, så det er ganske naturlig å spørre oss da turen for å hente ikke blir så lang.

Jeg har forsøkt å lese meg opp på om dette er lov eller ikke, men finner ikke konkret svar. Ser at noen har blitt frifunnet fordi de kjente personen de kjørte og dermed ble det en vennetjenste heller enn pirat-taxi, men samtidig blir jeg jo litt redd for at han skal bli dømt for dette da straffen er rimelig hard. 

Vi bor i en relativt liten by, og det er veldig mangel på taxi her på kveldstid. Det er ofte over 1 time i taxikø, og buss er det lite av. Er altså ikke sånn at han kjører fordi det er så mye billigere, men heller fordi taxikøen er et helvete. 

Summen han får for det er vel heller ubetydelig liten (typ 100 eller 50), og er mest bare for å dekke utgiftene med å ta turen. 

Hvis han blir stoppet og de blir spurt spørsmål vil jo begge kunne bekrefte at de kjenner hverandre. 

Så ja, ulovlig eller ikke? 

Anonymkode: cc619...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de kan bevise (ikke bare bekrefte) at de kjenner hverandre godt går det nok bra. Ekte pirattaxier prøver seg jo også på den der vennetjeneste-greia og avtaler kanskje med passasjer hva de skal si... Ellers mener jeg regelen er at sjåfør ikke skal gå med overskudd fra turen, bensinpenger er lov.

Anonymkode: 9d280...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han kan ikke ta betalt. I det han gjør det, går han fra kompiskjøring til pirattaxivirksomhet.

Anonymkode: fd24a...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et lite barn så vi er sjeldent ute. 

Mange av kompisene til typen spør derfor han om han kan svippe dem ut/hjem noen kvelder. Dette er venner han kjenner godt, og også venner som kan svippe oss hvis vi skulle trenge det. Som regel får han en liten sum for å kjøre. Vi bor veldig sentrumsnært, så det er ganske naturlig å spørre oss da turen for å hente ikke blir så lang.

Jeg har forsøkt å lese meg opp på om dette er lov eller ikke, men finner ikke konkret svar. Ser at noen har blitt frifunnet fordi de kjente personen de kjørte og dermed ble det en vennetjenste heller enn pirat-taxi, men samtidig blir jeg jo litt redd for at han skal bli dømt for dette da straffen er rimelig hard. 

Vi bor i en relativt liten by, og det er veldig mangel på taxi her på kveldstid. Det er ofte over 1 time i taxikø, og buss er det lite av. Er altså ikke sånn at han kjører fordi det er så mye billigere, men heller fordi taxikøen er et helvete. 

Summen han får for det er vel heller ubetydelig liten (typ 100 eller 50), og er mest bare for å dekke utgiftene med å ta turen. 

Hvis han blir stoppet og de blir spurt spørsmål vil jo begge kunne bekrefte at de kjenner hverandre. 

Så ja, ulovlig eller ikke? 

Anonymkode: cc619...92b

Beklager men det er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Beklager men det er ulovlig.

Da har jeg vært forbryter mange ganger. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Da har jeg vært forbryter mange ganger. :fnise:

Det kan være.

Men det er ikke ekte kompis kjøring politiet er ute etter men de som driver det organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende det er ulovlig, me har aldri hørt om noen som har kommet i trøbbel for dette. Ser ofte på bl.a. Facebook at det blir spurt etter noen som kjører for kvelden, eller noen som er sjåfør og ber folk ta kontakt.

Tror uansett politiet har mer enn nok å gjøre, så tror ikke de orker å gå etter de som er sjåfør for en kveld. Jeg tror hvis man er sjåfør 5-7 dager i uka, som en ekte pirattaxi, er det litt verre...

Anonymkode: 75bcf...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han gå i pluss er det vel egentlig ulovlig. Men det er ikke slike folk politiet er ute etter å ta. 

Anonymkode: 61e45...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte svigers og ble stoppet. De spurte om jeg kjente personene i bilen og jeg sa det var svigers... Da ble jeg bare vinket videre..

Anonymkode: 258b2...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre venner er lov. :) 

MEN - vær bevisst på omfanget. Hvis han kjører venner på fast basis og til sammen tjener en del på dette (og da spiller det ikke noen rolle hvor billig hver enkelt tur er) så kan det regnes som næringsvirksomhet og er derfor ulovlig.

Anonymkode: 064b8...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...