AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #1 Skrevet 27. mai 2017 Vi holder på å planlegge bryllupet vårt. Vi har 3 nieser og 1 datter. Når bryllupet står vil vårt barn være 4 år, niesene 3, 5 og 13 år. Jeg har alltid ønsket brudepiker (eller blomsterpiker?). Jeg vil helst at dette skal være relativt små barn, og ønsker derfor å spørre min egen datter + 3 og 5 åringen. Jeg syntes 13 åringen er for stor, for hun er ikke et lite barn lenger, og det har allerede vært krevd av foreldrene hennes at hun skal få sitte ved voksenbordet, noe som selvfølgelig er greit altså. Det er 2 grunner til at jeg ikke ønsker å ha hun som brudepike. 1 fordi jeg syntes hun er litt for gammel i forhold til hva jeg har sett for meg. De andre er små og går i barnehagen, mens hun skal begynne på ungdomsskolen dette året. Kanskje det høres litt kjipt ut, men dette skal være vår dag og akkurat her har jeg lyst til å ta et valg om hva jeg vil. 2 fordi hun så og si aldri klarer å oppføre seg. Hun er alltid småfrekk og man merker at hun har begynt å bli ungdom. Hun himler mye med øynene, tar mye plass og kjefter mye på kusinene sine. Hun bryter også mye regler og kan til tider være vanskelig å forholde seg til. Hun har egentlig alltid vært litt kravstor, men vi har alltid vært inkluderende. Vi har alltid døren åpen for henne, men når hun kommer (som hun selv velger) så sitter hun bare å klager på at vi er så kjedelige, og vil heller sitte på mobilen. Hun har tidligere ødelagt bursdager og en konfirmasjon ved å lage stort oppstyr over ingenting, og akkurat denne dagen vil jeg gjerne unngå dette. Hva tenker dere? Er det greit å "utelate" 13 åringen? Hun er jo ikke i "gjengen" til de små heller? Hun ønsker alltid å bli behandlet som en voksen og ikke som de små (ikke at hun blir det altså, men sånn hvis de får en is og vi spør om hun også skal ha så himler hun bare med øynene og går sin vei fordi de er så baaarnslig). Vi luftet dette for moren, men hun ble kjempe sinna på oss for det, og mener vi utelater 13 åringen. Jeg føler litt at akkurat denne dagen er min dag og jeg burde få bestemme. Ville aldri utelatt om 13 åringen også var et lite barn og det ville vært naturlig å inkludere henne i "barne-aktiviteter". Anonymkode: 2011e...712 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #2 Skrevet 27. mai 2017 Moren, din søster? Da får du himle med øynene hva oppdragelse angår! At hun laget oppstyr ved flere anledninger vitner om manglende oppdragelse og konsekvenser hjemme. Uff, håper virkelig hun klarer å oppføre seg i bryllupet ditt og det er ærlig talt foreldrene sitt ansvar at hun gjør det. Skammer de seg ikke at de blir satt i dårlig lys når datteren oppfører seg dårlig i offentlige settinger? Skjønner meg ikke på dagens generasjon. Slikt hadde aldri blitt tolerert da vi vokste opp.... Til spm ditt. Din dag. Du bestemmer! Hadde spurt småungene om de ville være blomsterpikene om det var meg. Mora får bite det i seg. Og hun datteren synes sikkert det er super teit uansett. Anonymkode: 1ba46...50f 17
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #3 Skrevet 28. mai 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren, din søster? Da får du himle med øynene hva oppdragelse angår! At hun laget oppstyr ved flere anledninger vitner om manglende oppdragelse og konsekvenser hjemme. Uff, håper virkelig hun klarer å oppføre seg i bryllupet ditt og det er ærlig talt foreldrene sitt ansvar at hun gjør det. Skammer de seg ikke at de blir satt i dårlig lys når datteren oppfører seg dårlig i offentlige settinger? Skjønner meg ikke på dagens generasjon. Slikt hadde aldri blitt tolerert da vi vokste opp.... Til spm ditt. Din dag. Du bestemmer! Hadde spurt småungene om de ville være blomsterpikene om det var meg. Mora får bite det i seg. Og hun datteren synes sikkert det er super teit uansett. Anonymkode: 1ba46...50f TS her Moren er halvsøsteren til min fremtidige mann, så min fremtidige svigersøster Takk for svar! Anonymkode: 2011e...712 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #4 Skrevet 28. mai 2017 Ville ikke spurt 13-åringen jeg heller. Spør de andre - det er din dag. Selv hadde jeg en blomsterpike, og spurte ingen andre og heller ikke broren om å ga sammen med henne. Anonymkode: 115ec...2b3 4
bekka79 Skrevet 28. mai 2017 #5 Skrevet 28. mai 2017 Synes ikke dette er slemt av deg. Det vil vel egentlig bare se merkelig ut med den store jenta sammen med de andre små brudepikene. Hun ønsker jo å bli behandlet som en voksen, og det er jo akkurat slik du behandler henne nå, og da bør jo tenåringen bare være fornøyd😉 At mor blir sint for dette sier mer om henne en deg. Alternativt får det jo kun bli din datter som er brudepike, hvis mor og tenåring skaper mye drama rundt dette. 12
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #6 Skrevet 28. mai 2017 Jeg ville spurt 13 åringen. Trist hvis hun føler seg utelatt. De er ganske sårbare i den alderen. Litt barn, litt ungdom. Snakker av erfaring her. Anonymkode: f5aab...bbc 21
FluffyJuggernaut Skrevet 28. mai 2017 #7 Skrevet 28. mai 2017 (endret) Kanskje hun kunne være ringbærer? Da har hun også en oppgave og ingen blir utelatt 😊 Men jeg syns ikke det er dumt om hun ikke er involvert i bryllupet som noe annet en gjest heller. Og om hun er litt varierende i humøret så kan det kanskje være greit at det ikke er rettet ekstra oppmerksomhet hennes vei. Endret 28. mai 2017 av Elliespelli
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #8 Skrevet 28. mai 2017 Dette ville jeg tatt opp med jentas foreldre, det er de som kjenner henne best. Synes de det er greit så gjennomfører du planen din. Syns de ikke det er greit, må du revurdere og enten ha kun egen datter som blomsterpike eller også inkludere den eldste niesen deres. Anonymkode: 74194...dbd
Cuntzilla Skrevet 28. mai 2017 #9 Skrevet 28. mai 2017 Synes det ville vært kjipt av deg å utelate henne. Finn på en annen rolle for henne da, hvis alderen hennes ødelegger den perfekte brudefantasien din. Det er din dag og du er diktatoren med all makt, men går an å være litt inkluderende. Dersom du er redd for tenårings-tantrums på bryllupsdagen så hjelper det vel ikke så mye å sende det første stikket. 21
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #10 Skrevet 28. mai 2017 Hun har sikkert ikke lyst til å være brudepike sammen med småungene uansett. Anonymkode: 9f2ec...fc3 9
Minlillesky Skrevet 28. mai 2017 #11 Skrevet 28. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi holder på å planlegge bryllupet vårt. Vi har 3 nieser og 1 datter. Når bryllupet står vil vårt barn være 4 år, niesene 3, 5 og 13 år. Jeg har alltid ønsket brudepiker (eller blomsterpiker?). Jeg vil helst at dette skal være relativt små barn, og ønsker derfor å spørre min egen datter + 3 og 5 åringen. Jeg syntes 13 åringen er for stor, for hun er ikke et lite barn lenger, og det har allerede vært krevd av foreldrene hennes at hun skal få sitte ved voksenbordet, noe som selvfølgelig er greit altså. Det er 2 grunner til at jeg ikke ønsker å ha hun som brudepike. 1 fordi jeg syntes hun er litt for gammel i forhold til hva jeg har sett for meg. De andre er små og går i barnehagen, mens hun skal begynne på ungdomsskolen dette året. Kanskje det høres litt kjipt ut, men dette skal være vår dag og akkurat her har jeg lyst til å ta et valg om hva jeg vil. 2 fordi hun så og si aldri klarer å oppføre seg. Hun er alltid småfrekk og man merker at hun har begynt å bli ungdom. Hun himler mye med øynene, tar mye plass og kjefter mye på kusinene sine. Hun bryter også mye regler og kan til tider være vanskelig å forholde seg til. Hun har egentlig alltid vært litt kravstor, men vi har alltid vært inkluderende. Vi har alltid døren åpen for henne, men når hun kommer (som hun selv velger) så sitter hun bare å klager på at vi er så kjedelige, og vil heller sitte på mobilen. Hun har tidligere ødelagt bursdager og en konfirmasjon ved å lage stort oppstyr over ingenting, og akkurat denne dagen vil jeg gjerne unngå dette. Hva tenker dere? Er det greit å "utelate" 13 åringen? Hun er jo ikke i "gjengen" til de små heller? Hun ønsker alltid å bli behandlet som en voksen og ikke som de små (ikke at hun blir det altså, men sånn hvis de får en is og vi spør om hun også skal ha så himler hun bare med øynene og går sin vei fordi de er så baaarnslig). Vi luftet dette for moren, men hun ble kjempe sinna på oss for det, og mener vi utelater 13 åringen. Jeg føler litt at akkurat denne dagen er min dag og jeg burde få bestemme. Ville aldri utelatt om 13 åringen også var et lite barn og det ville vært naturlig å inkludere henne i "barne-aktiviteter". Anonymkode: 2011e...712 Det er brudeparets dag, dere bestemmer. Enkelt og greit! Dere utelater ikke 13 åringen selv om hun ikke får være brudepike. Ærlig talt. Dere holder døren oppe for henne og er der for henne i livet. Utelat 13 åringen med god samvittighet, så får mammaen rase fra seg på en eller annen måte, som om hun er i 13 års alderen og ... 5
Gjest Sprettballen Skrevet 28. mai 2017 #12 Skrevet 28. mai 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville spurt 13 åringen. Trist hvis hun føler seg utelatt. De er ganske sårbare i den alderen. Litt barn, litt ungdom. Snakker av erfaring her. Anonymkode: f5aab...bbc Snakker også av erfaring, og er enig i dette. Hun burde i alle fall bli spurt, og selv få muligheten til å avgjøre om hun vil være brudepike eller ikke. Jeg ble, som eneste jente, utelatt fra å være brudepike for tante. Det hadde ingenting med alder å gjøre, for de andre brudepikene var både eldre og yngre enn meg. Den yngste ble båret av den eldste, for hun gikk ikke selv. Det var sårt! Veldig sårt, og minnet mitt fra det bryllupet er at jeg ikke var bra nok. Du sier at du synes hun er for gammel, men faktum er at du er den voksne, og hun er fremdeles bare en liten jente (som insisterer på å bli behandlet som voksen når det passer henne, akkurat som alle prepubertale ungdommer). Endret 28. mai 2017 av Sprettballen
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #13 Skrevet 28. mai 2017 Syns det er helt greit å utelate 13 åringen. Hvis alle barna skal være med i bryllupet og 13 åringen skal sitte med voksenbordet, så kan du jo bare kvittere med at ingen andre fra voksenbordet skal være blomster/brudepiker. For øvrig går det fint an å si til barnets mor at siden det har blitt så mye drama tidligere, så vil du ikke risikere det denne gangen. Anonymkode: cbf49...4e9 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #14 Skrevet 28. mai 2017 Hvis 13-åringen uansett er mye hos dere, går det jo an å prate med henne om dette. Typ:" vi tenkte å ha noen barn som blomsterpiker i bryllupet vårt. Jeg tenkte kanskje du føler deg litt for gammel til det siden de andre er små, men mamma tenkte at du hadde lyst. Hvs tenker du selv?" Merker jeg irriterer meg litt over det der "det er miiiiin dag". Du er voksen. Selvfølelsen til denne jenta er viktig også. Dårlig oppførsel kan tyde på at hun ikke har det så lett. Men snakk med henne, hun begynner å bli ganske stor og setter sikkert pris på at du prater med henne:) Anonymkode: 29051...6b5 37
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #15 Skrevet 28. mai 2017 Skjønner godt at du ikke vil ha henne som blomsterpike, og det er noe hun mest sannsynlig ikek vil selv heller. Men! Du må legge dette frem på en lur måte pga historikken hennes og moren som tydeligvis er vant til at de begge får det som de vil. Tror jeg ville vært litt kompis med henne, og sagt at de små skal være blomsterpiker, men hun er jo altfor voksen til det! men mor vil, (himle oppgitt med øynene!) og spør hva hun selv vil? Fortell om gyselige kjole, og at hun da må passe kusinene hennes på vei opp.. Så spør du om hun heller kunne tenke seg en annen oppgave Problem løst! Anonymkode: 990d9...7ed 8
Sirah Skrevet 28. mai 2017 #16 Skrevet 28. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun har sikkert ikke lyst til å være brudepike sammen med småungene uansett. Anonymkode: 9f2ec...fc3 Dette! Som AB over skriver: Kan ikke 13åringen tilbys en eller annen annen jobb? Så hun ikke føler seg utelatt?
skruf Skrevet 28. mai 2017 #17 Skrevet 28. mai 2017 Det er ikke sikkert hun vil være brudepike heller...snakk med henne om det. Som mange andre skriver her, kanskje hun kan få en annen rolle under vielsen? (faren min giftet seg da jeg var 14, spurte om jeg ville være brudepike, men aldri i livet om jeg ville. Følte meg for gammel.) 2
Cata Skrevet 28. mai 2017 #18 Skrevet 28. mai 2017 Nope, hvis 13 åringen ikke hadde vært 13, men på samme alder som de små, så hadde det vært utelatelse. Som det nå er regner dere jo henne som "en av de voksne" i og med at hun sitter ved voksenbordet og da har dere en rimelig grei deling der. 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #19 Skrevet 28. mai 2017 13åringen er for stor til å være brudepike. Anonymkode: 9040a...f95 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #20 Skrevet 28. mai 2017 Spør 13-åringen! Vinkl det slik at det er de små barna som skal være brudepiker, og at hun kanskje syntes hun er for stor til å være brudepike sammen med alle småbarna ? 13-åringen sier nei, det vil hun ikke, og problemet er løst. Anonymkode: 02257...1a9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå