Gå til innhold

Alene på ferie med 3-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leker med tanken på å reise en plass i sommer, jeg er alene med en 3-åring. 

Noen som har gjort det samme, og har tips til reisemål? Barnet legges kl 19 om kvelden, hva skal jeg gjøre etterpå? 😅

Anonymkode: 7b594...88a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lei et sted med fin utsikt fra balkong f.eks, så kan du sitte der og lese bøker, se filmer, bare nyte livet og se på verden :)

Hvor vil du dra? Byferie, badeferie, cruise, telt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har gjort det samme, og har tips til reisemål? Barnet legges kl 19 om kvelden, hva skal jeg gjøre etterpå? 😅

Dette er helt uproblematisk, særlig om du har vogn med. Har du med deg lesestoff, håndarbeid eller andre fritidssysler så kan du fint sitte på en veranda eller terrasse i varmere strøk men barnet sover inne, eller du tar cogn med og går ut. 

Om barnet sover hjemme eller et sted på ferie, så har jo du dine kveldssysler uansett? Både du og barnet har sikkert godt av litt stuebytte? Ellers kan du jo undersøke med turlaget om de har noen turer som passer for dere? Barnasturlag, heter dte visst? 

Anonymkode: 3118b...155

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt uproblematisk, særlig om du har vogn med. Har du med deg lesestoff, håndarbeid eller andre fritidssysler så kan du fint sitte på en veranda eller terrasse i varmere strøk men barnet sover inne, eller du tar cogn med og går ut. 

Om barnet sover hjemme eller et sted på ferie, så har jo du dine kveldssysler uansett? Både du og barnet har sikkert godt av litt stuebytte? Ellers kan du jo undersøke med turlaget om de har noen turer som passer for dere? Barnasturlag, heter dte visst? 

Anonymkode: 3118b...155

Det er ganske mange treåringer som ikke sover i vogn!!

Men ja, hemmeligheten er å leie noe med en hyggelig uteplass. 

Anonymkode: d4f5d...d9f

Skrevet

Jeg har ikke gjort det (men ville sannsynligvis gjort det hvis jeg hadde vært alene da hun var 3!), men i en sånn setting tror jeg at jeg ville valgt en av tre muligheter....

Enten en ferie i Norge, barnevennlig, type dyrepark / badeland osv... 

Jeg ville nok hatt enda mer lyst til å reise til Danmark og leid en ferieleilighet på et "senter". Satset på Legoland og andre "sikre" ting for barn. I slike feriesentre vil man alltid møte andre voksne og barnet vil kunne få noen å leke med ute på lekeplassen...

For min EGEN del ville jeg valgt en klassisk chartertur. Reist til et familievennlig hotell med strand og barnebasseng. Igjen, på hoteller spesielt tilrettelagt for barn vil det alltid være barn som ditt barn kan plaske med i bassenget eller på stranda, og jeg selv ville kost meg med sol, bading og restaurantmat.... Når mamma koser seg koser gjerne barnet seg også! Og når det er sagt - i sydligere strøk pleier ofte det å snu døgnrytmen litt å gå av seg selv.... Det er ikke sikkert dere behøver leggetid før 20 eller 21 på turen, det går også an å legge inn en siesta på dagtid. Rom/leilighet med balkong er absolutt å foretrekke for den voksne uansett! Ta med bøker/last ned filmer eller serier, nyt alenetiden på balkongen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med hyttetur og telttur i den alderen :) Da hun var 3 år leide vi hytte i Sverige. Utrolig stas :) Bading, is, sene kvelder, leking, spilte spill og hadde det utrolig kjekt. Da vi kom hjem fra Sverige var vi på teltturer. Det var også veldig kjekt.

Gjorde det samme da hun var 4 år, men da leide vi hytte i Norge og kjørte litt rundt.

Anonymkode: d312c...ce1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi dro på chartertur da  min var 3 år, la seg også kl 19. Da har man en sikkerhet i tilfellet noe skulle skje med en (enda ikke skjedd og vi har vært på mange turer).

På kvelden såg jeg på netflix eller andre serier som jeg hadde lastet ned på forhånd. Blir også mer trøtt i syden, så la meg tidligere enn normalt også. Kveldene går raskt.

Vi dro den gangen til Albena i Bulgaria. Der er det veldig barnevennlig. Bodde på flamingo. Alle restauratene har en lekeplass, generelt mange lekeplasser der. Deilig bred strand med nesten 30 grader i vannet. Temperaturen i lufta er behagelig, du går ikke rundt og svetter. Flamingo har også basseng.

Det er billig og god mat der også. Flere utflukter man kan dra på dersom man ønsker det.

Anonymkode: 9ef71...2c9

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi dro på chartertur da  min var 3 år, la seg også kl 19. Da har man en sikkerhet i tilfellet noe skulle skje med en (enda ikke skjedd og vi har vært på mange turer).

På kvelden såg jeg på netflix eller andre serier som jeg hadde lastet ned på forhånd. Blir også mer trøtt i syden, så la meg tidligere enn normalt også. Kveldene går raskt.

Vi dro den gangen til Albena i Bulgaria. Der er det veldig barnevennlig. Bodde på flamingo. Alle restauratene har en lekeplass, generelt mange lekeplasser der. Deilig bred strand med nesten 30 grader i vannet. Temperaturen i lufta er behagelig, du går ikke rundt og svetter. Flamingo har også basseng.

Det er billig og god mat der også. Flere utflukter man kan dra på dersom man ønsker det.

Anonymkode: 9ef71...2c9

Hva betyr "såg"?

Øst-europeisk mat og drikke..?

Flamingo? 

😦😳😯😵😑😲😮😧😱🤔🤔

Anonymkode: 14d98...b38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 27.5.2017 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Høres veldig koselig ut. Du skriver ikke noe om hvilket budsjett dere har og hvor i landet dere bor, men her er noen forslag iallefall: 

Dyreparken i Kr.sand: Fantastisk sted både for barn og voksne. En 3-åring vil nok kose seg glugg ihjel der. Vi hadde med vår 3-åring på Sabeltann-showet og det var stor stas. La ham til vanlig tid og vekket ham utpå kvelden for å se showet. Har du romslig økonomi, land dere bo i Abrahavn, men det er dyrt, så en annen mulighet er å bo på en campingplass eller leie leilighet gjennom airbnb. 

Oslo: Ta noen dager i Oslo. Se slottet, lek i Frognerparken, se om det er noen teateroppsetninger for barn etc. Ta en båttur ut til øyene etc. 

Astrid Lindgrens verden: Ligger sør i Sverige. Nydelig sted hvor de har bygget opp husene til de kjente figurene (Emil, Pippi etc) og så spilles det små tablåer fra bøkene rundt om i parken gjennom hele dagen. Masse tumleplass og rolig stemning. Det ligger en campingplass rett ved parken. Ville kanskje sørget for at 3-åringen kjenner litt til bøkene på forhånd. Vår 3-åring elsket Karlson på Taket og syntes det var stor stas å se ham "live" for eksempel.

Charter-tur: Veldig lettvint, alt tilrettelagt for både barn og voksne. Kan anbefale Alcudia Pins på Mallorca. Både basseng og strand i umiddelbar nærhet.

Scandic Havna på Tjøme: Har bare bodd der ei natt selv, men der hadde de hotellrom med balkong og også hytter til utleie. Lekeplass på området og mange aktiviteter som ble arrangert for barna. Mange barnefamilier der. 

På kveldene ville jeg bare benyttet muligheten til å lese masse bøker. Høres deilig ut! 

Anonymkode: faac4...f04

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr "såg"?

Flamingo? 

😦😳😯😵😑😲😮😧😱🤔🤔

Såg = så (jeg så på tv) på dialekt.........

Anonymkode: c5f41...43f

Gjest mimoe
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr "såg"?

Flamingo? 

😦😳😯😵😑😲😮😧😱🤔🤔

Eeeeh... huff... 😂😨

Skrevet

Jeg har vært alene med barnet mitt siden han var baby, og har alltid foretrukket å dra på ferie alene med ham (fordi vi er sære og jeg synes det er slitsomt å måtte tilpasse meg og ta hensyn til andre). Etter han har vært i seng har jeg gjort det samme som jeg gjør hjemme, når jeg ikke jobber om kveldene: lest bok, sett film, hørt musikk, planlagt verdensovertakelse, ligget en evighet i badekaret osv. Synes det er veldig digg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet.. La treåringen være oppe litt lengre enn vanlig. Legg deg sammens med barnet, evt. se netflix osv til du sovner selv..

Anonymkode: 0b58c...6c5

• Liker 1
Skrevet

Hei TS!

Jeg var alene med barnet fra hun var 1,5 år til hun var 10. Vi dro på chartertur hvert år til Kreta. Valgte et barnevennlig hotell med all inclusive. Fungerte supert. La 3 åringen være litt lengre oppe, og når hun har lagt seg, så sitt på veranda med stearinlys, surf på nettet, les en bok, og drikk den ene ølen du har kjøpt på butikken.

De første årene var ukes tur nok, etter hvert utvidet vi og var 14 dager. Det sier seg selv at dagene blir nokså aktive, du kan ikke ligge på solseng hele dagen med ungen alene i bassenget. De fleste hotell har også barneklubber, og 3 åringer kan delta på disse. Da får du i alle fall en time på ryggen alene på dagen. Ta med vogn, og sørg for at du har med en favoritt drikkeflaske til barnet ditt.

Dette hotellet har jeg vært på flere ganger, og det er ypperlig for småbarnsfamilier: http://www.tui.no/feriereiser/hellas/kreta/gerani/tui-family-life-caldera-beach-by-atlantica/pc-000057973/

God tur!

AnonymBruker
Skrevet

Ville reist på chartertur til familiehotell hvor de har barneklubb.

Anonymkode: cbe82...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...