AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #1 Skrevet 27. mai 2017 Har en 2 åring som sliter en del med halsbetennelse. Fastlegen sa at hvis de har halsbetennelse 3 ganger i løpet av ett år, så kan det være lurt å fjerne mandlene. Han har nå hatt 3 halsbetennelser på 6 måneder😵😞 Noen som har vært gjennom en slik operasjon med barna sine? Ble det færre halsbetennelser etterpå? Synes det høres veldig skummelt ut😞 Det gjøres vel ikke før fylte 3 år? Han snakker forresten litt utydelig også. Noen her som merket endring i uttale etter en slik operasjon (hvis det var et problem før da...) Anonymkode: 32cbe...304
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #2 Skrevet 27. mai 2017 Mine to fjernet mandlene da de var 16 mnd og 2 år. Ved noen sykehus er det toårsgrense, ved andre treårsgrense. Min første var såpass plaget at det ble gjort unntak. Begge to var veldig mye syke, den eneste mest med ørebetennelser, den andre mest med halsbetennelser. Begge snorket mye, men ingen hadde dårlig uttale. Det ble utrolig mye bedre for begge to da de fikk tatt mandlene. Anonymkode: c7bf4...d39
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #3 Skrevet 27. mai 2017 Har en gutt som var konstant snørrete siden fødsel. Rundt 2år fikk han ofte betennelse i mandlene, og var vekk fra barnehagen annenhver uke i et år. Her var de veldig trege med å gjøre noe med han, og han hadde 17antibiotikakurer! Han fikk endelig tatt mandlene rundt 3,5år. Dette var ganske sent, og vi har klagd på det, men det er en annen sak. Han hadde aldri problemer med snorking eller uttale, men vi slet litt med dette etterpå, men det er vanlig at de kan slite litt med talen eller at den blir bedre. Tunga må bli vant til at mandlene ikke er der. Han har ikke vært syk siden, og kom seg overraskende kjapt etter operasjonen! Anonymkode: 0ce68...b87
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #4 Skrevet 27. mai 2017 Takk for svar begge to ☺ godt å høre at barna deres ble bedre etter operasjonen! Er så kjipt å se at han sliter, det henger i lenge når han blir syk. Han klarer ikke spise eller drikke, og vil bare ligge på sofaen😞 hjelper heldigvis med antibiotika, men er fort en 3-4 dager han er skikkelig dårlig, også henger det i som en forkjølelse en god stund etter det. På en måte håper jeg det blir gjort noe med, og hvis det kan hjelpe på talespråket i tillegg så er det jo positivt, men synes det virker så skummelt og som et stort inngrep. Hvis det kan føre til verre uttale så er jo det litt kjipt og. Får høre hva legen mener neste uke da. Er det evt henvisning til ØNH i første omgang? Ts Anonymkode: 32cbe...304
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 Min ene tantunge hadde halsbetennelse, pluss mer som ørebetennelseosv, ca 8-9 ganger pr år. Etter at de tok mandlene så var han veldig fin i ca 6-7 mnd også ble han syk igjen. Nå får han halsbetennelse minst 3 ggr pr år. En forbedring, men langt i fra bra Anonymkode: 17f4d...205
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en 2 åring som sliter en del med halsbetennelse. Fastlegen sa at hvis de har halsbetennelse 3 ganger i løpet av ett år, så kan det være lurt å fjerne mandlene. Han har nå hatt 3 halsbetennelser på 6 måneder😵😞 Noen som har vært gjennom en slik operasjon med barna sine? Ble det færre halsbetennelser etterpå? Synes det høres veldig skummelt ut😞 Det gjøres vel ikke før fylte 3 år? Han snakker forresten litt utydelig også. Noen her som merket endring i uttale etter en slik operasjon (hvis det var et problem før da...) Anonymkode: 32cbe...304 Å fjerne mandlene er uproblematisk på små barn. Det er langt bedre for både barnet og for sykedagene til den voksne å få mandlene fjernet enn å holde på med stadig infkesjon og antibiotika. Jeg synes du skal sette igang prosesse og få mandlene bortvekk og ferdig med dem. Særlig om du kan få operasjonen gjort nå i sommerhalvåret vil barnet få en ny start til høsten. Anonymkode: 3b787...d27
Vera Vinge Skrevet 28. mai 2017 #7 Skrevet 28. mai 2017 Min gutt var fire år, så min erfaring er kanskje ikke så relevant for deg, men jeg kan hvertfall si at det med uttalen ble bedre noen mnd etter operasjonen. Altså, han snøvlet litt i månedene før operasjonen, men det tror jeg var mest pga vann i ørene. Og så ble uttalen rar på en annen måte etter operasjonen. Ingen sa det til oss, så vi skjønte ingenting før de sa på kontroll at det var vanlig og forbigående. Personlig ville jeg ventet så lenge som mulig med å ta mandlene, men det må du jo høre med ØNH om hva de anbefaler ut fra plagene hans. Sønnen min tok mandlene mest pga snorking og pustestans, det at han var mye syk var mer en bisak (men, han hadde ikke kraftige, antibiotikakrevende halsbetennelser, da). Jeg fikk på en måte litt dårlig samvittighet for at vi ikke hadde gjort noe med dette før, særlig når jeg så hvor mye bedre han fikk det etter operasjonen. Samtidig som det er litt risiko med narkose og sønnen min var hvertfall ordentlig dårlig etterpå, så jeg var samtidig glad vi hadde ventet. Legen vår ville helst at de var over tre år, hvertfall, men vet jo at noen operer yngre om plagene er store nok.
Gjest mimoe Skrevet 28. mai 2017 #8 Skrevet 28. mai 2017 Jeg har 1 barn som ble operert når han var to pga så store plager at det ikke kunne vente og 3 som ble operert når de ble 3. Nå har sistemann nettopp blitt 3 og skal operere om 1 mnd. De har alle tatt mandler, polypper og fått dren. Har vært et nytt liv etterpå 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå