AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #1 Skrevet 27. mai 2017 Som feks at foreldrene ofte bestikker ungene sine, som tilbyr ungene goder og sier truende " nå som du får den av meg må du love å ikke gjøre sånn og sånn altså!" Anonymkode: 262f0...514
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #2 Skrevet 27. mai 2017 Jeg tenker at de velger lette løsninger fordi de ikke gidder, ikke har overskudd til eller ikke har kunnskap om, noe annet. Anonymkode: d7fea...eb5 5
Ms. Steele Skrevet 27. mai 2017 #3 Skrevet 27. mai 2017 Er vel heller mer fan av å belønne det jeg vil se mer av, altså positiv adferd. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #4 Skrevet 27. mai 2017 Akkurat nå, Ms. Steele skrev: Er vel heller mer fan av å belønne det jeg vil se mer av, altså positiv adferd. Det er ikke belønning når man gir noe i forkant for så å nærmest "true" barna til å gjøre som man vil, for de har allerede fått godis. Anonymkode: d7fea...eb5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke belønning når man gir noe i forkant for så å nærmest "true" barna til å gjøre som man vil, for de har allerede fått godis. Anonymkode: d7fea...eb5 Edit: Beklager, leste innlegget ditt feil. Anonymkode: d7fea...eb5
Gjest Catalina Culès Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 At de gir seg selv en bjørnetjeneste.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #7 Skrevet 27. mai 2017 Innrømmer at jeg har gjort selv i uønskede situasjoner, slik som i butikken for at barnet feks skal sitte roligere i vognen. Har da prøvd andre metoder først. Men bruker det ikke aktivt i oppdragelsen, kommer mer i stressende situasjoner som vi bare må gjennomføre uten for mye styr. Anonymkode: 1dd6b...23d 5
RompeRusk Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 (endret) At foreldre gjør dette en og annen gang fører ikke til bortskjemte unger, eller at en gjør seg selv en bjørnetjeneste. Oppdragelse må ses på i sin helhet. Enkelte normale situasjoner gjør ikke at barnet er ødelagt for livet. En velger sine kamper. Personlig må jeg innrømme at kampene blir ikke tatt fredag ettermiddag i butikken. Da bestikker jeg heller med en smoothie og sørger for at ting går så greit og smidig som mulig Edit: å oppføre seg truende er aldri ok. Men nå tolket jeg dithen at det ikke var hovedessensen i HI Endret 27. mai 2017 av RompeRusk 4
Tibbie Skrevet 27. mai 2017 #9 Skrevet 27. mai 2017 Har ofte brukt den "hvis du får denne, så må du love å...". Synes at det er helt greit. Da bygger vi en avtale. Begge gir noe til den andre og begge får noe av hverandre. Sånn funker det jo i voksenlivet også. Men jeg gjør ikke sånn ved rutiner, som for eksempel tannpuss. Det er ikke for min del at kiddoen pusser tennene, så han skal ikke forvente å få en belønning. Da får det bare bli krangling. Husker at pappa brukte den på meg en gang. "Hvis du er flink hos tannlegen, så skal du få den Rapunzel-dukka du ønsker deg sånn". Jeg hadde kjempelyst på den og ble kjempeglad, men jeg var ikke så flink hos tannlegen. Slo meg vrang, akkurat som han fryktet Og den barbiedukka var det beste han kunne lokket med. Noen ganger funker ikke bestikkelser. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #10 Skrevet 27. mai 2017 Jeg innrømmer glatt at jeg både kan komme med belønninger eller konsekvenser. Tålmodigheten min er tom dersom det blir mye tull en sen kveld, og da får barnet en advarsel. Likens får barnet mye skryt eller belønning dersom det har oppført seg bra. Anonymkode: 94313...78f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #11 Skrevet 27. mai 2017 Jeg synes det er noe psykopatisk og desperat over det.Spesielt om det benyttes ofte og som en strategi for å styre andres barn Anonymkode: 262f0...514
Lavendela Skrevet 27. mai 2017 #12 Skrevet 27. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er noe psykopatisk og desperat over det.Spesielt om det benyttes ofte og som en strategi for å styre andres barn Anonymkode: 262f0...514 Andres barn? Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke for vane å verken oppdra eller bestikke nabobarna. .... 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #13 Skrevet 27. mai 2017 Folk i denne tråden misforstår hva belønninger og konsekvenser er. Belønninger og konsekvenser kommer ETTER en atferd. Hvis du gjør X, så får du Y (belønning). Hvis du gjør X, så vil jeg gjøre Y med deg/frarøve deg Y (konsekvens). Det TS beskriver er noe annet. Her gir forelderen en gode først, sammen med en trussel. "Siden du nå har fått X, så forventer jeg at du gjør Y". Det er noe helt annet. Anonymkode: d7fea...eb5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #14 Skrevet 27. mai 2017 24 minutter siden, Lavendela skrev: Andres barn? Jeg vet ikke med deg, men jeg har ikke for vane å verken oppdra eller bestikke nabobarna. .... Kan være alt fra egne barn,stebarn, til familiemedlemmers barn da Anonymkode: 262f0...514
Lavendela Skrevet 27. mai 2017 #15 Skrevet 27. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan være alt fra egne barn,stebarn, til familiemedlemmers barn da Anonymkode: 262f0...514 Nå var vel spm hva man syns om foreldre som bruker denne oppdragelsesvarianten. ... tror ikke det er så vanlig at andre bruker dette på andres barn.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #16 Skrevet 27. mai 2017 5 minutter siden, Lavendela skrev: Nå var vel spm hva man syns om foreldre som bruker denne oppdragelsesvarianten. ... tror ikke det er så vanlig at andre bruker dette på andres barn. Vel. Jeg Ts har opplevd også det da. Anonymkode: 262f0...514
Lavendela Skrevet 27. mai 2017 #17 Skrevet 27. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel. Jeg Ts har opplevd også det da. Anonymkode: 262f0...514 Ok, men det kan ikke være vanlig praksis. Jeg har aldri opplevd at andre mennesker bestikker mine barn. Vet ikke om andre som har opplevd det heller😊
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #18 Skrevet 27. mai 2017 6 minutter siden, Lavendela skrev: Ok, men det kan ikke være vanlig praksis. Jeg har aldri opplevd at andre mennesker bestikker mine barn. Vet ikke om andre som har opplevd det heller😊 Nei nemlig. Ikke vanlig og derfor jeg reagerer.. I dette konkrete tilfellet min mor og min søster som er slik. Min søster har ikke barn og hun bruker pedagogikken overfor mine voksne barn,noe jeg synes er utidig og usmakelig. Hun inntar en slaøg sjefsrolle overfor dem og på et vis forsøker å få makt over dem. Og det er kvalmende å høre henne som et ekko av min mor, slik hun gjorde da jeg var barn. Ts Anonymkode: 262f0...514
Lavendela Skrevet 27. mai 2017 #19 Skrevet 27. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei nemlig. Ikke vanlig og derfor jeg reagerer.. I dette konkrete tilfellet min mor og min søster som er slik. Min søster har ikke barn og hun bruker pedagogikken overfor mine voksne barn,noe jeg synes er utidig og usmakelig. Hun inntar en slaøg sjefsrolle overfor dem og på et vis forsøker å få makt over dem. Og det er kvalmende å høre henne som et ekko av min mor, slik hun gjorde da jeg var barn. Ts Anonymkode: 262f0...514 Da syns jeg at du skal be din søster om å slutte. Evt kan de voksne barna dine si det selv? 😊 jeg hadde ivertfall som voksen, blitt svært provosert om noen hadde pratet slik til meg! 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #20 Skrevet 27. mai 2017 2 timer siden, Loki Laufeyson skrev: At de gir seg selv en bjørnetjeneste. Hva er galt med bjørnetjenester? Anonymkode: b7584...1b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå