Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2004 #1 Skrevet 31. desember 2004 Bygde-Norge utvannes stadig mer og mer, melder NTB. Jentene flytter fra bygda, guttene blir og gifter seg med de som ble igjen. Hva bør norske politikere gjør for å hindre en slik fraflytting? Mat og drikke er dyrere i bygde-Norge og det er ikke mye utdanning og jobber der...ingen politikere har klart det til nå og friste med å bo på bygda. Hva kan gjøres?
Brunhilde Skrevet 31. desember 2004 #2 Skrevet 31. desember 2004 Jeg tror at bygdenorge er gått ut på dato. Kanskje det som skal til er å bygge flere byer?
Gjest Lea Skrevet 31. desember 2004 #3 Skrevet 31. desember 2004 I min "bygd" fungerer det sånn at de fleste flytter ut for å ta utdanning og evt. jobbe noen år. Mange flytter tilbake når de får barn eller etter endt utdannelse, mens andre blir boende i byen. De som flytter tilbake har ofte med seg en partner som blir boende. Så vidt jeg vet har det blitt flere innbyggere i bygda de siste årene. Vet ikke om dette skyldes at flere barn blir født eller om flere blir boende i hjembygda.
Gjest lurven Skrevet 31. desember 2004 #4 Skrevet 31. desember 2004 jeg kommer fra en av norges minste bygder.. og der er det utrolig! kjedelig å bo og spesielt når man er ung! og en annen ting er at alt vet alt om alle. man trenger å ha noen hemmelighter. og å få lov til å være annerledes og det er lettere hvis man bor i en by. pluss at det også er mer å finne på
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2004 #5 Skrevet 31. desember 2004 Et stort problem er vel også at selv om mange tar høyere utdanning i byene, så er det ikke jobber til dem i hjembygda....så de blir tvunget til å flytte andre steder. Man kan faktisk ha hemmeligheter på bygda også: det er bare å ikke kommentere det når noen spør! Og sladrer de så kan man overse det og gjløre som man vil.
Gjest lurven Skrevet 31. desember 2004 #6 Skrevet 31. desember 2004 de finnes nok av nysgjerrige folk og folk som sladrer så å ha hemmligheter særlig lenge er svært vanskelig.. ikke lett å bare overse det heller...
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2004 #7 Skrevet 31. desember 2004 Det er kanskje ikke lett å overse sladderet når man er vokst opp i en bygd....det forstår jeg. Men er man innflytter er det mye greiere for da har man den "styrken" fra før av.. Fint at det er mulig å flytte da, for de som synes bygdene blir snevre.
Gjest lurven Skrevet 31. desember 2004 #8 Skrevet 31. desember 2004 jepp jeg flytta for noen år siden føler at jeg hører bedre hjemme i byen.. men noen liker seg jo på bygda, folk er jo forskjellige
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2004 #9 Skrevet 31. desember 2004 Akkurat nå så er en hel verdensdel"utvannet" Tror neppe de bekymrer seg over mat og drikkepriser nå................
jordbær Skrevet 1. januar 2005 #10 Skrevet 1. januar 2005 Bygde-Norge utvannes stadig mer og mer, melder NTB. Jentene flytter fra bygda, guttene blir og gifter seg med de som ble igjen. Hva bør norske politikere gjør for å hindre en slik fraflytting? Mat og drikke er dyrere i bygde-Norge og det er ikke mye utdanning og jobber der...ingen politikere har klart det til nå og friste med å bo på bygda. Hva kan gjøres? Jeg skjønner ikke problemet med at folk flytter fra bygdene...
Gjest Anonymous Skrevet 1. januar 2005 #11 Skrevet 1. januar 2005 Det er et problem for de som velger å bli igjen: Få mennesker betyr: - lite aktiviteter -dyre tjenester -høyere mat/drikke-priser -mindre sosialt - større kostnader mht. veier og annen infrastruktur -dårlige veier -ingen bedrifter og firmaer som vil satse -få arbeidsplasser -lite utfordrende for folk med høyere utdanning: ingen stillinger ledig -overfokusering på det lokale og lokale historier/tradisjoner -lite impulser utenfra -mye sladder og negativ tankegang pga. folk kjeder seg og har ikke så mye drama i livene sine Med flere tilflyttere blir disse problemene på sikt mindre.
jordbær Skrevet 1. januar 2005 #12 Skrevet 1. januar 2005 Men nå gidder ikke jeg å bo i en bygd i all evighet, fordi naboen skal få gode veier heller, da.
Gjest Anonymous Skrevet 1. januar 2005 #13 Skrevet 1. januar 2005 Men nå gidder ikke jeg å bo i en bygd i all evighet, fordi naboen skal få gode veier heller, da. Nei, men innlegget var vel i grunnen ikke ment for sånne som deg, som tydeligivs ikke tenker abstrakt.
jordbær Skrevet 1. januar 2005 #14 Skrevet 1. januar 2005 Nei, men innlegget var vel i grunnen ikke ment for sånne som deg, som tydeligivs ikke tenker abstrakt. Altså, ja. Jeg skjønner problemet for de i bygdene. Men de som flytter, flytter for en grunn. Og så lenge ingen oppfyller ønskene til dem som flytter, kommer flere til å flytte. Og dessuten, er det vel ofte fordi folk ønsker å utdanne seg litt, i stedet for å jobbe på den lokale matbutikken, resten av livet sitt..
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #15 Skrevet 2. januar 2005 Når folk i ledende stillinger(hvordan har de fått jobben ) i kommunen lyver så det renner (og det lett lar seg bevise) skjønner jeg godt at folk flytter. Folk man bør ha fullt tillit til, som har med folk å gjøre! Jeg fatter ikke at folk tør å bo der engang.
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #16 Skrevet 2. januar 2005 Og jeg kan også si at dette neppe vil bli gjort noe med...
Bettie Skrevet 2. januar 2005 #17 Skrevet 2. januar 2005 Det er synd hvis distriktssamfunnene blir borte. Selvfølgelig forstår jeg lysten til å reise ut, til å oppleve noe annet, til å få brukt seg på nye måter. Men hvis alle gjør det, og flytter inn til byene, forsvinner mye av næringsgrunnlaget for A/S Norge. Vi kan ikke bassere oss på at oljen vil vare evig, for det gjør den ikke. Vi må ha en jordbruksnæring, for vi kan ikke bassere oss på å importere alle jordbruksvarer. Gjør vi det, vil vi tenke kortsiktig, og på lang sikt kan det bli kostbart for oss. Jordbruk må ofte foregå i distriktene. Det samme gjelder fiskeindustrien, og til dels kraftindustrien. Når folk flytter fra bygdene, går samfunnet inn i en negaiv trend som gjør det mindre og mindre attaktivt å bli boende. Å avfolke distriktene er, etter min mening, korttenkt også ut fra en beredskapsmessig side. Hvem vet når vi vil oppleve en krise som gjør at vi vil trenge distriktene igjen. Vi var jo heldige som slapp unna kugalskapen - fordi vi hadde egen jordbruksnæring med "rent" kjøtt - fra distriktene. Så kanskje svaret er at storsamfunnet må satse mer på utkantstrøkene slik at flere får lyst til å bosette seg der - eller bli boende der.
aowi Skrevet 2. januar 2005 #18 Skrevet 2. januar 2005 I min tidligere hjemkommune er ikke politikerene noe villige til å satse, hjelpe eller opprettholde næringslivet i bygda... og det er en rik kommune som absolutt har litt penger å skyte inn hos de som vil satse. Problemet er politikere som er opptatt av seg og sitt og som er veldig trege..... "de burde vi gitt penger til, de hadde et bra foretak" sier de etter at bedriftene etter flere søknader ikke har fått støtte fra kommunen og dermed gir opp..... er ikke alltid så mye inntekter å hente på bygda .... ihvertfall ikke før du har kommet igang skikkelig. Det har vært unge krefter som har prøvd seg i kommunestyret men som blir nedstemt , mobba og fryst ut av den eldre garde... og bygdefolket har lært av politikerene og sitter og ser på... til den unge ikke orker mer og da er det " å huff da h*n burde nok fått mer støtte ja.... jaja sånn er det ja... unge gir fort opp de...." flytta til en bittelitt større kommune jeg ..der de satser på ungdommer som vil noe
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #19 Skrevet 2. januar 2005 Ja, sant nok, ingen gidder å se sin framtid som lagerarbeider, butikkmedarbeider eller skogsarbeider osv....men derfor er det viktig at bedrifter vil etablere seg i bitte små kommuner så kan man kanskje øke befolkningstallet og skape vekst på flere plan?
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #20 Skrevet 2. januar 2005 Når folk i ledende stillinger(hvordan har de fått jobben ) i kommunen lyver så det renner (og det lett lar seg bevise) skjønner jeg godt at folk flytter. Folk man bør ha fullt tillit til' date=' som har med folk å gjøre! Jeg fatter ikke at folk tør å bo der engang.[/quote'] Folk i ledende stillinger (ordfører, rådmann osv..) lyver ja, men det hjelper jo ikke å flytte av den grunn! Folk i ledende stillinger lyver jo i byene også, så jeg mener... Dessuten er det lettere å ta de som lyver på mindre steder for der er det mer gjennomsiktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå