AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #21 Skrevet 28. mai 2017 14 timer siden, debatant skrev: Russerne ruster opp som bare rakkern. Russerne har bedre jagerfly enn oss også. Så vi trenger alle oppegående mennesker der er i Norge. Feministiske gutter og jenter er uegnede. Hvorfor er ikke kvinner oppegående i dine øyne? Anonymkode: e587e...1c2
debatant Skrevet 28. mai 2017 #22 Skrevet 28. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er ikke kvinner oppegående i dine øyne? Anonymkode: e587e...1c2 Mange kvinner er oppegående.
herzeleid Skrevet 28. mai 2017 #23 Skrevet 28. mai 2017 13 timer siden, Grovmel skrev: Så bruk ressurser på noe fornuftig da. Rakettforsvar f eks eller ekstra jagerfly. Som ut nevner, så har ikke noen dårlig trente fotsoldater med ag3 noe å gjøre i moderne krigføring. Man trenger igrunn begge deler. Noe av poenget med Heimevernet er nettopp objektsikring i bakre områder, noe man ikke trenger de best trente og utstyrte soldatene. HV-I er på den annen side bedre trent og utstyrt og vil nok i større grad kunne settes inn sammen med hærstyrkene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #24 Skrevet 28. mai 2017 Send inn skjemaet på siden deres og si du har endret tro og er blitt passifist. Det har funket for noen. Anonymkode: 08e97...461
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #25 Skrevet 28. mai 2017 Du kan jo bli passifist. Er dog få ekte passifister. Ingen politiske partier definerer seg som pasifistisk, selv ikke Sv eller Rødt. Selv er jeg pasifistisk anarkist. Anonymkode: e23c5...97e
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #26 Skrevet 28. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo bli passifist. Er dog få ekte passifister. Ingen politiske partier definerer seg som pasifistisk, selv ikke Sv eller Rødt. Selv er jeg pasifistisk anarkist. Anonymkode: e23c5...97e Jeg er jeger i det private livet, så tror det kan bli vanskelig. Jeg synes anarki som ideologi, er fullstendig idioti. Men i lik grad med at det er din rett til å være anarkist i ett fritt samfunn, burde også retten til å bære våpen for å ta menneskeliv være ett selvfølgelig valg. Om der burde være borgerplikt eller ikke, kan diskuteres. Men det burde inkludere alle og ha en begrenset varighet. Mange har godt av å være i førstegangstjeneste, for å lære litt om ansvar og å bli disiplinert. Anonymkode: 144db...95a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #27 Skrevet 28. mai 2017 4 timer siden, herzeleid skrev: Man trenger igrunn begge deler. Noe av poenget med Heimevernet er nettopp objektsikring i bakre områder, noe man ikke trenger de best trente og utstyrte soldatene. HV-I er på den annen side bedre trent og utstyrt og vil nok i større grad kunne settes inn sammen med hærstyrkene. Helt ok det, men det finnes nok av frivillige som kan gjøre den jobben. Det må gjøres mer attraktivt å være med på noe slikt. Når jeg begynte i hv, var det litt fokus på at personellet ikke var der frivillig. Nå er det fokuset helt borte og det er mer fokus på straff\ ordre. Anonymkode: 144db...95a
herzeleid Skrevet 28. mai 2017 #29 Skrevet 28. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt ok det, men det finnes nok av frivillige som kan gjøre den jobben. Har du kilde på det? Sitat Det må gjøres mer attraktivt å være med på noe slikt. Når jeg begynte i hv, var det litt fokus på at personellet ikke var der frivillig. Nå er det fokuset helt borte og det er mer fokus på straff\ ordre. Anonymkode: 144db...95a Enig i at det er noe man bør jobbe med om det er så mye missnøye blant soldatene.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #30 Skrevet 1. juni 2017 Enig med TS, Heimevernet er noe forbanna dritt ! Innkalles i 5 dager hvert år til øvelse. 600 kroner dagen med alle tillegg, før skatt, for tjeneste 24 timer i døgnet. Sliter økonomisk, og disse øvelsene gjør ikke situasjonen akkurat bedre!!! Hvis HV er så viktig, bør staten i det minste betale ut lønn det går an å leve av. Tror det kunne ha hjulpet på motivasjonen. Slik som det er nå føles det som straff å bli innkalt til øvelse... Anonymkode: b18db...54c 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #31 Skrevet 1. juni 2017 Hvordan er reglene på dette, hvorfor tvinges dere? Signerte dere noe? Anonymkode: e58e8...f3f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #32 Skrevet 1. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med TS, Heimevernet er noe forbanna dritt ! Innkalles i 5 dager hvert år til øvelse. 600 kroner dagen med alle tillegg, før skatt, for tjeneste 24 timer i døgnet. Sliter økonomisk, og disse øvelsene gjør ikke situasjonen akkurat bedre!!! Hvis HV er så viktig, bør staten i det minste betale ut lønn det går an å leve av. Tror det kunne ha hjulpet på motivasjonen. Slik som det er nå føles det som straff å bli innkalt til øvelse... Anonymkode: b18db...54c Si at du vil ha ordnelig betalt eller så kommer du ikke da!?? Anonymkode: e58e8...f3f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2017 #33 Skrevet 1. juni 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med TS, Heimevernet er noe forbanna dritt ! Innkalles i 5 dager hvert år til øvelse. 600 kroner dagen med alle tillegg, før skatt, for tjeneste 24 timer i døgnet. Sliter økonomisk, og disse øvelsene gjør ikke situasjonen akkurat bedre!!! Hvis HV er så viktig, bør staten i det minste betale ut lønn det går an å leve av. Tror det kunne ha hjulpet på motivasjonen. Slik som det er nå føles det som straff å bli innkalt til øvelse... Anonymkode: b18db...54c Om dere får så lie penger og opplevelser av det, må dere ha gjort en slett jobb i førstegangstjenesten. Anonymkode: 184eb...faf
fuglekvitter__ Skrevet 2. juni 2017 #34 Skrevet 2. juni 2017 På 27.5.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev: Jeg er dritlei av å bli kalt ut til øvelse med tvang og makt. Jeg valgte ikke å være med i førstegangstjenesten frivillig og det samme gjelder hv. Har fått inkallelse for 6 år på rad nå med 1 ukes årlig tvang (føles som straff uten å ha gjort noe). Hvor man skal være våken om nettene og sitte å fise om dagene. Jeg hater det og bruker ca 2 mnd i året på å gruve meg. Jaja, bare 11 år igjen. Det hjelper ikke på at det man øver på er totalt bortkastet. Hvilket land sender bakkestyrker i 2017 og fremover til norge? Flyangrep: jojo. Rakettangrep: Jojo. Angrep med div langs kysten: jojo. Men fotsoldater? Og blir det krig, drar jeg sørn ikke ned til den der gjengen og blir target practice deluxe. Det hjelper heller ikke at man er en av de stakkars 5-10% av befolkningen som blir tvunget. Og det irriterer meg noe så inni, at ca 50% av dem som er med i hv, faktisk liker det og driver å maser og pusher på resten. Har mange av dem adhd? Ja og de er ett sann mareritt for ett rolig sinn. Hadde det bare vært som i gamle dager, hvor de dro til skogs eller brakker for å drikke\ ta seg en fest. Ja da kunne jeg faktisk ha "glemt" det og holdt kjeft. Men når de stadig prøver å bli mer proff i regi av det amatøre, da blir ting irriterende. Sist gang jeg var inne, altså i fjord, var det ett par stykker som ikke gadd å møte opp, jaggu ble de ikke fysisk hentet. Og overført til noe værre, sivilforsvaret:( Jada, her er faktisk noe som er en god ressurs for samfunnet. Men disse slaver til staten som i en kommuniststat. De må være tilgjengelige 24\7 hele året, uten lønn og til de er over 50 år. Stakkars folk som trekker det loddet. Anonymkode: 144db...95a Sånn er militæret. Der skal det ikke sluntres unna nei. Du er jo bare ute en uke i året av livet ditt. Det er ikke mye eller lenge. Du kunne risikert å stå på grensa til Syria, så se det positive i det.
Z.Z Skrevet 2. juni 2017 #35 Skrevet 2. juni 2017 Haha, heimevernet. Så fremst jeg husker hadde disse seks måneders tjeneste. Jeg gjorde 12 måneder i leir med disse, men i en helt annen gren. Min tropp ble halvert etter et par måneder. Det var veldig lett å slippe unna, og kompaniet ønsket kun de mest motiverte. Jeg bevitnet noen av de som kom inn til repetisjon i heimevernet. Det mest vanvittig sløve skuet jeg militært har sett på oppstillingsplass. Eldre folk som ga faen i sine yngre befal, selv om jeg håper de gjorde sine oppgaver på en god måte. Det koster tross alt staten flesk. For min del fikk vi beskjed om at det var slutt etter avtalt tjenestetid (som endte før tiden). Ingen repetisjonsøvelser. På en måte savner jeg disse folka.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2017 #36 Skrevet 2. juni 2017 3 timer siden, Z.Z skrev: Haha, heimevernet. Så fremst jeg husker hadde disse seks måneders tjeneste. Jeg gjorde 12 måneder i leir med disse, men i en helt annen gren. Min tropp ble halvert etter et par måneder. Det var veldig lett å slippe unna, og kompaniet ønsket kun de mest motiverte. Jeg bevitnet noen av de som kom inn til repetisjon i heimevernet. Det mest vanvittig sløve skuet jeg militært har sett på oppstillingsplass. Eldre folk som ga faen i sine yngre befal, selv om jeg håper de gjorde sine oppgaver på en god måte. Det koster tross alt staten flesk. For min del fikk vi beskjed om at det var slutt etter avtalt tjenestetid (som endte før tiden). Ingen repetisjonsøvelser. På en måte savner jeg disse folka. Sånn er det ikke nå lengre. De prøver å bli "proff" og få ett bedre rykte. Tipper det er for å overleve, slik det er med alt i dag. Problemet er at det gjør tjenesten mer dritt for de som har tjeneste. ca 2\3-1\3 deler av de som har vært i førstegangstjeneste blir inrullert til hv, det gjelder uansett hvor du har vært og hvor lenge. Forsvaret kan tvinge alle soldater til 18 mnd tjeneste i fred, helt til fylte 44 år. Anonymkode: 144db...95a
Z.Z Skrevet 2. juni 2017 #37 Skrevet 2. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det ikke nå lengre. De prøver å bli "proff" og få ett bedre rykte. Tipper det er for å overleve, slik det er med alt i dag. Problemet er at det gjør tjenesten mer dritt for de som har tjeneste. ca 2\3-1\3 deler av de som har vært i førstegangstjeneste blir inrullert til hv, det gjelder uansett hvor du har vært og hvor lenge. Forsvaret kan tvinge alle soldater til 18 mnd tjeneste i fred, helt til fylte 44 år. Anonymkode: 144db...95a Jeg forstår deg og ditt problem. Heimevernet var skraphaugen og jeg er ikke så sikker på om det har forbedret seg. Tidligere fikk repetisjonsfolk beholde sitt våpen i hjemmet, i hvert fall befal. Det skjer ikke i dag så fremst jeg vet. Du ønsket sannsynligvis ikke å dra inn i militæret i utgangspunktet? Det finnes mange som er villige til å ta denne tjenesten med repetisjonsøvelser, men da må det selvsagt være en kompensasjon. 600 kr dagen er i underkant sånn sett. Likevel finnes de som vil gjøre dette gratis (selvsagt komp for reise og opphold) og det er de frivillige førstegangsrekruttene som bør satses på i så måte. Ja, du kan ombestemme deg senere, men en kontrakt er en kontrakt. Sånn må det være.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #38 Skrevet 3. juni 2017 Jeg er i samme situasjon TS. Var dog frivillig i fgt., og gikk så inn i innsatsstyrken etter endt tjeneste. Når jeg var ferdig der, bli jeg overført til F-styrke, og har siden blitt plaget med øvelse hvert bidige år. Om jeg får fri fra våråvelse, blir jeg kalt inn på høsten. Først og fremst føler jeg at 90% av øvelsene bare er svada. Uendelig mye venting, og svært liten progresjon på det vi trener på. I en reell og moderne krigssituasjon, mot et teknologisk avansert land (f. eks Russland), så kan jeg ikke tenkte at HV-styrkene blir noe annet enn en buffer. Det vil rett og slett være selvmord. Med de teknologiske sprangene vi har hatt de siste 20-30 åra, så er det umulig å sammenligne kamper for 50-70 år siden. Jeg tenker at dersom vi hadde kommet i krig med Russland, så hadde styrkene blitt plukket ned at jagerfly, kamphelikopter, droner, and you name it. For ikke å snakke om hvor mange flere folk Russerne har. Har ikke noe i mot forsvaret, men jeg føler vel at HV-tjenesten både er gammeldags og ikke så veldig nyttig, dersom Norge skulle blitt satt i en moderne krig. Anonymkode: 955b0...61b 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå