AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #1 Skrevet 27. mai 2017 Jenta mi begynner i 2. Klasse, gutten min i 4. Klasse til høsten. Jeg avslutter min svangerskapspermisjon til høsten, og minste begynner i barnehagen. Er det innafor å la de dra hjem med bussen etter skoledagen er over, og være alene sammen til jeg er hjemme fra jobb? De vil på kort-dagene 2 dager i uka være hjemme ca kl 12:15, og jeg er hjemme kl 16:00 etter henting i barnehagen. På lang-dagene er de hjemme ca 14:15. Tenker å gi dem en mobiltelefon som de kan ringe og gi beskjed når de er kommet hjem og om det skulle være noe. Vi bor landlig til, ingen umiddelbare naboer eller andre barn. De kommer godt overens, men jeg vurderer SFO på 2. klassingen ihvertfall på lang-dagene? Men jeg trenger litt synsing og synspunkter? Hva mener KG-foreldrene? Anonymkode: 5ac33...460
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #2 Skrevet 27. mai 2017 SFO til 2. Klassingen på kort dagene mente jeg såklart. TS Anonymkode: 5ac33...460
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #3 Skrevet 27. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi begynner i 2. Klasse, gutten min i 4. Klasse til høsten. Jeg avslutter min svangerskapspermisjon til høsten, og minste begynner i barnehagen. Er det innafor å la de dra hjem med bussen etter skoledagen er over, og være alene sammen til jeg er hjemme fra jobb? De vil på kort-dagene 2 dager i uka være hjemme ca kl 12:15, og jeg er hjemme kl 16:00 etter henting i barnehagen. På lang-dagene er de hjemme ca 14:15. Tenker å gi dem en mobiltelefon som de kan ringe og gi beskjed når de er kommet hjem og om det skulle være noe. Vi bor landlig til, ingen umiddelbare naboer eller andre barn. De kommer godt overens, men jeg vurderer SFO på 2. klassingen ihvertfall på lang-dagene? Men jeg trenger litt synsing og synspunkter? Hva mener KG-foreldrene? Anonymkode: 5ac33...460 Med buss er det ikke tilrådelig å slippe den minste hjem. Den største kan klare det om han selv ønsker å reise hjem alene. Det kan og være godt for den største å få være hjemme uten småsøsken en stund. Menndette forutsetter at han har mulighet til å få kontakt med foreldrene på mobil fra skolen er slutt og til dere er hjemme. Jeg ville og aliert meg med en nabo du vet er hjemme stort sett på dagtid, slik at barnet har noen å henvende seg til i nabolaget om noe skulle skje. Den yngste synes jeg skal være på sfo til du henter. En klarer ikke å finne på så mye hjemme alene, men to sammen kan være oppfinnsomme. Den yngste trenger og å være i et sosialt miljø etter skolen sammen med venner, særlig når veien er så lang at de busser til og fra skolen. Minsten er jo "plassert" så han hopper jeg over her. Anonymkode: 922cb...f7c 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #4 Skrevet 27. mai 2017 Det med nabo er vanskelig. Det er et eldre ektepar vi aldri har sett utenfor dørene de 10 årene vi har bodd her. Man ser ikke huset fra vårt hus heller, det ligger ca 200 meter bortenfor oss. Vi kjenner dem ikke i det hele tatt. Barna er mye sammen med venner på fritiden, men det involverer mye kjøring til og fra. Bussingen er egentlig ikke et problem synes jeg, de går på bussen på skolen og bussen stopper i oppkjørselen til huset. Det er en ren skolebuss, ingen rutebuss med andre passasjerer. Jeg tror vi faller på en løsning med delvis SFO-plass for 2. klassingen. Iallefall til hun er ferdig med 2. klasse. Men vi får vurdere litt. TS Anonymkode: 5ac33...460
Arkana Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 Jeg tenker at andreklassingen burde være noe på SFO og ikke så mye alene hjemme. SFO er ofte en viktig sosial arena i den alderen og personlig foretrekker jeg at de er sosiale på SFO enn at de sitter hjemme alene og ser på TV eller spiller. 1
Minlillesky Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi begynner i 2. Klasse, gutten min i 4. Klasse til høsten. Jeg avslutter min svangerskapspermisjon til høsten, og minste begynner i barnehagen. Er det innafor å la de dra hjem med bussen etter skoledagen er over, og være alene sammen til jeg er hjemme fra jobb? De vil på kort-dagene 2 dager i uka være hjemme ca kl 12:15, og jeg er hjemme kl 16:00 etter henting i barnehagen. På lang-dagene er de hjemme ca 14:15. Tenker å gi dem en mobiltelefon som de kan ringe og gi beskjed når de er kommet hjem og om det skulle være noe. Vi bor landlig til, ingen umiddelbare naboer eller andre barn. De kommer godt overens, men jeg vurderer SFO på 2. klassingen ihvertfall på lang-dagene? Men jeg trenger litt synsing og synspunkter? Hva mener KG-foreldrene? Anonymkode: 5ac33...460 Det går helt fint! Så lenge du ser de er modne for dette. Hva med at barna er sammen på sfo til en time før du er hjemme, så reiser de hjem sammen? Nå vet jeg ikke hvordan du bor eller hvor.. Her er det vanlig at første klassinger går hjem selv etter skolen, eller etter de har vært på sfo litt. Men vi bor landlig til, og veien hjem er ikke så trafikkert. Gangveger helt til sentrum osv. Trygt og godt her.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #7 Skrevet 27. mai 2017 1 time siden, Minlillesky skrev: Det går helt fint! Så lenge du ser de er modne for dette. Hva med at barna er sammen på sfo til en time før du er hjemme, så reiser de hjem sammen? Nå vet jeg ikke hvordan du bor eller hvor.. Her er det vanlig at første klassinger går hjem selv etter skolen, eller etter de har vært på sfo litt. Men vi bor landlig til, og veien hjem er ikke så trafikkert. Gangveger helt til sentrum osv. Trygt og godt her. Det er 5 km til skolen, det blir for langt, etter vei med 80 sone uten fortau er det ganske uaktuelt for å si det mildt. Modenheten sier jeg ingenting på, tror de kan klare seg fint, men jeg kommer jo til å stresse litt kjenner jeg. Anonymkode: 5ac33...460
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 Det er faktisk nesten en mil til skolen når jeg tenker meg om! 😮 Anonymkode: 5ac33...460
asterix Skrevet 27. mai 2017 #9 Skrevet 27. mai 2017 Jeg hadde latt dem ta bussen hjem og droppet Sfo om det hadde vært mine barn. Det eneste er at det jo er avhengig av om de har lært å være selvstendige fra før, men om det er tilfelle så ser jeg ikke noe problem med det.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #10 Skrevet 27. mai 2017 Det har allerede blitt nevnt, men det kommer selvfølgelig an på barna. Det er selvfølgelig viktig at de har muligheten til å kontakte dere dersom det skulle være noe. De må også klare å ordne noe mat til seg selv når de kommer fra skolen. Det er også vanlig at noen voksne følger barna til bussen og venter sammen med de til alle har kommet seg på - hvert fall er det slik på de skolene jeg har jobbet på. Jeg synes egentlig forslaget ditt om at den yngste kan være på SFO kortdagene høres lurt ut. Det kan fort bli kjedelig å være alene hjemme så lenge, spesielt hvis flere av vennene til barnet går på SFO. Så må det sies at det ofte gjøres veldig mye morsomt på SFO som de barna som ikke går på SFO gjerne er misunnelig over. Anonymkode: 59a6c...913
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #11 Skrevet 27. mai 2017 Det bør gå fint så lenge du mener de er modne nok og at de går fint sammen. Gikk helt fint for mine barn. 😊 Anonymkode: 6c6bd...749
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå