AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #1 Skrevet 27. mai 2017 Legen har gitt meg imovane fordi jeg sliter med søvn til tider. Jeg skal ta en halv 7,5 mg det.blir vel 3,25 mg? Men jeg skal jo på jobb neste dag og jeg lurer på hvordan dere har det dagen derpå. Våkner man lett av vekkerklokke? Føler man seg ok eller eller fyllesyk? Anonymkode: 76491...5fc
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #2 Skrevet 27. mai 2017 Det er svært individuelt. Jeg reagerer veldig på at legen har gitt deg Imovane for søvn. Anonymkode: bc4ad...7e5
Skadeskutt Skrevet 27. mai 2017 #3 Skrevet 27. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er svært individuelt. Jeg reagerer veldig på at legen har gitt deg Imovane for søvn. Anonymkode: bc4ad...7e5 Hvorfor det? Det er jo en innsovingstablett. Jeg går på 7,5 mg Imovane (og 30 mg vallergan). Imovane hjelper på innsovingen og virker i 2, toppen 4 timer. På meg virker den bare i to timer derfor får jeg også 30 mg vallergan. Jeg har aldri blitt hangover av Imovane og det er null problem å våkne neste morgen. www.felleskatalogen.no Her kan du lese om den selv. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #4 Skrevet 27. mai 2017 Har aldri opplevd hangover av imovane. Eneste var at jeg fikk en ekkel smak i munnen dagen etterpå. For min del funket melatonin (ikke circadin) like bra, så gikk over til det siden man ikke kan bli avhengig. Anonymkode: 953b7...918 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 Imovane er sovemedisin, så det er ikke noe å reagere på at legen har skrevet ut i det hele tatt. Ville dog heller bedt om innsovningsmedisin som stilnoct hvis du er redd for hangover. Anonymkode: c6d90...b33 1
Atea Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 (endret) Imovane gir ikke hangover hvis du tar den straks før du legger deg og sørger for å komme i seng til rett tid. Den har en halveringstid på cirka tre-fire timer. Stilnoct som mange forveksler den med, kan gjøre deg irritabel dagen derpå. Hører også om noen som får muskelsmerter/kramper av stilnoct og det samme med zypiclone (som er et billigere alternativ til imovane), noen sier også at de har mindre effekt av zypiclone. Men bivirkninger er individuelt. Endret 28. mai 2017 av Atea
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #7 Skrevet 27. mai 2017 3 timer siden, Skadeskutt skrev: Hvorfor det? Det er jo en innsovingstablett. Det løser ingen problemer på sikt og fører ofte til mer piller og avhengighet. Det er en quick fix. Anonymkode: bc4ad...7e5
Sillyline Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 Om så skjer, så går det vel over etter noen dager. Du kommer deg nok på jobb, men å kjøre bil med en hangover-følelse skal du ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #9 Skrevet 27. mai 2017 21 minutter siden, Atea skrev: Imovane gir ikke hangover hvis du tar den rett før du legger deg. Den har en halveringstid på cirka tre timer, det vil si at du bør ta den min. seks timer før du går til sengs. Stilnoct som mange forveksler den med, kan gjøre deg irritabel dagen derpå. Dette er fryktelig galt. Den bruken du skisserer er rusbruk. Imovane har ingen effekt seks timer etter du har tatt den. Den er hurtigvirkende, og skal tas 15-20 minutter før man legger seg. Effekten er raskt innsettende, og når Cmax etter ca. 30 minutter. Hangover er individuelt. Anonymkode: 84392...f9d 1
Skadeskutt Skrevet 27. mai 2017 #10 Skrevet 27. mai 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det løser ingen problemer på sikt og fører ofte til mer piller og avhengighet. Det er en quick fix. Anonymkode: bc4ad...7e5 Av og til trenger man den støtten en periode for å i det hele tatt overleve. 2
Atea Skrevet 27. mai 2017 #11 Skrevet 27. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er fryktelig galt. Den bruken du skisserer er rusbruk. Imovane har ingen effekt seks timer etter du har tatt den. Den er hurtigvirkende, og skal tas 15-20 minutter før man legger seg. Effekten er raskt innsettende, og når Cmax etter ca. 30 minutter. Hangover er individuelt. Anonymkode: 84392...f9d Hva mener du? Hangover er selvsagt basert også på alder, andre medisiner m.m. Kan du forklare hvordan jeg skisserte til rusbruk? 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #12 Skrevet 27. mai 2017 20 minutter siden, Atea skrev: Hva mener du? Hangover er selvsagt basert også på alder, andre medisiner m.m. Kan du forklare hvordan jeg skisserte til rusbruk? Å ta Imovane seks timer før man legger seg, betyr at man holder seg våken gjennom hele den perioden medikamentet virker. De fleste vil synes det er ubehagelig. Om dette er noe man gjør fordi man liker effekten, er det rus. Imovane gis for innsovning, og da skal man sove. Og jeg tror du har misforstått hva halveringstid er. Anonymkode: 84392...f9d 1
Atea Skrevet 27. mai 2017 #13 Skrevet 27. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ta Imovane seks timer før man legger seg, betyr at man holder seg våken gjennom hele den perioden medikamentet virker. De fleste vil synes det er ubehagelig. Om dette er noe man gjør fordi man liker effekten, er det rus. Imovane gis for innsovning, og da skal man sove. Og jeg tror du har misforstått hva halveringstid er. Anonymkode: 84392...f9d Det er jeg enig i, men jeg skrev feil. Har rettet på innlegget nå. Halveringstiden på imovane er tre timer, eller har du en link?
Hottrio Skrevet 27. mai 2017 #14 Skrevet 27. mai 2017 Jeg har brukt mye Imovane (i årevis) og man får IKKE hangover av de tablettene. Men jeg tar også kun en halv 7,5 mg, har aldri tatt en hel tablett. Imovane er en innsovningstablett og virkningen er over etter 3-4 timer, i alle fall for mitt vedkommende. Og man våkner lett av vekkeklokka. 1
Hottrio Skrevet 27. mai 2017 #15 Skrevet 27. mai 2017 4 timer siden, Skadeskutt skrev: Hvorfor det? Det er jo en innsovingstablett. Jeg går på 7,5 mg Imovane (og 30 mg vallergan). Imovane hjelper på innsovingen og virker i 2, toppen 4 timer. På meg virker den bare i to timer derfor får jeg også 30 mg vallergan. Jeg har aldri blitt hangover av Imovane og det er null problem å våkne neste morgen. www.felleskatalogen.no Her kan du lese om den selv. Men den Vallerganen kan virkelig henge i kroppen leeeenge altså.
Hottrio Skrevet 27. mai 2017 #16 Skrevet 27. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det løser ingen problemer på sikt og fører ofte til mer piller og avhengighet. Det er en quick fix. Anonymkode: bc4ad...7e5 Da skulle jeg vært pillenarkoman for mange år siden.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #17 Skrevet 27. mai 2017 11 minutter siden, Atea skrev: Det er jeg enig i, men jeg skrev feil. Har rettet på innlegget nå. Halveringstiden på imovane er tre timer, eller har du en link? Det står fortsatt at du anbefaler å ta den seks timer før leggetid. Jeg skjønner ikke hva du mener, eller hvorfor du mener dette. Det virker som om du skrev dette ut fra en antatt halveringstid på tre timer. Det vil i så fall si at medikamentet er ite av kropen etter ca. 15 timer, uten at jeg skjønner hvorfor du trekker inn halveringstid i det hele tatt, eller hvordan du kommer frem til dette med seks timer. Imovane skal tas 15-20 minutter før leggetid, og halveringstiden er 4-6 timer (det gir en terminal halvering på 20-30 timer). Anonymkode: 84392...f9d 1
Atea Skrevet 27. mai 2017 #18 Skrevet 27. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står fortsatt at du anbefaler å ta den seks timer før leggetid. Jeg skjønner ikke hva du mener, eller hvorfor du mener dette. Det virker som om du skrev dette ut fra en antatt halveringstid på tre timer. Det vil i så fall si at medikamentet er ite av kropen etter ca. 15 timer, uten at jeg skjønner hvorfor du trekker inn halveringstid i det hele tatt, eller hvordan du kommer frem til dette med seks timer. Imovane skal tas 15-20 minutter før leggetid, og halveringstiden er 4-6 timer (det gir en terminal halvering på 20-30 timer). Anonymkode: 84392...f9d Ab f9d. Jeg trakk inn halveringstid fordi hi spurte etter det. Beklager at jeg skrev feil, den skal selvsagt tas like før leggetid. Hvorfor trekker du inn rus i denne tråden ab?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #19 Skrevet 27. mai 2017 Jeg tar en tilsvarende tablett mot kløe, som skal hjelpe på søvnen, og jeg fikk tips fra legen om å ta den to timer før leggetid for å unngå den "hangover" følelsen dagen derpå. Man får liksom ikke helt våknet opp ordentlig føles det som, man bare føler seg tung og groggy. Jeg er ihvertfall blitt skeptisk til den slags hjelpemidler. Imovane ER avhengighetsdannende, og man får ofte problemer med å sove uten dem etter en viss tids bruk. Anonymkode: aab7f...f8f
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #20 Skrevet 27. mai 2017 11 minutter siden, Atea skrev: Ab f9d. Jeg trakk inn halveringstid fordi hi spurte etter det. Beklager at jeg skrev feil, den skal selvsagt tas like før leggetid. Hvorfor trekker du inn rus i denne tråden ab? Fordi du anbefaler å ta imovane sels timer før leggetid. Det betyr at man får hele effekten i våken tilstand, og det er i essens rusbruk. Jeg ser at du har endret det nå. Halveringstiden er forøvrig ikke tre timer, men 4-6. Anonymkode: 84392...f9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå