Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt i en bachelor, men pga sykdom henger jeg litt etter. Det vil si at jeg sannsynligvis må bruke et år ekstra. Jeg kommer til å få litt dødtid siden noen emner kun går høst- eller vårsemesteret og jeg må tilpasse meg dette. Så, hva gjør jeg da? Tar ekstra emner/stp selv om jeg ikke trenger det i graden, men av egeninteresse? Bruker tiden på å ta opp igjen emner hvor jeg ikke er helt fornøyd med karakteren? En miks? Jobber? (Jeg har lang erfaring fra arbeidslivet, så jeg trenger ikke noe for å føre opp på CVn sånn sett.)

Jeg vurderer å gå videre med en master og ser for meg tre muligheter. To er innen mitt felt, og en innen feltet jeg tar breddeåret mitt. Dvs at jeg kan bruke dødtiden til å fordype meg innen emner som passer til hver/en spesifikk master. 

Spørsmålet er egentlig: har det noe for seg å ta ekstra studiepoeng?

- Da kan jeg vel til en viss grad velge hvilke emner(karakterer) jeg ønsker å ta med i graden, så lenge det tilfredsstiller kravene om breddeår, obl.emner, ex.phil og perspektivemne? Så fører jeg de ekstra emnene i CV som "annen utdannelse/enkeltemner"?

Anonymkode: ad619...639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ekstra studiepoeng på bachelornivå har ingenting for seg, men kunnskapen kan ji være nyttig. Har karakterer stor betydning på ditt felt og har du det du trenger for å komme inn på master. Vil det hjelpe økonomisk å jobbe? 

Der er mange ting som vil ha betydning for svaret på spm ditt.

Anonymkode: a0a19...5e7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ekstra studiepoeng på bachelornivå har ingenting for seg, men kunnskapen kan ji være nyttig. Har karakterer stor betydning på ditt felt og har du det du trenger for å komme inn på master. Vil det hjelpe økonomisk å jobbe? 

Der er mange ting som vil ha betydning for svaret på spm ditt.

Det er C-krav og B-garanti for å komme inn på de masterene jeg ønsker. Jeg kommer til å ligge et sted der vil jeg anta. Jeg har noen Cer jeg skal ta opp, så håper på å få et B-snitt. Karakterer har ikke stor betydning ut over det å komme inn på master og at jeg ønsker å vise mitt beste ved jobbsøking. Opptaksgrunnlaget for master inneholder ikke emner fra breddeåret, så jeg kan ikke øke snittet ved å ta enkle breddeårsemner. Men snittet på bacheloren kan jeg øke ved å sile ut de emnene jeg får best karakter i.

Økonomisk sliter jeg ikke, men klart litt ekstra penger er bare fint. Jeg kunne tenkt meg å få arbeidserfaring innen det feltet jeg studerer, men er usikker på hvor godt det lar seg gjøre uten ferdig utdanning. Å bare jobbe "på rema" for å tjene penger er det mao ikke et stort behov for. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er C-krav og B-garanti for å komme inn på de masterene jeg ønsker. Jeg kommer til å ligge et sted der vil jeg anta. Jeg har noen Cer jeg skal ta opp, så håper på å få et B-snitt. Karakterer har ikke stor betydning ut over det å komme inn på master og at jeg ønsker å vise mitt beste ved jobbsøking. Opptaksgrunnlaget for master inneholder ikke emner fra breddeåret, så jeg kan ikke øke snittet ved å ta enkle breddeårsemner. Men snittet på bacheloren kan jeg øke ved å sile ut de emnene jeg får best karakter i.

Økonomisk sliter jeg ikke, men klart litt ekstra penger er bare fint. Jeg kunne tenkt meg å få arbeidserfaring innen det feltet jeg studerer, men er usikker på hvor godt det lar seg gjøre uten ferdig utdanning. Å bare jobbe "på rema" for å tjene penger er det mao ikke et stort behov for. 

Da ville jeg prioritert å få de karakterene du trenger for å være sikker på å komme inn på master. Har du mer tid ville jeg begynt å lese litt på masterfagene slik at du er bedre forberedt og kanskje begynt å tenke på masteroppgaven hvis du har noen du kan spørre litt. Kanskje kan du på den måten kutte litt på tiden du bruker på masteren? Eventuelt andre fag for ekstra kunnskap som et tredje alternativ.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg prioritert å få de karakterene du trenger for å være sikker på å komme inn på master. Har du mer tid ville jeg begynt å lese litt på masterfagene slik at du er bedre forberedt og kanskje begynt å tenke på masteroppgaven hvis du har noen du kan spørre litt. Kanskje kan du på den måten kutte litt på tiden du bruker på masteren? Eventuelt andre fag for ekstra kunnskap som et tredje alternativ.

Jeg har landet på samme tanken. Få gode karakterer på mastergrunnlaget og bruke den ekstra tiden på å ta opp det som trengs der. Kjenner jeg har fått bedre grep om oppgaveskrivingen og ser bedring på karakterene på de siste eksamenene jeg har tatt. Klarer jeg å gå opp en karakter (eller to..) stiller jeg sterkere. 

Jeg skal så smått begynne å se hva som er pensum for masteremnene, i det minste for å se hvilken av de jeg skal sikte meg inn på. 

Takk for svar 😊

Et siste spørsmål: Vet du om arbeidsgivere først og fremst ser på karakteren på bacheloroppgaven eller på studiet som helhet når de vurderer kandidater?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har landet på samme tanken. Få gode karakterer på mastergrunnlaget og bruke den ekstra tiden på å ta opp det som trengs der. Kjenner jeg har fått bedre grep om oppgaveskrivingen og ser bedring på karakterene på de siste eksamenene jeg har tatt. Klarer jeg å gå opp en karakter (eller to..) stiller jeg sterkere. 

Jeg skal så smått begynne å se hva som er pensum for masteremnene, i det minste for å se hvilken av de jeg skal sikte meg inn på. 

Takk for svar 😊

Et siste spørsmål: Vet du om arbeidsgivere først og fremst ser på karakteren på bacheloroppgaven eller på studiet som helhet når de vurderer kandidater?

Hvor mye vekt som legges på karakterer varierer fra studie til studie og litt etter hvor tøft arbeidsmarkedet er. Jeg er jurist og hos oss er det helheten og gjennomsnittet som teller mest, men karakterene sent i studiet vil veie tyngre fordi det viser utvikling.

Har det så stor betydning hvis du skal ta master uansett? Da vil vel masterkarakterene telle mest antar jeg.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye vekt som legges på karakterer varierer fra studie til studie og litt etter hvor tøft arbeidsmarkedet er. Jeg er jurist og hos oss er det helheten og gjennomsnittet som teller mest, men karakterene sent i studiet vil veie tyngre fordi det viser utvikling.

Har det så stor betydning hvis du skal ta master uansett? Da vil vel masterkarakterene telle mest antar jeg.

Karakterene har heldigvis gått opp etter hvert, så progresjon er det. Men det er første året som ligger til grunn for masteropptaket. Derfor vil jeg ta opp noen av de emnene.

Jeg ønsker å jobbe noen år før jeg evt tar master. Både av økonomiske hensyn (har andre å forsørge) og for å ha noe å henge kunnskapen på ved oppstart på master. Å sitte på lesesalen blir litt halvveis for meg. På mitt felt skal man forske på mennesker i en spesiell situasjon og da tenker jeg det er greit å ha praktisk erfaring så jeg lettere kan sette meg inn i det jeg skal forske på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...