AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #1 Skrevet 26. mai 2017 Skal jobbe hele sommeren og kommer til å tjene 47 000 kr på det, og etter sommeren begynner jeg som lærling. Da har jeg startlønn på ca 9000 brutto i måneden som stiger hvert halvår, helt opp til 80% av vanlig fagarbeiderlønn det siste halvåret. Saken er at jeg egentlig har behov for en bil når jeg begynner som lærling. Jeg kan sitte på med venner som jobber på samme arbeidsplass, men vi kommer til å slutte til ulike tider på grunn av overtid osv. Jeg kan også låne bil av besteforeldre, men jeg vil ikke skape noe styr for dem, så det beste er egentlig å kjøpe egen bil. Jeg kommer til å ha faste utgifter på 1700 kr fram til desember, som etter det går ned til 1200. Jeg vil ikke ta opp lån, og har aller mest lyst til å spare alle pengene jeg kan. Likevel ville egen bil helt klart vært det letteste. Ville dere kjøpt bil om dere var meg? Anonymkode: db800...cd3
stan Skrevet 26. mai 2017 #2 Skrevet 26. mai 2017 Det lønner seg aldri med bil uansett, til det er bilhold altfor dyrt. Men bil gir jo muligheter som det er vanskelig å sette verdi på. Det beste er jo om du faktisk kan låne bil. Har du vurdert alternativer, slikt som scooter, el-sykkel eller lignende? Disse vil jo til en viss grad erstatte en bil. Men koster mye mindre. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #3 Skrevet 26. mai 2017 9 minutter siden, stan skrev: Det lønner seg aldri med bil uansett, til det er bilhold altfor dyrt. Men bil gir jo muligheter som det er vanskelig å sette verdi på. Det beste er jo om du faktisk kan låne bil. Har du vurdert alternativer, slikt som scooter, el-sykkel eller lignende? Disse vil jo til en viss grad erstatte en bil. Men koster mye mindre. Har tenkt litt på scooter eller moped, men så må jeg jo komme meg fram på vinterstid også. Er for langt å sykle dit hver dag, selv med el-sykkel Det dumme er jo at det ikke går buss tidlig nok, og etter jobb går den alt for sent, så det er heller ikke noe alternativ. Anonymkode: db800...cd3
stan Skrevet 26. mai 2017 #4 Skrevet 26. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har tenkt litt på scooter eller moped, men så må jeg jo komme meg fram på vinterstid også. Er for langt å sykle dit hver dag, selv med el-sykkel Det dumme er jo at det ikke går buss tidlig nok, og etter jobb går den alt for sent, så det er heller ikke noe alternativ. Anonymkode: db800...cd3 Da er vel bil eneste mulighet. Enten lånt, eller kjøpt. Hvordan er kjøpeevnen?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #5 Skrevet 26. mai 2017 16 minutter siden, stan skrev: Da er vel bil eneste mulighet. Enten lånt, eller kjøpt. Hvordan er kjøpeevnen? Har bokstavelig talt ingenting nå, så jeg kommer bare til å ha de 47 000 kronene jeg skal tjene i sommer. Var så dum at jeg brukte de sparepengene jeg hadde på reising, shopping og russetid, og nå kan jeg angre på det. Anonymkode: db800...cd3
stan Skrevet 26. mai 2017 #6 Skrevet 26. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bokstavelig talt ingenting nå, så jeg kommer bare til å ha de 47 000 kronene jeg skal tjene i sommer. Var så dum at jeg brukte de sparepengene jeg hadde på reising, shopping og russetid, og nå kan jeg angre på det. Anonymkode: db800...cd3 Da er jo det å kjøpe bil ikke et alternativ nå. Lån bil eller sitt på med kollegaer, mens du holder utkikk etter en rimelig bil. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #7 Skrevet 26. mai 2017 Hvor langt må du pendle? Elbil er vel noe av det rimeligste bilholdet du kan ha. Om du MÅ ha bil. Se på finn for eksempel: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&sales_form=1&sort=2 Anonymkode: aa574...448
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 1 time siden, stan skrev: Da er jo det å kjøpe bil ikke et alternativ nå. Lån bil eller sitt på med kollegaer, mens du holder utkikk etter en rimelig bil. Man får jo EU-godkjent bil for 47 000, og det er stort sett det eneste kravet jeg har til en bil. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor langt må du pendle? Elbil er vel noe av det rimeligste bilholdet du kan ha. Om du MÅ ha bil. Se på finn for eksempel: https://www.finn.no/car/used/search.html?engine_fuel=0%2F4&sales_form=1&sort=2 Anonymkode: aa574...448 De var jo små og søte Men er ikke det der sånne treige med toppfart på 60 kmt? Har jo egentlig ikke anledning til å være kresen, da. Må kjøre ca 15 minutter en vei. Anonymkode: db800...cd3
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 27. mai 2017 #9 Skrevet 27. mai 2017 Skaff en billig nylig EU-godkjent bil, få noen med deg som kan se på den. Den holder til du får bedre råd. Faller den sammen så grundig at det koster for mye å reparere den er det jo ikke store tapet. Jeg har aldri eid en bil som har kostet mere enn 20 000... Men du kan spare pengene og prøve først uten og se hvordan det går?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #10 Skrevet 27. mai 2017 Jeg ville kjøpt scooter til å bruke i sommerhalvåret og lånt bil av besteforeldre/sitte på med kolleger når scooter ikke kan kjøres. En ting er å kjøpe bil, en annen ting er løpende kostnader: årsavgift, forsikring, drivstoff, bompenger og vedlikehold som dekk, vask, parkering lyspærer etc, i tillegg til uforutsette utgifter som verkstedopphold. Selv om en bil nylig er EU godkjent, kan fortsatt dyre ting ryke. Anonymkode: 39c9f...a98 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #11 Skrevet 28. mai 2017 På 27.5.2017 den 2.07, AnonymBruker skrev: De var jo små og søte Men er ikke det der sånne treige med toppfart på 60 kmt? Har jo egentlig ikke anledning til å være kresen, da. Må kjøre ca 15 minutter en vei. Anonymkode: db800...cd3 De billigste elbilene i den oversikten ser ut til å være delebiler. De brukbare ser ut til å begynne fra ca 30.000 og opp. Om du kun skal kjøre 15 minutter en vei tipper jeg du har under 2 mil til jobben? Obs: Skal du av og til bruke bilen til distanser lenger enn 8-10 mil er det veldig greit om den kan hurtiglades. Da må du over på noe nyere elbiler, dvs trillingene. Det vil gå noe over budsjettet ditt, men ikke mye. Muligheten til å fylle tanken nesten helt opp på 30 min, istedet for 4-5 timer er absolutt verdt de ekstra kronene. Da får du også en mye mer moderne bil, men bedre batteri/ladestyring. Elbiler fra før 2008 bør man generelt være litt skeptisk til. Anonymkode: aa574...448
Sirah Skrevet 28. mai 2017 #12 Skrevet 28. mai 2017 Å kjøpe bil er et tapsprosjekt uansett hvordan du vrir og vender på det. Kikk etter en gammel bil som nylig er EU-ok og få med deg en venn med peiling for å sjekke at du ikke kjøper katta i sekken. Du får fint en EU-ok bil som kan holde en stund for den summen du får i løpet av sommeren. En av mine beste og mest trofaste biler betalte jeg under 20K for. Den rullet og gikk i åresvis. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #13 Skrevet 28. mai 2017 Jeg ville vurdert å lease en bil, man kan få veldig gode avtaler nå og det blir mer og mer vanlig (har dog kun sjekket langtidsleasing - 3 år - så kjenner ikke prisene for halvår). Da betaler duvdet du betaler, årsavgift, forsikring og service er inkludert. Om ikke det er mulig-/aktuelt, ville jeg ventet, fordi du faktisk ikke har råd. Anonymkode: 98e1b...445
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #14 Skrevet 28. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville vurdert å lease en bil, man kan få veldig gode avtaler nå og det blir mer og mer vanlig (har dog kun sjekket langtidsleasing - 3 år - så kjenner ikke prisene for halvår). Da betaler duvdet du betaler, årsavgift, forsikring og service er inkludert. Om ikke det er mulig-/aktuelt, ville jeg ventet, fordi du faktisk ikke har råd. Anonymkode: 98e1b...445 Årsavgift og forsikring er ikke inkludert i leasingprisen, og i tillegg til månedsavgift, må man betale innskudd og forsikringen må være kasko. Leasing er ikke noe godt alternativ for en ung og uerfaren sjåfør. Anonymkode: 39c9f...a98 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #15 Skrevet 28. mai 2017 Kjøp bil, enkelt og greit. Se etter de på finn, legg deg på ca. 30-40 000. Finn først modeller du liker, f.eks toyota avensis, ford mondeo eller vw passat, finn ut om du trenger stasjonsvogn/sedan, manuell eller automat osv også googler du etter kjente feil på bilmodellen. Da vet du hva du bør se etter når du drar og ser på bilen du kan tenke deg. Ta med deg noen som vet hva de ser etter om du ikke har peiling selv. Anonymkode: 29f24...a6a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #16 Skrevet 28. mai 2017 Den billigste elbilen på finn som funker greit ser ut til å koste 21000. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92641384 Er alt ok med denne, så får du sannsynligvis det billigste bilholdet du kan kjøpe på finn akkurat nå. Omtrent på nivå med en moped (årsavgift+forsikring+eu) Anonymkode: aff4a...fcc 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #17 Skrevet 28. mai 2017 Bil er jo ikke dyrt om du kan litt selv og tar vare på den. Vanlig vedlikehold som å skifte olje og filtre, vaske bilen ofte, spare opp litt hver måned til slitedeler som tennplugger, bremser, bærekuler, registerreim. Man betaler jo for luksusen med å kunne transportere seg selv og andre personer/gods når og hvor man selv vil. Anonymkode: 29f24...a6a
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #18 Skrevet 28. mai 2017 Hvis du overhodet ikke er kresen på type og merke på bilen og kun er ute etter et kjøretøy du kommer deg dit du vil med, så går det helt fint an å kjøpe bil i din situasjon. Jeg kjøpte bil på bilauksjon til 17.000 kr og den hadde jeg i 6,5 år mens jeg var fattig student. Byttet bare noen få slitedeler i løpet av tiden jeg hadde den og bilen var både snål på bensinen, billig å finne deler til og rimelig å forsikre. Dette var en liten asiatisk "riskoker" som lignet mest på en kjedelig konebil. Senere hadde jeg en fransk bil som kostet 15.000 i innkjøp og den varte i fire år før den hadde så mange feil at det ville ha kostet meg mer enn bilprisen å fikse alt. Da ble den skrotet og jeg kjøpte en litt nyere firehjulstrekker til 37.000 kr. Den har jeg pr nå og den går som ei klokke. Jeg vet også om en som har hatt en bil som kostet 4000,- i innkjøp (85-modell som nå er veteran) i fem år og som fremdeles er kjørbar og funker fjell. Denne er selvsagt ikke noe sjakktrekk hvis man er litt opptatt av sikkerhet (airbags o.l.) men den funker i en periode i hvertfall. Dersom du er litt handy selv og/eller kjenner noen som kan mekke bil, så kan du bestille det meste av deler billig på nett og fikse småfeil etterhvert. hold øynene åpne for bruktbiler til salgs og få med deg noen med peiling til å se på dem. Prøv å unngå å ta opp billån, lån eventuelt heller hos familie eller andre kjente og betal ned så raskt som mulig. Finn billig forsikring og ikke betal for kasko eller delkasko på en billig bil. Bil er på mange måter et tapsprosjekt (det kan man jo si om det meste man kjøper), men veldig praktisk å ha og gjør at man kommer seg rundt som man vil. Anonymkode: 78db8...0bf
boblevann Skrevet 28. mai 2017 #19 Skrevet 28. mai 2017 Altså det lønner seg nesten aldri å kjøpe bil. Det er en gjenstand som utelukkende synker i verdi og du vil aldri få pengene tilbake for den. Men, mange steder i Norge er man helt avhengig av den - noe jeg forstår at du er. Ville søkt på finn etter en halvgammel ferdigbulket Polo eller noe slikt. De finner man ofte til 30.000-50.000kr, selv om det ikke er så mye galt med dem. Det hadde jeg valgt i din situasjon 1
Knirke Skrevet 28. mai 2017 #20 Skrevet 28. mai 2017 Jeg er student, tjener kr 0,- (får ikke studielån), og lever kun på det jeg tjener om sommeren og i julen. Jeg har en bil verd 20.000 som går som ei klokke og jeg bruker den hver eneste dag. Jeg sparer faktisk penger på å ha bil kontra kollektivtransport, for det er sannelig ikke gratis det heller! (spesielt toget) Jeg legger til side 1000 kr i måneden til drift av bilen (ikke inkludert diesel), og det går som regel opp. Måtte kjøpe nye dekk i år, så da sprakk budsjettet en smule, men bilen er en så stor del av frihetsfølelsen min at jeg aldri ville vært foruten. Bare tenk på alle de timene av livet ditt du må bruke til å vente på busser og sjåfører, all den ekstra tiden bussen tar, at du alltid føler skyldfølelse når du sitter på med andre eller låner bil (ihvertfall får jeg det, hvis jeg ikke kan gjengjelde tjenesten). Du kommer hjem fra jobben uten å være utslitt etc etc.. Kjøp bil du 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå