Gå til innhold

Hvor lang behandlingstid har sosialen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang behandlingstid har sosialkontoret når man har llevert inn en søknad om å få økonomisk hjelp? Sambo har gjort det, han gjorde det 3. juledag. Fikk beskjed om at han skulle få penger. Har fortsatt ikke fått inn et øre, og husleien skal betales i morgen. :-?

Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er inntil tre ukers (mulig fire) behandlingstid på søknader. Dessuten må du regne med lavere bemanning i juletida, ansatte på sosialkontor tar også ferie...

Skrevet

:o

Trodde det ikke var så lang behandlingstid der, fordi når folk spør om økonomisk hjelp er det jo fordi man trenger det nå og ikke om 4 uker.. :( Dessuten fikk sambo beskjed da han var der at pengene ville være på konto om ca 3 dager, men da de ikke kom inn i går ringte han og spurte, så sa de at han måtte smøre seg med tålmodighet.

Jeg vet at de har ferie der også, jeg er ikke dum.

Skrevet

I all videste verden, da! Jeg sa ikke du var dum, gjorde jeg? Det jeg mente var at du må påregne lenger saksbehandlingstid FORDI det er ferie.

Beklager at jeg i det hele tatt forsøkte å hjelpe!

Skrevet

:hår:

Så hissig da? Har da ikke skrevet noe om at du sa jeg var dum heller jeg. Ikke ta ting så ille opp da.

Skrevet

I Oslo var det ca 2 ukers behandlingstid. Det var en norm de hadde og som jeg antar fortsatt gjelder. De betaler ut raskere i spesielle tilfeller. f.eks penger til mat for de som ikke har noe. Da kan du få pengene på dagen eller i løpet av 2-3 dager. Er det lovet penger i løpet av 3 dager er det selvfølgelig uakseptabelt at dette ikke blir overholdt. Husleien for januar forfaller ikke før på mandag. Har du penger på mandag går det helt fint. Utleier kan ikke gjøre noen ting før det er gått 14 dager etter forfall, så det er ingen katastrofe om betalingen skjer noen dager over tiden.

Skrevet

Bare et lite tips: Fortell dette til utleier fortest mulig. Betal inn en del av husleia om dere kan.

Har inntrykk av at behandlingstiden er minst 2 uker her i Oslo i alle fall, ofte mer.

Er ikke pengene på konto mandag, så be sosialkontoret om en eller annen form for "kvittering" på at søknaden er innvilget. Denne kan dere kanskje kopiere og gi til utleier.

De fleste som leier ut har stor forståelse for at ting kan skje og er villige til å gi dere en liten utsettelse. Men det er viktig å si i fra og være ærlig.

Skrevet
Hvor lang behandlingstid har sosialkontoret når man har llevert inn en søknad om å få økonomisk hjelp? Sambo har gjort det, han gjorde det 3. juledag. Fikk beskjed om at han skulle få penger. Har fortsatt ikke fått inn et øre, og husleien skal betales i morgen.  :-?  

Er det noen som vet?

Husleie skal først betales på mandag, husleie som forfaller på en hellligdag skal betales første virkedag..

Og pengen kan komme inn på konto etter 4 i dag..

Skrevet

Tusen takk for svar! Vi har vært oppe til huseier i dag og betalt halvparten av husleien som vi hadde liggende cash. (Min del) Huseierne her vil nemlig ha husleien kontant. Vi sa ifra at de får resten av husleien over helgen fordi vi ikke hadde fått vært i minibank og tatt ut penger. Har snakket med mamma, så hun har overført 3000kr som vi får låne til sambo får inn penger. Men det er ubehagelig å måtte låne penger for å betale husleien. :-? Mamma har tidligere erfaring med sosialen, og hun sa hun hadde en gang fått noe som kaltes nødhjelp fra sosialen fordi hun hadde ingen penger. Da hadde hun fått en giro derfra og gått på kommunekassa og fått pengene utbetalt samme dag. Synes det er rart at sambo ikke fikk tilbud om nødhjelp siden han fortalte at husleien skal betales den 1. og vi ikke hadde noen penger. Men, nå ordner iallfall husleien seg selv om vi måtte låne penger av mamma for å få det til. Mamma driter ikke penger selv, så det er forferdelig ekkelt å måtte låne av henne.

Håper iallfall at pengene kommer inn fra sosialen ganske kjapt over helgen, fordi vi har 3 regninger som har forfalt også. Men de får vi bare utsette. Det viktigste er alltid husleien, for den gjør at vi har tak over hodet. Gjør ikke meg noe å leve på knekkebrød og vann en stund fremover, men det er fælt å gå inn i det nye året med underskudd i økonomien.

Tusen takk for svar iallfall!

Godt nytt år!

Skrevet

Jeg tror ikke at ubetalt husleie kvalifiserer til nødhjelp.

Nødhjelp er noe man får når man er helt blakk, har barn som trenger mat/utstyr osv. Dvs. når det er helt KRISE.

Skrevet

Lea har helt rett. Nødhjelp utbetales kun når det er helt krise og man ikke har penger til mat.

Satsen (her jeg bor) er på kr. 385,- pr uke for en voksen...

Gjest Anonymous
Skrevet

Herregud, man vet da vel før 3 juledag at man trenger penger til husleien?

Kun nødhjelp som går fort. annen økonoisk help skal behandles.

Skrevet
Jeg tror ikke at ubetalt husleie kvalifiserer til nødhjelp.

Nødhjelp er noe man får når man er helt blakk, har barn som trenger mat/utstyr osv. Dvs. når det er helt KRISE.

Mamma hadde ingen barn som bodde hjemme da hun fikk nødhjelp. Sambo har heller ikke søkt om penger kun til husleie, vi har 30kr og det er det vi har. Men nå har det jo ordnet seg, så da får pengene fra sosialen komme når de kommer.

Skrevet
Herregud, man vet da vel før 3 juledag at man trenger penger til husleien?

Nei, faktisk ikke. Fordi sambo var lovet mer utbetalt fra aetat enn han fikk. Derfor visste vi det ikke før da. Ikke herregud deg før du vet alt.

Skrevet

Mamma hadde ingen barn som bodde hjemme da hun fikk nødhjelp. Sambo har heller ikke søkt om penger kun til husleie, vi har 30kr og det er det vi har. Men nå har det jo ordnet seg, så da får pengene fra sosialen komme når de kommer.

Det med barn var bare et eksempel :wink:

Din samboer har et sted å bo, han har et sted å sove, mulighet for mat på bordet (dvs. han sulter ikke ihjæl) og det står ikke om liv og helse.

Han har jo rett til støtte (tydeligvis), men ikke til nødhjelp. De ser kanskje at han har fått utbetalt penger fra Aetat o.l.

Jeg vil tro at ting gjøres på denne måten for at sosialkontoret ikke skal bli en enkel utvei for folk og misbrukes.

Håper at pengene kommer inn rett over helgen da. Ikke morsomt å måtte låne penger av foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...