SiMa Skrevet 26. mai 2017 #1 Skrevet 26. mai 2017 Jeg er overvektig, veldig overvektig. Har vel vært det hele livet. Når det er sagt veide jeg 20+ kg mer enn jeg gjør nå da jeg var på det tyngste. (Jeg sluttet å veie meg da jeg veide 22 kg mer enn jeg gjør nå, og jeg vet jeg gikk opp mer også etter det.) Det er mange grunner til at jeg har gått opp i vekt, og sikkert like mange til at jeg sliter med å gå ned. På grunn av sykdom er det nå veldig viktig at jeg klarer å gå ned. Jeg er henvist til ernæringsfysiolog på sykehuset, men vet ikke om de har kapasitet og i tilfelle hvor lang ventetid de har. Jeg vil derfor ha deres råd om hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt. Veldig gjerne med forslag til apper for beregning av kaloriinntak/forbruk, gjerne noen som er enkle å bruke, med norske matvarer allerede lagt inn. Alle gode råd og tips tas imot med glede. Jeg trener meg for tiden opp igjen etter sykdom, noe trening utover det har jeg ikke kapasitet til. Øvelsene ville "normalt" vært veldig lette, men som det er nå blir jeg ordentlig sliten, anpusten og gjennomsvett. Er det nok til å bidra til vektnedgang? 1
SPOCA Skrevet 26. mai 2017 #2 Skrevet 26. mai 2017 (endret) Det er ikke så veldig mye som skal til, jeg er et levende bevis på det. Jeg veide 166 kg, nå veier jeg 96 kg. Med andre ord har jeg gått ned 70 kg. Jeg har ikke gått ned 70 kg ved å gå inn for å slanke meg eller trene på spreng. Jeg satte meg ned, tenkte: hva er det jeg kan gjøre for å gå ned? Og ikke minst: hva er grunnen til at ting har blitt som det har blitt? Det skal også sies at jeg har gjort dette på egenhånd, men at alle mine prøver hos lege har vært normale. Altså, jeg har verken høyt blodtrykk, diabetes eller lignende. Uansett. Poenget er bare det at det er vanskelig å gå ned uten å ta tak i det som er grunnen til at man har gått opp i utgangspunktet. For det å gå ned så mye som jeg har gjort (nå skal jo ikke du gå ned så mye altså) handler det om en endring av livsstil, og for min del (godt mulig det er annerledes for andre) har det vært viktig å ikke tenke på dette som at "nå skal jeg ned" eller "nå skal jeg slanke meg". Det har vært viktig å sette konkrete og klare mål. Så lette mål at man kan gjennomføre dem uansett hvor jeg er eller hvordan formen er. For min del har det vært én ting som har hjulpet meg, og det er en Fitbit (treningsarmbånd). Denne registrerer all aktivitet jeg gjør. Min konkrete og enkle mål er å gå 10 000 skritt hver eneste dag. Jeg har ikke gått under 10 000 skritt siden april 2016. Det er noe som er enkelt å gjennomføre for min del, og det er også noe som ikke føles som mye arbeid. Hvordan jeg når disse skrittene er opp til meg selv: noen dager orker jeg ikke, og da går jeg bare skrittene mine i løpet av dagen gjennom f.eks å rydde i leiligheten eller annen generelle aktivitet. Andre dager har jeg mye energi og kan gå turer ute eller trene annen aktivitet. Jeg driver på med alt fra svømming og styrke, til kampsport og gåturer. For meg handler det om å gjøre det jeg vil gjøre, framfor å tvinge meg til å gjøre ting jeg synes er kjedelig og som gjør at jeg mister motivasjonen. Det andre jeg gjør er å logge absolutt alt jeg spiser i Fitbit-appen. Her er ikke så mange norske matvarer lagt inn fra før, det gjør jeg alltid selv. Uansett liker jeg ikke å stole på det som allerede ligger inne, jeg liker å legge inn selv, da er jeg sikker på at ting ligger inne riktig. Men, har man lagt inn en gang slipper man å gjøre det igjen. Til slutt har man et stort bibliotek av mat som man bruke for å logge. Jeg har en digital vekt jeg tar med nesten overalt, når jeg reiser eller er hjemme, og absolutt all mat veies. Etterhvert blir man ganske god på å gjette hva ting veier, så er jeg på ferie og ikke har med vekt så logger jeg uansett slik at det blir noenlunde riktig. Jeg ligger med alt fra 250 til 1000 kalorier i underskudd daglig. I helgene ligger jeg med underskudd på 250 kalorier, i ukedagene mellom 500-1000 kalorier. Jeg nekter meg overhodet ingenting, men jeg begrenser meg. Det vil si: får jeg lyst på melkesjokolade på en mandag, så spiser jeg den melkesjokoladen, men da måler jeg slik at jeg er innenfor budsjettet. Kanskje er det snakk om 20 gram, men det er for min del en måte å spise noe jeg har lyst på uten å ta helt av. Mitt problem er at jeg kan være flink i lengre perioder og så gå på gigantiske sprekker og ikke klare å hente meg inn igjen. Min løsning ble heller å ikke stresse altfor mye rundt slike ting, jeg spiser generelt sunt, men jeg får ikke dårlig samvittighet om jeg spiser godis så lenge jeg er innenfor kalorirammen jeg har satt. Jeg kan si det at app og logging er det som har hjulpet meg aller mest, men hvis jeg er helt ærlig så handler det vel egentlig om at jeg har generelt fått det bedre med meg selv på generelt plan. Jeg hadde det vondt og det er det ingen tvil om. Jeg ble ikke så stor fordi jeg ville det, det handlet om veldig mange andre faktorer: jeg var ødelagt etter et voldelig forhold. Jeg hatet meg selv fordi jeg hadde blitt de jeg hadde blitt. Jeg følte meg stygg og verdiløs. Jeg var ekstremt skamfull for å ha vært i et ekteskap og på kort tid bli skilt. Selv om jeg var glad for å komme meg ut av det forferdelige ekteskapet, følte jeg mye på skammen rundt det å bli skilt i ung alder. Ikke fordi jeg skammet meg over selve valget, men alle kommentarene og bemerkningene som jeg fikk slengt etter meg fra folk som ikke visste sannheten. Jeg følte meg ikke sett på jobb, jeg følte i grunn ikke at jeg vokste som person, jeg følte meg nedbrutt og alene. Jeg ville ikke ta mitt eget liv, jeg følte ikke at jeg heller var deprimert på den måten heller, livet var bare skikkelig kjipt. Men det at jeg hadde denne kjipe perioden var også forløsende. Det gjorde at jeg måtte ta tak i ting. For det er når jeg er på mitt mest svake jeg er på mitt mest sterke. Slik var det da jeg ble mobbet da jeg gikk på videregående, og sånn var det etter disse hendelsene. Jeg søkte meg over i en ny stilling, hvor jeg ble sett og hørt. Jeg fikk meg en ny mann som valgte å bli sammen med meg da jeg var på mitt største - og jeg gjør kun de tingene i livet som gjør meg glad. Tidligere var jeg altfor opptatt av å gjøre andre til lags. Drive med frivillig arbeid der jeg faktisk ikke trivdes. Nå driver jeg kun med de tingene jeg liker, også frivillig arbeid, men jeg gjør det fordi det gjør meg glad og det gjør meg glad å se andre jeg hjelper bli glade - og jeg er kun sammen med de menneskene som gjør meg glad. Jeg fant også ut at jeg måtte slutte å unnskylde meg. Slutte å ha dårlig samvittighet. Slutte å unnskylde at jeg var stor. Eller feit da, som man så fint kunne slenge etter meg. Slutte å unnskylde at man har vært den man har vært. Sånn er det, man kan ikke endre fortiden, og hvis folk ikke kan ta meg for den jeg er uavhengig av vekt er de ikke mye å spare på uansett. Men har jeg blitt såret? Jada, mange ganger. Jeg vet hva det er å kjenne den brennende følelsen av skam fordi man blir sett på som stor og stygg. Og selv 70 kg lettere føler jeg fremdeles på det til tid til annen. Ikke er det enkelt heller, og jeg mener heller ikke å skrive at dette er enkelt, det ER knalltøft. Denne uken har jeg f.eks spist litt flere kalorier enn jeg burde, men jeg har innsett det at: shit au, det får være. Så blir det bare 250 kalorier i minus denne uka, men det er ihvertfall minus. Så tar det litt lenger å gå ned de siste kiloene, men det får bare være. Dette ble et fryktelig langt innlegg, og jeg mener kun dette som hjelp. Jeg er ingen ekspert. Hva som har hjulpet meg hjelper ikke nødvendigvis deg, men det kan kanskje gi deg noen tanker og idéer. Ta gjerne kontakt på pm om du skulle ønske å prate mer, jeg deler gjerne av mine erfaringer. Endret 26. mai 2017 av SPOCA 2
Pringle Skrevet 26. mai 2017 #3 Skrevet 26. mai 2017 Hva mener du med å slite med å gå ned i vekt? Går du ikke ned i vekt? Eller går du saktere ned enn du forventet? Eller er du sulten? Eller er det kjedelig? Noen raskere nedgang enn ca 1% av din kroppsvekt per uke i gjennomsnitt er ikke realistisk eller sunt. Noe sultfølelse må man påregne. Det er ikke farlig. Men ikke spis for lite. Dette er noe som vil ta tid, du kan selv beregne sånn cirka ut fra 1% per uke. Det er ikke noe spesielt man må gjøre for å gå ned i vekt, man må bare spise mindre, over tid. Det er så enkelt. Men det tar tid, tålmodighet, nøyaktighet, innsats, mental styrke. Og vi har alle våre erfaringer, personligheter, livssituasjoner, preferanser og aversjoner som kan påvirke hva vi synes er lett og vanskelig. Så vektnedgang er ikke nødvendigvis lett. Men det blir så lett som mulig når du finner en metode som passer deg. Det er dermed i og for seg det samme hvordan du gjør det - kaloritelling er bare én metode, og det finnes et utall apper/sider, alle fungerer etter samme prinsipp, men du må kanskje belage deg på å legge inn dine egne matvarer. Det viktige er at du som nevnt velger en metode som passer for deg, og også at du bruker den riktig. Fysisk akivitet bidrar til vektnedgang hvis den bidrar med netto kaloriunderskudd. Dvs, hvis du ikke blir så sulten at du spiser mer enn du ellers ville ha gjort, eller belønner innsatsen med mat, eller blir så sliten at du ikke orker normal hverdagsaktivitet.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #4 Skrevet 26. mai 2017 Jeg bruker appen "Lifesum" og er veldig fornøyd med den. Fikk den faktisk anbefalt av legen min. Anonymkode: a21c6...cfb
sunflower Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 Jeg har gått ned litt over 20 kg (og nådd trivselsvekt) på 1,5 år. Første halve året brukte jeg Lifesum fast. Veldig fornøyd. Jeg brukte gratisversjonen og den fungerte ok, men jeg vil anbefale betalingsutgaven.
Jelly333 Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 Anbefaler deg å bruke appen "LifeSum". Der kan du legge inn absolutt alt du spiser og få en oversikt over kostholdet ditt. i tillegg ville jeg skaffet meg en FitBit-klokke og naturligvis appen i tillegg. Da får du oversikt over aktivitet og ca hvor mange kalorier du forbrenner daglig. Du kan dermed justere kalori-inntak i forhold til aktivitet. Jeg har den ganske enkle modellen Charge HR og er superfornøyd. Tror den koster rundt 1000-lappen, men er verdt hver eneste krone og er en investering i egen helse. Holder orden på både aktivitet, søvn, puls og skritt. Det enkle er ofte det beste😊 Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #7 Skrevet 27. mai 2017 1. kjøp en kjøkkenvekt 2. vei det du spiser og regn ut kaloriene du inntar 3. innta færre enn du forbrenner. Det er ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: a1ab5...04c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå