AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #1 Skrevet 26. mai 2017 Jeg ønsker tips og veiledning i forhold til følgende senario: En av foreldrene er et Jehovas Vitne, den andre ikke. Den som er JV har hovedomsorg, den andre har betydelig med samvær og foreldreansvar. Den av foreldrene som er JV ønsker at barnet skal være det også og bedriver betydelig opplæring om Jehova, tar h*n med på møter og ute i feltet (dør-til-dør). Den andre forelderen ønsker absolutt ikke dette, da den ser at dette går ut over barnets psykiske helse. De går til Familievernkontoret, men dette fører ingen veg. De har vært i rettssystemet, men religion kan ikke brukes som argument. Situasjonen er svært vanskelig, men foreldrene samarbeider greit i det daglige om praktiske anliggende. Den som er JV bruker "skitne triks" og spiller på samvittighet, redsel og undergraver konsekvent den andre forelderen ovenfor barnet. Denne forelderen er kjent for å manipulere diverse etater og lyver, bagatelliserer og bortforklarer konsekvent, slik at den andre forelderen føler seg maktesløs. Barnet skal snart begynne på skolen og vi ønsker å være i forkant med tanke på hva som er det beste for barnet. Hvordan kan man forvente at skolen forholder seg til en slik situasjon? Kan man be om at skolen skal være en nøytral arena for barnet og at skolen ikke skal ta hensyn til den forelderen som er JV? Barnehagen har løst situasjonen med å gjøre ting på én måte når barnet er hos den ene forelderen og på en annen måte når barnet er hos den andre. Dette mener vi skaper stor splittelse hos barnet, lite forutsigbarhet og som sagt går dette utover barnet psykiske helse. Tips og råd mottas med takk! Kun seriøse innlegg og helst fra folk som har erfaring. Anonymkode: bbb2a...1a6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #2 Skrevet 26. mai 2017 Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #3 Skrevet 26. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c Står vel ingen steder at de er gift eller har vært gift. Den som er JV kan også ha blitt det på et senere tidspunkt. Anonymkode: e3d8e...442 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #4 Skrevet 26. mai 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c Du har ikke fasiten på alt.... de har fått barn sammen, det er det vi vet. Anonymkode: 62b23...809 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #5 Skrevet 26. mai 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke fasiten på alt.... de har fått barn sammen, det er det vi vet. Anonymkode: 62b23...809 Jv, har ikke lov å ha sex utenom ekteskap Anonymkode: 329ab...50c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #6 Skrevet 26. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jv, har ikke lov å ha sex utenom ekteskap Anonymkode: 329ab...50c Og alle religiøse gjør selvfølgelig kun det de har lov til hele tiden. Alle religiøse følger alle regler til punkt og prikke. Anonymkode: ec3f7...bd3 18
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #7 Skrevet 26. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c Jeg kjenner noen som har et slikt ekteskap,så jo. Anonymkode: 2ac50...43f 5
Gjest Snuppi Skrevet 26. mai 2017 #8 Skrevet 26. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c Vel min tante var gift med en mann som var i Jehovas Vitner, hun var ikke medlem. Han meldte seg inni JV flere år etter at de var gift.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #9 Skrevet 26. mai 2017 Når barnet er 15 år, kan det i teorien avgjøre selv. Frem til da er det foreldrene som avgjør. Man kan ikke be om at skolen ikke skal ta hensyn til den av foreldrene som er JV, spesielt ikke når den forelderen har hovedomsorgen. Anonymkode: ed042...54a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #10 Skrevet 26. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c Samværsforelder er kanskje avhopper fra JV etter skilsmisse fra barnets mor. Kjenner et slikt eks-par selv. Anonymkode: 12acb...370 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #11 Skrevet 26. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c Der må jeg dessverre skuffe deg. Dette vitnet fant seg en kjæreste utenfor JV, fikk barn med denne personen og deretter gikk de i fra hverandre. Det er nok ikke lov/akseptert, men det forekommer - som i dette tilfellet. Anonymkode: bbb2a...1a6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #12 Skrevet 26. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jv, har ikke lov å ha sex utenom ekteskap Anonymkode: 329ab...50c Nei, men det betyr ikke at det ikke forekommer. De har hatt sex utenfor ekteskapet og de har fått barn sammen. Vennligst fokuser på problemstillingen. Anonymkode: bbb2a...1a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #13 Skrevet 26. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når barnet er 15 år, kan det i teorien avgjøre selv. Frem til da er det foreldrene som avgjør. Man kan ikke be om at skolen ikke skal ta hensyn til den av foreldrene som er JV, spesielt ikke når den forelderen har hovedomsorgen. Anonymkode: ed042...54a Så du mener at barnet skal splittes på denne måten og leve med frykt, skyld og skam - ikke bare hjemme hos foreldrene som har så ulikt syn på verden, men på skolen også - som bør være nøytral grunn? Hvis den forelderen som er JV får viljen sin, så blir barnet tatt ut når klassekameratene synger bursdagssang, pakker opp adventskalender, øver på 17. mai-tog osv. Barn kan være grusomme mot hverandre og dette vil uten tvil føre til at medelevene ser på h*n på en annen måte. Dermed har vi det gående; blir ikke bedt i bursdag, blir sett på som annerledes, får problemer med å bygge relasjoner osv. Men det er nettopp det organisasjonen ønsker, at barnet ikke skal ha et nettverk utenfor organisasjonen. Kanskje blir h*n rebelsk i tenårene og gjør masse dumt, sliter flemdeles med relasjonsbygging og havner enten "på kjøret", med en psykisk sykdom eller rett og slett blir utrolig ensom. Sjansen er stor for at h*n har blitt kastet ut fra JV for lenge siden, men nå, når h*n kanskje har nådd bunnen så står de der, JV, klare til å ta imot. H*n må bare angre på alt det "gale" h*n har gjort å bevise at h*n ønsker å tjene Jehova igjen. Dette er kanskje krisetenkning, men hvis dere undersøker litt, så finner dere fort ut at dette dessverre er en realitet for mange. Jeg kjenner flere. Nettopp derfor mener jeg at skolen bør fremstå som en nøytral arena, uten slik innblanding fra foreldrene, på barnets bekostning. Anonymkode: bbb2a...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #14 Skrevet 26. mai 2017 Religion er noe dritt, og det er forholdisme også. Anonymkode: 0f69a...1d6 2
KittyKatt Skrevet 27. mai 2017 #15 Skrevet 27. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg ikke på JV har ikke lov å gifte seg med ikke JV. Hilsen tidligere medlem, Anonymkode: 329ab...50c Jo, det har de. Hilsen datter av JV og ateist. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #16 Skrevet 27. mai 2017 Bostedsforelder bestemmer ift religiøs utøvelse i hverdagen, rett og slett. Anonymkode: 8a3eb...6fd 3
MapleSirup Skrevet 27. mai 2017 #17 Skrevet 27. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Bostedsforelder bestemmer ift religiøs utøvelse i hverdagen, rett og slett. Anonymkode: 8a3eb...6fd Ja, vi har religionsfrihet her i landet. (På godt og vondt kan man vel si) 1
Gjest Donniedarko Skrevet 27. mai 2017 #18 Skrevet 27. mai 2017 Det må være utrolig forvirrende for barnet. Noe lignende skjer når man kommer fra en annen kultur/religion og det man lærer og opplever på skolen motsier det som foreldrene sier. Men her motsier jo foreldrene hverandre også, det må være enda verre.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #19 Skrevet 27. mai 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at barnet skal splittes på denne måten og leve med frykt, skyld og skam - ikke bare hjemme hos foreldrene som har så ulikt syn på verden, men på skolen også - som bør være nøytral grunn? Hvis den forelderen som er JV får viljen sin, så blir barnet tatt ut når klassekameratene synger bursdagssang, pakker opp adventskalender, øver på 17. mai-tog osv. Barn kan være grusomme mot hverandre og dette vil uten tvil føre til at medelevene ser på h*n på en annen måte. Dermed har vi det gående; blir ikke bedt i bursdag, blir sett på som annerledes, får problemer med å bygge relasjoner osv. Men det er nettopp det organisasjonen ønsker, at barnet ikke skal ha et nettverk utenfor organisasjonen. Kanskje blir h*n rebelsk i tenårene og gjør masse dumt, sliter flemdeles med relasjonsbygging og havner enten "på kjøret", med en psykisk sykdom eller rett og slett blir utrolig ensom. Sjansen er stor for at h*n har blitt kastet ut fra JV for lenge siden, men nå, når h*n kanskje har nådd bunnen så står de der, JV, klare til å ta imot. H*n må bare angre på alt det "gale" h*n har gjort å bevise at h*n ønsker å tjene Jehova igjen. Dette er kanskje krisetenkning, men hvis dere undersøker litt, så finner dere fort ut at dette dessverre er en realitet for mange. Jeg kjenner flere. Nettopp derfor mener jeg at skolen bør fremstå som en nøytral arena, uten slik innblanding fra foreldrene, på barnets bekostning. Anonymkode: bbb2a...1a6 Det har jeg ikke sagt? Har heller ikke sagt at jeg synes det er riktig, så at du trekker de konklusjonene ut fra de få linjene jeg skrev, får stå for din regning. Akkurat som jeg synes det er grusomt at små barn må gå med hijab, synes jeg det er helt på trynet at barn av medlemmer i JV ikke engang kan være i klasserommet dersom det synges bursdagssang f.eks. Men artikkel 14 i barnekonvensjonen gir foreldrene rett og plikt til å veilede barnet i religiøse spørsmål. Dette må respekteres av bl.a. skolen. Så har vi foreldreretten som gir foreldrene rett til å ta beslutninger knyttet til religion. Så helt enkelt er det dessverre ikke. Når barnet er 15 år kan det melde seg inn og ut av trossamfunn selv. Frem til da er det foreldrene som bestemmer, men de har ikke lov til å tvinge barna til å tro det samme som de selv. Uttrykker barnet uenighet i de avgjørelsene som tas, blir det litt annerledes. Da kan skolen oppfordre barnet til å f.eks. gå ut av klasserommet når det synges bursdagssang, men ikke tvinge. Anonymkode: ed042...54a 3
Biloba Skrevet 27. mai 2017 #20 Skrevet 27. mai 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: synes jeg det er helt på trynet at barn av medlemmer i JV ikke engang kan være i klasserommet dersom det synges bursdagssang f.eks. Men artikkel 14 i barnekonvensjonen gir foreldrene rett og plikt til å veilede barnet i religiøse spørsmål. Anonymkode: ed042...54a Er det virkelig tilfelle at JV-barn tas ut av klasserommet når det skal synges Happy birthday? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå