Gå til innhold

Urimelig huseier rævkjører oss - hvilke rettigheter har vi?


Altum

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om dere ikke har skrevet kontrakt for lenger enn et år tror jeg det blir vanskelig.

Anonymkode: 0810e...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om dere ikke har skrevet kontrakt for lenger enn et år tror jeg det blir vanskelig.

Anonymkode: 0810e...96c

Det er akkurat det vi ikke har, og akkurat det hun more or less sa hun skulle skrive med oss hvis det gikk bra. Men nå drar hun jo, pluss at hun er urimelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt leieboerforeningen og ta med all dokumentasjon og fortell dette. Jeg ville ikke blitt overrasket om det viser seg at de kjenner til utleier fra tidligere klager.

Anonymkode: 689e1...08e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt leieboerforeningen og ta med all dokumentasjon og fortell dette. Jeg ville ikke blitt overrasket om det viser seg at de kjenner til utleier fra tidligere klager.

Anonymkode: 689e1...08e

Det skal jeg gjøre, takk!
Meeen... Blir det ikke bare ord mot ord? Og om så de har klager fra tidligere, hvilken forskjell gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte Gud befri meg fra å få deg som leieboer. 

Dine helsemessige utfordringer trenger ikke utleier bry seg en eneste millimeter om. Det er ditt problem ikke en huseiers problem, det samme gjelder katta. 

Å røyke innendørs trodde jeg alle i 2017 var innforstått med at man ikke gjør? Både av hensyn til boligens innemiljø og andre ikke røykere? Hvem som er mest "glemsk" her vil jeg ikke gå inn på, fordi det kan like gjerne være deg som den andre og hennes versjon av saken får vi ikke her. 

Folk flest vet og at å tørke klær innendørs på et soverom, det gjør man heller ikke, og særlig ikke med vinduet åpent der fukten straks vil finne det kaldeste punktet på veggene og danne muggsoppoppvekst både inne i veggene og bak møbler, bilder, skap ol. 

Rettigheter har du ikke som leieboer her, utover en måneds oppsigelse, noe huseier kan prise seg lykkelig over. 

Du får kontakte kommunen og be om hjelp til bolig/boligfinansiering hos dem, dersom du ikke klarer å skaffe deg en privat leieavtale. 

6 minutter siden, Altum skrev:

Det er akkurat det vi ikke har, og akkurat det hun more or less sa hun skulle skrive med oss hvis det gikk bra. Men nå drar hun jo, pluss at hun er urimelig...

Utleier fremstår ikke som urimelig, selv om du prøver å fremstille henne i et dårlig lys. Ingen kan endre på en kontrakt du godtok i september 2016, vi er nå kommet til 26.05.2017.

1 minutt siden, Altum skrev:

Det skal jeg gjøre, takk!
Meeen... Blir det ikke bare ord mot ord? Og om så de har klager fra tidligere, hvilken forskjell gjør det?

Leieboerforeningene har saksbehandlingstid. De hjelper heller ingen uten at de melder seg inn og betaler medlemsavgiften. Og her har du ikke noen sak. En muntlig avtale er normalt like bindende som en skriftlig, men du kan ikke bevise en muntlig avtale, pluss at det her har ikke "gått bra", hun vil følgelig ikke forlenge avtalen. Og en ny kjøper vil normalt ha en bolig uten "gjenboere". Det er ofte en del av kjøpsbetingelsene. 

Anonymkode: f8023...8df

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Måtte Gud befri meg fra å få deg som leieboer. 

Dine helsemessige utfordringer trenger ikke utleier bry seg en eneste millimeter om. Det er ditt problem ikke en huseiers problem, det samme gjelder katta. 

Å røyke innendørs trodde jeg alle i 2017 var innforstått med at man ikke gjør? Både av hensyn til boligens innemiljø og andre ikke røykere? Hvem som er mest "glemsk" her vil jeg ikke gå inn på, fordi det kan like gjerne være deg som den andre og hennes versjon av saken får vi ikke her. 

Folk flest vet og at å tørke klær innendørs på et soverom, det gjør man heller ikke, og særlig ikke med vinduet åpent der fukten straks vil finne det kaldeste punktet på veggene og danne muggsoppoppvekst både inne i veggene og bak møbler, bilder, skap ol. 

Rettigheter har du ikke som leieboer her, utover en måneds oppsigelse, noe huseier kan prise seg lykkelig over. 

Du får kontakte kommunen og be om hjelp til bolig/boligfinansiering hos dem, dersom du ikke klarer å skaffe deg en privat leieavtale. 

Utleier fremstår ikke som urimelig, selv om du prøver å fremstille henne i et dårlig lys. Ingen kan endre på en kontrakt du godtok i september 2016, vi er nå kommet til 26.05.2017.

Leieboerforeningene har saksbehandlingstid. De hjelper heller ingen uten at de melder seg inn og betaler medlemsavgiften. Og her har du ikke noen sak. En muntlig avtale er normalt like bindende som en skriftlig, men du kan ikke bevise en muntlig avtale, pluss at det her har ikke "gått bra", hun vil følgelig ikke forlenge avtalen. Og en ny kjøper vil normalt ha en bolig uten "gjenboere". Det er ofte en del av kjøpsbetingelsene. 

Anonymkode: f8023...8df

Enig i alt her. Leiboere er ofte frekkere enn fanden. Det ts beskriver her hadde ikke jeg opplevd som "gått bra".

Anonymkode: 0810e...96c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, du har hatt tidsavgrenset husleiekontrakt. Dvs du har absolutt ingenting du kan si nå. Huseieren har gjort alt helt korrekt. 

Du har dårlig helse, dere har husdyr og mannen din røyker inne, jeg hadde sparket dere på dør uten å mukke. 

Dine helsemessig problemer er ikke huseieres problem what so ever!!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Å røyke innendørs trodde jeg alle i 2017 var innforstått med at man ikke gjør? Både av hensyn til boligens innemiljø og andre ikke røykere? Hvem som er mest "glemsk" her vil jeg ikke gå inn på, fordi det kan like gjerne være deg som den andre og hennes versjon av saken får vi ikke her. 

Folk flest vet og at å tørke klær innendørs på et soverom, det gjør man heller ikke, og særlig ikke med vinduet åpent der fukten straks vil finne det kaldeste punktet på veggene og danne muggsoppoppvekst både inne i veggene og bak møbler, bilder, skap ol. 

 

HUN så kjæresten min røyke utendørs og sa at han kunne gå inn, siden det var kaldt. Og det er fremdeles kaldt, fordi vi bor i Finnmark. Fremdeles snø i hagen. Fram til da røyket han utelukkende utendørs. Selvsagt skulle han røyke ute da det ble sommer, men det har det ennå ikke blitt.

Vi er nødt til å tørke klær innendørs, da det ikke er andre typer fasiliteter. Ikke snorer på vaskerom, og utetørkemulighetene fungerer tross alt ikke uten varmt vær. Stua har samme ventilasjonsmuligheter som soverommet, så hvis det er mugg man er redd for, får man bare la være å tørke klær i denne leiligheten, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du har ingen sak.

Dere har avtalt at det ikke skal røykes inne. Dere gjør det likevel.

Dere har avtalt at det ikke skal tørkes klær på soverommet. Dere gjør det likevel.

Du er avhengig av å bo nært familie, likevel tar du deg til rette i boligen og bryter avtalte regler over en lav sko - ikke rart husvert ikke vil mer.

Det er selvsagt slik at husvert kan selge med dere boende, men dere har ikke krav på å beholde betingelser eller pris da dere i praksis inngår et nytt leieforhold.

Husverten er verken teit eller spesielt streng: det er vanlig i 2017 å få beskjed om å ikke tørke klær andre steder enn bad med god utlufting eller forbud mot røyk inne. I tillegg har hun ikke villet fornye kontrakten med dere. Ta et hint: dere må flytte.

Og hvorfor hun sier en ting og peker på kontrakten i neste øyeblikk? Hun kan være konfliktsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Altum skrev:

Dessuten: Vi spurte om det var greit med dyr, og hun sa ja.

Ok,men uansett,  du har tidsavgrenset husleiekontrakt.  det er absolutt ingenting dere kan gjøre.

Jeg leier også ut, og jeg hsr også tidsavgrenset kontrakter på et år, har satt meg inn i regelverket

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må skille mellom forretningsdelen og moraldelen av ts sin historie. Utleiere aka den onde heksen ifølge ts kan sikkert være en fryktelig slemming, men fortsatt så gjelder kontrakten like fullt ut. Å tro at moralske, men likefullt vikarierende argumenter, har noe å si, er dessverre som å tro på julenissen.

Anonymkode: 00f41...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Altum skrev:

Det skal jeg gjøre, takk!
Meeen... Blir det ikke bare ord mot ord? Og om så de har klager fra tidligere, hvilken forskjell gjør det?

Eksisterer det klager fra tidligere vil deres sak veie tungt dersom det hele ender opp i megling.

Anonymkode: 689e1...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leieboerforeningene har saksbehandlingstid. De hjelper heller ingen uten at de melder seg inn og betaler medlemsavgiften. Og her har du ikke noen sak. En muntlig avtale er normalt like bindende som en skriftlig, men du kan ikke bevise en muntlig avtale, pluss at det her har ikke "gått bra", hun vil følgelig ikke forlenge avtalen. Og en ny kjøper vil normalt ha en bolig uten "gjenboere". Det er ofte en del av kjøpsbetingelsene. 

Anonymkode: f8023...8df

:fnise:

Ingen gjenboere betyr at ingen har direkte innsyn i leiligheten. 

Anonymkode: aa009...34f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksisterer det klager fra tidligere vil deres sak veie tungt dersom det hele ender opp i megling.

Anonymkode: 689e1...08e

Hvilke sak? Hun har midlertidig utleiekontrakt. Huseier følger kun kontralten begge parter har skrevet under på

Anonymkode: c5769...a5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til klestørk innendørs (noe mange av oss må deler av året): Kjøp luftavfukter som du lar gå mens klærne tørker. Da slipper man å få fuktskader, muggsopp etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rosalie skrev:

Tips til klestørk innendørs (noe mange av oss må deler av året): Kjøp luftavfukter som du lar gå mens klærne tørker. Da slipper man å få fuktskader, muggsopp etc.

Lurt! Men liksom... Jeg har aldri fått høre noe om dette før, av noen - og jeg har bodd ganske mange steder, og det har vært steder jeg har tørket klær inne. Huseiere har visst om det, så når ingen har sagt noe som helst, er det jo ikke rart at jeg ikke visste dette. Likevel besynderlig at hun er sint fordi vinduet IKKE er åpent, når - som nevnt over her - sjansen for råte er større med kulden fra et åpent vindu. 

Neste sted vi bor, blir det luftavfukter, ja. Dette her gidder jeg ikke igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...