AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 Hei. Jeg skriver dette med et tungt hjerte. Jeg er alenemor med 2 barn, så jeg har nok å passe på. Men jeg har en lillesøster som er 16 år gammel som jeg føler jeg har et stort ansvar for. Hun bor med foreldrene mine, og de har ganske dårlig råd. Dette går utover min søster. Hun er ikke kravstor, hun forventer ikke mye. Men jeg blir så lei meg når søstera mi må lide sånn. Min mor har aldri vært en god mor syns jeg, hun er kjærlig og gir mat men har aldri tatt henne med ut, vært med henne på trening eller noe. Alt har jeg, og noen ganger min far gjort. Hun hadde spart ganske mye penger og hun følte hun bare kunne stole på pappa for å passe på pengene. Mamma har alltid "lånt" pengene hennes før, så hun har ikkenoe tillit til henne. søstera mi ville ha de pengene idag siden hun skulle bruke de i morgen, men da sider pappa at han brukte de pengene på å betale regning. hun er kjempe lei seg og skuffet. Og det gjør så vondt for meg å se henne slik. Min mor forstår ikke hvor mye dette plager min søster. Jeg har ikke mye penger å rutte med, får ikke gitt henne penger nå med en gang. Jeg får ikke sove og får så vondt av å tenke på situasjonen til min lillesøster. ville bare få det ut, takk for at dere leste dette. Anonymkode: b38cf...195
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 Nå fikk jeg virkelig vondt 🙁 Fyfaen så råttent å stjele pengene til sin egen datter!! Skamme seg burde de!!
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 Fyfaen så råttent. Anonymkode: 15011...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #4 Skrevet 25. mai 2017 Kan jeg spørre om hva som er grunnen til at familien din er fattig? Er de arbeidsledige/ trygdede? Alkoholproblemer? Synd at din søster skal vokse opp under sånne forhold. Anonymkode: d4b99...f20 2
squidboy Skrevet 25. mai 2017 #5 Skrevet 25. mai 2017 Dårlig gjort ja, men dere har tak over hodet, mat, varm seng og internett. Er nok andre i verden så har det mye værre. Vær glad at søsteren din får en jobb om ikke lenge da kan hun gjøre det hun vil 2
Fireflies Skrevet 26. mai 2017 #6 Skrevet 26. mai 2017 4 minutter siden, squidboy skrev: Dårlig gjort ja, men dere har tak over hodet, mat, varm seng og internett. Er nok andre i verden så har det mye værre. Vær glad at søsteren din får en jobb om ikke lenge da kan hun gjøre det hun vil Hun skulle ha kunnet gjort som hun ville med de pengene som hun ba sin far passe på, men alikevel brukte opp. Og hva som angår den "er nok andre i verden har det verre" logikken så tilsier den at man aldri kan være lei seg for noe som helst. Mistet et barn? Synd, men andre har faktisk mistet to barn. Gjør det ikke mindre vondt selvom andre har vondt også. 32
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #7 Skrevet 26. mai 2017 Hei. Takk for mange gode ord mine foreldre er ikke arbeidsledige eller alkoholiserte. Mamma jobber 60 prosent fast og pappa har gått av med pensjon. De eier huset de bor i, men de sliter med mye gjeld. Regningen som pappa betalte var Internett, og den er enda ikke gjenåpnet. Har vært sperret over en uke. Jeg vêr at dette ikke er et stort problem sett i lys på ergrelsene i resten av verden, men dette er ille i dagens norske samfunn. Ts Anonymkode: b38cf...195 8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #8 Skrevet 26. mai 2017 Er alle pengene hennes brukt opp? Kan du klare å passe på penger for henne senere? Synes det er ille at to voksne og etablerte personer stjeler penger fra datteren. Anonymkode: d4b99...f20
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #9 Skrevet 26. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Takk for mange gode ord mine foreldre er ikke arbeidsledige eller alkoholiserte. Mamma jobber 60 prosent fast og pappa har gått av med pensjon. De eier huset de bor i, men de sliter med mye gjeld. Regningen som pappa betalte var Internett, og den er enda ikke gjenåpnet. Har vært sperret over en uke. Jeg vêr at dette ikke er et stort problem sett i lys på ergrelsene i resten av verden, men dette er ille i dagens norske samfunn. Ts Anonymkode: b38cf...195 Da burde faren din jobbe lengre og moren din jobbe 100% i stedet for å stjele penger fra sin 16 år gamle datter. Dette synes jeg er helt uhørt! Anmeld de. De pengene skal hun ha igjen! Fy faen så lumpent gjort. Anonymkode: 0df5d...0c6 9
estrella Skrevet 26. mai 2017 #10 Skrevet 26. mai 2017 Jeg forstår deg og henne på en måte, samtidig som jeg forstår at hvis en regning måtte betales så måtte den det. Men de kunne jo faktisk spurt henne først, så kunne hun fått avgjort om hun ønsket å låne foreldrene penger eller om hun anså Internett som mindre viktig enn det hun skulle bruke de på. Men prioriterer de rett? Det høres jo ikke sånn ut (altså, er det "fornuftig" gjeld eller forbrukslån og gjeld som skyldes ting det egentlig ikke er et stort behov)? Kan ikke mor de jobbe mer enn 60%? På den positive siden så har de iallefall et hjem og får dekket nødvendige behov. Ikke at det automatisk er lett for ei på 16 år å sette pris på hvis venner får ting hun ikke kan få. De må uansett prioritere å betale tilbake henne - det håper jeg du kan si til dem (hvis de ikke ser det selv). 3
PaperFlower Skrevet 26. mai 2017 #11 Skrevet 26. mai 2017 Først tror jeg det er viktig at hun får tilbake pengene sine på en eller annen måte. Har du mulighet til å skrape sammen litt penger sånn at hun kan iallefall bruke litt av pengene hun hadde tenkt å bruke? (Nå spørs det jo selvsagt hva hun skal bruke pengene på, om det var en shoppingtur eller en konsertbillett.) Uansett så tror jeg foreldrene deres trenger en alvorsprat, og jeg tror det er du som må ta denne praten med de. Pengene skal gis tilbake til henne, så fort de får penger. Du kan si at hvis de må får de gå uten mat et par dager, men søsteren din skal få pengene sine tilbake. Søsteren din er et barn, foreldrene dine er godt voksne. En del av å være en forelder er å sette sine barn først, så da får de gjøre det - og slutte å stjele fra et barn. Hvis noen passer på pengene til noen, skal disse pengene aldri brukes til noe. De er ikke der for å brukes, de er der for å bli passet på. Sånn at man vet de faktisk er der den dagen man trenger de. Å bruke noen andres penger uten å spørre først er tyveri. Og ikke minst jævlig råttent gjort mot sitt eget barn. Og for å unngå at dette skjer igjen, tror du at du kunne ha passet på pengene hennes fra nå av? De er iallefall ikke trygge hos foreldrene deres. 3
Drakan Skrevet 26. mai 2017 #12 Skrevet 26. mai 2017 ... Har gjort det samme, og faren min har avskrevet meg som datter. Regner med jeg aldri vil se de sparepengene igjen. ._. Hun burde aldri stolt på dem. Foreldre betyr ikke automatisk at "pålitelig" selv om barn ønsker å tenke slikt. Håper hun kan stole på deg i alle fall. Om hun ber deg passe på penger, anbefal henne å ha en egen konto for sparing. Hun er gammel nok til slikt. Derimot... om hun vil ha penger foreldrene ikke skal kunne ta av, så anbefaler jeg deg å hjelpe henne. Håper hun får til å gjøre det hun sparte penger til og at det ikke såret tilliten hennes mer til folk. Det gjør vondt når folk er slik, spesielt de man tror man kan stole på. Og hva i all verden bruker foreldrene penger på? De må stramme opp økonomien og betale regninger først, så mat og andre ting. Ser for meg at de har et økonomisk sluk et sted. Om de har kredittkort og kjøper ting igjennom det, burde du ta en alvorsprat med dem. Håper det ikke er en "a'la luksusfelle" på gang. Om de har økonomisk problemer, kan kanskje du hjelpe å gå igjennom økonomien og se om de har hull noen steder på unødige utgifter. :/ For det er ikke greit å stjele fra sine egne barn. Om det virkelig var nødvendig, så vil sikkert søstren din forstå, og de vil sannsynligvis betale tilbake. Men om det er typisk at de har tatt av pengene før (som du beskrev at moren gjor), så er det noe som er galt med økonomien. Jeg ville gransket deres økonomi. :/ 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #13 Skrevet 26. mai 2017 Har opplevd det samme fra foreldre, og aldri egentlig glemt det, enda det er mange år siden. Hun burde ha egen sparekonto, som ingen andre har tilgang til om mulig. Eller at du passer på pengene for henne i fremtiden. Ikke bare er det skuffende, det de har gjort, ved å bryte tilliten hun har til dem, men det er også jævlig demotiverende for henne å spare penger igjen, noe som kan være mye mer ødeleggende for hennes fremtid. Anonymkode: 09818...f77 5
Peter007 Skrevet 26. mai 2017 #14 Skrevet 26. mai 2017 (endret) Dette er nå leit å høre. Der er ikke uvanlig at pensjonister med gjeld sliter økonomisk. Dette er et kjent problem. Nå vet vi heller ikke hvorfor mor ikke jobber 100%. Dette kan være medisinske årsaker til ovs. Er det naturlig hun søker øke sin stilling. Kan far jobbe ved siden av pensjonen vet vi heller ikke. Jobber en for lenge vil pensjonen avta. Så her er flere ukjente faktorer. Det er vel neppe noen muligheter til sosiale stønader her. Foreldrene ville nok fått beskjed om å selge boligen og få seg noe billigere. Men det er også slik at NAV ser på barnas formue før de tildeler stønader. Det vil si at i tenkt situasjon ville også datters formue måtte bli brukt før evt.stønad kunne tildeles Endret 26. mai 2017 av Peter007 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #15 Skrevet 26. mai 2017 Samme skjedde meg, selv om min historie er annerledes og mine foreldre ikke var fattige. Faren min dro fra moren min når jeg var 17. Han tok med alle spare pengene mine. De pengene hadde jeg spart i alle år. Begrunnelsen hans var at jeg har kostet han så mye her i livet at han hadde rett på de pengene. For meg er nå mine barns spare penger hellige. Jeg er nok blitt skadet for livet der og kommer aldri til å glemme det. Jeg har "tilgitt" men glemme det gjør jeg ikke😖 Anonymkode: 67436...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #16 Skrevet 26. mai 2017 Er det noen mulighet for at din søster kan bo hos deg? Anonymkode: a0f5a...444
Queen of the world Skrevet 26. mai 2017 #17 Skrevet 26. mai 2017 5 timer siden, squidboy skrev: Dårlig gjort ja, men dere har tak over hodet, mat, varm seng og internett. Er nok andre i verden så har det mye værre. Vær glad at søsteren din får en jobb om ikke lenge da kan hun gjøre det hun vil Dummaste argumentet jeg har hørt på lenge. Tviler på at det svarte hjalp TS. Der sitter du vel på en gullstol hjemme og skriver dette? Tenk om det var dine barn du måtte låne "stjele" penger av for å betale regninger. Tenk om det var DU som 16åring hadde spart lenge til noe, men pengene heller gikk til regninger. Tenk hvor vondt det er for foreldrene å se at datteren dems ikke kan få spart opp til noe. Det handler heller ikke om å ha alt det nye, eller eie mest, men det er heller ikke lett å leve i Norge med trang økonomi, spesielt når man er ungdom. 5
Gjest Herr Heftig Skrevet 26. mai 2017 #18 Skrevet 26. mai 2017 Dette er selvfølgelig veldig trist. Men er man fattig, så er man fattig. Si ifra til søsteren din at neste gang kan du passe på pengene.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #19 Skrevet 26. mai 2017 Ble pengene oppbevart av din far hjemme, eller eget konto? Jeg har også erfart dette som barn, men det ble slutt på "lån" av pengene mine, da jeg opprettet egen konto. Dvs kontoen ble opprettet sammen med foreldrene mine, men de kunne ikke røre den uten at jeg merket det. Jeg var 12år. Anonymkode: 51b26...b67
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #20 Skrevet 26. mai 2017 6 timer siden, HappyWaffle skrev: Nå fikk jeg virkelig vondt 🙁 Fyfaen så råttent å stjele pengene til sin egen datter!! Skamme seg burde de!! Faren brukte pengene til å betale regninger. Jeg ser ikke på det som å stjele... Han burde sagt fra før han gjorde det da. Da jeg var 16 år gammel fikk ikke pappa lønn på 3 måneder, og plutselig etter rettssak så gikk firmaet han jobba hos, konkurs. Brått hadde vi mista en inntektskilde på 30.000kr, og vi hadde fortsatt mye lån å betale tilbake etter oppussing av huset. Da endte det med at foreldrene mine måtte ta alle sparepengene mine, som var rundt 20.000kr. Noen ganger har man faktisk ikke valg. Anonymkode: 63c8a...071 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå