AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #1 Del Skrevet 25. mai 2017 Lang historie, han fikk plutselige helseproblemer for noen år siden og gikk fra å være en kar med fast jobb og nettverk til å bli sittende i rullestol på sykehjem. Nå går det bedre med ham, men han er desperat i behov av å treffe gamle kjente å prate med, om vante temaer fra arbeidslivet osv. Som han kjenner til. Problemet er at det virker som alle hans tidligere venner har trukket seg unna eller gått videre med sine liv. Jeg selv bor i en annen by og er litt sosialt klønete av meg. Så til spørsmålet mitt; er det innafor av meg å kontakte noen av hans venner og kollegaer, altså mest menn i 60 - 70-årene, og be dem om å komme og drikke kaffe med ham, prate litt om vær og vind og gamle dager? Hvordan blir det tatt imot om jeg gjør dette? Hva tror du? Anonymkode: 55098...b00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 25. mai 2017 #2 Del Skrevet 25. mai 2017 Tror det kommer helt an på hvordan du formulerer deg. Om du ber dem, blir det snodig, om du skriver at onkelen din nevnte at det hadde vært hyggelig å hilse på noen tidligere kolleger e.l., så blir det nok tatt bedre imot. Formuler det så mye som mulig som en tanke, og så lite som mulig som en kommando. Jeg tenker at de kan bli tatt både bra og dårlig imot, men hvis det på en eller annen måte kommer frem at det er DU som tenkte det kunne være hyggelig for din onkel fordi han har snakket om det, så er det jo eventuelt mellom deg og dem det blir litt snodig, ikke mellom din onkel og dem, så jeg tenker det kan være en god ide selv om jeg er usikker på mottagelsen. Personlig hadde jeg ikke blitt irritert, og om det hadde gått an uten alt for mye arbeid hadde jeg sikkert også dratt på besøk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Del Skrevet 25. mai 2017 Min farfar fikk en lignende henvendelse for noen år siden og syns det var helt ok. Nå ble vedkommende dement etter at farfar fikk kontakt med vedkommende igjen, så nå er det få besøk, men jeg vet at han og hans kamerater syns det var trivelig så lenge det varte. Bare formuler deg rett, noen sier nok ja og noen sier nok nei Anonymkode: 19e4d...7fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #4 Del Skrevet 25. mai 2017 Det kan jo hende at Hans kamerater er usikre på hele situasjonen. At de er redde for at det skal bli slitsomt for han med besøk. Kanskje de er usikre på hva de skal snakke med han om i frykt for å tråkke i salaten osv. Hva med å ta en prat med noen av dem og hør hva de tenker rundt dette? Anonymkode: aa17f...482 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #5 Del Skrevet 25. mai 2017 Tusen takk for svar, jeg tar gjerne imot flere. Lurer også på framgangsmåten, må jeg ringe eller går facebook bra? (hvis de har) Anonymkode: 55098...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #6 Del Skrevet 25. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo hende at Hans kamerater er usikre på hele situasjonen. At de er redde for at det skal bli slitsomt for han med besøk. Kanskje de er usikre på hva de skal snakke med han om i frykt for å tråkke i salaten osv. Hva med å ta en prat med noen av dem og hør hva de tenker rundt dette? Anonymkode: aa17f...482 Det er akkurat dette jeg også tenker, men jeg har nå funnet ut ganske eksakt hva det er han trenger. Det er å få prate «kjenning» med noen han kjenner fra før. Nye pleiere og rutiner på hjemmet gjør han forvirret. Tanken er derfor å prøve å formulere dette behovet hans ganske tydelig for arbeidskameratene, så de forstår. HI Anonymkode: 55098...b00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #7 Del Skrevet 25. mai 2017 Er han ungkar? Hadde han noen faste ting med vennene, som fotballkveld, tippeliga eller lignende? Hvis det så er det jo mulig å nevne at det hadde vært hyggelig om de kunne samlet seg hos hann innimellom. På min arbeidsplass legger vi til rette for at beboerne skal kunne gjøre sånne ting. Anonymkode: aa17f...482 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #8 Del Skrevet 25. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat dette jeg også tenker, men jeg har nå funnet ut ganske eksakt hva det er han trenger. Det er å få prate «kjenning» med noen han kjenner fra før. Nye pleiere og rutiner på hjemmet gjør han forvirret. Tanken er derfor å prøve å formulere dette behovet hans ganske tydelig for arbeidskameratene, så de forstår. HI Anonymkode: 55098...b00 Jeg syns du skal høre med de jeg. Det kan hende at de også setter pris på at noen tar initiativ. Anonymkode: aa17f...482 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #9 Del Skrevet 25. mai 2017 Synes du skal spørre jeg! Det verste som kan skje er jo at de sier nei. Noen kommer kanskje tilå gjøre det, men jeg trormuligheten er stor forat en eller flere bestemmer seg for å komme. Selv vet jeg at jeg synes det er vanskelig med venner som jeg sklir vekk fra, hvis det har gått veldig lang tid blir det liksom så unaturlig å ta kontakt igjen, og jeg er redd for at de ikke ønsker å ta opp igjen kontakten. Hvis noen da hadde latt meg få vite at vedkommende hadde lyst til å ha kontakt med meg hadde jeg helt sikkert blitt kjempeglad og hoppet på sjansen. Anonymkode: f8ac4...268 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
squidboy Skrevet 26. mai 2017 #10 Del Skrevet 26. mai 2017 Uff så trist, vist de ikke gidder kan du ikke ordne en støttekontakt da ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #11 Del Skrevet 26. mai 2017 Synes du skal prøve, det skader ikke, bare vær forberedt på at det kan hende ingen gidder/har tid. Anonymkode: 8b6c1...711 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #12 Del Skrevet 26. mai 2017 21 minutter siden, squidboy skrev: Uff så trist, vist de ikke gidder kan du ikke ordne en støttekontakt da ? Støttekontakt eller barndomsvenn :-) Anonymkode: aa17f...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #13 Del Skrevet 26. mai 2017 Tusen takk for svar! Er det ok om jeg tar kontakt via Facebook med de som har det? Eller bør jeg heller ringe? Hva blir minst påtrengende, hehe. Anonymkode: 55098...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #14 Del Skrevet 26. mai 2017 Jeg følger denne, da jeg er i samme situasjon med min onkel. Hvordan ordner man med støttekontakt? Beklager ts, det var ikke meningen å kuppe tråden. Men ett tips fra meg, er at jeg ordnet Facebook til onkel og lærte han hvordan han kommuniserer med kamerater der. Han er litt eldre enn din onkel. I tillegg sender jeg han daglig/ukentlig oppdateringer via messenger med bilder og videoer om hverdagen min. Det setter han stor pris på. Alt fra mat eller oppussing og hva vi har spist til middag. Også har jeg lært han videochat via Facebook. Fungerer veldig fint😊 Anonymkode: 491e6...ccd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #15 Del Skrevet 27. mai 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Er det ok om jeg tar kontakt via Facebook med de som har det? Eller bør jeg heller ringe? Hva blir minst påtrengende, hehe. Anonymkode: 55098...b00 Du kunne tatt kontakt med de av dem som har Facebook, og ringt de andre/eventuelt bedt de på Facebook om å si fra til de andre. For å være sikker på at alle får beskjed kan det nok være greiest å ordne det selv. Kanskje legge det frem som at onkelen din hilser så mye, og at han har spurt etter dem når du har vært på besøk. Nevne at de ikke trenger å være så lenge om gangen, at det er hyggelig om de bare stikker innom av og til. Kan ikke tenke meg at noen ville oppfatte en slik henvendelse negativt, du viser at du bryr deg om onkelen din, og det er en god egenskap. Anonymkode: 5cc9a...134 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine88 Skrevet 27. mai 2017 #16 Del Skrevet 27. mai 2017 Vet du hvem han hadde best kontakt med? I så fall kunne du kanskje alliert deg med en av dem (hvis han sier ja) , og han kunne dratt på besøk først og fått med noen av de andre etterhvert. Jeg vet ikke om onkelen din er av den stolte, gammeldagse typen som aldri ber om noe, men jeg tenker at det kanskje vil være lettere for ham å akseptere at en kompis kommer på besøk og synes det er så hyggelig at han inviterer flere gamle kompiser med neste gang, enn at niesen/nevøen "tigger" om besøk fra alle han kjenner. Du høres forøvrig ut som en fantastisk person, og onkelen din er heldig som har deg! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #17 Del Skrevet 27. mai 2017 Mulig dette er et dumt spørsmål, men hvorfor ringer ikke onkelen din selv vennene sine? Du kan vel eventuelt oppfordre ham til å gjøre det mens du er på besøk - "Skal du ikke ringe Tore og høre om han kan stikke innom en dag?". Jeg ville syntes det var veldig merkelig å få en sånn henvendelse fra en helt ukjent slektning av en venn, og ville ikke satt så veldig pris på om andre gikk bak min rygg for å ordne opp ovenfor mine venner heller, selv om det er veldig godt ment. Anonymkode: cf180...372 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #18 Del Skrevet 27. mai 2017 Jeg vil bare si at jeg synes det er utrolig fint at du bryr deg så mye om din onkel Synes forsåvidt du har fått flere gode råd. Vær litt obs på at dersom du kontakter noen av disse vennene på facebook, er det ikke sikkert de ser meldingen. Jeg har opplevd å få meldinger på facebook fra folk jeg ikke er venn med, og disse har det tatt både uker og måneder før jeg har oppdaget. Selv om det kanskje virker mindre "påtrengende" å kontakte noen på facebook, er det kanskje bedre å ringe de for å være sikker på at de faktisk får beskjeden. Anonymkode: 25fda...224 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjort Skrevet 27. mai 2017 #19 Del Skrevet 27. mai 2017 Så hyggelig at du tenker på onkelen din! Leste lenger oppe her at noen fortalte at de lærte sin onkel å bruke facebook, noe som sikkert er gull verdt. På den måten kan han selv kontakte sine kompiser og holde seg oppdatert på deres liv. Om du skulle ta kontakt med kompisene er mitt råd å vær så ydmyk som overhodet mulig. Still spørsmål i en spørrende tone og unngå å fremstå belærende. Dette plukker man fort opp og kan oppfattes svært negativt. Jeg tror nok at kompisene er litt redde for hvordan de skal håndtere hele situasjonen og da er oftest letteste løsning å trekke seg bort. Ta kontakt på telefon du! Da er du garantert å komme frem, men jeg anbefaler å holde det til SMS nivå. Hold det så enkelt som "onkelen min nevnte at han savnet kompisene sine og har snakket masse om dere i det siste. Håper dere kan komme på besøk en dag om dere har mulighet (har full forståelse for at dere har travle liv). jeg tror han hadde satt veldig pris på det" Lykke til! Onkelen din er heldig som har deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå