Gå til innhold

Burde jeg spise mer selv om jeg blir mett??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Så min BMI er på 21.5-22, men siden sommerferien er rett rundt hjørnet har jeg prøvd å skjerpe livsstilen min litt nå i det siste. Jeg har først og fremst brydd meg om at maten jeg putter i meg er sunn og ikke så mye kaloriene. Men i det siste har jeg gjort noen grove overslag over hvor mange kalorier jeg får i meg daglig og er sjokkert over hvor lite det er!  Jeg har altså et ganske stort kaloriunderskudd i forhold til hva som er anbefalt for å gå ned i vekt ifølge BMI-kalkulatoren på melk.no, dette uten at jeg går rundt sulten og jeg spiser meg mett til hvert måltid. Jeg har vanligvis to måltider hver dag, middag og noe til kvelds (ja dere synes sikkert det er lite men dette er fordi jeg ikke har behov for mer. Det med at blodsukkeret og du blir ukonsentrert når du går lenge uten å spise er ut fra erfaringene jeg har gjort bare tull, men bort fra dette det er ikke temaet for tråden.):hakeslepp:

Har ikke tenkt over hvor mange kalorier jeg spiser en dag jeg trener, men da spiser jeg et måltid etter trening i tillegg til ca. lik mengde middag og kvelds som dagene jeg ikke trener så kaloriinntaket blir jo noe høyere da men ikke mye.

Jeg kan ikke huske å ha spist noe særlig mer før jeg begynte med dette kostholdet, jeg tror jeg spiste sånn ca. lik mengde mat bare mer ris og poteter og det ble fort en iste med sukker, en sjokolade eller en skolebolle etter skolen Men kalorimessig tror jeg ikke det var særlig mye mer enn jeg spiser nå, kanskje noen hundre kalorier mer? Men når de kaloriene kommer fra mat som kun består av sukker burde vel ikke det påvirke metthetsfølelsen så mye? Uansett, selv om (jeg tror) kaloriinntaket mitt også da var relativt lavt har jeg gått opp en 5-8 kg på et år (men dette kan komme av at det ble myyye usunt i helgene, og jeg hadde noen dager hvor jeg spiste helt vilt mye, type en og en halv store frossenpizzaer eller to store middagsposjoner i tillegg til alle restene fra dagen før.):P

Så, hva vil konsekvensene av dette kaloriunderskuddet være? Vil kroppen gå i overlevelsesmodus og jeg vil gå raskt opp i vekt med en gang jeg begynner å godteri og lignende igjen? Vil ikke kroppen bygge noen muskler når jeg trener? Eller har ikke kalorier noe å si så lenge kroppen min føler seg mett? Hjelp mottas med stor takk!!

Anonymkode: 23809...d9d

Endret av sofie777
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør vel heller spise mer selv om du ikke blir sulten. Du skriver at det er middag og kvelds du spiser. Da får du spise noe før middag i tillegg.

Anonymkode: 6f851...09e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke spis mer enn du orker. Vi burdte alle ha en dag i uken der vi fastet.. tenk så mye bedre det hadde blitt for miljøet. Det er også bra å veie litt opp for alle som spiser så unødvendig mye mer enn de trenger..

Anonymkode: 7c5ce...f21

Skrevet

Tråden er ryddet

sofie777, mod

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at du orker å stresse med maten og telle kalorier når du har en fin, slank BMI. Selvfølgelig bør du ikke spise mer når du føler du er mett, med mindre du ønsker å gå opp i vekt da? Du spiser nok akkurat det du skal om du holder vekten.

Anonymkode: 55d18...0be

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...