Julez Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 Hei, noen som kan med innholdsfortegnelse på matvarer. Hva man kan si er usunt og ikke??
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 Eh..? Ta å les deg litt opp du Du forstår vel at et eple er sunnere enn en bolle eks ? Anonymkode: 363cb...06c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 Du skal jo helst ha en riktig balanse av alt. Det er sunt, fordi da får du i deg ulike næringsstoffer. Her er statens kostråd hvis du vil lese deg opp litt: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet Anonymkode: 87255...7c6
Julez Skrevet 26. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2017 Ja, jeg forstår veldig godt at eple er mye sunnere enn en bolle. Men spurte ikke om det, spurte om innholdsfortegnelse på mat jeg, så tror kanskje det er flere som bør lese litt.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #6 Skrevet 26. mai 2017 1 minutt siden, Julez skrev: Ja, jeg forstår veldig godt at eple er mye sunnere enn en bolle. Men spurte ikke om det, spurte om innholdsfortegnelse på mat jeg, så tror kanskje det er flere som bør lese litt. Men du kan ikke lese på en innholdsfortegnelse og ut i fra denne alene vurdere om denne matvaren er sunn. Og så må du spise en kombinasjon av fett, protein og karbohydrat, så om en matvare inneholder mye fett sånn som f.eks olje som er rent fett betyr ikke dette alene at det er usunt, for det handler om mengder og vi overlever ikke uten fettet. Hvis vi tar for oss f.eks yoghurt som gruppe matvare så kan man se på om noe er sunt ut i fra kalorier, fett og sukker. På samme tid velger jeg gjerne yoghurt med fett fordi jeg drikker styrk-melk som da er fettfri sånn at det får en balanse. Men det trenger ikke være sukker i yoghurt, så mange velger sukkerfrie varianter. Tror du burde hatt deg et kurs i ernæring Anonymkode: a2561...548 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #7 Skrevet 26. mai 2017 Det som et produkt inneholder mest av, størst først. Nest mest nr 2. Siste tingen i innholdsfortegnelsen er det da selvfølgelig minst av. Dersom du leser på innhold i form av fett, karbo og protein, kan du gjøre det om % da det står oppgitt i pr. 100 gram. Et produkt som inneholder 64 g karbo pr 100 g, er da altså 64% karbo. 1 g karbo inneholder 4 kcal. 1 g protein det samme, mens 1 g fett har 7 kcal. Anonymkode: cadc1...a72
Leo Skrevet 26. mai 2017 #8 Skrevet 26. mai 2017 Om kostholdet ditt er sunt eller ikke avhenger ikke av den enkelte matvaren, men kombinasjonen av dem. Tomater og gulrøtter er for eksempel sunt, men å spise kun tomater og gulrøtter er særdeles usunt i den grad du i det hele tatt klarer å spise nok til å dekke kaloribehovet ditt. 3
penny_ Skrevet 26. mai 2017 #9 Skrevet 26. mai 2017 (endret) Du trenger ikke å kunne spesielt mye om det for å følge helsedirektoratets kostholdsråd. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet Men om du absolutt vil finne ut av det, så kan du jo lære det selv. Du kan lese om makronæringsstoffer her: https://mathjelpen.no/informasjon-om-ernaering/makronaeringsstoffer/ Går utifra at du skjønner det meste av ingredienslisten... Endret 26. mai 2017 av penny_
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #10 Skrevet 27. mai 2017 Noen mener at "clean eating" er sunt. Det går på naturlige råvarer og å ikke spise prosessert mat. Prosessert mat har gått igjennom flere ulike prosesser for å bli konservert lengre og i tillegg ofte tilsatt stoffer for at de skal ha lenge holdbarhet. Noen mener at det ikke er sunt å spise matvarer som har mer enn 3 ingredienser, og heller ikke matvarer som inneholder stoffer du ikke vet hva er eller hvordan du skal uttale. Jeg lever ikke slavisk etter dette, men prøver likevel å ha liten andel av halvfabrikata og overprosessert mat i kostholdet mitt. Å bruke ferske grønnsaker og å lage ting fra bunnen smaker også bedre synes jeg. Samtidig som jeg oftere vet akkurat hva jeg får i meg . Anonymkode: 72a57...64f 1
Pringle Skrevet 27. mai 2017 #11 Skrevet 27. mai 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen mener at "clean eating" er sunt. Det går på naturlige råvarer og å ikke spise prosessert mat. Prosessert mat har gått igjennom flere ulike prosesser for å bli konservert lengre og i tillegg ofte tilsatt stoffer for at de skal ha lenge holdbarhet. Noen mener at det ikke er sunt å spise matvarer som har mer enn 3 ingredienser, og heller ikke matvarer som inneholder stoffer du ikke vet hva er eller hvordan du skal uttale. Jeg lever ikke slavisk etter dette, men prøver likevel å ha liten andel av halvfabrikata og overprosessert mat i kostholdet mitt. Å bruke ferske grønnsaker og å lage ting fra bunnen smaker også bedre synes jeg. Samtidig som jeg oftere vet akkurat hva jeg får i meg . Anonymkode: 72a57...64f Mine måltider inneholder ofte minst 6-7 ingredienser. Da bruker jeg ikke engang oppskrifter! Jeg vet hva blåsyre er og hvordan det uttales. Det er ikke dumt å få i seg det man trenger av næring, og hjemmelaget smaker ofte best. Det er heller ikke dumt å tenke selv. Men det kan være vanskelig å ikke bli dratt med av strømmen. Jeg falt for "clean eating" selv. Det fikk meg i gang, men jeg har heldigvis fått et mer nyansert syn etterhvert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå