Gå til innhold

Restgjeld ved hussalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer har gått fra hverandre og skal selge huset. Ingen av oss får ha lånet alene og foreldrene hans er kausjonister. Men det er meget usansynlig at vi får solgt for det vi har i lån. Jeg vil ikke ha noe restgjeld og har ingen problemer med å ha huset liggende ute ett år før det selges. Klarer fint å dekke lånet aleine om jeg bor her. 

Er det sånn at kausjonistene kan kreve at vi takker ja til ett skambud eller kan jeg legge ned "veto"? 

Anonymkode: 6415d...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken og kausjonistene bestemmer mer enn du gjør, for å si det slik. 

Anonymkode: b9cb7...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kausjonistene ønsker vel å selge slik at lånet dekkes? Ellers er det jo de som må betale mellomlegget til banken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ser du når du låner over pipa. 

Anonymkode: f33c8...c94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke tro at banken bryr seg så lenge lånet blir innbetalt. Hva med å snakke med ekssamboeren din? H*n vil vel også at det skal selges med mest mulig overskudd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at kausjonistene kan kreve at vi takker ja til ett skambud 

Anonymkode: 6415d...0d6

Nei. Kausjonistene kan ikke kreve noe som helst. Det er ditt og samboeren sitt hus, og derfor er det bare du og samboeren din som bestemmer om et bud skal godtas eller ikke. Det er først ved tvangssalg at eierne mister vetoretten.

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Banken og kausjonistene bestemmer mer enn du gjør, for å si det slik. 

Anonymkode: b9cb7...209

Banken og kausjonistene bestemmer ingenting, for de eier ikke huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der ser du når du låner over pipa. 

Anonymkode: f33c8...c94

Ja, for markedet kan jo ikke ha endret seg (arbeidsledighet Rogaland/Hordaland og oljekrisen) ;) Kanonkommentar :ironi:

Anonymkode: d3891...a8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kausjonistene vil ha huset solgt, fordi de skal kjøpe hus selv. Men jeg tenker at da skulle de vel strengt tatt ikke kausjonert og at det ikke er mitt problem? :fnise:

*stygtbrudd* 

 

hilsen ts 

Anonymkode: 6415d...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kausjonistene vil ha huset solgt, fordi de skal kjøpe hus selv. Men jeg tenker at da skulle de vel strengt tatt ikke kausjonert og at det ikke er mitt problem? :fnise:

*stygtbrudd* 

 

hilsen ts 

Anonymkode: 6415d...0d6

Wow. Der mistet du min sympati.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Testosteron skrev:

Banken og kausjonistene bestemmer ingenting, for de eier ikke huset.

Så lenge huset er helt belånt, så tilhører det i teorien banken. 

Anonymkode: 460a9...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, altflyter skrev:

Wow. Der mistet du min sympati.

Tror ts mistet all sympati der. 

Anonymkode: d2ead...ca3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge huset er helt belånt, så tilhører det i teorien banken. 

Anonymkode: 460a9...1e7

Huset er ikke eid av banken, og derfor kan ikke banken bestemme at bud skal godtas. Det er det bare eierne som kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kausjonistene vil ha huset solgt, fordi de skal kjøpe hus selv. Men jeg tenker at da skulle de vel strengt tatt ikke kausjonert og at det ikke er mitt problem? :fnise:

*stygtbrudd* 

 

hilsen ts 

Anonymkode: 6415d...0d6

Wow, din tidligere samboer var heldig som kom seg ut av dine klør! Totalt blottet for normal anstendighet..

Anonymkode: e4496...139

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kausjonistene vil ha huset solgt, fordi de skal kjøpe hus selv. Men jeg tenker at da skulle de vel strengt tatt ikke kausjonert og at det ikke er mitt problem? :fnise:

*stygtbrudd* 

 

hilsen ts 

Anonymkode: 6415d...0d6

Du er direkte ond. Hvor lenge har du tenkt å trenere huskjøp for dine x svigerforeldre? 

Håper karma kommer å tar deg noe så vanvittig. 

Anonymkode: d2ead...ca3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den var stygg men mente det vel mest som en spøk.. dere er fryktelig særiøse her inne på kvinneguiden.. jeg håper jo selvfølgelig vi får solgt det. Men vil jo ikke ha noe restgjeld.. tror ikke vi får inn bud heller for å være ærlig. Men takk til dere som faktisk svarte på spørsmålet mitt, og ikke bare beregna karmaen min :-) 

Anonymkode: 6415d...0d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for markedet kan jo ikke ha endret seg (arbeidsledighet Rogaland/Hordaland og oljekrisen) ;) Kanonkommentar :ironi:

Anonymkode: d3891...a8d

Vel, trenger man kausjonister så sier det vel seg selv at man i utgangspunktet ikke har råd til bolig.

Anonymkode: f33c8...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye useriøst i denne tråden. 

Det er dere to som eier huset. Lånet står på dere, at dere ikke lenger er samboere endrer ikke på det. Hverken plikter eller rettigheter har endret seg. 

Du og din eks er nødt til å samarbeide om salg av boligen. Det er ingen av partene som har ønske om å selge med tap. 

Men det er først hvis salget ikke er nok til å dekke lånet at banken trenger kausjonistene. I tillegg kommer det an på hvor mye penger som mangler. De fleste boliger er ikke belånt mer enn at lånet dekkes, men at egenkapitalen går tapt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...