Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal si opp stillingen min, men har fått ferie i det som vil være oppsigelsestiden min. Kan jeg tenkte å ta ut ferien og heller bruke den senere i år hos ny arbeidsgiver.

Anonymkode: 905ca...145

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

"Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden."

Så dette betyr at jeg kan nekte å ta ferien jeg allerede er satt opp med som ender i oppsigelsestiden min?

Skrevet

Les videre på siden så står det om når en begynner i ny jobb og når ferier må være avviklet. Blir du ikke klokere så snakk med arbeidsgiver om å få jobbe i stedet for å ta ferie.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Belima skrev:

Les videre på siden så står det om når en begynner i ny jobb og når ferier må være avviklet. Blir du ikke klokere så snakk med arbeidsgiver om å få jobbe i stedet for å ta ferie.

Greia er at sjefen vil at jeg skal ta ut ferien siden den allerede er oppsatt. Derfor jeg lurer om jeg må det.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greia er at sjefen vil at jeg skal ta ut ferien siden den allerede er oppsatt. Derfor jeg lurer om jeg må det.

Ingen som vet svaret på dette :(

Skrevet

Du sier du skal si opp jobben din, men har ikke gjort det enda. Da vil oppsigelsen din først gjelde fra 1. juni. Da må du jobbe juni - juli og august. Det står jo at:

Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden.

I og med at arbeidsgiver har siste ordet om når ferien skal avvikles, kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden. Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Belima skrev:

Du sier du skal si opp jobben din, men har ikke gjort det enda. Da vil oppsigelsen din først gjelde fra 1. juni. Da må du jobbe juni - juli og august. Det står jo at:

Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden.

I og med at arbeidsgiver har siste ordet om når ferien skal avvikles, kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden. Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

Men oppsigelsestiden min er jo ikke 3 måneder. Men 1 måned.

AnonymBruker
Skrevet

Vil en ny arbeidsgiver bli begeistret over at du ønsker å ta ut ferie med en gang du starter..? Hvorfor ønsker du ikke å ta ut ferien din i oppsigelsestiden? 

Anonymkode: b8cd3...85e

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men oppsigelsestiden min er jo ikke 3 måneder. Men 1 måned.

Grunnen til at jeg brukte 3 mnd er at det er vanlig oppsigelsestid i mange jobber. Uansett hva du mener, så er det i følge lover og regler arbeidsgiver som har det siste ordet som det står. Enig med den over meg også, at ny arbeidsgiver nok ikke setter pris på at du skal starte i ny jobb med å ha ferie først eller rett etter du har startet. Det er ganske vanlig med opplæringstid i ny jobb og da sørger arbeidsgiver for fremdeles å ha en ansatt der til å lære deg opp.

Skrevet
På 25.5.2017 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Det er klart sjefen vil at du skal ta ut ferien din.  Det er hans plikt ift ferieloven at arbeidstakere tar ut ferie.  Siden du ennå ikke har sagt opp må det være betimelig å spørre om du har en ny arbeidsgiver? 

• Liker 2
Skrevet

Allerede oppsatt ferie går som planlagt når det er du selv som sier opp jobben din. Dersom arbeidsgiver hadde sagt deg opp gjelder andre regler. Du kan selvsagt bli enig med arbeidsgiver om noe annet, men dersom dere ikke blir enige vil allerede oppsatt ferie løpe på vanlig måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...