AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 Jeg jobber som fotograf og lager også filmer. På jobb bruker jeg en kjempesterk stasjonær mac, men jeg skal på en lengre jobbreise og trenger en lett laptop. Jeg kan dessverre lite om prossesorer o.l. Den eneste forskjellen på disse to er at den ene har Interprossesor 1,6 og den andre på 2. Jeg innbilte meg at Airmac er for folk som vil surfe og skrive, ikke jobbe med bilder og film, men den er jo fristende liten og "billig" hvis den funker til mer. Men hva er da vitsen med det større variantene? Jeg burde sikkert velge den på 2, men siden jeg egentlig ikke har råd, så vil jeg ikke hvis jeg ikke må. Disse to er 13 tommer, jeg vil helst ha det siden det er lettest å reise med. Jeg trenger ikke annet enn mail og redigeringsprogram for film, og en ekstra harddisk, selvsagt. Litt av poenget er å kunne jobbe litt med filmen underveis, og det krever jo sin maskin. Har noen mer peil enn meg? Anonymkode: de521...029
Gjest Overrasket Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 (endret) Bit i det sure eplet og gå for Macbook Pro. Du vil takke deg selv i flere år fremover. Apple har riktignok oppgradert Air-konseptet siden det ble lansert, og dagens Air er mye mer som en helt vanlig bærbar, men forskjellene er nok langt større enn "bare" prossesorkraft. Mer eller mindre alt du trenger til film- og fotoredigering fungerer bedre på Pro. Jeg har reist rundt med min Pro i flere og, og aldri en dag tenkt over at jeg skulle hatt en lettere maskin, derimot alltid vært takknemlig for å ha en pålitelig maskin som fungerer som en klokke dag etter dag. Endret 25. mai 2017 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 5 minutter siden, Overrasket skrev: Bit i det sure eplet og gå for Macbook Pro. Du vil takke deg selv i flere år fremover. Apple har riktignok oppgradert Air-konseptet siden det ble lansert, og dagens Air er mye mer som en helt vanlig bærbar, men forskjellene er nok langt større enn "bare" prossesorkraft. Mer eller mindre alt du trenger til film- og fotoredigering fungerer bedre på Pro. Jeg har reist rundt med min Pro i flere og, og aldri en dag tenkt over at jeg skulle hatt en lettere maskin, derimot alltid vært takknemlig for å ha en pålitelig maskin som fungerer som en klokke dag etter dag. Ja, jeg vet jo at du har rett. Så da står det mellom 13 og 15 tommer. Skulle gjerne hatt den minste, men den største har vel mer minne etc. Og sånn kan jeg holde på oppover med modellene.... hjelp! Anonymkode: de521...029
Gjest Overrasket Skrevet 25. mai 2017 #4 Skrevet 25. mai 2017 Jeg har 13 tommer, fungerer helt utmerket for meg. Jeg savner ikke noe på skjermstørrelsen, men nå redigerer jo ikke jeg film, da.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #5 Skrevet 25. mai 2017 Er det jeg har mest lyst på også, men selv der var det to forskjellige å velge mellom.... Anonymkode: de521...029
tdm900 Skrevet 25. mai 2017 #6 Skrevet 25. mai 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet jo at du har rett. Så da står det mellom 13 og 15 tommer. Skulle gjerne hatt den minste, men den største har vel mer minne etc. Og sånn kan jeg holde på oppover med modellene.... hjelp! Anonymkode: de521...029 Minne kan bygges ut før du får den, jeg gjorde det med min Air, og det blir billigere å velge en 13" med utbygd minne framfor en på 15" som har mer minne....skulle jeg tro Kjøpte min rett fra Apple Endret 25. mai 2017 av tdm900
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #7 Skrevet 25. mai 2017 Foto og videoredigeringsprogrammer er prosessorkrevende. Hvis du skal kjøre lightroom eller photoshop og det er primær oppgaven til maskinen bør du minimum ha 8gb ram og en i5 prosessor. Jo flere kjerner (dual core/quad core) og frekvens (Ghz)den har jo bedre. Personlig så sliter jeg litt med å redigiere mye på en 13" tommer skjerm, men for å bruke det på en reise så er det sikkert helt greit. Anonymkode: 406a3...f10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #8 Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Foto og videoredigeringsprogrammer er prosessorkrevende. Hvis du skal kjøre lightroom eller photoshop og det er primær oppgaven til maskinen bør du minimum ha 8gb ram og en i5 prosessor. Jo flere kjerner (dual core/quad core) og frekvens (Ghz)den har jo bedre. Personlig så sliter jeg litt med å redigiere mye på en 13" tommer skjerm, men for å bruke det på en reise så er det sikkert helt greit. Anonymkode: 406a3...f10 Ja, det blir ikke min hovedmaskin, men det skal kunne gå an å ta med seg jobben vekk fra kontoret. Det er videoredigering jeg trenger det mest til. Jeg fant faktisk en fyr på YouTube som fikset 4k-filer på en 13" og han sa det gikk som smurt, overraskende bra. Jeg får google mer og tenke litt og høre med de som selger det. Og kolleger. Takk for svar! Tar gjerne flere erfaringer hvis noen har! Anonymkode: de521...029
Sirah Skrevet 25. mai 2017 #9 Skrevet 25. mai 2017 Du går for Pro dersom du skal bruke den til bilderedigering og film. Jeg har faktisk begge de to du skriver om (Air og Pro) og de kan ikke sammenlignes. Til film burde jeg hatt en sterkere Pro, men det går helt greit på den jeg har. Jeg har 13" om det har noe å si. Den kjører dog både lightroom og photoshop helt greit.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #10 Skrevet 26. mai 2017 8 timer siden, Sirah skrev: Du går for Pro dersom du skal bruke den til bilderedigering og film. Jeg har faktisk begge de to du skriver om (Air og Pro) og de kan ikke sammenlignes. Til film burde jeg hatt en sterkere Pro, men det går helt greit på den jeg har. Jeg har 13" om det har noe å si. Den kjører dog både lightroom og photoshop helt greit. Takk, jeg har bestemt meg for å gå for Pro, men er fristet til 13" selv om hovedpoenget er film. Jeg trenger ikke gjøre selve gradingen der, det krever nok noe sterkere, men klippingen hadde vært fint, så blir jobben mye lettere når jeg kommer hjem, siden jeg skal filme i dagesvis i strekk og jeg blir litt svett av å komme hjem med tusen usette filer som jeg skal begynne å sette sammen. Hadde vært så fint å kunne brukt kvelden på hotellrommet til å skisse opp litt. I hverdagen ellers trenger jeg egentlig ikke laptop, det er derfor jeg sliter litt med å bruke over 20 000,- Det blir bare et "på-reise"-alternativ, og jeg reiser ikke så mye. Så egentlig er det vel mest til denne ene jobben, der jeg føler at jeg MÅ ha det. Men det er klart, hvis jeg først har en laptop, kan det jo hende jeg bruker den mer. Jeg vil bare ikke kjøpe 13" og angre... Anonymkode: de521...029
Sirah Skrevet 26. mai 2017 #11 Skrevet 26. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, jeg har bestemt meg for å gå for Pro, men er fristet til 13" selv om hovedpoenget er film. Jeg trenger ikke gjøre selve gradingen der, det krever nok noe sterkere, men klippingen hadde vært fint, så blir jobben mye lettere når jeg kommer hjem, siden jeg skal filme i dagesvis i strekk og jeg blir litt svett av å komme hjem med tusen usette filer som jeg skal begynne å sette sammen. Hadde vært så fint å kunne brukt kvelden på hotellrommet til å skisse opp litt. I hverdagen ellers trenger jeg egentlig ikke laptop, det er derfor jeg sliter litt med å bruke over 20 000,- Det blir bare et "på-reise"-alternativ, og jeg reiser ikke så mye. Så egentlig er det vel mest til denne ene jobben, der jeg føler at jeg MÅ ha det. Men det er klart, hvis jeg først har en laptop, kan det jo hende jeg bruker den mer. Jeg vil bare ikke kjøpe 13" og angre... Anonymkode: de521...029 Jeg har som sagt 13" og bruker den til det aller meste Jeg bruker den kort og greit pga størrelsen. Den er enkel og drasse med seg osv. Akkurat til bilderedigering og film burde man nok hatt en som var hakket større, men for meg som er vant til å bruke en på 13" så vet jeg jo ikke om noe annet. Iallefall til bilderedigeringen savner jeg ikke noe større, til filmen syntes jeg innimellom det blir noe smått, men jeg redigerer så lite film at det ikke spiller noen rolle. Om du uansett bare skal gjøre grovkuttingen på laptop så holder 13" dersom det er det du helst vil ha. Hele poenget med en laptop er jo at den skal være enkel og dra med seg, du HAR en arbeidsmaskin hjemme. En 13" pro vil helt fint kunne møte behovene dine på reise, så kan du ta finpussingen senere. Kjøper du en for stor laptop kommer du ikke til å bruke den og da er jo halve poenget med å blåse av en formue på den borte. Har du ingen venner eller bekjente med en 13" mac som du kan sette deg ned og plukke litt på? Om den ikke er sterk nok/har programmene du trenger så spiller jo ikke det noen rolle. Sett deg ned med Facebook, Candy Crush, VG eller whatever og bare føl deg frem på om dette er en størrelse du kan klare å leve med.
Miss.Wildfox Skrevet 26. mai 2017 #12 Skrevet 26. mai 2017 Airen har elendig minne for en fotograf, om så bare hobbyfotograf. Regner med du i hovedsak jobb og lagring med eksterne harddisker ifht bildefilene dine, men det må du med airen. Det er ganske dårlig med plass. Redigeringsprogram som PS og Lightroom kommer du til å ha problemer med å drive på en Air. Når det kommer til skjermstørrelse derimot kan du fint fire på kravene og overleve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå