Gjest giver Skrevet 30. desember 2004 #1 Skrevet 30. desember 2004 Jeg oppfordrer alle til å gi penger til CARE organisasjonen, som jobber med flomkatastrofen! CARE har 17 kontorer på Sri Lanka og har jobbet i felten i mange år. Istedenfor å gi penger til en organisasjon hvor halvparten går til organisasjonen selv istedenfor de rammede, så er CARE en "handy" organisasjon som bruker pengene til akkurat det det skal brukes til - nemlig nødhjelp! Jeg stoler 100% på at pengene du gir til CARE kommer dit de skal - nemlig til ofrene. CARE sitter ikke inne i et kontor med masse papirer, de er ute i felten! De har også lang erfaring med å forbedre fattige land. Gi pengene til CARE, sier jeg! Givertelefon: 820 43 053 Kontonummer: 35 (nett-/telegiro: 8200 01 40046) Les om CARE her : http://www.care.no/
Gjest giver re: Skrevet 30. desember 2004 #2 Skrevet 30. desember 2004 CARE organisasjonen er ikke så kjent som de andre store, men så er den også en av de aller mest handlekraftige. Spre ordet om CARE, alle som kan! CARE har mange års erfaring med fattige. Disse landene: Indonesia, India, Sri Lanka.. de er utrolig hjelpesløse og fattige. Thailand er rikt i forhold, og får mest oppmerksomhet. Men det er klart at alle liv er like viktige, også de mer velstående! Men poenget mitt er at de fattige kommer i skyggen av turistene. Støtt CARE!
Gjest giver re: re: Skrevet 30. desember 2004 #3 Skrevet 30. desember 2004 Denne artikkelen lå på forsiden av www.care.no : www.dagsavisen.no/utenriks/article1390353.ece Det viser også at CARE ikke bare hjelper nordmenn. CARE skaper resultater!
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2004 #4 Skrevet 31. desember 2004 Men det er klart at alle liv er like viktige, også de mer velstående! Men poenget mitt er at de fattige kommer i skyggen av turistene. Støtt CARE! Og de rike kommer, iallefall når det kommer til materielle tap, fortere til hektene igjen. Har allerede gitt til Røde Kors, men skal gi noen hundrelapper til CARE også- og spre ordet!
Gjest giver re:re:re: Skrevet 31. desember 2004 #5 Skrevet 31. desember 2004 Takk for at du sprer ordet, la boheme! Dette er viktig altså, fordi det er få organisasjoner som jobber så rutinert i fattige land som denne. Her er hva de gjør for flomkatastrofen akkurat nå: CARE Sri Lanka CARE har arbeidet på Sri Lanka siden 1956, og har i dag en stab på rundt 250 ansatte, spredt rundt på 17 lokale kontorer på øya. CARE Sri Lanka konsentrerer sitt arbeid i fem hardt rammede områder: Jaffna, Mullaitivu, Trincomalee, Batticaloa og Hambantota. I alle disse områdene har CARE hjulpet til med å evakuere folk til høyere beliggende steder, sørget for transport av skadete til sykehus, og det distribueres mat, vann og andre nødvendige varer. I den sørlige provinsen har CARE delt ut melkepulver til familier rammet av katastrofen. CARE Sri Lanka har allerede sikret 550 000 dollar, som skal brukes til vann, mat og andre nødhjelpsvarer til over 15 000 familier i Trincomalee, Ampara og Batticaloa Hambantota og Jaffna. Distriktet Ampara har opplevd det største antallet drepte (over 8000), i Hambantota er tallet nærmere 5000, i Galle og Jaffna over 2000, og i Batticaloa rundt 1500. Det største antallet hjemløse og internt fordrevne er i Galle (over 350 000 personer). I Ampara er nærmere 200 000 blitt hjemløse og Batticaloa over 50 000. De hjemløse har samlet seg i offentlige bygninger, slik som skoler, moskeer, kirker, templer, eller de har søkt tilflukt hos slektninger eller i andre landsbyer som ikke er rammet. Sykehusene er fulle og det er en økende bekymring for sykdom og død på grunn av mangel på rent drikkevann og gode sanitære og hygieniske forhold. CARE Thailand CARE Thailand jobber i de hardest rammede områdene Pang Nga, Krabi, Ranong, Phuket og Trang, som ligger i den sørlige provinsen i landet. CARE-stab distribuerer medisiner, medisinsk utstyr, førstehjelpsutstyr og andre viktige varer, slik som vann, gummihansker, stearinlys, tepper og klær til ofrene av katastrofen. I Bangkok samler CARE inn klær og penger som blir sendt ut til områdene CARE arbeider i. CARE hjelper både utenlandske og thailandske turister, lokale myndigheter og andre med å finne personer som ennå er savnet, og identifisere de døde. CARE har jobbet i Thailand siden 1979. CARE India Foreløpige tall viser at over 6800 mennesker har omkommet i India. Over 1000 mennesker er savnet og mer en million personer har blitt rammet av katastrofen. Drikkevannskildene er blitt forurenset, og hus er blitt skadet eller jevnet med jorden. De hjemløse er innkvartert på flyktningesentre under svært dårlige forhold. - Klær, medisiner, vannrensningstabletter, matter og sengetøy er det mest prekære nå, sier R.N. Mohanty, leder for CARE India sitt nødhjelpsteam. I går rapporterte CARE Indias Amarendra Singh og Pankaj Sharma fra landsbyen Devanampattinam i Cuddlore i Tamil Nadu: ”Alle de 3000 husene i landsbyen er blitt skylt av gårde. 120 personer – først og fremst kvinner og barn – er døde, og 200 er savnet”. - CARE vil i første omgang rette hjelpen mot de 20 000 hardest rammede husholdene i Tamil Nadu og Andra Pradesh, sier Steve Hollingworth, landdirektør for CARE India. CARE har arbeidet i India siden 1967.
Gjest giver re:re:re:re: Skrevet 31. desember 2004 #6 Skrevet 31. desember 2004 CARE Indonesia er klare til å distribuere 100 000 vannrensningssystemer, som hver kan sørge for rent vann til en familie i cirka en måned.
Gjest Melk Skrevet 31. desember 2004 #7 Skrevet 31. desember 2004 Det er jo ikke akkurat slik at Røde Kors bruker 50 % på administrasjon, da...
Gjest tina_helen Skrevet 31. desember 2004 #8 Skrevet 31. desember 2004 Det er jo ikke akkurat slik at Røde Kors bruker 50 % på administrasjon, da... Det er nok mest vanlig å gi til Røde Kors, for de kjenner vi til. Men det er ikke dermed sagt at de har den beste hjelpen alltid.. jeg tror CARE er en organisasjon flere burde få øynene opp for. De var til stede under flommen fra første stund. Nei, Røde Kors er bra de. Støtt de også! Støtt så mange man har råd til. CARE er vel egentlig ganske eksperter på fattige kriser da
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2004 #9 Skrevet 31. desember 2004 Jeg har gitt penger til tre steder. Røde Kors, Sri Lanka-foreningen og et sted til. Hvorfor det ikke er samordnet, vet jeg ikke, men man regner kanskje ikke med slike naturkatastrofer...
Gjest Anonymous Skrevet 31. desember 2004 #12 Skrevet 31. desember 2004 har ikke noe i mot å see sånn reklame
Mona Skrevet 1. januar 2005 #13 Skrevet 1. januar 2005 Da har jeg også ringt Care, i tillegg til Røde kors og den fellestelefonen. Jeg for min del har ingen "kontanter" å avse nå, så givertelefonene er en ypperlig måte å få bidratt på.
Gjest Anonymous Skrevet 1. januar 2005 #14 Skrevet 1. januar 2005 Forskjellen på reklamen du ser i medier og denne reklamen, er jo at denne reklamen er sann! CARE gjør virkelig alt det som står her. Reklame som vi er vant til ellers pleier å manipulere oss til å kjøpe produkter. Det gjør ikke denne reklamen! Den forteller oss akkurat det som skjer når du invisterer penger i det.
Sniglå Skrevet 1. januar 2005 #15 Skrevet 1. januar 2005 Garanterer ikke Røde kors for at 90% av pengene de får går til de som trenger det?
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2005 #16 Skrevet 2. januar 2005 Garanterer ikke Røde kors for at 90% av pengene de får går til de som trenger det? Både CARE og Røde Kors er medlem av den statlige Innsamlingskontrollen, som GARANTERER at pengene kommer dit de skal. Se www.innsamlingskontrollen.no Røde Kors hjelper vel i hovedsak nordmenn. Mens CARE hjelper de fattige i hovedsak. Dette er vel den største forskjellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå