Gå til innhold

Barn som utagerer i sosiale sammensetninger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er et barn som er vanskelig å jobbe med i settinger hvor flere barn er tilstedet. Når jeg er alene med barnet så er det rolig, men noe ukonsentrert. Er bare 5 år så litt vingling syns jeg ikke er merkelig.

Men barnet reagerer med vold mot andre, skriking, totalt motsetting osv når vi er i en gruppe.

Dere som har jobbet mer med barn/har barn, har dere noen gode teknikker, samtaler, tips osv dere kan dele?

PS, barnet blir utsatt for vold hjemme. Det er satt i gang tiltak og bv er på banen. 

Anonymkode: ae9b1...7a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du ifht barnet? Hvorfor lar du et barn dra hjem til et sted det blir utsatt for vold?

Anonymkode: e3fde...25c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet er utsatt for vold hjemme skal vel tiltaket være å fjerne barnet fra hjemmet eller vedkommende som utøver vold? 

Anonymkode: ac421...b4f

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er du ifht barnet? Hvorfor lar du et barn dra hjem til et sted det blir utsatt for vold?

Anonymkode: e3fde...25c

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet er utsatt for vold hjemme skal vel tiltaket være å fjerne barnet fra hjemmet eller vedkommende som utøver vold? 

Anonymkode: ac421...b4f

Jeg skriver jo at prosessen er i gang. Det går ikke på 1-2-3. 

Jeg ser bare barnet 2 timer i en gruppe/lag. Jeg spør om tips slik at jeg kan hjelpe til i settinger det er flere barn. Foreløpig vet jeg ikke om barnet kommer til å forsette, men jeg vil være mer forberedt. Tingene jeg har gjort fungerer ikke bra nok ser jeg. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er et barn som er vanskelig å jobbe med i settinger hvor flere barn er tilstedet. Når jeg er alene med barnet så er det rolig, men noe ukonsentrert. Er bare 5 år så litt vingling syns jeg ikke er merkelig.

Men barnet reagerer med vold mot andre, skriking, totalt motsetting osv når vi er i en gruppe.

Dere som har jobbet mer med barn/har barn, har dere noen gode teknikker, samtaler, tips osv dere kan dele?

PS, barnet blir utsatt for vold hjemme. Det er satt i gang tiltak og bv er på banen. 

Du skriver lengre ned på siden at du ser barnet 2 timer i en gruppe/lag. Så det betyr at du jobber med barna på en eller annen måte? Har ikke dere som jobber med barn, personer dere kan henvende dere til når dere trenger hjelp? Når kompetansen deres ikke nytter, så må du jo søke hjelp fra en du kan henvende deg til på den aktuelle arbeidsplassen? Synes faktisk ikke noe om å skrive her inne om dette barnet, hva som skjer osv. Bruk arbeidsplassen din til å søke hjelp til hva du kan gjøre. 

For å være ærlig så tror jeg ikke tiltak hjelper før etter volden har tatt slutt. Enten om foreldrene slutter, eller at barnet blir tatt ut av hjemmet. Bruk arbeidsplassen din til hjelp om du er usikker. Det som helt sikkert hjalp en annen gutt (om en her inne hadde fortalt om en teknikk), så er det ikke sikkert dette hadde vært riktig for gutten du ser.. Best å la ting ligge til du vet mer, og etter du har pratet med noen på den aktuelle arbeidsplassen om hva du burde gjøre..

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer før barnet utagerer? Deretter sette igang tiltak ut fra det. 

Det kan være mye. Det trenger kanskje å lære seg hvordan man samhandler med andre barn, føler det seg sett?, gi barnet oppmerksomhet når det oppfører seg fint, tydelige forventinger om hvordan oppførsel skal være, tegnøkonomi? 

Anonymkode: 0f6a5...d80

AnonymBruker
Skrevet

Og lære seg andre metoder å løse sinne /frustrasjon på ? Ikke slå andre, men gjøre det og det? Har barnet egne forslag? 

Anonymkode: 0f6a5...d80

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er inne som spes.ped vil jeg anbefale deg å søke råd hos en kollega, sjef eller andre instanser som bup/ppt, ikke på ett intetnettforum hvor du risikerer at barnets foreldre og befinner seg. 

Anonymkode: ce2b0...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her inne vil du få mange rare svar.  Hør med ppt, de har mange teknikker og råd til folk som jobber i barnehage og skole.  Er det snakk om et fritidstilbud, tar du det opp med din overordnede der.  

Anonymkode: 7934a...0c7

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Selvsagt skal barnet fjernes på 123 om det utsettes for vold!!! Wtf? Det er derfor det er beredskapshjem etc 

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke personlige erfaringer, men jeg tenker at en type kommunikasjon som jeg har med min sønn kanskje kan fungere. Min sønn har alvorlige språkvansker og adhd, og pga dette kan han tidvis fungere dårlig i grupper med andre barn. Punkt som er svært viktig for han i relasjon med andre barn er: 

- Forberedelse. Han må vite hva som skal skje og hvilke forventinger man har til ham i forbindelse med det som skal skje. 

- Sett deg på barnets nivå.

- Få øyekontakt og vær bevisst på om barnet er med i kommunikasjonen eller om barnet har mistet konsentrasjonen. 

- Gi klare og tydelige beskjeder. 

- Bruk klar tale og enkle setninger. 

- Prøv å trygge barnet best mulig ved å gi faste, klare rammer hvor barnet vet hva som skal skje og hvordan de voksne rundt vil oppføre seg. Et utrygt barn vil nok fungere bedre i en situasjon hvor det finner trygghet og forutsigbarhet.

Som sagt, jeg aner ikke om dette kan hjelpe.. Men en slik type kommunikasjon kan ofte hjelpe mange barn i sårbare situasjoner. 

Anonymkode: 8cd69...910

Skrevet

Barnet er traumatisert og det flommer ut når det blir stresset og utrygg i uvante situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Søk på Dag Nordanger på YouTube. Da finner du en del fine snutter hvor han forklarer hvorfor barn kan reagere som de gjør, og noe handler om traumatiserte barn som utagerer. Det gir ikke løsninger, men gode forklaringer som gjør situasjonene litt mer forståelige og dermed også litt mer overskudd til å tåle barnet.

Anonymkode: da652...6d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...