Gå til innhold

Har ProISP+WP - hvor begynne med innlegg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig dette er helt innlysende, men jeg har gått glipp av et eller annet tydeligvis...

Jeg har regisrert domenenavn og webhotell hos ProISP og installert WordPress der, per instruks på sidene. Jeg skal nå begynne å lage en hjemmeside. Spørsmålet er hvor? Inne på webhotellet(Cpanel er det masse greier, men ikke noe sted å redigere noen side. Jeg ville trodd det ble gjort på wordpress.org-siden, men der er det jo ingen innlogging? Jeg vet ikke om jeg får forklart hva som er problemet engang, men altså, hvor er brukergrensesnittet jeg skal bruke for å lage noe - er det på cpanel-sidene eller direkte på wp-sidene, i hvis sistnevnte, hvordan går jeg frem?

Ja, det er første gang jeg gjør noe sånt :sjenert:

Anonymkode: 34e98...47f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Cpanel er bare for å administrere selve webhotellet, ikke wordpress instansen :) . Dvs. man kan gjøre ting som å gi folk FTP tilgang, evt. brukerkontoer osv. til -webhotellet- Cpanel brukes fordi de fleste leverandører ikke gir deg såkalt "rot tilgang" (administratorreigheter) på maskinen(e) som kjører webhotellet. Cpanel er også mer brukervennlig enn å skrive diverse kommandoer for å konfigerere og endre oppsettet på webhotellet. 

For å administrere selve Wordpress delen på ditt eget webhotell kan du ikke gå til wordpress.org. Wordpress.org er stedet du laster ned wordpress i hensikt i å installere det selv. Når du allerede har gjort dette går du til ditt eget domenenavn og administerer det.

Om du f. eks. har satt opp wordpress direkte på www.mittdomene.no så ligger wordpressdelen gjerne på www.mittdomene.no/wp-login.php

Om du har installert det i en mappe på www.mittdomene.no/mittmappenavn, så blir adressen den samme i mappen, dvs:

www.mittdomene.no/mittmappenavn/wp-login.php

Anonymkode: 4637f...3f5

AnonymBruker
Skrevet

...Og da logger du på wp-login.php inn med administratorbrukeren og passordet du lagde i wordpressoppsettet.

På wordpress.org kan man også lese om de ulike wordpressfilene i bruk:

https://codex.wordpress.org/WordPress_Files

Anonymkode: 4637f...3f5

AnonymBruker
Skrevet

Takk :hjerte:

Det viste seg at domenenavnet ikke var helt oppe ennå, så det var forsåvidt ikke merkelig at jeg ikke helt kom inn slik jeg trodde. Det spennende nå er å huske innloggingen jeg la inn... merker at jeg stresser, og når jeg stresser flyr logikken ut ganske raskt :ler: Takk for tålmodig svar!

Anonymkode: 34e98...47f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...