Minlillesky Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 (endret) Jeg er på jakt etter en stor, blomst med bare grønne blader til inne bruk. Den kommer til å stå mest i skyggen, men får litt sol på seg iløpet av dagen. Mamma hadde en sånn da jeg vokste opp, men hun husket dessverre ikke hva den het og hun har den ikke lengre. Noen som vet hvor jeg kan få tak i? Ikke Ikea og lokal blomsterhandel. De hadde ikke. Har i tillegg katter, så må være noe som ikke er farlig for dem, om de plutselig finner ut av at det er gøy å bite i dem.. De får jo ikke lov til det, men alt nytt et spennende for dem. I tillegg er de små røvere og, så finner på mye rart Var innom blomsterhandelen for litt siden og forklarte dem. Men de visste ikke noe om det. Servicen var forøvrig ikke god heller... Ang "hvor stor", så er jeg ikke sikker..mellom 120-170 høy Endret 25. mai 2017 av Minlillesky
Leo Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 Det er jo umulig for både oss her inne og betjeningen i blomsterbutikken å vite hva slags plante det er du mener når det eneste du vet er at den har/hadde grønne blader og er/var mellom 120 og 170 cm. høy. Og når man ikke aner hva slags plante du snakker om så er det også umulig å si om den er giftig for katter eller ikke. Det har ingenting med dårlig service å gjøre. Når det er sagt så ville jeg ha unngått å ha planter som kattene kan få tak i hvis de kan tenkes å spise på dem. Kunnskapen om akkurat hvilke planter/plantedeler (Roten kan være giftig, men ikke bladene osv.) som er giftige for kjæledyrene våre later til å være noe begrenset og dessuten lite tilgjengelig så jeg plasserer for sikkerhets skyld planter jeg ikke er 100% sikker på at ikke er giftige (Roser er for eksempel ikke giftige) utenfor dyrenes rekkevidde. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 Gummipalme? Yucca? Dragetre? Du må nesten beskrive planten litt mer. Anonymkode: eaed3...f5c
Million Skrevet 25. mai 2017 #4 Skrevet 25. mai 2017 (endret) Kan du beskrive bladenes form og fasong litt mer? Vekstmåte? Jeg vet ikke hvilket årtiende du vokste opp, men jeg vokste opp på 70-tallet, og da var den storvokste vindusblad-planten veldig populær i mange hjem. Den kunne vokse til taket. Endret 25. mai 2017 av Million
Minlillesky Skrevet 25. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 25. mai 2017 7 timer siden, Leo skrev: Det er jo umulig for både oss her inne og betjeningen i blomsterbutikken å vite hva slags plante det er du mener når det eneste du vet er at den har/hadde grønne blader og er/var mellom 120 og 170 cm. høy. Og når man ikke aner hva slags plante du snakker om så er det også umulig å si om den er giftig for katter eller ikke. Det har ingenting med dårlig service å gjøre. Når det er sagt så ville jeg ha unngått å ha planter som kattene kan få tak i hvis de kan tenkes å spise på dem. Kunnskapen om akkurat hvilke planter/plantedeler (Roten kan være giftig, men ikke bladene osv.) som er giftige for kjæledyrene våre later til å være noe begrenset og dessuten lite tilgjengelig så jeg plasserer for sikkerhets skyld planter jeg ikke er 100% sikker på at ikke er giftige (Roser er for eksempel ikke giftige) utenfor dyrenes rekkevidde. Det med dårlig service var ikke pga at de ikke kunne hjelpe meg med planten De ansatte var sure, kunne ikke komme med tips til andre planter i den str osv. Pleier ikke handle i den lokale blomsterhandelen pga dette, men måtte innom og spørre, så jeg muligens hadde sluppet å reise langt for å få tak i Tanken er at de ikke skal spise på planten, men jeg vet hvordan katter er. Husker dessverre ikke så mye om den planten mamma hadde. Den lignet litt på en palme. Husker bladene var veldig store og fine. Bladene hang fint på kvistene sine oppover i høyden. Litt vanskelig å forklare, men noe sånt. Husker "trestubben" på en måte var "flettet" rundt oppover, ganske tykk. Kvistene som holdt bladene var og litt tykke..
Minlillesky Skrevet 25. mai 2017 Forfatter #6 Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, Million skrev: Kan du beskrive bladenes form og fasong litt mer? Vekstmåte? Jeg vet ikke hvilket årtiende du vokste opp, men jeg vokste opp på 70-tallet, og da var den storvokste vindusblad-planten veldig populær i mange hjem. Den kunne vokse til taket. Jeg vokste opp på 90 tallet Er 27 år Beskrev planten mer under her. Er mange, mange år siden mamma hadde denne planten, så jeg måtte virkelig tenke nå for å huske detaljer. Men alltid hatt sansen for den planten mamma hadde Den stod forresten i skyggen, tålte litt sol Vindusblad planten skal jeg sjekke ut Den så virkelig flott ut!
tdm900 Skrevet 26. mai 2017 #7 Skrevet 26. mai 2017 16 timer siden, Minlillesky skrev: Jeg er på jakt etter en stor, blomst med bare grønne blader til inne bruk. Den kommer til å stå mest i skyggen, men får litt sol på seg iløpet av dagen. Mamma hadde en sånn da jeg vokste opp, men hun husket dessverre ikke hva den het og hun har den ikke lengre. Noen som vet hvor jeg kan få tak i? Ikke Ikea og lokal blomsterhandel. De hadde ikke. Har i tillegg katter, så må være noe som ikke er farlig for dem, om de plutselig finner ut av at det er gøy å bite i dem.. De får jo ikke lov til det, men alt nytt et spennende for dem. I tillegg er de små røvere og, så finner på mye rart Var innom blomsterhandelen for litt siden og forklarte dem. Men de visste ikke noe om det. Servicen var forøvrig ikke god heller... Ang "hvor stor", så er jeg ikke sikker..mellom 120-170 høy Er det gummiplante du tenker på mon tro? De hadde litt store blader husker jeg, vi hadde ikke men så den hos slekt😊
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #8 Skrevet 26. mai 2017 9 timer siden, Minlillesky skrev: Det med dårlig service var ikke pga at de ikke kunne hjelpe meg med planten De ansatte var sure, kunne ikke komme med tips til andre planter i den str osv. Pleier ikke handle i den lokale blomsterhandelen pga dette, men måtte innom og spørre, så jeg muligens hadde sluppet å reise langt for å få tak i Tanken er at de ikke skal spise på planten, men jeg vet hvordan katter er. Husker dessverre ikke så mye om den planten mamma hadde. Den lignet litt på en palme. Husker bladene var veldig store og fine. Bladene hang fint på kvistene sine oppover i høyden. Litt vanskelig å forklare, men noe sånt. Husker "trestubben" på en måte var "flettet" rundt oppover, ganske tykk. Kvistene som holdt bladene var og litt tykke.. Sånn plante tror jeg vi hadde også @emilie123 Husker du hva planten heter? Anonymkode: 1216c...2c9
Leo Skrevet 26. mai 2017 #9 Skrevet 26. mai 2017 16 timer siden, Minlillesky skrev: Det med dårlig service var ikke pga at de ikke kunne hjelpe meg med planten De ansatte var sure, kunne ikke komme med tips til andre planter i den str osv. Pleier ikke handle i den lokale blomsterhandelen pga dette, men måtte innom og spørre, så jeg muligens hadde sluppet å reise langt for å få tak i Tanken er at de ikke skal spise på planten, men jeg vet hvordan katter er. Husker dessverre ikke så mye om den planten mamma hadde. Den lignet litt på en palme. Husker bladene var veldig store og fine. Bladene hang fint på kvistene sine oppover i høyden. Litt vanskelig å forklare, men noe sånt. Husker "trestubben" på en måte var "flettet" rundt oppover, ganske tykk. Kvistene som holdt bladene var og litt tykke.. Det er alltid tanken, men min, etter hvert ganske brede, erfaring med katter og hunder tilsier at de kan finne på å gjøre det likevel Jeg har også hatt veldig lyst på en stor plante til å ha på gulvet, men har slått det fra meg nettopp fordi ingen med sikkerhet kan si meg om de aktuelle plantene er giftige for hunder og katter og jeg har ikke lyst til å finne det ut selv!
Hedy Lamarr Skrevet 26. mai 2017 #10 Skrevet 26. mai 2017 Bildegoogle "ficus". Ser du noe som ligner?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #11 Skrevet 26. mai 2017 Du må søke opp hver enkelt plante for å se om den er giftig eller ei. Anbefaler sidene til aspca. Jeg har arekapalme; https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/areca-palm og en elefantfot på stamme: https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/pony-tail Av de jeg husker så er fiken, pengetre, smaragdpamle, yucca og eføy giftlige, og anbefales ikke. Anonymkode: 07afe...c32
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #12 Skrevet 26. mai 2017 16 timer siden, Minlillesky skrev: Jeg vokste opp på 90 tallet Er 27 år Beskrev planten mer under her. Er mange, mange år siden mamma hadde denne planten, så jeg måtte virkelig tenke nå for å huske detaljer. Men alltid hatt sansen for den planten mamma hadde Den stod forresten i skyggen, tålte litt sol Vindusblad planten skal jeg sjekke ut Den så virkelig flott ut! Vindusblad er giftig: https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants/cutleaf-philodendron Anonymkode: 07afe...c32
Salka Skrevet 26. mai 2017 #13 Skrevet 26. mai 2017 Gummiplante var det første jeg tenkte. Vi hadde også sånn da jeg var liten på 80 og 90-tallet. (Født i 83)
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #14 Skrevet 26. mai 2017 4 minutter siden, Salka skrev: Gummiplante var det første jeg tenkte. Vi hadde også sånn da jeg var liten på 80 og 90-tallet. (Født i 83) Gummiplante er giftig, så den er nok ikke noe for TS. Stort sett alle planter med ficus i navnet er giftig for hunder og katter. Anonymkode: 07afe...c32
Salka Skrevet 26. mai 2017 #15 Skrevet 26. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gummiplante er giftig, så den er nok ikke noe for TS. Stort sett alle planter med ficus i navnet er giftig for hunder og katter. Anonymkode: 07afe...c32 Jeg vet det, men jeg mente at det kanskje var den planten de hadde, men at den uansett er uaktuell for henne. Etter beskrivelsen var det den jeg først tenkte på. Jeg har også katter og har ingen planter inne.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #16 Skrevet 26. mai 2017 Hvis stammene var flettet sammen må det nesten ha vært varianter av paraplytre eller bjørkefiken. Den første har store blanke blader på toppen og den andre har masse små blader. Anonymkode: eaed3...f5c
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #17 Skrevet 26. mai 2017 Og ikea har nylig hatt en type plante med flettet stamme som minner om paraply tre, høye flettede pachira aquatica. Har du sett på den? Anonymkode: eaed3...f5c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå