madss Skrevet 31. juli 2002 #1 Del Skrevet 31. juli 2002 Selvfølgelig norsk narkotikapolitikk. Står side på side i dagens Dagblad. Først og fremst en glad-melding; Frp har endelig forstått det. Værstingen Alvheim mener nå at den politikken vi fører er famlende. Narkotikaenen er kommet for å bli slik at de narkomane kan bli respektert, ikke trakkasert og ikke minst slippe å bli fengslet for sitt misbruk mener han. Så kommer den "geniale" Ballo (SV) og sier vi må lære dem å røyke istedenfor å "skyte"! Men hvordan skal DET gå an med norsk N.politikk? Skal man røyke heroin må man minst bruke dobbelt så stor dose! Hvordan skal dette praktiseres når vår N.politikk kriminaliserer det, og dermed skyter prisene til værs? madss -som begynner å se lyset i tunnelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 31. juli 2002 #2 Del Skrevet 31. juli 2002 Hehe,... ja vi kan jo ikke holde på slik vi driver med nå lengere. Alle med et minimum av vett forstår jo at er det noe norske politikere ikke har greie på, så er det narkotikapolitikk. Men han stakkars Ballokaren, han vet vel ikke bedre... men han forstår jo etterhvert at dersom man ikke FENGSLET mennesker som av FRI vilje.... VELGER å ruse seg, så ville mest sannsynlig dop bli såpass rimelig at heroinister slapp og ta livet av seg.... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 31. juli 2002 #3 Del Skrevet 31. juli 2002 Mitt inntrykk er at hele den norske narkotikapolitikken og -lovgivningen generelt og er basert på temmelig mange virkelighetsfjerne oppfatninger. Det later til at svært mange av de som skal sitte og ta avgjørelser omkring dette ikke har den fjerneste anelse om hva det vil si å være helt eller delvis avhengig av forskjellige former for narkotika. Myten om at "har du røkt hasj en gang så er du narkoman" lever tydeligvis i beste velgående! Personlig tror jeg ikke at så mange flere ville begynne å misbruke tunge narkotiske stoffer selv om samfunnet tilrettelegger forholdene slik at man har mulighet til å leve et verdig liv selv om man er narkoman. Går virkelig politikerne og andre samfunnstopper rundt og tror at tunge rusmisbrukere ruser seg for moro skyld!?! Det er j... stor forskjell på å drikke to flasker vin på lørdagskvelden i sin egen stue og å være narkoman i Oslos gater!!! Det snakkes så fint om avvenning og rehabilitering. Jeg synes det er temmelig blåøyd og tro at en 30 - 40 åring som har vært på kjøret i 15 - 20 år skal kunne fungere "normalt" i samfunnet. Hverken kroppen eller psyken kommer noen gang til å bli "normal" igjen og sannsynligvis lever man ikke til man er 90 med en slik livshistorie bak seg. Kan ikke disse menneskene få et verdig botilbud (Svært mange tunge narkomane er svært ryddige, ordentlige mennesker når de bare får muligheten) og det de måtte trenge av medikamenter på resept? Det er stort sett ikke stoffet som gjør disse menneskene (noen, ikke alle) voldelige og kriminelle - det er kampen for å få tak i det! Tror politikerne at dette vil friste en masse 13 åringer til å begynne med stoff? Begynner 12 - 13 åringer å ruse seg fordi det ser kult ut å være nedslitt narkoman? Nei, de ruser seg fordi det er spennende, virker kult der og da og kanskje for å flykte fra en vanskelig hverdag. Disse barna som ruser seg må selvfølgelig få en annen form for hjelp enn de som er "gamle i gamet", men vi lever i et land med relativt stor grad av personlig frihet og det er vanskelig å hindre noen som vil ødlegge livet sitt i å gjøre nettopp det! Håper snart at samfunnet kan innse at rusmisbruk er kommet for å bli (Menneskeheten har så vidt meg bekjent drevet med bruk og påfølgende misbruk av rusmidler i en del tusen år nå!). Vi kan ikke kvitte oss med med misbruket, men vi har fremdeles muligheten til å kvitte oss med noen av de konsekvensene som misbruket fører med seg!. Kanskje det som har kjent/kjenner problemene på kroppen kan få lov til å uttale seg? De vet vel antakelig aller best hvor skoen trykker? I motsetning til hva mange tror, dør ikke all inteligens og alle følelser ut i det øyeblikket man har satt det første skuddet! Når det gjelder det relativt særnorske fenomenet med å insjisere stoffet fremfor å røyke det, så har jeg en privat teori om at dette har like mye med den vanlige norske "fort og mye" holdningen til rus som med prisen. (Uten å kjenne markedet i detalj vet jeg at f.eks. heroin til tider har vært relativt billig på gata i Oslo sammenlignet med andre byer i Europa). Hadde vært spennende og høre hva flere mener, for jeg synes dette har vært og er en svært viktig debatt. Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå