AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 Jeg sliter med jernmangel og B vitamin mangel. Har prøvd å få opp jern nivået med tabletter. Blir alltid veldig dårlig i magen av disse, hard mage og forstoppelse er et stort problem. Nå har jeg prøvd å endre kosthold, for å se om jeg klarer å få opp jernnivå på egenhånd. Spørsmålet mitt er om jernmangel eller andre mangler, påvirker sjansene for å bli gravid? Jeg har jernmangel, og mangel på vitamin B12. Tar B-vitaminer, disse reagerer jeg ikke på. Men tar tid å få opp nivået. Anonymkode: 015fc...83e
Emmelise Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 Jern øker fertiliteten visstnok. Om du ikke fikser jerntablettene, så kan du alltids lage riskaker av 70% kakao. Det eneste som visstnok har høyere jerninnhold enn kakao er okseblod utifra et skjema jeg så på en gang. Jeg anbefaler heller kakao da altså... Linser, bønner, gresskarfrø, hvetekli, kakao, soyaprotein og sesampålegg er blant det du kan spise for høyere jerninnhold. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 Takker for informasjon, da skal jeg lage meg kakao riskaker! Jeg er veldig glad i mørk sjokolade, kan jeg rett å slett bare spise mer av dette? Så lenge det er 70 % eller mer? Spiser tomat bønner, har kjøpt kidneybønner også! Får håper jeg klarer å få bukt med denne jernmangelen. Anonymkode: 015fc...83e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #4 Skrevet 25. mai 2017 Det er faktisk ikke så vanskelig å få i seg ekstra med jern om man bare undersøker hva man bør spise. Hilsen en som også har hatt jernmangel. Anonymkode: e42d7...5d4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #5 Skrevet 25. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke så vanskelig å få i seg ekstra med jern om man bare undersøker hva man bør spise. Hilsen en som også har hatt jernmangel. Anonymkode: e42d7...5d4 Takk, har du noen forslag? Jeg prøver å lese på nett, men der står så utrolig mye. Hva er mest effektivt? Det er slitsomt å gå rundt med jernmangel, føler meg tappet for energi, og på jobb fungerer jeg dårlig for tiden. Anonymkode: 015fc...83e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #6 Skrevet 25. mai 2017 Vitamin C kan øke jernopptaket, så spis mye paprika, appelsin og annen mat som er rik på dette. Eller prøv et C-vitamin tilskudd. Motsatt så kan kalsium, te og kaffe hemme opptaket, så det bør du kanskje begrense. Jeg har god erfaring med et flytende jerntilskudd som heter Floradix Formula og som kjøpes i matbutikk. Det inneholder litt lite jern sammenlignet med andre tilskudd, men påvirker ikke magen negativt og skal være lett opptakelig. Verdt å prøve Vet du årsaken til at du har for lite jern? Om du får i deg for lite, om opptaket ditt er redusert eller om det skyldes kraftige blødninger på grunn av menstruasjon eller sykdom? Anonymkode: a07bd...651
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #7 Skrevet 25. mai 2017 Hemofer jerntabletter er milde for magen Dog litt svake, men fungerer greit for å bygge opp jernlager over tid. . Anonymkode: c44c5...6b8
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #8 Skrevet 26. mai 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Vitamin C kan øke jernopptaket, så spis mye paprika, appelsin og annen mat som er rik på dette. Eller prøv et C-vitamin tilskudd. Motsatt så kan kalsium, te og kaffe hemme opptaket, så det bør du kanskje begrense. Jeg har god erfaring med et flytende jerntilskudd som heter Floradix Formula og som kjøpes i matbutikk. Det inneholder litt lite jern sammenlignet med andre tilskudd, men påvirker ikke magen negativt og skal være lett opptakelig. Verdt å prøve Vet du årsaken til at du har for lite jern? Om du får i deg for lite, om opptaket ditt er redusert eller om det skyldes kraftige blødninger på grunn av menstruasjon eller sykdom? Anonymkode: a07bd...651 Jeg blør helt normalt, kan bruke de blå tamponger de første 4 dagene, den neste dagen bruker jeg bind da det som regel kommer mindre blod og brune rester. Sorry detaljer! Jeg spise lite kjøtt, rødt kjøtt.. så kan være derfor, spise mye fisk. Anonymkode: 015fc...83e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #9 Skrevet 26. mai 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for informasjon, da skal jeg lage meg kakao riskaker! Jeg er veldig glad i mørk sjokolade, kan jeg rett å slett bare spise mer av dette? Så lenge det er 70 % eller mer? Spiser tomat bønner, har kjøpt kidneybønner også! Får håper jeg klarer å få bukt med denne jernmangelen. Anonymkode: 015fc...83e Drikk/spis gjerne noe som er rikt på c-vitamin til måltider, som appelsinjuice, kiwi, paprika osv da dette øker jernopptaket. Kumelk og andre matvarer som har mye kalsium samt kaffe og te bør unngås til måltidene da dette hemmer jernopptaket. Selv spiser jeg ikke kjøtt og har ikke gjort det på over fire år. Mine jernverdier er over referanseverdiene (bare bittelitt over, så ikke noe skadelig, men viser at kjøtt ikke er nødvendig), tar ikke tilskudd. Spiser mye bønner og andre belgvekster (særlig kikerter har mye jern), nøtter og frø, grønne grønnsaker, havregryn, mørk sjokolade osv, og drikker gjerne juice eller smoothie til måltider. :-) Dog kan det være vanskelig å få opp jernverdiene ved hjelp av kosthold alene (det er lettere å opprettholde jernverdiene enn å øke dem), så for mange er tilskudd nødvendig. Aminojern er et jerntilskudd som skal være både mer effektivt og mer skånsom mot magen enn andre jernpreparater, så det kan være verdt å prøve ut. Når du har mangel på B12 trenger du kun tilskudd av B12, ikke de andre b-vitaminene. Lykke til! Anonymkode: b8b5f...f88
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #10 Skrevet 26. mai 2017 Takker for utfyllende svar, fra mandag av skal jeg virkelig ta tak i kostholdet og få jern nivået opp! Har kjøpt slike sugetabletter med jern og vitamin C. Har begynt på disse i dag, håper jeg klarer å få bukt med dette med tabletter og nytt kosthold. Liker ikke kjøtt, er oppvokst med fisk, så er det jeg spiser mest av.. Skal definitivt kjøpe bønner og kikerter! Ts Anonymkode: 015fc...83e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #11 Skrevet 31. mai 2017 Man trenger kobber for å binde jern! Jeg gikk konstant på jerntilskudd for mange år siden helt til damen på sunkost ba meg ta kobbertilskudd. Etter å ha tatt en boks med det tok det mange år før jeg trengte jerntilskudd igjen Anonymkode: 96377...2ca
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2017 #12 Skrevet 31. mai 2017 Jeg kan anbefale noen jerntabletter som heter AminoJern.De er formulert på en måte som gjør at de ikke gir mageproblemer. Det er 25 mg.per tablett,og etter råd fra legen tar jeg 3-4 tabletter daglig.Finnes i helsekostbutikker og noen apotek.Jeg pleier å kjøpe de her: https://www.komplettapotek.no/product/876136/kosttilskudd-og-mat/vitaminer-og-mineraler/amino-jerntabletter# Anonymkode: f08ea...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå