mapanda Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 Hei! Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med vektøkning etter anoreksi? Hvor mange kalorier lå dere på? Evt var du innlagt eller selv behandlet?
bobleplast_ Skrevet 26. mai 2017 #2 Skrevet 26. mai 2017 Vanlig vektøkningskrav er +0.5-1 kg, alt ettersom. For de fleste betyr det 2500-3500 kcal per dag. Råder deg til å ta opp dette med behandleren din istedenfor et nettfora.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #3 Skrevet 26. mai 2017 4 timer siden, bobleplast_ skrev: Vanlig vektøkningskrav er +0.5-1 kg, alt ettersom. For de fleste betyr det 2500-3500 kcal per dag. Råder deg til å ta opp dette med behandleren din istedenfor et nettfora. Nei, 1 kilo er alt for mye i uka for en pasient med anoreksi. Når man har vært veldig undervektig blir det en for stor belastning for kroppen. Vanlig vektoppgang er rundt 500 gram i uka og kostliste får en anoreksipasient med fastlegen om pasienten ikke er innlagt. Anonymkode: 1d0c7...eab
Skadeskutt Skrevet 26. mai 2017 #4 Skrevet 26. mai 2017 Hvor forsiktig du må være kommer jo litt an på hvor undervektig du er, men dette er noe du bør ta opp med fastlegen eller behandleren din. For de som er alvorlig undervektig så kan det være livsfarlig å plutselig hive i seg 2500 kcal per dag. Da jeg skulle øke matinntaket så gjorde jeg det på egenhånd, men jeg var ikke sykelig undervektig. Likevel brukte jeg mange uker på å gradvis spise mer per dag. Både for at kropp og psyke skulle henge etter. Nå er jeg normalvektig, men har fortsatt regelmessig tilbakefall så må stadig være bevisst på det. Jeg har sett en del jenter som har vært innlagt på spiseenheten. Der får hver enkelt nøye sammensatte kostlister og etter hvert som de går opp i vekt og ikke ser så syke ut lenger så blir de så vakre, smilet og energien kommer tilbake osv. Håper du klarer å oppsøke profesjonell hjelp.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #5 Skrevet 26. mai 2017 Jeg ble fortalt å gå over til 2800 kalorier etter reernæring som gikk over 2 uker opp til 2000.Men vektøkning går som oftest i etapper, avhengig av hvilken grad av undervekt du har. Ofte er ikke 2500 kalorier nok til å gå opp over tid, og da øker man som regel med 500 igjen (tommelfingerregel for 0,5kg i uken.) Men å bekymre seg mye for forbrenning og hvor mye andre spiser/går opp i vekt osv. er veldig spiseforstyrret og vedlikeholder sykdommen din, du bør holde deg unna det. Anonymkode: 7008d...0d7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #6 Skrevet 26. mai 2017 Eneste måten for meg å bli "frisk" på var å fullstendig glemme alt som het kalorier. Jeg hang meg så opp i disse dumme kaloriene at jeg ikke klarte å bli frisk pga dem. For meg funket det best å la samboeren min fylle opp tallerkenen min med en "vanlig" mengde mat og spise opp denne maten. I begynnelsen trodde jeg jo han ga meg mat nok til en hel skoleklasse, men han gjorde jo ikke det Ta dette med behandleren din TS og ikke med et forum. Ønsker deg lykke til :D Anonymkode: cc7cc...43c
bobleplast_ Skrevet 26. mai 2017 #7 Skrevet 26. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, 1 kilo er alt for mye i uka for en pasient med anoreksi. Når man har vært veldig undervektig blir det en for stor belastning for kroppen. Vanlig vektoppgang er rundt 500 gram i uka og kostliste får en anoreksipasient med fastlegen om pasienten ikke er innlagt. Anonymkode: 1d0c7...eab Da avhenger det nok litt av hvor men er innlagt eller hvor man får oppfølging.
sofie777 Skrevet 26. mai 2017 #8 Skrevet 26. mai 2017 Stenger denne tråden siden du har fått gode svar og anbefaler som flere å ta dette med fastlege og/eller den som behandler deg. Lykke til sofie777, mod 1
Anbefalte innlegg