Gå til innhold

Erfaring med å anmelde for vold i barndom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen har erfaring med å anmelde for vold som ble utført i barndommen/ungdomsårene? Når jeg var i starten av tenårene så fikk jeg en ny stemor, denne personen har siden utført både vold og trakassering mot meg som har påvirket meg siden. Hun anklager meg for alt mulig (vi snakker grove anklager), hun har slått gjentatte ganger som også har ført til brudd i bla finger. Jeg var selv såpass redd (mer beskyttende ovenfor egen far) at jeg løy til legene om hva som virkelig hadde skjedd. Barnevernet har vært inne i bildet i mange år, men tok meg ikke seriøst på hva som faktisk skjedde. Jeg er i dag voksen, men har alltid vurdert å anmelde det som har skjedd, da barndommen har satt sine spor. Har også vitner som har sett at vold ble utført, og i voksen alder fortsetter hun å sette falske anklager mot meg. 

Jeg er mer sikker på at dette vil jeg anmelde, i en prosess både for at jeg skal få det ut, men også at hun fortjener en straff eller i det minste en reaksjon fra myndighetene om det hun har gjort. Foreldringsfristen begynte ikke å løpe før jeg var 18 år, og det må gjøres innen 1-2 år. 

Hva mener dere jeg skal gjøre? En evt sak vil kunne rive opp familien, men samtidig så mener jeg at sikkerhet går først. 

Anonymkode: 9a67a...2ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å gi et generelt svar her. Du kan kanskje snakke med Taperforeningen? De har lang erfaring med dette.

Anonymkode: 73206...324

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke voldsoffererstatning. Jeg ventet for lenge med dette og anbefaller deg å søke så tidlig som mulig. 

Du kan anmelde for å få røde registrert. Det er også en foreldelsesfrist så personen blir mest sannsynlig ikke dømt. 

Anonymkode: a3a88...b9f

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om noen har erfaring med å anmelde for vold som ble utført i barndommen/ungdomsårene? Når jeg var i starten av tenårene så fikk jeg en ny stemor, denne personen har siden utført både vold og trakassering mot meg som har påvirket meg siden. Hun anklager meg for alt mulig (vi snakker grove anklager), hun har slått gjentatte ganger som også har ført til brudd i bla finger. Jeg var selv såpass redd (mer beskyttende ovenfor egen far) at jeg løy til legene om hva som virkelig hadde skjedd. Barnevernet har vært inne i bildet i mange år, men tok meg ikke seriøst på hva som faktisk skjedde. Jeg er i dag voksen, men har alltid vurdert å anmelde det som har skjedd, da barndommen har satt sine spor. Har også vitner som har sett at vold ble utført, og i voksen alder fortsetter hun å sette falske anklager mot meg. 

Jeg er mer sikker på at dette vil jeg anmelde, i en prosess både for at jeg skal få det ut, men også at hun fortjener en straff eller i det minste en reaksjon fra myndighetene om det hun har gjort. Foreldringsfristen begynte ikke å løpe før jeg var 18 år, og det må gjøres innen 1-2 år. 

Hva mener dere jeg skal gjøre? En evt sak vil kunne rive opp familien, men samtidig så mener jeg at sikkerhet går først. 

Anonymkode: 9a67a...2ee

Seriøst, hva skal du oppnå med en anmeldelse? Og hva tror du du oppnår? 

Kom deg i behandling for din egen del og kom deg fremover ikk3 bakover i livet ditt. Alt du oppnår med en anmeldelse så mange år etterpå er en henleggelse. Å tro en sånn sak havner i retten og fører til straff nærmere 20 år etter at du ble voksen er utopi. 

Anonymkode: 01725...d01

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...