Gå til innhold

Rart å bestille noe annet når daten bestiller alkoholdrikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke særlig flink på de sosiale kodene rundt drikking, ikke er jeg særlig glad i alkohol og liker ikke så godt å drikke.

Men jeg opplever ofte at datene ønsker å nettopp dra ut for et glass vin, øl, eller lignende. Blir det da rart å bestill en kaffe, pepsi max eller eplemost?

Ligger det noen underforstått/forventninger i det å bli bedt med ut på en "drink"? Jeg vet jo at det for mange løser opp stemningen, og jeg vil ikke fremstå som en "festbrems".

Hva kan jeg evt. si, eller skal jeg bare bestille og ikke nevne noe dersom jeg velger å drikke noe annet enn alkohol?

Anonymkode: 777b7...d42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde enten bestilt kaffe eller cola. Drikker ikke alkohol fordi jeg ikke liker det.

AnonymBruker
Skrevet

En 'drink' betyr ofte det ja, rett og slett fordi det løser opp stemningen.

Men liker du hverken vin eller øl så er det jo ikke noe poeng i å late som det? Det blir jo bare en falsk representasjon av deg.

Anonymkode: b03eb...f31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bestill det DU ønsker å drikke, ikke det daten din ønsker... Dersom det blir nevnt på forhånd 'en drink', så informer gjerne at du drikker alkoholfritt siden du ikke er særlig glad i alkohol. Mange vil nok rynke litt på nesen av det, men ikke framstå som noe du ikke er.

Anonymkode: abce3...c23

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 'drink' betyr ofte det ja, rett og slett fordi det løser opp stemningen.

Men liker du hverken vin eller øl så er det jo ikke noe poeng i å late som det? Det blir jo bare en falsk representasjon av deg.

Anonymkode: b03eb...f31

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestill det DU ønsker å drikke, ikke det daten din ønsker... Dersom det blir nevnt på forhånd 'en drink', så informer gjerne at du drikker alkoholfritt siden du ikke er særlig glad i alkohol. Mange vil nok rynke litt på nesen av det, men ikke framstå som noe du ikke er.

Anonymkode: abce3...c23

7 minutter siden, Belima skrev:

Jeg hadde enten bestilt kaffe eller cola. Drikker ikke alkohol fordi jeg ikke liker det.

Jeg liker de fruktdrinkene, mojiito, cider osv, går dette også under kategorien drink?

Kan jo bestille det, men kunne like så gjerne bestilt Farris for min egen del.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker de fruktdrinkene, mojiito, cider osv, går dette også under kategorien drink?

Kan jo bestille det, men kunne like så gjerne bestilt Farris for min egen del.

Daten ønsker nok å ta en drink fordi dette løser opp stemningen ja :) 

Du bestiller det DU ønsker. Cider og de drinkene du nevner er absolutt innenfor. Ønsker du ikke alkohol så bestiller du deg en kaffe eller en brus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man blir jo sett på som en litt sær person dersom man ikke drikker alkohol. Dette gjelder selvfølgelig ikke om man er syk eller gravid. 

Anonymkode: fb4f0...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir jo sett på som en litt sær person dersom man ikke drikker alkohol. Dette gjelder selvfølgelig ikke om man er syk eller gravid. 

Anonymkode: fb4f0...ccf

Ja, det er nettopp derfor jeg lurer på om jeg bare skal ta en drink allikevel, det gjør meg jo ikke så mye når det kun er for en dag og kun en enhet. Det er jo ikke sånn at jeg ikke kan drikke pga. religion eller lignende, så da lurer jeg på om jeg bare skal gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bestilt kaffe, farris med smak, noe friskt, eller iste :) Skulle gjerne drukket alkohol sammen med daten, men jeg liker ikke smaken og er heller ikke spesielt interessert i å lære meg til å like det heller 

Anonymkode: 4bb4c...ab3

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville bestilt kaffe, brus eller farris. Om daten absolutt vil ha alkohol så er det greit for meg, men hvis en date prøver å påvirke meg til å drikke noe jeg selv ikke ønsker å drikke, så ville det blitt med den ene daten for meg. 

• Liker 1
Skrevet

En drink eller et glass vin betyr stort sett alkohol. Du er absolutt ikke tvunget til å drikke alkohol. Slike dater er jo en fin setting å finne ut av om daten respekterer at du ikke er glad i alkohol eller ikke. Så finner du lett ut av om du vil fortsette å date denne personen eller ikke :)
Hvis det blir et par glass for mye oppfører jo de fleste personer seg litt (eller mye...) annerledes enn når de er edru. Så egentlig burde ikke alle dater innebært alkohol. Man bør jo bli kjent med hverandre edru også og vite at personen man dater klarer å finne på ting som ikke innebærer alkohol også. Og dette er sikkert viktig for deg siden du ikke er glad i alkohol. Derfor kan du jo spørre om dere heller skal møtes på dagtid for kaffe, en tur eller annen aktivitet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir jeg invitert til noe der han bestiller seg alkohol så bestiller jeg vann på pur faen og går etter kort tid. 

Vil ikke ha en ølalkis.

Anonymkode: 4b79d...fc4

• Liker 1
Skrevet

Alkis bare fordi man drikker en øl til mat?????? :daane:

Gjest Overrasket
Skrevet

Dersom du TS foretrekker å unngå alkohol, vil jeg nok foreslå at du kommer med motforslag når noen foreslår "å ta en drink", altså penser stevnemøtet inn på det du liker å gjøre, snarere enn å bli med på noe som egentlig ikke passer deg.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Man er ikke alkis selv om drikker et glass øl til maten, altså :fnise:

Men TS, bare bestill hva du vil, har ingenting å si :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke særlig flink på de sosiale kodene rundt drikking, ikke er jeg særlig glad i alkohol og liker ikke så godt å drikke.

Men jeg opplever ofte at datene ønsker å nettopp dra ut for et glass vin, øl, eller lignende. Blir det da rart å bestill en kaffe, pepsi max eller eplemost?

Ligger det noen underforstått/forventninger i det å bli bedt med ut på en "drink"? Jeg vet jo at det for mange løser opp stemningen, og jeg vil ikke fremstå som en "festbrems".

Hva kan jeg evt. si, eller skal jeg bare bestille og ikke nevne noe dersom jeg velger å drikke noe annet enn alkohol?

Jeg vil påstå at ved å vise at du ikke bestiller samme vare som daten viser at du klarer å stå på egne bein, gjøre egne valg og ikke er en person som må gjøre det den andre gjør. Hvordan den andre oppfatter dette kommer helt an på den andres personlighet og raushet overfor andre mennesker. Jeg vil og påstå at den andre ved å akseptere eller å reagere negativt på din selvstendighet og viser hvordan han vil reagere på dine valg senere i et eventuelt forhold. Noe du bør reflektere over i møte med andre mennesker. 

Anonymkode: c4f16...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei ikke noe rart :)

Jeg ville dog sagt i fra at jeg ikke har tenkt til å drikke på forhånd, om den andre er forberedt på fylla sammen.

Anonymkode: 97191...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker ikke alkohol, så da bestiller jeg selvsagt noe alkoholfritt. Har han noe problemer med det så er det jo ikke noe å satse videre på uansett. Ei heller hvis man må ha alkohol for å "løse opp stemningen". 

Anonymkode: 993a5...e7e

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal drikke det du vil! Hvis daten ikke tåler at du drikker lite alkohol, da er vel ikke framtiden deres lys uansett?

AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hva du bestiller i en slik setting og jeg tror ikke det er mange som vil rynke for mye på nesa heller. Ikke fler enn som ville rynke på nesa andre veien.

Det eneste som er ufint er å sitte edru på fyllefest. Ikke gjør det.

Anonymkode: 5a6f9...e06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...