AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 (endret) God morgen, Jeg så på dette kostholdsprogrammet som gikk på NRK og der konkluderte kostholdseksperten og legen om at man ikke burde slanke seg, da du hele tiden vil minske forbrenningen din, og hele tiden spise mindre for å holde vekten, og det er lett å gå opp igjen, og man ødelegger forberenningen. Dette tipset gjalt de som ikke er overvektige naturligivs, men til de som vil ta av noen kg. Jeg har nå gått ned 4kg på 5 uker, og var redd denne uken at jeg hadde spist for mye fordi jeg var så mett hver kveld (selvom jeg holdt meg innenfor mitt kaloribudsjett). Men da jeg sjekket i dag hadde jeg sannerlig gått ned et halvt kilo til. Jeg tenker at kroppen blir vant til mindre kalorier og magesekken blir vell også mindre, så man blir fortere mett. Jeg går fortsatt ned med mitt kaloriinntak (vil ikke skrive det, da alt legges ned her inne). Hva tenker dere eksperter og erfarne slankere? Vet ikke om dette er relevant men trenger kardio en time hver dag (ikke mega intensivt). Går også på annen sport og styrketrening en gang i blant. Kjenner ikke at jeg trenger å spise så veldig mye mer disse dagene. Anonymkode: 539a2...6ce Endret 25. mai 2017 av Edie Ryddet for brudd på retningslinjene
Pringle Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 (endret) Det er litt dumt at ekspertene sier ting uten å forklare hva de mener. Folk kan bli engstelige uten grunn. Med slanking kan man mene "slankekur, sulte seg for å gå kjapt ned i vekt". Men man kan også forstå det som "å bevisst og villet spise mindre enn vedlikeholdsnivå (men uten å sulte seg, uten å tære på muskelmasse) med hensikt å gå ned i vekt". Det er helt uproblematisk å gå ned i vekt på en sunn måte, så lenge man ikke nærmer seg undervekt. Forbrenningen går ned som en følge av redusert kroppsvekt, redusert aktivitetsnivå, redusert muskelmasse. En lettere person vil alltid måtte spise mindre enn en tyngre person for å holde stabil vekt. Men så lenge aktivitetsnivå og muskelmasse er på normalt nivå, vil forbrenningen også være på normalt nivå for en person med en gitt høyde/vekt, og personen kan spise normal mengde mat og normalt antall kalorier. Magesekken er tøyelig og kan ta imot ganske mye mer enn vi trenger for å holde vekta (det skjønner vi siden vi kan observere at mange blir sterkt overvektige). Man kan også venne seg til mindre porsjoner. Det er hodet - mental innstilling - som må jobbes med når man endrer vaner. Kroppen reagerer bare på det du gjør med den. Endret 25. mai 2017 av Pringle 3
Edie Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 Ryddet for brudd på reglene: Sitat * Kommentarer og vurderinger angående kropp, både ens egen og andres. Kvinneguiden ønsker ikke å være en arena som trigger sykdom og bidrar til kroppspress, vi tillater derfor ikke referanseverdiene høyde og vekt kombinert. Les mer her. Edie, mod.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #4 Skrevet 25. mai 2017 TS her, takk for godt svar, Pringle Kan jeg spørre hva slags ekspertise du har, eller bare erfaring selv? Sidenote, merkelig at en bit av innlegget mitt ble fjernet, skrev bare vekt og høyde, og er laaaang unna undervektig, faktisk nærmere overvektig, så skjønner ikke at det kan skade noen å lese... Anonymkode: 539a2...6ce
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #5 Skrevet 25. mai 2017 Magesekken kan krympes akkurat som at den kan utvides. Men det er jo grenser for hvor liten magesekken kan bli. Kroppen opererer jo ganske logisk. Å gå fra overvektig til normalvektig trenger ikke være veldig vanskelig om man planlegger for det og spiser og trener smart. Vi er jo ikke laget for å bære rundt på mange ekstra kilo. Men å gå fra normalvektig til enda slankere er naturligvis en utfordring - da vil kroppen jobbe mot deg. Det er kanskje dette 'ekspertene' refererer til. Du må fortsette å kutte kaloriinntaket om du skal lenger nedover, til det etterhvert sier stopp. Jeg er selv normalvektig som aller helst skulle vært litt tynnere, men med mitt daglige kaloriforbruk må jeg innta veldig få kalorier bare for å gå litt i minus. Det er nesten umulig å gå i underskudd uten trening. Dette med å "ødelegge forbrenningen" er jeg dog uenig i. Jeg misliker generelt alle disse mytene om hvordan forbrenningen er et slags mystisk fenomen som opererer etter egen vilje. Det underbygger også påstander om at alle som er slanke har høy forbrenning, og de som er overvektige har lav forbrenning. Du bestemmer hva du forbrenner ved å bevege deg mer eller mindre. Anonymkode: 4dd17...d17 1
debattanten Skrevet 25. mai 2017 #6 Skrevet 25. mai 2017 Hvordan kroppen har det hormonelt påvirker også i stor grad forbrenningen vår. Viktig å unngå stress, få god og nok søvn, spise riktig for stabilt blodsukker og unngå høyt insulinnivå osv osv. I tillegg til å følge med på kalorier og kanskje kjøre litt periodisk faste så kommer man veldig langt 1
Pringle Skrevet 25. mai 2017 #7 Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her, takk for godt svar, Pringle Kan jeg spørre hva slags ekspertise du har, eller bare erfaring selv? Sidenote, merkelig at en bit av innlegget mitt ble fjernet, skrev bare vekt og høyde, og er laaaang unna undervektig, faktisk nærmere overvektig, så skjønner ikke at det kan skade noen å lese... Anonymkode: 539a2...6ce Ingen formell ekspertise. Kun hva jeg selv har observert og erfart. Men jeg kan lese og jeg reflekterer over det jeg leser. Forumet har fått strengere regler så nå kan ingen lenger oppgi høyde eller vekt, eller nevne "kaloriinntak" i samme setning som et lavere tall enn 1500. Men man kan tydeligvis fortelle hvor fort man går ned i vekt. Det henger ikke på greip. Jeg frykter at dette er begynnelsen på slutten.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #8 Skrevet 25. mai 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: God morgen, Jeg så på dette kostholdsprogrammet som gikk på NRK og der konkluderte kostholdseksperten og legen om at man ikke burde slanke seg, da du hele tiden vil minske forbrenningen din, og hele tiden spise mindre for å holde vekten, og det er lett å gå opp igjen, og man ødelegger forberenningen. Dette tipset gjalt de som ikke er overvektige naturligivs, men til de som vil ta av noen kg. Jeg har nå gått ned 4kg på 5 uker, og var redd denne uken at jeg hadde spist for mye fordi jeg var så mett hver kveld (selvom jeg holdt meg innenfor mitt kaloribudsjett). Men da jeg sjekket i dag hadde jeg sannerlig gått ned et halvt kilo til. Jeg tenker at kroppen blir vant til mindre kalorier og magesekken blir vell også mindre, så man blir fortere mett. Jeg går fortsatt ned med mitt kaloriinntak (vil ikke skrive det, da alt legges ned her inne). Hva tenker dere eksperter og erfarne slankere? Vet ikke om dette er relevant men trenger kardio en time hver dag (ikke mega intensivt). Går også på annen sport og styrketrening en gang i blant. Kjenner ikke at jeg trenger å spise så veldig mye mer disse dagene. Anonymkode: 539a2...6ce Hva het programmet ? Anonymkode: ceffa...788
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2017 #9 Skrevet 26. mai 2017 Hei! Det var Folkeopplysningen, veldig interessant om slanking osv. Du finner det på nrk.no. Anonymkode: 539a2...6ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå