AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 Jeg er flau over hvordan vårt samfunn er utviklet seg. Jeg har mange venner som har vokst opp i andre land og flyttet hit. Når vi diskuterer samfunnskritikk sier de ting som sånn er det ikke der jeg vokste opp. En ting tenker jeg er at kulturen i deres hjemland sikkert også er annerledes nå enn da de vokste opp. Jeg påpeker at ting også var annerledes da jeg vokste opp. Slike ting som oppdragelse og høflighet for eksempel er endret. Freddy Kalas og Paradise hotel, tilogmed statskanalen promoterer ukultur gjennom programmer som "på fylla" og "prinsesser fra blokka" Det som bekymrer meg er at mens vår kultur beveger seg utover i den ene ytterkant skaper vi større avstand til innvandreres kultur. I møte med vår kultur som grensesprengende, synes jeg ikke det er rart at voksne fra andre kulturer er bekymret for at deres barn skal bli for norske. De er selvfølgelig redde for ukulturen vår, jeg synes ikke det er rart. Å være tydeligere på å fremme våre gode holdninger og verdier ville være å strekke ut en hånd mot et fellesskap. Anonymkode: 99c59...3d5 9
stan Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 Det er jo alltid verdifullt å få kunnskap om andre kulturer. Selv om det er mye som kan bli bedre med det norske samfunnet, så har vi jo tydeligvis lykkes med noe. Landet kåres stadig til et av de beste. Selv om land i Asia og Midtøsten har spennende kulturer som vi kan lære av, klarer ikke disse kulturene å lage samfunn som er veldig gode for alle å leve i. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Freddy Kalas og Paradise hotel, tilogmed statskanalen promoterer ukultur gjennom programmer som "på fylla" og "prinsesser fra blokka" Feilslutningen er å kalle dette norsk kultur. Det er tv-programmer verken mer eller mindre. Mange innvandrer fra verdikonservative samfunn vil alltid se på vesten som dekadent. For de har en altfor snever forståelse av "kultur". I tillegg er vestens seksualmoral svært fremmed for disse, noe som blandes sammen med "kultur" i en stor suppe. Å integrere verdikonservative som bygger sin moral og etikk på religiøse tekster, vil aldri fungere i vestlige samfunn. Derfor er også innvandringsmotstanden mot ikke-vestlig innvandring på sin plass. De ikke-vestlige vil ikke være her, og vesten vil ikke ha de her. På dette punktet er det i alle fall enighet. Anonymkode: bf2d6...7ef 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #4 Skrevet 25. mai 2017 Hvorfor tror du de viser paradise hotel og andre reality programmer som er litt på kanten? Det er fordi stereotyper er underholdende, og man ser på tv for å bli underholdt. Ellers så har nordmenn generelt flotte og sunne verdier, men vi er kanskje litt introverte og går ikke rundt og preker om moral (takk og lov) Anonymkode: 9ac69...b77 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #5 Skrevet 25. mai 2017 Det er bekymringsfullt at norske ungdommer oppfordres til å omgås med innvandrere, når sånn giftig uvitenhet og fordommer spres av innvandrere for å rettferdiggjøre sin rasisme. "- Omgås innvandrere og lær deg hat mot norsk kultur, moral og etikk". Sunt. Anonymkode: bf2d6...7ef 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #6 Skrevet 25. mai 2017 Typisk selvsentrert nordmann. Forsøk å leve i saudiarabia en stund og kom tilbake og klag over kulturen til nordmenn etterpå Anonymkode: 293f8...34b 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #7 Skrevet 25. mai 2017 Man husker gjerne ikke alt, eller vet alt, om sin egen kultur fra barndommen. Så jeg ville tatt slike uttalelser med en klype salt. Det er mange som får seg flere ahaopplevelser igjennom livet fordi den "kulturen" man ser og opplever er veldig farga av hvor man befinner seg og hvem som er rundt en. Den ukulturen som finnes i muslimske land er det tabu å snakke om. Det er jo logisk. At muslimer heller sender barn tilbake til egen "sunn" oppvekst, er fordi de ikke vet bedre. Men barna som vokser opp vet bedre, og foreldrene lager ris til egen bak med slik oppførsel. Det er derfor jeg misliker religiøse ig religioner. Alt har røtter i noe gammelt, en tid ingen lever i lengre og som er et steinaldersamfunn ingen virkelig ønsker å være en del av. En vakker dag er det ingen som er religiøse mer. Vi har ikke bruk for det til å danne et sunt, godt og likeverdig samfunn. Anonymkode: 734c5...775 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #8 Skrevet 25. mai 2017 Hvis man føler skam over sin egen kultur i møte med andres så har de jo lykkes. Hvis man snakker om islam som en kultur og levemåte så er det en av de mest skambaserte kulturene som finnes. Anonymkode: ba9be...6c0 1
Gjest O.G. Skrevet 25. mai 2017 #9 Skrevet 25. mai 2017 Dine venner kan ha seg heim hvis de ikke liker kulturen vår.
Gjest C.Tramell Skrevet 25. mai 2017 #10 Skrevet 25. mai 2017 Det er synd at det ofte er ytterpunktene som skaffer de høyeste seertallene, for når det er dem vi møter i nesten alle kanaler år ut og år inn kan man begynne å tro at det er sånn nordmenn og folk fra andre vestlige land er. Folk flest er jo ikke sånn, men jeg kan godt forstå at noen mennesker fra andre kulturer kan få det inntrykket. Hvis de dessuten kjenner få av oss og stort sett bare omgås sine egne har de ikke så mye som kan rette opp inntrykket heller.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #11 Skrevet 25. mai 2017 Verdikonservative nordmenn finnes også i en grei mengde. Som med alt annet, har man importert mye av amerikansk underholdningsprogrammer, eller noe som likner i stor grad, og dette kan neppe kalles for norsk kultur, da dette ikke har utspring herifra. Spørsmålet er heller om nordmenn selv er innforstått med hva som er renspikket norsk kultur og ikke. Anonymkode: df075...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #12 Skrevet 25. mai 2017 Vel. Jeg har lagt merke til at andre har en tendens til å trekke fram det beste med sin kultur, mens nordmenn gjerne henger seg opp i det verste og føler at de ikke har rett til å skryte av landet sitt. Anonymkode: 71d5a...47d 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #13 Skrevet 27. mai 2017 Rettelse: de sender døtrene til foreldrenes hjemland fordi de er redde for at døtrene skal kreve like stor frihet som sønnene har. At du har forståelse for dette sier jo mye egentlig. I slike religiøse skamkulturer fra bondesamfunn som er hvor disse innvandrerne kommer fra, så settes alle krefter inn på å kontrollere seksualiteten til kvinnene fra fødsel til grav. Mennene derimot kan gjøre som de vil. En kvinne er en manns eiendom, hele livet. Anonymkode: 3a9f8...4e2 5
Gjest Newroz Skrevet 28. mai 2017 #14 Skrevet 28. mai 2017 Kultur og hva som er "vår" kultur er uhyre komplekst. Jeg vil hverken si at burnost eller "Freddy Kalas og Paradise hotel, tilogmed statskanalen promoterer ukultur gjennom programmer som "på fylla" og "prinsesser fra blokka" er en del av min kultur. Samtidig er alle de delene som jeg ikke ser på som min kultur faktisk en del av min kultur fordi vi bor og lever i dette landet. Det er sammensatt, og det er det er nettopp det som er vår kultur: Den er sammensatt av en rekke faktorer og deler fra fortid og nåtid som ikke alle alltid kan kjenne seg igjen i.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #15 Skrevet 28. mai 2017 Nå har jeg aldri sett Paradise hotel, men det er et trist konsept. Henger ut unge folk, er det de gjør. Ofte kan deltakerne ha problemer fra før. Dårlig selvfølelse , men eksponeringsbehov er en dårlig kombinasjon. Når det gjelder prinsessene fra blokka, synes jeg det er en interessant dokumentar, men det er jo overhode ikke et bilde på alle ungdommer i vesten! Dette er jo åpenbart unge som har levd harde liv, som har opplevd traumer, arr i sjela og det som verre er. Men, jeg synes godt vi kan stille et spørsmål til drikkekulturen vår og hvordan det kan få mange unge til å gjøre ting de angrer på, utsvevende livsstil etc. Det er bra å ha verdier og å ha personlige grenser. Anonymkode: 46168...1e8 5
Ms.Sommerfugl Skrevet 28. mai 2017 #16 Skrevet 28. mai 2017 I flere tiår har kvinner, homofile, og andre mennesker med ulike utfordringer kjempet mot et samfunn som har undertrykket disse gruppene. I dag har vi et ganske tolerant samfunn ovenfor alle. Jeg er stolt av å være vestlig, selv om vi kanskje har en litt fæl drikkekultur i Norge, eller at kvinner går med korte skjørt, eller at folk ser på Paradise Hotel. Ja, vi har en annerledes drikkekultur, kleskultur, og mediekultur, men jeg ville ikke vært foruten! Heller Paradise Hotel, enn offentlig halshugging, og sitte hjemme fordi jeg er kvinne. 4
Gjest undulater Skrevet 28. mai 2017 #17 Skrevet 28. mai 2017 På 25.5.2017 den 9.55, AnonymBruker skrev: Jeg er flau over hvordan vårt samfunn er utviklet seg. Jeg har mange venner som har vokst opp i andre land og flyttet hit. Når vi diskuterer samfunnskritikk sier de ting som sånn er det ikke der jeg vokste opp. En ting tenker jeg er at kulturen i deres hjemland sikkert også er annerledes nå enn da de vokste opp. Jeg påpeker at ting også var annerledes da jeg vokste opp. Slike ting som oppdragelse og høflighet for eksempel er endret. Freddy Kalas og Paradise hotel, tilogmed statskanalen promoterer ukultur gjennom programmer som "på fylla" og "prinsesser fra blokka" Det som bekymrer meg er at mens vår kultur beveger seg utover i den ene ytterkant skaper vi større avstand til innvandreres kultur. I møte med vår kultur som grensesprengende, synes jeg ikke det er rart at voksne fra andre kulturer er bekymret for at deres barn skal bli for norske. De er selvfølgelig redde for ukulturen vår, jeg synes ikke det er rart. Å være tydeligere på å fremme våre gode holdninger og verdier ville være å strekke ut en hånd mot et fellesskap. Anonymkode: 99c59...3d5 Så innvandrere skal sette premissene for hvordan vår kultur skal utvikle seg? Er forresten Freedy Kalas osv representative for vår kultur? Er Osama bin Laden representativ for arabisk kultur? Er terror representativ for arabisk kultur? Individualisme, frihet til å fatte egne valg er essensielle i den norske kulturen, og da vi man selvsagt får klovner med på kjøpet. Heller det enn en kultur hvor individer er undertrykket.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #18 Skrevet 28. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rettelse: de sender døtrene til foreldrenes hjemland fordi de er redde for at døtrene skal kreve like stor frihet som sønnene har. At du har forståelse for dette sier jo mye egentlig. I slike religiøse skamkulturer fra bondesamfunn som er hvor disse innvandrerne kommer fra, så settes alle krefter inn på å kontrollere seksualiteten til kvinnene fra fødsel til grav. Mennene derimot kan gjøre som de vil. En kvinne er en manns eiendom, hele livet. Anonymkode: 3a9f8...4e2 Selv i Norge er ikke disse jentene frie. Det begynner i barneskolen der de blir send til skolen med hijab. "du er ikke som dem, du er muslim" De får ikke lov til å gå på bursdagsfest og får de lov, er det bare jenter der og dette er de "liberale" familiene. De mest ekstreme sier bare "vi feirer ikke bursdager, det er haram" så vet hun å aldri nevne det igjen. Etter skolen gjør hun ingenting, hun hjelper familien, leser koran og basse på de mindre søsknene. Hun lærer at hennes primære identitet er å være muslim og den sier at du går til helvetet hvis du er ulydig mot dine foreldre. . Og selvfølgelig, de mest rebelske, de som stille spørsmål eller er for "norske"" De blir sendt på dannelsesreise. der målet er konstruere hennes identitet som dem vil. Anonymkode: d35eb...fd6 5
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #19 Skrevet 28. mai 2017 Paradise hotel og annen slikt søppel programmer er jo type sjokk underholdningskonsepter fra USA. Har jo ikke noe med norsk kultur å gjøre. Folk liker å bli sjokkert, rystet og ergre seg, og noe må de gjøre for å holde på seerne. Anonymkode: 4bc63...8f0 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2017 #20 Skrevet 28. mai 2017 På 5/25/2017 den 9.55, AnonymBruker skrev: Å være tydeligere på å fremme våre gode holdninger og verdier ville være å strekke ut en hånd mot et fellesskap. Anonymkode: 99c59...3d5 Hva konkret mener du bør gjøres da? Vi lever jo i en individualistisk kultur hvor kvinner har samme rettigheter og frihet som menn, noe som innebærer sex. Du skremmes av dette, men hva er alternativet? Skal nordmenn begynne å kontrollere søstrene sine mer slik som er vanlig i innvandrerkulturer hvor mennene i hele storfamilien går sammen for å sikre seg at kvinnene i familien kke gjør noe "skammelig" som å bli for norsk eller gudforby, får norsk kjæreste? Er dette å strekke ut en hånd? Anonymkode: 3a9f8...4e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå