Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne,  så prøver her. Kan det å tvinge et termometer opp i rumpa på noen defineres som voldtekt? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 35a01...ae5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, i noen tilfeller vil det være voldtekt, i andre ikke. Det kommer helt ann på hensikten, behovet og situasjonen forøvrig. 

Anonymkode: a6e89...68d

• Liker 1
Skrevet

Det er nok bare voldtekt dersom det er av seksuell art.

Et overgrep er det likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Motivet er vel vanligvis å sjekke temperatur. Men har inntrykk av at det er vanlig at foreldre tar temperaturen i rumpa på barn selv om de sier at de ikke vil. Og helsepersonell tar ofte temperaturen på den måten fordi det er mest nøyaktig. Men for mange,  både voksne og barn føles dette ganske invaderende og ubegagelig. Og selv om det ikke nødvendigvis er direkte fysisk tvang, er det ofte ikke helt frivillig heller. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, JohnS skrev:

Det er nok bare voldtekt dersom det er av seksuell art.

Et overgrep er det likevel.

Må noe være seksuelt motivert for å være voldtekt? Voldtekt handler jo ofte ikke om sex men om makt og kontroll. Voldtekt blir også brukt som våpen i krig,  som skremsel og maktmidler i fengsler, som straff eller hevn. Voldtekt kan også begås med gjenstander i vagina eller anus. En mann ble vel også dømt for voldtekt for å ha skiftet tampong på en sovende/bevisstløs kvinne. 

Barn som er for små til å skjønne poenget med å måle nøyaktig temperatur ved sykdom skjønner jo heller ikke forskjell på å få et termometer i rumpa for å sjekke temperaturen og å bli penetrert med en finger eller annen gjenstand fordi vedkommende som gjør det tenner på det...

Dersom man blir penetrert mot sin vilje,  spiller det egentlig så stor rolle hvilken type gjenstand det er, og hva motivet er? Er det ikke like invaderende uansett? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man blir penetrert mot sin vilje,  spiller det egentlig så stor rolle hvilken type gjenstand det er, og hva motivet er? Er det ikke like invaderende uansett? 

Følelsen av å bli invadert og graden av krenkelse kan helt sikkert i en del tilfeller være like sterk, men å utføre en medisinsk undersøkelse eller behandling i den hensikt å redde noens liv eller avdekke eller avhjelpe betydelige helseproblemer vil aldri helt kunne sammenlignes med et fysisk eller seksuelt overgrep. Det selvfølgelig gitt at det er nødvendig og gjennomføres uten unødvendig grad av makt eller med seksuelle intensjoner. 

Å brekke noens ribbein under hjerte- lungeredning er ikke det samme som å brekke noens ribbein ved å banke de opp. 

Å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse på en 15-åring med underlivskreft er ikke det samme som å stappe hendene opp i underlivet på en 15-åring i noen annen sammenheng. 

Å ta heimlichgrepet på en fremmed person som setter et kyllingben i halsen er ikke det samme som å overfalle en fremmed person bakfra og holde vedkommende brutalt fast rundt brystet. 

Å gi munn til munn på en bevisstløs person som sliter med å puste er ikke det samme som å kysse en bevisstløs person uten å spørre først. 

Å gi en psykotisk og voldelig person beroligende mot sin vilje er ikke det samme som å dope ned en person mot sin vilje i noen annen sammenheng. 

Akkurat som å ta tempen på noen med høy feber aldri vil bli det samme som å stikke et termometer opp i endetarmen på noen uten medisinsk grunn. 

Når det er sagt, er det med moderne termometre i de fleste tilfeller tilstrekkelig å måle temperaturen andre steder på kroppen og da synes jeg man bør gjøre det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne,  så prøver her. Kan det å tvinge et termometer opp i rumpa på noen defineres som voldtekt? Hva tenker dere? 

Les straffelovens difinisjon av voldtekt eller seksuelle overgrep, så finner du svaret. 

Anonymkode: 278dd...03b

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følelsen av å bli invadert og graden av krenkelse kan helt sikkert i en del tilfeller være like sterk, men å utføre en medisinsk undersøkelse eller behandling i den hensikt å redde noens liv eller avdekke eller avhjelpe betydelige helseproblemer vil aldri helt kunne sammenlignes med et fysisk eller seksuelt overgrep. Det selvfølgelig gitt at det er nødvendig og gjennomføres uten unødvendig grad av makt eller med seksuelle intensjoner. 

Å brekke noens ribbein under hjerte- lungeredning er ikke det samme som å brekke noens ribbein ved å banke de opp. 

Å gjennomføre en gynekologisk undersøkelse på en 15-åring med underlivskreft er ikke det samme som å stappe hendene opp i underlivet på en 15-åring i noen annen sammenheng. 

Å ta heimlichgrepet på en fremmed person som setter et kyllingben i halsen er ikke det samme som å overfalle en fremmed person bakfra og holde vedkommende brutalt fast rundt brystet. 

Å gi munn til munn på en bevisstløs person som sliter med å puste er ikke det samme som å kysse en bevisstløs person uten å spørre først. 

Å gi en psykotisk og voldelig person beroligende mot sin vilje er ikke det samme som å dope ned en person mot sin vilje i noen annen sammenheng. 

Akkurat som å ta tempen på noen med høy feber aldri vil bli det samme som å stikke et termometer opp i endetarmen på noen uten medisinsk grunn. 

Når det er sagt, er det med moderne termometre i de fleste tilfeller tilstrekkelig å måle temperaturen andre steder på kroppen og da synes jeg man bør gjøre det. 

Enig i at ting som blir gjort av helsepersonell av medisinske grunner ikke er overgrep. Men det er vel ingen tvil om at det har blitt målt mye temperatur i endetarmen, spesielt på barn,  der det ikke akkurat er tvingende nødvendig. Og at mange har mislikt det sterkt. Å vite helt nøyaktig temperatur på noen som er småsyk og snufsete er vel ikke akkurat et spørsmål om liv og helse. 

I de fleste tilfellene du ramser opp over,  ville ikke personene følt dette som noe problematisk. Hjerte-lungeredning,  munn til munn eller heimlichgrepet kan ikke sammenlignest med penetrering. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les straffelovens difinisjon av voldtekt eller seksuelle overgrep, så finner du svaret. 

Anonymkode: 278dd...03b

Slik jeg tolker det, mener jeg det kan defineres slik. Man penetrerer noen analt med en gjenstand. Om det er et termometer,  en buttplugg eller et talglys er mindre vesentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Misforstå meg rett,  jeg skjønner at det noen ganger kan være nødvendig å penetrere noen av medisinske grunner. Men skal man gjøre det mot noens vilje,  bør det være STERKE grunner til å gjøre det. Jeg sier ikke at det automatisk er voldtekt å ta tempen i rumpa på barn,  men jeg synes det er ganske guffent og bør unngås så langt som mulig. Dette er et veldig privat område. Jeg ser ikke bort i fra at det også finnes dem som gjør dette mot barn av seksuelle grunner. Dette blir en liksom en lovlig måte å tukle med barna på som ingen kan ta dem for. Usj. 

Voksne må gjerne leke med hverandre med termometer om de vil. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må noe være seksuelt motivert for å være voldtekt? Voldtekt handler jo ofte ikke om sex men om makt og kontroll.

Ikke nødvendigvis seksuelt motivert, men det må være av en seksuell art. Når voldtekt ikke handler om seksuell nytelse, handler det likevel om seksuell krenkelse. Å måle noens rektaltemperatur uten samtykke gjør normalt sett ikke det.

Begge deler er likevel overgrep, så nei, det spiller for så vidt ingen rolle. Ord har derimot definerte definisjoner som man vanligvis bør følge dersom man vi gjøre seg forstått og unngå unødvendig konflikt.

Jeg vil tro at de to typene overgrep kan oppleves forskjellig for eldre barn og voksne, men kanskje ikke for barn slik du beskriver.

Å måle temperatur på dette viset uten tillatelse kan sjeldent forsvares medisinsk sett, men når det dreier seg om små barn vil man alltid måtte ta valg som vil oppleves krenkende fordi barnet ikker er i stand til å forstå informasjonen som ville ført til at en voksen hadde samtykket. Slik er det bare. Her er det viktig at den som utfører handlingen er bevisst på å gjøre det så lite traumatisk som mulig.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moderatorene klarer visst heller ikke å bestme seg for hvor tråden høret hjemme. Først ble den flyttet til Generell debatt og så tilbake hit igjen. Hm...

Ts

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, JohnS skrev:

Ikke nødvendigvis seksuelt motivert, men det må være av en seksuell art. Når voldtekt ikke handler om seksuell nytelse, handler det likevel om seksuell krenkelse. Å måle noens rektaltemperatur uten samtykke gjør normalt sett ikke det.

Begge deler er likevel overgrep, så nei, det spiller for så vidt ingen rolle. Ord har derimot definerte definisjoner som man vanligvis bør følge dersom man vi gjøre seg forstått og unngå unødvendig konflikt.

Jeg vil tro at de to typene overgrep kan oppleves forskjellig for eldre barn og voksne, men kanskje ikke for barn slik du beskriver.

Å måle temperatur på dette viset uten tillatelse kan sjeldent forsvares medisinsk sett, men når det dreier seg om små barn vil man alltid måtte ta valg som vil oppleves krenkende fordi barnet ikker er i stand til å forstå informasjonen som ville ført til at en voksen hadde samtykket. Slik er det bare. Her er det viktig at den som utfører handlingen er bevisst på å gjøre det så lite traumatisk som mulig.

Men når det å skifte tampong på en bevisstløs kan defineres som voldtekt,  pga penetrering med gjenstand,  bør vel også termometer i baken på en bevisstløs eller uvillig person kunne gjøre det? Jeg tør vedde på at det er flere som anser innføring av termometer som noe seksuelt enn innføring av tampong... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...