AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #1 Skrevet 25. mai 2017 Når dere sitter barnevakt, hvor strenge er dere egentlig? Vi skal passe tre barn i et par dager om et par uker. Vi har passet de før og jeg var helt utslitt etterpå. de har et større aldersspenn, men den ene på 9 år er helt umulig å ha med å gjøre. Å gi beskjed om noe går bare inn og ut med en gang, uansett om vi sier det 100 ganger. Han maser og maser om å få spille TV-spill osv. Da bruker vi å si at om han spør en gang til (da har han allerede mast to-tre ganger), så får han ikke spille. Han fortsetter å mase så da blir det ikke til at han får spille. (Det gjør ikke de andre heller da). Hvis han gjør ugang så får han beskjed om at han ikke får lov og evt avslutter aktivitet eller fratar gjenstand som er roten til ugang. Da begynner han gjerne å gråte. Det er akkurat som å ha en trassen 3-åring i hus.. Trodde man kunne forvente mer av en 9-åring egentlig. Hva som gjelder alle ungene; Løping inne er ikke ok her, da vi har leieboer under oss, samt at det er slitsomt i lengden. Men beskjeder går ikke inn. Smelling med dører også, etter sist gang var ene døra ganske herpa.. Vi har en katt som er livredd disse ungene, for de tar så lite hensyn (det gjelder mest de to yngste). Det er som en orkan som kommer når de buser inn døra vår. Katten bruker å være borte i et par døgn etter ungene har vært her, klok av skade. Hadde de tatt det mer med ro hadde katten blitt mer tillitsfull også, men det skjønner de ikke. Og isteden klager de over at den ikke er noe kosete og burde vært død til fordel for en annen (hypersosial) katt vi hadde tidligere. De snoker i skuffer og skap i stue og andre rom, og tar seg til rette, synes ikke det er så veldig ok igrunn. Ønsker så gjerne at det kan være mer harmonisk denne gangen. Skulle så gjerne gledet meg til å passe de, men frykter at alt blir som vanlig dessverre. Noen tips til å håndtere disse tingene eller skal de bare få utfolde seg fritt? Vi er ikke så veldig vant til barn, synes grensesetting for andres barn er vanskelig! De er herlige unger sånn ellers men... ...gruer meg litt! Skal sies at jeg er nygravid og er fryktelig kvalm og trøtt, kanskje derfor jeg gruer meg litt ekstra Anonymkode: 887e7...dc3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #2 Skrevet 25. mai 2017 Høres ut som de girer seg opp fordi de er på et nytt og spennende sted. Kanskje litt oppmerksomhetssyke også:) Kunne dere ikke tatt de med ut et sted den første dagen, slik at de får rast fra seg og blir litt slitne? En eller annen tur, enten i skogen eller på et sted med organiserte aktiviteter (kan kanskje bli dyrt). Hvis det er umulig å få til, tror jeg du må organisere noe hjemme for å holde dem i aktivitet. Et bakeprosjekt, kanskje? Skjønner at du gruer deg, men det trenger nok ikke bli så ille som sist Anonymkode: 45ecc...592 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2017 #3 Skrevet 25. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som de girer seg opp fordi de er på et nytt og spennende sted. Kanskje litt oppmerksomhetssyke også:) Kunne dere ikke tatt de med ut et sted den første dagen, slik at de får rast fra seg og blir litt slitne? En eller annen tur, enten i skogen eller på et sted med organiserte aktiviteter (kan kanskje bli dyrt). Hvis det er umulig å få til, tror jeg du må organisere noe hjemme for å holde dem i aktivitet. Et bakeprosjekt, kanskje? Skjønner at du gruer deg, men det trenger nok ikke bli så ille som sist Anonymkode: 45ecc...592 Takk! Ja, de girer seg helt sikkert opp på nytt sted! Men de har på en måte ingen respekt for at vi har noen regler vi og! Det er spesielt gutten som ikke tar til seg noen beskjeder. Noe uteaktiviteter må vi få til, men sist gang dro vi på en lekeplass og gutten begynte å være ufin mot 6-åringen. Da vi stoppet dette ble han sint og begynte å gråte og alt ble utrivelig. Han er utrolig følsom men også voldsom og ganske trassen. Men det er kanskje vanlig at 9-åringer er sånn. Men bakeprosjekt inne, hvis været er dårlig, var et godt tips Anonymkode: 887e7...dc3
absinthia Skrevet 25. mai 2017 #4 Skrevet 25. mai 2017 (endret) Det letteste for å roe ned er å organisere. Det som brukeren over meg her sier er gode forslag. - Gå ut og finn på noe minimum en gang om dagen. Finnes også en del hobbyting dere kan gjøre:, Lage lekeleire som man etterpå leker med er populært, Tegne, mens man for eksempel hører på lydbok ( om du har spotify, så finnes det både hakkebakkeskogen og andre ting der). Lage ting i papir, som man fargelegger og dekorerer pleier mange å synes er interessant - f.eks lage hoppefrosker, spåkopper eller andre morsomme ting https://goo.gl/images/nn5cok, Finne klær som det går an å kle seg ut med, så er de opptatt med det en stund. Har du ansiktsmaling er det ofte prikken over ien. Dersom du har noe elektronikk som skal kastes, kan dere skru det opp og se hva som er inni , gi barna skrujern. Om det er noen som er små at de ikke får det til, så gi dem et skrujern likevel og skru sammen med dem. - For barn fra 4 årsalderen er dette ofte skikkelig spennende, men småttiser på to er ofte også veldig engasjerte, selv om de ikke kan bidra så mye. Når barn har mye energi til overs, er det greit å gi dem fysisk aktivitet eller litt hodetrim ( som det f.eks er med div hobbyaktiviteter, baking, spill, o.l. ) Viktig å sitte sammen med dem og gjøre noe, når de f.eks tegner. Angående tv-spilling kan dere gi niåringen et tidspunkt der det er lov til å spille tvspill, eller rett og slett rydde det bort. Ellers kan dere prøve å gi barna et alternativ, når de begynner å herje, si at det ikke er greit, men gi dem et forslag til hva dere kan gjøre i steden for. Dere må nesten bare akseptere at niåringen er en type som lett tar til tårene, noen er slik, man må forholde seg til hvordan folk er og ikke hva som er standarden. Endret 25. mai 2017 av absinthia 1
onyx Skrevet 25. mai 2017 #5 Skrevet 25. mai 2017 Hvor gamle er de da? Forskjellige aldre krever litt ulik tilnærming, er min erfaring. Jeg regner med det er søsken, så en viss dose krangling og terging må du regne med. Husk å ikke døm skyldig/uskyldig hvis du faktisk ikke har sett hva som skjedde! Sett opp reglene på forhånd (og prøv å ikke endre underveis, det er fristende, men urettferdig og unger hater det...) f.eks kun tv spill en viss tid og forutsett f.eks rydde opp først etc. Det er også lurt å sjekke hva som er normalt hjemme, vanlige regler. Noen ting kan være vanskelig å omstille seg om de er vant til at det er ok å løpe inne. Da må du forklare hvorfor det ikke er lov hos deg, men også ha litt slack for det kan være vanskelig å huske. Har du hage kjøp inn litt spill de kan drive med ute. Badminton, minigolf, kubbespill, vannpistol.. etc. Telt i hagen er også gøy for alle, kanskje til og med overnatte? Advar både katta og leieboer på forhånd... Og bruk bestikelser skamløst, du er tross alt ikke forelderen... 1
ViljaH Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 Legg en plan for aktiviteter. Frilek høres ikke ut som funker. Gjør avtaler frem i tid (klokka 16 kan du spille 30 min). Ta dem med ut for lek. Barn trenger ofte å forberedes med en plan og forventninger til dem. Vær lite ute først i aktiv lek. Sett dere så ned og ta pause - da forklarer du rolig hvordan du vil at ting skal bli inne. Å løpe etter dem med beskjeder underveis og etterpå funker ofte mindre bra.
Athene Skrevet 27. mai 2017 #7 Skrevet 27. mai 2017 Kan dere passe hos dem? Jeg foretrekker det, selv om det er over natten. Da slipper jeg å være redd for mitt hus og mine ting, som vanligvis er barnefritt, og barna er i kjente omgivelser og finner seg leker og mat selv. Vanligvis får man lov til litt mer når man har barnevakt. Det vil si TV titting, dataspill og litt snop. Det gjør livet lettere for barnevakten, og gjør det til en positiv opplevelse for barna. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 Vær mye ute Sett klare grenser fra de kommer Hver tydelig på hva dere forventer Forbered dem på hva som skal skje og hva som er lov Hvis 9-åringen gråter får han bare gråte. Si du skjønner han blir sint, men slik er det. Fortsett med det dere gjorde med de andre og la han rase fra seg. Det blir feil om alle de andre skal få avsluttet aktiviteten på grunn av ufordragelig bror Anonymkode: 96a1b...599
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå