Gå til innhold

Hvilken mac burde jeg kjøpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal kjøpe ny mac men vet ikke hvilken jeg skal velge. Den skal bli brukt til å surfe på nett og skolearbeid. Men hva er egentlig forskjellen på maccene og hvilken anbefaler dere? Tror nok jeg vil ha en av de nyeste når jeg først kjøper.

Anonymkode: 5fceb...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

macbook pro definitivt :) kraftigere... har gamle typen selv da men mer en fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kun skal bruke den til surfing og skolearbeid ville jeg nok gått for en air. De er lette og enkle og ha med seg rundt :) Men om du f.eks driver med litt bilderedigering og slik også, ville jeg gått for en pro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ver dere va forskjellen på Macbook og Macbook pro er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ver dere va forskjellen på Macbook og Macbook pro er?

Macbook er mindre (mindre skjerm, veier mindre), har dårligere prosessor og dårligere skjermkort, blant annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Titania skrev:

Macbook er mindre (mindre skjerm, veier mindre), har dårligere prosessor og dårligere skjermkort, blant annet

Okei takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har nyeste macbook pro med touchbar. Den var dyr (!!!) og man må ha sånn ekstra dings til USB osv i tillegg. Ble vel 22089 kr tror jeg. 

Men ja, poenget var ikke det, den er veldig gøy og rask og fin og kul og alt det, men om du kun bruker den til skolearbeid osv så trenger du ikke så bra. Kanskje bare gå for en air om du ikke trenger så stor lagringsplass osv.

Anonymkode: 0d1ce...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nyeste macbook pro med touchbar. Den var dyr (!!!) og man må ha sånn ekstra dings til USB osv i tillegg. Ble vel 22089 kr tror jeg. 

Men ja, poenget var ikke det, den er veldig gøy og rask og fin og kul og alt det, men om du kun bruker den til skolearbeid osv så trenger du ikke så bra. Kanskje bare gå for en air om du ikke trenger så stor lagringsplass osv.

Sjekket det opp og det var heldigvis ikke værre enn en litt over 100 kr for den ledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer trolig nye versjoner av alle macene i starten av juni så vent i hvert fall til da med å kjøpe. 

Jeg har air og den er bra nok til å surfe på nett og skolearbeid. Ikke bare er pro dyrere, men den er også tyngre og har dårligere batteritid. Så det er ikke sånn at den ene er bedre i alt enn den andre. 

Finnes i tillegg en mac som kun heter macbook. 

Anonymkode: c34fd...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket det opp og det var heldigvis ikke værre enn en litt over 100 kr for den ledningen.

Nå er det denne jeg har da:
https://eplehuset.no/webshop/satechi-usb-c-multiport-adapter-med-ethernet-og-kortleser/

Eneste de hadde inne da jeg kjøpte macen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det denne jeg har da:
https://eplehuset.no/webshop/satechi-usb-c-multiport-adapter-med-ethernet-og-kortleser/

Eneste de hadde inne da jeg kjøpte macen.

Den så veldig avansert ut. Jeg fant denne: https://www.elkjop.no/product/data/ovrige-dataprodukter/APPLEMJ1M2ZMA/apple-usb-c-til-usb-adapter?scid=SEM6279&gclid=CLusirPZjtQCFRVfGQodCx8NFg

Kan denne brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fotograf, så har bruk for flere enn kun usb og gjerne mange usb'er samtidig - men til vanlig bruk funker vel den der alle tiders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fotograf, så har bruk for flere enn kun usb og gjerne mange usb'er samtidig - men til vanlig bruk funker vel den der alle tiders.

Jeg ser det står den er til macbook 12. Tror du dette har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer trolig nye versjoner av alle macene i starten av juni så vent i hvert fall til da med å kjøpe. 

Jeg har air og den er bra nok til å surfe på nett og skolearbeid. Ikke bare er pro dyrere, men den er også tyngre og har dårligere batteritid. Så det er ikke sånn at den ene er bedre i alt enn den andre. 

Finnes i tillegg en mac som kun heter macbook. 

Anonymkode: c34fd...c97

Njææ, ikke nødvendigvis helt nye versjoner, kanskje.

Nå har jeg ikke saumfart nettet etter info, da jeg ikke har planer om å kjøpe ny, men av det jeg har lest, ryktes det at det kanskje kommer en ny versjon av 15" pro. Pro ble jo både ny og oppgradert i høst. Og at de kanskje skifter skjermene. 

Air sin 13" ble oppgradert i april i fjor, og det virker litt som om det er usikkerhet rundt om de kommer til å oppgradere den eller fase den ut til fordel for macbook. Men virker som den fortsatt selger bra av det jeg har lest, så er jo mye mulig de fortsetter med den :)

Og flere nettsider tror det kommer en oppgradering av macbook. Men alt får man uansett vite om et par uker, er vel 6. juni de har presentasjonen, syns jeg at jeg har lest.

Men når det kommer til valg av maskin må man jo vurdere hva man trenger og vil legge i en.. Air er billigere enn Macbook, og har blant annet usb-porter og thunderbolt, mens macbook har kun en usb-c som brukes til lading og alt annet, så man må ha et adapter uansett hva man skal gjøre om maskinen skal stå i strøm. Pro kan man jo velge mellom to varianer, og de vil uansett være de sterkeste maskinene om man skal bruke en til tyngre oppgaver som bilde/videoredigering og slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et annet spørsmål er hvor har f knappene blitt av på de nye macbookene?  Mitt gamle tastatur så slik ut og jeg pleide blant annet å bruke f3 til å velge ulike programmer. Går det ann å finne dette på de nye?
csm_Tastatur_84_58e4778c73.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et annet spørsmål er hvor har f knappene blitt av på de nye macbookene?  Mitt gamle tastatur så slik ut og jeg pleide blant annet å bruke f3 til å velge ulike programmer. Går det ann å finne dette på de nye?

https://support.apple.com/no-no/HT204436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min er det touchbar som man bruker til dette og veldig mye annet (macbook pro med touchbar). Vet ikke med de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På min er det touchbar som man bruker til dette og veldig mye annet (macbook pro med touchbar). Vet ikke med de andre.

Men når jeg trykker på fn kommer alle opp på touchbaren. Men det skjer jo ingenting når jeg trykker på den der.. Kanskje de har sluttet med at f3 er slik at man skifter program da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men når jeg trykker på fn kommer alle opp på touchbaren. Men det skjer jo ingenting når jeg trykker på den der.. Kanskje de har sluttet med at f3 er slik at man skifter program da.

Hæ? Skjønte ikke denne helt, men har fortsatt den der skifte program-knappen på touchbaren. Nr tre fra venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2017 den 18.55, AnonymBruker skrev:

Hæ? Skjønte ikke denne helt, men har fortsatt den der skifte program-knappen på touchbaren. Nr tre fra venstre.

Hvordan ser den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...